AUTOPOWER » REPORTAGE
IAA Frankfurt 2007 ] [ Parissalongen 2006 ] [ IAA Frankfurt 2005 ] [ Lågmilaren ] [ Nürburgring ]
Reportagearkiv ]

25420



Frankfurtmässan 2005 - BMW




AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 1
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 2
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 3
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 4
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 5
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 6
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 7
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 8
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 9
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 10
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 11
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 12
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 13
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 14
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 15
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 16
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 17
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 18
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 19
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 20
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 21
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 22
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 23
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 24
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 25
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 26
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 27
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 28
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 29
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 30
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 31
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 32
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 33
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 34
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 35
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 36
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 37
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 38
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 39
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 40
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 41
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 42
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 43
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 44
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 45
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 46
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 47
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 48
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 49
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 50
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 51
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 52
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 53
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 54
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 55
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 56
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 57
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 58
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 59
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 60
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 61
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 62
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 63
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 64
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 65
AutoPower.se - Frankfurtmässan 2005
Bild 66
Förväntningarna inför årets upplaga av Motormässan IAA i Frankfurt har varit mycket höga för många BMW-entusiaster. Vid förra årets Paris-salong presenterades inga direkt revolutionerande nyheter - inte helt otippat då de flesta fabrikanterna brukar föredra att lansera de nya nyckelmodellerna på hemmaplan, så även BMW.

Innan mässan hade BMW utannonserat följande lanseringar: 3-seriens touringmodell (E91), 1- seriens flaggskepp 130i, samt en X3 med hybriddrift.

Den största nyheten var emellertid den icke annonserade releasen av konceptbilen Z4 Coupé! BMW väljer att kalla bilen för koncept, men Styrelseordförande Dr. Helmut Panke lovar att en Z4 Coupé kommer att komma i produktion. Bilen i detta utförande utrustas med den raka Valvetronic-sexan från 130i (mer om denna motor längre ned) och det är alldeles uppenbart att bilen är tänkt att konkurrera med Porsches nyligen lanserade Boxster-baserade Cayman.

Det är osannolikt att Z4 coupé kommer att lanseras med mindre motorer, men desto mer troligt att M-versioner av både coupé och roadster kommer att lanseras under nästa år. Konceptbilen var utrustad med mastiga speciallackerade 19"-fälgar och bromssystemet såg snarast ut att vara hämtat från M5 E60. När produktionsbilen kommer ut på marknaden kommer den sannolikt ha normal lackering på fälgarna och mer standardbetonade bromsar.

Designen kan snarast beskrivas som dramatisk, men inte direkt revolutionerande om man jämför med roadstermodellen. Samtliga närvarande Crew-medlemmar var överens om att designteamet verkligen lyckats och mycket riktigt såg designansvarige Adrian Van Hooydoonk belåten ut när bilen efter avtäckningen möttes av hjärtliga applåder från den stora publiken. Bilen upplevs som mycket sportig, men ändå med ett gott mått pondus och elegans.

Dr. Helmut Panke berättade under sin presskonferens även följande:
* Sedan förra IAA- mässan 2003 har BMW Group (som ju inkluderar även Mini och Rolls Royce) lanserat totalt 10 nya modeller, facelifts på befintliga modeller inräknade.
* Under samma tidsperiod har inte mindre än 18 nya motorer presenterats.
* Ovan nämnda punkter har lett till att försäljningen ökat med över 20% om man jämför antalet sålda fordon Januari-Augusti 2003 ( 712 000 bilar) med Januari-Augusti 2005 (856 000 bilar)

Därefter presenterar han den redan avtäckta BMW 130i och på podiet står en läcker bil med M-sportpaket och M-designade 18". 130i har som modellbeteckningen indikerar en rak sexcylindrig motor på tre liter och 265 hk, till skillnad från de andra serierna där samma motor "bara" ger 258 hk. 130i känns som en typisk modell som skall upplevas på vägen hellre än på ett podium. När man sätter sig bakom ratten i den M-sport-utrustade varianten känns det mer som att kliva ned i en sportbil än i vad som trots allt är en familjebil i kompaktklassen. Synd bara på de 17"-fälgar som följer med M-paketet och som syns på den LeMans- blå bilen på bilderna. Designmässigt är de verkligen en flopp jämfört med resten av bilen.

Den nya 3-serie-touringen (E91) är en trevlig nyhet, kanske speciellt för oss touring-älskande svenskar. Men även i övriga världen så ökar touringmodellens andel av 3-serieproduktionen. I dagsläget är den uppe i 17%, och denna nya modell lär inte vända trenden. I samband med touring-lanseringen presenteras också ett gäng nya motorer för E90 och E91: 318i, 318d och 330d.

