Modellguide
BMW Z1
BMW Z1
Bilen har en närmast perfekt viktfördelning tack vare att motor, växellåda och passagerarutrymme placerats mellan hjulaxlarna. Pressen lovordade väghållningen, men önskade lite mer effekt och var kritiska mot att man hör fläkten mer än motorn när man varvar. Bilen byggdes i München. Produktionen avslutades i juni 1991 då 8012 bilar producerats utan att någon Z1 officiellt sålts till Sverige. Några exemplar har dock importerats.
Typ | Hk | Cyl Vol | l/100 km | 0-100 | Max hast | Nypris |
---|---|---|---|---|---|---|
1989 | ||||||
Z1 | 170 | 6/2494 | 0,92 | 7,9 | 225 | |
Kommentar: |
||||||
1990 | ||||||
Z1 | 170 | 6/2494 | 0,92 | 7,9 | 225 | |
Kommentar:Produktion: 4091 |
||||||
1991 | ||||||
Z1 | 170 | 6/2494 | 0,92 | 7,9 | 225 | |
Kommentar: |
||||||
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden.
Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring C = Coupé GC = Gran Coupé X = Fyrhjulsdrift d = Diesel cpt = Compact EDE = Efficient Dynamics Edition * = Toppfart elektroniskt begränsad iu = ingen uppgift. Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc. Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt. Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga. Rena elbilar har blå bakgrund såvida inte modellen utgörs av enbart elbilar. Bilar på bilder kan vara extrautrustade. |
Modell | Z1 |
---|---|
Längd | 3920 |
Bredd | 1690 |
Höjd | 1250 |
Hjulbas | 2450 |
Volym bagage l | 260 |
Karossvarianter
Z1 2-d Roadster
Interiör
Z1