
Bild 1 |

Bild 2 |

Bild 3 |

Bild 4 |

Bild 5 |

Bild 6 |

Bild 7 |

Bild 8 |

Bild 9 |

Bild 10 |

Bild 11 |

Bild 12 |

Bild 13 |

Bild 14 |

Bild 15 |

Bild 16 |

Bild 17 |

Bild 18 |

Bild 19 |

Bild 20 |

Bild 21 |

Bild 22 |

Bild 23 |

Bild 24 |

Bild 25 |

Bild 26 |

Bild 27 |

Bild 28 |

Bild 29 |

Bild 30 |

Bild 31 |

Bild 32 |

Bild 33 |

Bild 34 |

Bild 35 |

Bild 36 |

Bild 37 |

Bild 38 |

Bild 39 |

Bild 40 |

Bild 41 |

Bild 42 |

Bild 43 |

Bild 44 |

Bild 45 |

Bild 46 |

Bild 47 |

Bild 48 |

Bild 49 |

Bild 50 |

Bild 51 |

Bild 52 |

Bild 53 |

Bild 54 |

Bild 55 |

Bild 56 |

Bild 57 |

Bild 58 |

Bild 59 |

Bild 60 |

Bild 61 |

Bild 62 |

Bild 63 |

Bild 64 |

Bild 65 |

Bild 66 |

Bild 67 |

Bild 68 |

Bild 69 |

Bild 70 |

Bild 71 |

Bild 72 |

Bild 73 |

Bild 74 |

Bild 75 |

Bild 76 |

Bild 77 |

Bild 78 |

Bild 79 |

Bild 80 |

Bild 81 |

Bild 82 |

Bild 83 |

Bild 84 |

Bild 85 |

Bild 86 |

Bild 87 |

Bild 88 |

Bild 89 |

Bild 90 |

Bild 91 |

Bild 92 |

Bild 93 |

Bild 94 |

Bild 95 |

Bild 96 |

Bild 97 |

Bild 98 |

Bild 99 |

Bild 100 |

Bild 101 |

Bild 102 |

Bild 103 |

Bild 104 |

Bild 105 |

Bild 106 |

Bild 107 |

Bild 108 |

Bild 109 |

Bild 110 |

Bild 111 |

Bild 112 |

Bild 113 |

Bild 114 |

Bild 115 |

Bild 116 |

Bild 117 |

Bild 118 |

Bild 119 |

Bild 120 |

Bild 121 |

Bild 122 |

Bild 123 |

Bild 124 |

Bild 125 |

Bild 126 |

Bild 127 |

Bild 128 |

Bild 129 |

Bild 130 |

Bild 131 |

Bild 132 |

Bild 133 |

Bild 134 |

Bild 135 |

Bild 136 |

Bild 137 |

Bild 138 |

Bild 139 |

Bild 140 |

Bild 141 |

Bild 142 |

Bild 143 |

Bild 144 |

Bild 145 |

Bild 146 |

Bild 147 |

Bild 148 |

Bild 149 |

Bild 150 |

Bild 151 |

Bild 152 |

Bild 153 |

Bild 154 |

Bild 155 |

Bild 156 |

Bild 157 |

Bild 158 |

Bild 159 |

Bild 160 |

Bild 161 |

Bild 162 |

Bild 163 |

Bild 164 |

Bild 165 |

Bild 166 |

Bild 167 |
Att få åka på en mastodontmässa med nya bilar har väl alltid varit en dröm för de flesta. IAA 2005 tillhör det största som man kan hamna på och jag blev verkligen glad när Janne och Tommie frågade mig om jag ville följa med.
DAG 1
Lämnade Kumla 03.20 mot Stockholm-Skavsta. Cirka 12,5 mil att åka. Jag kom 10 minuter före övriga Crew så jag hann äta min frukost innan de dök upp, så de spisade i väntan på att gaten skulle öppna.
Bild 1.
Väl framme efter ytterligare 1,5 timmes bilfärd från Frankfurt/Hahn, ny frukost i Presscentret, det gäller att ladda energin blir ju en väldigt lång dag, samt att Tommie och Janne måste kolla av uppkopplingsmöjligheterna för reportagen som ska vara klara innan 19.00.
Bild 2 3.
Området är gigantiskt med ett stort torg i mitten och minst 10 utställningshallar i 3-4 våningar.
Att hinna med allt går inte utan det gäller att hitta godbitarna, tänker inte då först på alla bakelser, chokladdrageerade jordgubbar mm. som delas ut överallt om någon trodde det.
Det går åt rejäla "pilsnerbilar" för att släcka törsten på hårt arbetande reportrar.
BMW befinner sig i händelsernas centrum även om deras hall inte var störst,
MB/Daimler/Chrysler-koncernen står nog för störst och värst.
Bild 4-6.
BMW:
Möttes direkt i dörren av en enögd, fasiken har ljusmodulen pajat? Bild 7.
