AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G15 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ] [ G11 ]
F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]
76614

Modellguide BMW Z1


Z1 Traum-Schwartz

I mars 1989 började serieproduktionen av Z1, en äkta roadster som mekaniskt baserats på 325i E30-delar. Z1:orna fick aldrig någon egen "E-kod" utan kallas för "Z1" av BMW, förserien kallades dock för E30Z (70 stycken tillverkade fram till 1989)
Karossen är byggd av konstfibermaterial som monterats på ett skelett av stålrör. Dörrarna öppnas inte på konventionellt sätt utan sänks istället ned med hjälp av elmotorer, vilket gör att man kan köra med "öppna" dörrar om man så vill.
Bilen har en närmast perfekt viktfördelning tack vare att motor, växellåda och passagerarutrymme placerats mellan hjulaxlarna.
Pressen lovordade väghållningen, men önskade lite mer effekt och var kritiska mot att man hör fläkten mer än motorn när man varvar.
Produktionen avslutades i juni 1991 då 8012 bilar producerats utan att någon Z1 officiellt sålts till Sverige. Några exemplar har dock importerats.

ModellHkCyl/VolFörbr0-100 km/hToppfartNyprisÖvrigt
1989 Z1 170 6/2494 0,92 7,9 225  
1990 Z1 170 6/2494 0,92 7,9 225  
1991 Z1 170 6/2494 0,92 7,9 225  


Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.





Mått


Längd392
Bredd169
Höjd125
Hjulbas245
Spårvidd fram146
Spårvidd bak147
Vändcirkel1030





Karossvarianter

Z1 Roadster Top-RotRoadster
InteriörZ1 sittbrunn







AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G15 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ] [ G11 ]
F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]