Johan B Till startsidan
52 år. Bosatt i Emmaboda, Kalmar Län ID: 4433
Senast inloggad: Idag 19:36
[ Info ] [ Bilar ] [ Blogg ] [ Gästbok ] [ Inlägg i forumet ] [ PowerPolare ]

( Du kan inte skriva i denna gästbok eftersom du inte är inloggad )
 Sida 1 av 2  (34 inlägg) PowerUser Gästbok Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av/datum Text
 Johan B
Gå till gästboken
 2019-11-23 17:51
Börja med att göra en felkodsavläsning innan vidare felsökning - det kan vara flera olika tänkbara felkällor som orsakar problemet.

Kolla på realoem.com vilken givare det är din motor har - vissa BMW-motorer har bytt plats på vevaxelgivaren under åren. Knappa in ditt chassinummer och kolla under motor-el.

Gå sedan in på new tis [LÄNK] så har du BMW:s reparationsinstruktioner - där bör du hitta exakt hur du byter den givaren.

Mvh
Johan B
 rhlarm
Gå till gästboken
 2019-11-23 14:50
Hej Johan
Tack för ditt svar om vevaxel givaren.
Kan det vara den som sitter vid startmotorn? Och i så fall är det en vanlig hallgivare av samma typ som givarna för tänningen.
Tack för hjälpen till en gammal man som river sig i huvudet.
 Johan B
Gå till gästboken
 2019-06-04 08:22
Hej!

Proffs vet jag inte men jag har varit med ett tag...

Har du kollat i realoem.com?
Knappar du in sista sju symbolerna i ditt chassinummer, så får du upp rätt delar när du söker i respektive reservdelskategori.

Remspännaren har bytt utförande - från en "sprialfjäder" till en "kolv" - de ser helt olika ut om du köpt hela spännaren, men är direkt utbytbara mot varandra.

Mvh
Johan B
 J Hektor
Gå till gästboken
 2019-06-03 20:06
Tjena Johan! Vad jag har förstått så är du lite utav ett proffs här på forumet👍 Jag och en polare har bytt båda remmarna på min 525ia -04.. det gick väldigt smidigt förutom att jag borde ha bytt samtliga löprullar eftersom de både låter illa och är skadade. men jag har svårt att tyda original sprängskissen, vet inte vilka rullar jag ska beställa. beställde en spännrulle ihop med remmarna men den fick vi ingen användning utav.. den är 70 mm i omkrets men är lite annorlunda uppbygd. tror att jag behöver en till av rem, samt två till multiremmen.. vet du vilket org.nummer jag kan söka på för att få hem rätt delar? vill passa på att tacka för alla bra inlägg här på forumet! du gör ett grymt bra jobb!!
 Johan B
Gå till gästboken
 2017-10-07 10:46
Hej!

Testa!
Det kostar inte så mycket och hjälper oftast vid ryckiga motorer.

Du bör nog alltid köra på 98 oktanig bensin i den motorn för att den ska gå bra.

Om jag inte missminner mig har din motor direktinsprutning och de bensinmotorerna kan ibland få problem med igensatta insugsventiler som behöver valnötsblästras i de fallen.
En direktinsprutad bensinmotor sprutar in bensinen direkt i cylindern utan att sitta innan ventilerna som i en vanlig motor där de kontinuerligt tvättas rent av bensinduschen för varje insprutningsfas.

En del verkstäder har specialverktyg för blästringen - bland annat finns det ett specialverktyg som BMW har tagit fram.


Mvh
Johan B
 pompa_kumla
Gå till gästboken
 2017-10-07 10:15
Hej johan såg att du rekommenderar s1-1 till motorer som rycker tror du det kan hjälpa min? N52b30 e90 Jag tycker den rycker på låga varv aldrig över 1500 varv eller så men man måste oftast lägga i 1an växel i korsningar om man inte vill få rycken. Jag tycker den går lite bättre på 98oktan än 95 men långtifrån perfekt. Men Kanske är så på dessa motorer? Den är väl lite känsligare också när den är kall
 Johan B
Gå till gästboken
 2017-05-15 09:31
Hej,

ursäkta sent svar, men jag såg det inte förrän i dag...ibland dröjer det innan meddelanden "flaggas".

