9600
Modellguide BMW i8 |
 |
BMW i8 är en plug-inhybrid i sportbilsklassen. Den visades som koncept på Frankfurtmässan 2009, och i produktionsutförande på samma mässa 2013. Sammansättningen sker i Leipzig, Tyskland och första modellerna leveerades till kund i augusti 2014. Karosskoden för i8 är I12. |
| Modell | Cyl/Vol | Hk | l/100km | 0-100 | Toppfart | Nypris | Kommentar |
 |
2015 |
i8 | 3/1499 | 362 | (2,1) | (4,4) | (250*) | 1359000 |
Batteri: Li-jon 5,2kWh |
 |
2016 |
i8 | 3/1499 | 362 | (2,1) | (4,4) | (250*) | 1359000 |
Räckvidd el: 37 km |
 |
2017 |
i8 | 3/1499 | 362 | (2,1) | (4,4) | (250*) | 1369000 |
Från 1/4 2017: Laddkabel Mode 3 ingår |
 |
2018 |
i8 Coupé | 3/1499 | 374 | (1,8) | (4,4) | (250*) | 1400000 |
Räckvidd el 55 km |
i8 Roadster | 3/1499 | 374 | (1,8) | (4,6) | (250*) | 1630000 |
 |
2019 |
i8 Coupé | 3/1499 | 374 | (1,8) | (4,4) | (250*) | 1476000 |
|
i8 Roadster | 3/1499 | 374 | (1,8) | (4,6) | (250*) | 1631000 |
 |
2020 |
i8 Coupé | 3/1499 | 374 | (2,2) | (4,4) | (250*) | 1486000 |
Förbrukning enligt WLTP-körcykeln. |
i8 Roadster | 3/1499 | 374 | (2,2) | (4,6) | (250*) | 1641000 |
 |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Modell | Alla |
Längd | 4689 |
Bredd | 1942 |
Höjd | 1291 |
Hjulbas | 2800 |
Spårvidd fram | 1644 |
Spårvidd bak | 1721 |
2-dörrars Coupé
|
|
Interiör
|
i8 2015
|
|
|
|
|