En annan nyhet är att man numera kan beställa sin treserie med X-drive, som BMW kallar sitt system för fyrhjulsdrift. Med X-drive följer också 15 mm förhöjd fjädring, vilket ser lite lustigt ut vid en första anblick, jämfört med standardmodellen. E91 har märkbart bättre innerutrymmen än sedanmodellen, och har många praktiska lösningar för säkring av bagaget. Motorerna är i övrigt samma som för E90, och köregenskaperna lovas vara lika bra. Exempelvis så lovar BMW att 330i Touring kör runt Nürburgrings nordslinga exakt lika snabbt som 330i Limo.

För två år sedan så var det nog få människor som kunde föreställa sig en hybriddriven BMW, men Toyotas enorma framgångar med sin Prius och Lexus RX400h har lett till en sorts panik bland övriga bilfabrikanter. I Frankfurt presenterade BMW en hybridmodell baserad på X3 och med det något kryptiska namnet "BMW Concept X3 Efficient Dynamics". Hybriddriften i detta fall påminner om det system Toyota använder, med en bensinmotor som arbetar tillsammans med en elmotor. Elmotorns batterier laddas upp med hjälp av retardationskraften då bilen bromsar, och kraften som elmotorn alstrar används förstås då bilen åter ska accelerera. Detta leder både till bättre prestanda och minskad förbrukning.

Dr. Panke är noga med att poängtera att den uppvisade bilen är ett koncept, och långt ifrån produktionsfärdig. Konceptet är tänkt att illustrera vad som kan komma att dyka upp i framtiden. Samtidigt berättar han att BMW har inlett ett sammarbete med giganterna General Motors och Daimler Chrysler för att gemensamt skynda på utveklingen av effektiv hybridteknologi för fordon.

Förutom dessa fyra "tunga" nyheter ryms det i BMW's enorma monter en hel del mindre, men likväl högintressanta nyheter samt en stor portion bilar ur allehanda modellserier.

Nyframtagna M-sportpaket presenteras för 1-serien, 3-serien samt X3. 1-seriens M-paket har avhandlats ovan, så vi hoppar direkt till "3:an". Utvändigt består paketet av aggressivare formgivna kofångare fram och bak, omstylade sidokjolar och givetvis: speciella fälgar. Invändigt är skillnaden stor, med en fet sportratt med markerade tumgrepp, perforerad växelspaksknopp samt handbromshandtag och kanske framförallt sportstolar klädda i härlig Alcantara/tygkombination. Mest markant skillnad utvändigt bjuder M-sportpaketet på för X3, som får ett mycket med homogent och mycket mindre plastigt utseende med de lackerade kofångarna och djupare kjolarna.

BMW Individual är väldigt närvarande och visar bland annat upp en 650i Cabrio med cab-tak i beige läder utvändigt (!), en 760Li med underbar kulör på lack och inredning, och det allra mesta i utrustningsväg såsom komfortstolar i baksätet, dubbla DVD-skärmar, mjukaste möjliga Merino-läder "överallt" och internetuppkoppling för baksätespassagerarna. En helt makalös bil som väcker ett habegär som inte är av denna värld.

BMW Motorsport håller en relativt låg profil och har "bara" fyra bilar närvarande: M5, M6, M3 (med Competition Package) och nästa års WTCC-bil, baserad på 320i E90. WTCC-bilen har en fyrcylindrig motor på två liter, som levererar 275 hk vid 8400 varv/minut. Vikten har man lyckats hålla nere till 1140 kg inklusive förare och det är nog ingen som tvivlar på BMW's konkurrenskraft i nästa års mästerskap.

BMW 745d har trimmats lite ytterligare, för att hänga med i diesel-hästkraftskriget mot Audi A8. Nu ger 745-motorn brutala 330 hk och 750 Nm. En ny innovation som visas är den infraröda kamera som sitter monterad bredvid höger dimljus, och som via I-driveskärmen kan ge föraren en tydlig bild över exempelvis fotgängare som annars inte syns i mörker.

Slutsatsen av mässan ur BMW-synpunkt är att man verkligen inte sparat på krutet jämfört med fjolårets Paris-salong. Man har presenterat flertalet nya modeller och även bjudit på en överraskning i form av Z4 Coupén. Årets monter (BMW hyr en egen enorm hall, Mini och Rolls Royce finns på andra ställen på mässan) är mycket påkostad och imponerande utan att vara vräkig, och det finns väldigt många kul bilar att beskåda - mestadels i spännande färgkombinationer och utföranden som man verkligen inte ser till vardags.

Text: Kalle Hansen
Foto: Tommie Goldhammer och Jan Söderman

2005-09-12




 AUTOPOWER » REPORTAGE
IAA Frankfurt 2007 ] [ Parissalongen 2006 ] [ IAA Frankfurt 2005 ] [ Lågmilaren ] [ Nürburgring ]
Reportagearkiv ]