Johan B Till startsidan
53 år. Bosatt i Emmaboda, Kalmar Län ID: 4433
Senast inloggad: Idag 23:04
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

( Du kan inte skriva i denna gästbok eftersom du inte är inloggad )
 Sida 2 av 2  (35 inlägg) PowerUser Gästbok Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av/datum Text
 Bargis
Gå till gästboken
 2013-08-07 23:42
Vet du möjligtvis när elfläkten ska starta? vart nålen på instrumenthuset ska stå när den ska gå igång. Vill inte riskera att den kokar.
Är oehört tacksam över att du är så hjälpsam.
Med vänlig hälsning John
 Bargis
Gå till gästboken
 2013-08-07 19:32
Det kanske inte har någon betydelse vilken luftskruv man använder sig av om det finns flera.
 Bargis
Gå till gästboken
 2013-08-07 19:12
Är det inte nr 8 [LÄNK]
min bil är en e39, glömde nämna det.
Med vänlig hälsning John
 Bargis
Gå till gästboken
 2013-08-07 18:14
Vart sitter den luftskruven? På kylaren ?
 Bargis
Gå till gästboken
 2013-08-07 17:05
Tack för hjälpen. Då chansar jag och struntar i luftningen.
Mvh John
 Bargis
Gå till gästboken
 2013-08-07 15:19
Hej Johan!
Vet du om jag måste lufta kylsystemet om jag byter tempgivaren på kylaren?
Tacksam för svar.
Mvh John Nilsson
 Johan B
Gå till gästboken
 2012-03-21 11:34
API SM (2004) är en högre klassning än SL (2001) och därmed en högre "kvalitet", men båda oljekvaliteterna är högre än vad oljorna hade när din bil tillverkades, så båda fungerar utmärkt i motorn.
B4 är en klassning som berör direktinsprutade dieselmotorer (typ common rail, TDi etc), så den behöver du inte bry dig om.
Annars kan du just nu (denna vecka) köpa billig 5W40-syntetolja (är troligen en hydrocrackad högraffinerad mineralolja, sk EHVI/VHVI, liksom de flesta andra 5w40-"syntetoljorna" på marknaden) hos Lidl, som uppfyller klassningen BMW LL98. Jag har använt den i Mercedesen någon gång utan problem.

Mvh
Johan B
 danced
Gå till gästboken
 2012-03-21 09:12
hej igen, jag har inte listat ut vad klonket kommer från än men i helgen ska jag kolla stiften, dock har jag märkt att den faktiskt inte alltid "klonkar" även när den är varm. jag har en fråga iaf ang olja :) täntke köpa biltemas helsyntet 5-40 eller 5-50, det enda som skiljer är det första och sista i klassningen, API SM/CF ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, ACEA A3/B3. SM mot SL samt 40an har B4 vilket 50an inte har. är det ändå fritt fram att välja vilken som av dessa?
 Johan B
Gå till gästboken
 2012-03-14 21:04
Det där känns inte som ett smörjmedelsrelaterat problem...

Låter mer som en glappande kolvbult.

Lägg upp din fråga i forumet med länkad film så får du kanske ett bättre svar.


mvh
Johan B
 danced
Gå till gästboken
 2012-03-14 20:04
hej! tack för svaret, hörs på tomgång och följer med om jag varvar.
jag filmade lite när jag var ute o körde idag, du hör nog ganska tydligt "klonket", det hörs alltså inte när den är kall :/
[LÄNK]
 Johan B
Gå till gästboken
 2012-03-13 22:01
Hörs "klonkandet" på alla varvtal eller bara tomgång?
Varifrån kommer ljudet - övre eller nedre delen, främre eller bakre delen av motorn?

Om det är tomgånsrelaterat kan det vara kedjespännaren som behöver bytas.

Men du kan ju alltid testa med en olja med högre varmviskositet, t ex 5W50 eller 10W60. Är spännaren lite sliten kan det ev. räcka med att få lite tjockare oljefilm för att den skall orka spänna kedjan korrekt.



Mvh
Johan B
 danced
Gå till gästboken
 2012-03-13 21:49
hej!jag har sökt massor ang olja men inte riktigt hittat ett enhetligt svar ang val av olja till min 325 can e36 som gått ca 17k mil. visst känns det som att en helsyntet 5-40 eller 5-50 skulle funka perfekt? har tidigare kört med biltemas vilket funkat bra. bilen spinner som en katt när man kallstartar den, det susar bara under huven men när den är varm däremot hör man ett litet svagt klonkade ljud snarare än tickande, kan det tyda på att jag borde göra med olja som har lite tjockare varm-viskositet? 5-40 alltså? tacksam för svar! :)
 emil78
Gå till gästboken
 2009-12-11 20:46
såg ditt inlägg om oljenivåmätaren.på min bil börjar oljelampan lysa gult några sekunder efter start och slutar efter ca 10 sekunder.det ska alltså inte vara så?? kan bilen ta skada om man kör med detta?ska givetvis fixa detta om det är fel.
 maher
Gå till gästboken
 2008-06-23 20:13
tjena grabar. jag har köpat en BMW 320i före två vecka sen, och den har gått 8500 mill nu.. sista servic har gjort vitt 7300 mill.. och jag märkte att oljan saknas en liter!!!! och jag har fylt. jag undrar om det är normalt.. jag hoppas att jag få hjälp från er. MVH
 atmos
Gå till gästboken
 2007-02-28 21:55
hej..vet du nån som vill köpa bmw orginalfälgar?? dubbel eker 156 däcken har gått en halvsäsong o suttit på en e91 320d
 Sida 2 av 2  (35 inlägg) Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)

© 2022 AutoPower.se