80313
Modellguide BMW Z1

I mars 1989 började serieproduktionen av Z1, en äkta roadster som mekaniskt baserats på 325i E30-delar. Z1:orna fick aldrig någon egen "E-kod" utan kallas för "Z1" av BMW, förserien kallades dock för E30Z (70 stycken tillverkade fram till 1989) Karossen är byggd av konstfibermaterial som monterats på ett skelett av stålrör. Dörrarna öppnas inte på konventionellt sätt utan sänks istället ned med hjälp av elmotorer, vilket gör att man kan köra med "öppna" dörrar om man så vill. Bilen har en närmast perfekt viktfördelning tack vare att motor, växellåda och passagerarutrymme placerats mellan hjulaxlarna. Pressen lovordade väghållningen, men önskade lite mer effekt och var kritiska mot att man hör fläkten mer än motorn när man varvar. Produktionen avslutades i juni 1991 då 8012 bilar producerats utan att någon Z1 officiellt sålts till Sverige. Några exemplar har dock importerats. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1989 |
Z1 |
170 |
6/2494 |
0,92 |
7,9 |
225 |
|
|
1990 |
Z1 |
170 |
6/2494 |
0,92 |
7,9 |
225 |
|
|
1991 |
Z1 |
170 |
6/2494 |
0,92 |
7,9 |
225 |
|
|
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt. Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga. |
Mått
Längd | 392 |
Bredd | 169 |
Höjd | 125 |
Hjulbas | 245 |
Spårvidd fram | 146 |
Spårvidd bak | 147 |
Vändcirkel | 1030 |
|
|
Karossvarianter
 | Roadster |
Interiör |  |
|
|
|