B4 är en högre/striktare klassning som automatiskt uppfyller B3.
Med andra ord går det bra att använda Synpower 5W40 (som för övrigt är en väldigt bra olja och jag använder den själv just nu).

Mvh
Johan B
 pompa_kumla
Gå till gästboken
 2017-05-13 13:18
Hej johan vet att du får massa frågor om olja hoppas du inte tröttnar på alla mail :)

Jag har iallfall en fråga ska köpa olja till föräldrarnas volvo v70 07 samt s60 03 tidigare har v70 körts på
Mobil Super 2000 X1 10W-40 och volvo rekommenderar a3 b3 klassning på oljan tänkte köpa 5w 40 valvoline synpower funkar denna å gör det något att den har b4 klassning istället för b3 ?

Antar b4 är nyare och är bakåtkompatibel?
 Johan B
Gå till gästboken
 2017-02-01 15:42
Hej,

du bör köra på en olja som är BMW-LL04-klassad pga den är en low/mid-SAPS-olja som inte förstör dieselpartikelfiltret/dieselkatalysatorn.

Oljan du länkar till är direkt olämplig då den kan orsaka skador i din motor då det är en ACEA A1/B1 / A5/B5 - klassad olja. Den är lågviskös med sämre motstånd mot skjuvbarhet.

Araloljan jag brukar rekommendera är både billig och bra - en äkta helsyntetisk olja till skillnad från många andra oljor på marknaden som marknadsförs som "syntetisk" men är högraffinerade hydrocrackade mineraloljor (så även oljan du länkade till).


Mvh
Johan B
 Magnus Karlsson
Gå till gästboken
 2017-01-31 09:19
Jag tänkte på tex denna från ok q8 till min bil nedan [LÄNK]
 Magnus Karlsson
Gå till gästboken
 2017-01-31 00:20
Tjena! Jag har med stor glädje och förvirring pga termer och råd från flera olika användare följt en oljetråd här. Men jag har en 525d 2011 som gått ca 800mil nu med chip (300hk). Jag kör dagligen korta sträckor till o från jobbet (4km enkel), kör ibland en omväg för att få upp tempen på väg till o efter jobbet. Det är nu ca 1400mil till oljebyte och jag tänkte byta emellan. Men vad ska man köra? Jag tänker att 0w i kallviskositet borde vara självklart eller? Men sen är ju frågan om man ska köra 30 eller 40 i varmviskositet? Bilen har rullat 11800 mil nu. Jag har sett att du brukar rekommendera aral som tillverkare, är det pga pris eller kvalitet eller båda? Vad har du för erfarenheter av ok q8:s oljor? Mvh Magnus
 krilleastrom
Gå till gästboken
 2016-08-25 13:12
Tack för snabbt svar!
 krilleastrom
Gå till gästboken
 2016-08-25 10:35
Hej! Du verkar ha bra koll gällande oljor så tänkte höra lite vad du tror om longlife intervall. Scenariot är följande: Första oljebytet är gjort efter knappt 3000 mil och 8 månader sedan bilen är ny. Hur pass "sliten" blir oljan? Tänker att motorn tar mindre stryk av 3000 mil på samma olja som bara gått 8 månader jämfört till exempel med om samma olja i 3000 mil under en 3 års period. Även nästa oljebyte på bilen i fråga är gjort knappt 3000 mil och 8 månader senare, den är alltså longlife servad sedan ny och jag är väldigt skeptisk till hur motorn "mår". Har du någon åsikt?
 pompa_kumla
Gå till gästboken
 2016-07-17 15:57
Hej tänkte bara kolla med dig vad du tror om att köra Aral 0w 40 i tjejens Toyota yaris är ganska säker dem rekommenderade Mobil 1™ ESP Formula 5W-30,

 Johan B
Gå till gästboken
 2015-11-28 10:03
Hej!

När det gäller oljan är det viktiga att den har BMW-Longlife04-klassning.
Aral-oljan (SuperTronic 0W40) är LL04-klassad och av mycket hög kvalitet (minst lika bra som den som BMW använder, troligen bättre).
0W40 innebär bara att den är något mindre tunnflytande som varm än 0W30-oljan, nu ligger Araloljan ganska nära den nedre gränsen för XW40 så skillnaden är inte så stor .
Fördelen med lite tjockare olja är att oljefilmen blir lite tjockare och då även tåligare mot höga tryck etc.
Kortfattat: Araloljan är minst lika bra som oljan som BMW använder och den är även godkänd av BMW för användning i din bil.