BMW 550i Security, här börjar det hårda jobbet för crew. Bild 8.
Janne och Johan till Alpina och Tommie och Kalle bevakar BMW samt jag som ser efter dom.
I en 3-4 meter hög tub har någon "roat" sig med att placera mini-BMWs i en spiral, jisses sicket jobb. Undrar hur många bilar det gick åt? Bild 9.
Mycket vacker 650i Cabrio. Bild 10-11.
Kalles favorit alla kategorier var nog 760i Individualen, han tillhör mina favoritskribenter och lägger ned mycket energi på sina stolpar men ser ut att stormtrivas. Bild 12-16.
V10-motorn ser stor ut mot F1 motorn. Bild 17-18.
M6an i en vacker kulör, Tommie ser ut som han skulle vilja ta en tur. Bild 19-21.
Jag gillade i alla fall den nya röda kulören på denna 530Xd, den kommer att sticka ut. Bild 24-25.
Stor är även 740d-motorn, Asken har nyinskaffat en dylik E38 740d. Ska bli intressant att provåka och känna hur vridet i maskinen är. Bild 26.
Vi som känner Asken väl, vet ju också hur enormt petig BMW köpare han är, frågan är om det finns köpare som är värre? :-) Bild 27.
Jag tror att Z4 coupén kommer att sälja bra, en helläcker skapelse helt klart. Bild 28-31.
325i med M-paket ser ganska grym ut, kolfiber m.m. Bild 32.
Rätt inredning kräver rätt innehåll. Bild 33.
Kalle är en hävert på bilkörarspel, hans andra passion förutom feta 7serie-bilar? Bild 34.
BMWs skapelse i energihänseende. Bild 35.
BMW hade minst 5 jätteskärmar på rad som visade häftig BMW reklam, den här bilden blev riktig trevlig. Bild 36.
Kalle och Johan har skrivit i 1,5 timme och Janne granskar, klockan närmar sig 19.00 och Janne börjar känna pressen och en och annan fil hamnade fel i första försöket, vad Janne säger vill ni inte veta :-) men 18.57 så finns det första repet ute på Autopowers sida. Bild 37.
Tommie syns i bakgrunden och stöttar Johan med Alpina reportaget som också hann bli klart, men hamnade lite fel textmässigt och fick rättas till dagen efter.
Bild 38.
Trötta, svettiga med onda fötter och efter en bit mat så stupar vi alla i säng 23.30 på ett hotell några kilometer från mässan.
DAG 2
Drar upp rullgardinen 07.45 har sovit som en stock, vädret ser bättre ut än igår som innehåll en del regnade när vi landade. Efter en dusch, tur att alla inte är hårfagra, jag råkade ha en halv miniflaska från nått hotell med schampo som skulle räcka till 5 man, hotellet tillhandahöll bara en tvål per rum.
Lågbudgethotell men rätt nybyggt och fräscht och efter en välsmakande frukost, modell överlast för att stå sig några timmar, bär det av i vår hyrda 316i touring.
En snygg cab gör oss sällskap på parkeringen. Bild 39-40.
En del verkar väldigt pigga och på alerten. Snacka om BMW-tokar, de rusar ut från presscentret, de har upptäckt en E32 Taxi!! Men den hade tyvärr bara rullat 38.000 mil, eller är det en E32 Alfa Romeo?
Bild 41-42.
Denna dagen är lite mera av fria aktiviteter, finns ju faktiskt fler bilar än BMW och det gäller spana på de man inte ser till vardags.
Fast vi som inte varit på Alpina börjar där. En ny favoritfälg hittar jag dessutom. Bild 43-46.
Rolls Royce är ju även det BMW relaterat.
Limegrönt skinn, jojo dom kan "kitcha" också!!
Bild 47-50.
Porsche:
Bild 51-55.
Maserati:
Mycket galanta damer och men bilarna är vackra också. Bild 56-60.
Ferrari:
