123742
Modellguide BMW Z3 |
 |
Z3. Tillhör egentligen karossfamilj E36. Sportbil från BMW som fått nästan ofattbar uppmärksamhet för sina 30 sekunder i en viss James Bond-film. Kan i sitt sitt vassaste utförande, M Coupé/Roadster, tävla mot flera av världens superbilar. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1996 | Z3 1.8 | 116 | 4/1796 | 0,78 | 10,5 | 194 | 250000:- | |
1997 | Z3 1,8 Z3 2,8 M Roadster | 116 193 321 | 4/1796 6/2793 6/3201 | 0,78 0,97 1,11 | 10,5 7,1 5,4 | 194 218 250* | 238200:- 328000:- 493000:- | |
1998 | Z3 1,8 Z3 2,8 M Roadster | 116 193 321 | 4/1796 6/2793 6/3201 | 0,78 0,97 1,11 | 10,5 7,1 5,4 | 194 218 250* | 241200:- 338000:- 502000:- | |
1999 | Z3 2,0 Z3 2,8 Roadster Z3 2,8/C M Roadster M Coupé | 150 193 193 321 321 | 6/1991 6/2793 6/2793 6/3201 6/3201 | 0,92 0,94 0,94 1,11 1,11 | 8,9 6,9 6,8 5,4 5,4 | 210 225 231 250* 250* | 289000:- 340000:- 330000:- 505000:- 495000:- | |
2000 | Z3 2,0 Z3 2,8 Roadster Z3 2,8 Coupé M Roadster M Coupé | 150 193 193 321 321 | 6/1991 6/2793 6/2793 6/3201 6/3201 | 0,92 0,97 (1,06) 0,94 (1,04) 1,11 1,11 | 8,9 7,1 (7,4) 6,8 (7,1) 5,4 5,4 | 210 218 (216) 231 (229) 250* 250* | 289000:- 340000:- 330000:- 505000:- 495000:- | |
2001 | Z3 1,9 Roadster Z3 2,2 Roadster Z3 3,0 Roadster Z3 3,0 Coupé M Roadster M Coupé | 118 170 231 231 325 325 | 4/1895 6/2171 6/2979 6/2979 6/3246 6/3246 | 0,79 0,92 (0,96) 0,95 (1,01) 0,95 (1,02) 1,11 1,11 | 10,4 7,9 (8,9) 6,0 (6,3) 6,0 5,3 5,3 | 196 222 (iu) 240 (236) 250* 250* 250* | 264000:- 294400:- 353300:- 345800:- 519500:- 509500:- | |
2002 | Z3 1,9 Roadster Z3 2,2 Roadster Z3 3,0 Roadster Z3 3,0 Coupé M Roadster M Coupé | 118 170 231 231 325 325 | 4/1895 6/2171 6/2979 6/2979 6/3246 6/3246 | 0,79 0,92 (0,96) 0,95 (1,01) 0,95 (1,02) 1,11 1,11 | 10,4 7,9 (8,9) 6,0 (6,3) 6,0 (6,3) 5,3 5,3 | 196 224 (220) 240 (236) 250* (242) 250* 250* | 269000:- 299000:- 358000:- 351000:- 523000:- 513000:- | |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 405 |
Bredd | 174 |
Höjd | 128 |
Hjulbas | 244 |
Spårvidd fram | 141 |
Spårvidd bak | 149 |
Vändcirkel | - |
|
Undantag:
Längd: 2,8 Coupe, M Roadster, M Coupé 402 cm.
Höjd: 2,8 Coupe 130 cm, 2,0/2,8 Roadster 129 cm, M Roadster 126 cm
Hjulbas: M Coupé, M Roadster 246 cm.
Spårvidd fram: M Coupé, M Roadster 142 cm.
|
|
Karossvarianter
|  | Roadster |
Coupé |  |
Teknikens Värld om Z3
Modell testad | Pris | 0-100 km/h | 100-0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
M Coupé 10/99 | 495 000 | 5,4 | 38 | 0,79 | 1,08 | 1460 | Testades mot Chevrolet Corvette, Chrysler Viper GTS, Ferrari F355 F1, Jaguar XKR, Lamborghini Diablo, Maserati 3200 GT, Porsche Carrera. Näst snabbast i acceleration, och den 5-växlade lådan är smidigast av alla. Överlägsen när det gäller inköpspris och bränsleförbrukning. |
Z3 2.8 Coupé 25/98 | 277 500 | 7,7 | 36 | 0,79 | 0,98 | 1335 | Testades mot Audi TT. Motor, bromsar och väghållning av första klass. Tveksamt utseende, liknar en kalkon bland svanarna i BMW-handlarnas skyltfönster. Trång och obekväm, mycket dyr. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|