När det gäller filter, litar jag personligen bara på tre fabrikat (utöver "originalfilter" från biltillverkaren): Bosch, Knecht Mahle och Mann.
Alla andra fabrikat väljer jag bort pga. osäker/dålig kvalitet.

Om man skall göra enligt alla konstens regler, skall ett nytt batteri registreras för maximal prestanda och livslängd. Men många byter bara batteri utan att göra registreringen - brukar fungera bra ändå, men troligen får man inte ut full kapacitet/livslängd av batteriet då.
Byter du storlek/kapacitet på batteriet, måste det programeras in för bästa prestanda.

Normalt sett försvinner bara radioinställningarna när man tar bort batteriet, åtminstone om det är kortare tider som vid batteribyte.

Mvh
Johan B

 Spart
Gå till gästboken
 2015-11-28 01:19
Hej Johan!
Har precis köpt en 320d e91 från 2010 (6400 mil), och hamnade på det här forumet när jag googlade lite om mina funderingar inför olje- och batteribyte. Efter att ha läst lite på forumet här så verkar du ha rätt bra koll på oljor mm (minst sagt) så jag prövar att fråga lite inför mina byten, hoppas det är ok.
På BMW här i stan så säger de att de använder 0w-30 olja och att det är den de rekommenderar. Såg något inlägg här där du lovordade Aral super tronic 0w-40. Skulle det vara ett bra alternativ eller bör jag hålla mig till 0w-30?
Tänkte givetvis byta filter också och tänkte beställa från bildelar24.se eller liknande. Får upp ett antal alternativ på filter av olika fabrikat, någon skillnad? Den inre diametern verka skilja lite på de olika filtren...någon betydelse eller passar alla föreslagna som kommer upp när man slår på bilnumret?

När jag ändå håller på så frågar jag även om batteribytet, hade tänkt byta själv men verkar vara väldigt många olika bud om hur man kan göra detta eller inte. En del påstår att ett nytt batteri måste registreras i bilens dator batteriet byts till ett fräscht. Andra hävdar att detta bara behövs om det nya batteriet har ett annat antal Ah än det som sitter i. Vissa påstår även att man bör koppla upp bilen mot ett annat batteri under batteribytet så att inte strömmen försvinner under bytet och att elektronik i bilen tappar olika minnen...har du några erfarenheter av batteribyten? Hur göra?

Många frågor...tackar på förhand!
Med vänlig hälsning,
Martin
 Johan B
Gå till gästboken
 2015-05-16 23:24
Lossar du locket till diffhuset kommer all olja att rinna ut (om du inte redan tappat ur den via avtappningspluggen - vilket är att rekommendera innan du lossar bakre locket/gaveln)!

Jag har inte gjort operationen själv men mekanikern jag pratade med sa att enklast var att lossa locket och skruven till bussningen och plocka ner locket och pressa ur bussningen från locket och sedan pressa i en ny och återmontera locket.
Ny packning behövs givetvis till locket också!


Mvh
Johan B
 sqnilsson
Gå till gästboken
 2015-05-16 23:16
Hej!Jag undrar om bussningen bakom kardanaxelknuten (nr 9 ) enligt realoem.Om man lossar(locket) till kardanaxelknuten (lådan) ,rinner inte oljan ur bakaxeln då?Va under bilen häromdan å kollade.Verkade sitta enormt dåligt till den bussningen :(.Mvh/Henrik!
 Bargis
Gå till gästboken
 2013-08-08 16:18
Jag gjorde som du sa, la ut en fråga på forumet.
 Bargis
Gå till gästboken
 2013-08-07 23:42
Vet du möjligtvis när elfläkten ska starta? vart nålen på instrumenthuset ska stå när den ska gå igång. Vill inte riskera att den kokar.
Är oehört tacksam över att du är så hjälpsam.
Med vänlig hälsning John
 Sida 1 av 2  (34 inlägg) Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan

© 2021 AutoPower.se