430-motorn är rena konstverket, Kalle tar en lång stilstudie från en bänk eller börjar han redan mattas av. Bild 61-70.
Alfa-Romeo:
Har hittar vi en en ny läckerbit, nya Alfa 159 känns riktigt välbyggd i både design och materiel, dessutom mycket snygg, och det är faktisk både Kalle o jag överens om.
Men kromet under huven som man uppskattar är inte kvar men rätt OK ändå.
En bil som måste provköras vid tillfälle. Bild 71-77.
Lamborghini:
Lackerade i samma kulör som damernas klänningar eller tvärtom. Även denna motor är rena konstverket. Bild 78-80.
Vilket bilmärke det är missade jag. Bild 81.
V.A.G.
Nya Q7 var nästan omöjlig att fota, då det krälade folk över allt.
Den röda RS4 ser riktigt trevlig ut. Bild 82-90.
Väldigt nostalgisk herre. Bild 91.
MB/Daimler/Chrysler:
Kalle och jag har helt olika uppfattning om CSLen, men en sak är säker den är lika trång i baksätet som vår hyrda 316 ser det ut som. CL-600 är Kalles val förstås. Bild 92-115.
Aston Martin:
En DB9 i denna kulör är min absoluta drömbil alla kategorier. Bild 116 121.
Jaguar:
Nya XK är inte fel, dessutom blev det nog mässans bästa bilder i mitt tycke. Bild 122-125.
Mazda (tror jag):
Enda japset på bild.
Bild 126.
Avdelning styling och förädling m.m.
Börjar diskret med Karmann:
Snygg diskret MB CLK 350. Bild 127-129.
Weismann:
Man tager det bästa av BMWs motorer och bygger ett läckert chassie och kaross runt , oerhört välbyggd i detalj, väcker stor beundran hos mig. Bild 130-136.
Brabus:
Dom ger sig på allt tydligen, även det som inte behöver förädlas tycker man.
Men det mesta blir snyggt och går fort.
Omtalad Rocket med hastighetsrekord ? Bild 137-140.
Mansory:
Nja kanske inte min favorit. Föredrar den i original. Men häftigt blir det. Bild 141-143.
Lorinser:
Ännu en MB förädlare. Bild 144.
Carlsson:
En önskebil kanske, jag frågade vilken jag skulle använda idag eftersom det stod mitt namn på dom allihop. Bild 145-151.
Breyton:
Bra puts på dom bilarna, svårt att få till fokusering. Bild 152-156.
G-Power:
Något brutalare stuk än föregånde. Bild 157-159.
AC-Schnitzer:
Kanske inte så diskreta som jag tycker dom brukar vara, men spolierstaget kanske är en ny trend?
Att ge sig på en redan fulländad bil som M6an kan kännas som rena övergreppet och det tvistats om denna bil har jag märkt.
Rå och brutal är den i alla fall, fälgarna är helt klart godkända, jag är väldigt kluven, men tror jag gillar den mera än sågar den. Bild 160-167.
Klockan 17 var det dags att åter sätta sig i 316T och fara till flygplatsen för att äta mat innan flyget skulle lyfta 20.45.
När vi kom till Gaten 20.10 så var det folktomt!! Efter säkerhetskontrollen och ut i planet så var det redan fullt och vi lyfte 30 minuter tidigare än utsatt tid, nått jag aldrig varit med om förut.
Det blir jobbigt sista milen vid Läppe-Kentas förlåt Pelles ökända historiska bilförsäljningsställe. Jag får skruva ned värmen till 18 grader samt dra på lite dunka-dunka de sista 3 milen, men är hemma 00.15 och börjar ladda in 300 bilder i datorn. Måste ju kolla av dom direkt.
En mycket trevlig upplevelse som jag nog aldrig glömmer, ett STORT tack till Janne, Tommie, Johan och Kalle för trevligt sällskap och att jag fick följa med.
Text och foto: Hasso
2005-09-16
|