13421
Modellguide BMW i3
|
 |
BMW´s första helt eldrivna bil som når konsumentledet. i3 presenterades i produktionsutförande på Frankfurtmässan 2013 efter att ha visats som koncept sedan Frankfurt 2011. Massproduktionen startade i september 2013 med tillverkning i Leipzig, Tyskland. Karosskoden för i3 är I01. |
|
Modell |
Hk |
kWh/100km |
RW km |
0-100 |
Toppfart |
Nypris |
Kommentar |
|
2014 |
i3 60Ah |
170 |
12,9 |
160 |
7,2 |
150* |
299000 |
REX = Range Extender |
i3 REX 60Ah |
170 |
13,5 |
300 |
7,9 |
150* |
335900 |
|
2015 |
i3 60Ah |
170 |
12,1 |
300 |
7,3 |
150* |
299000 |
|
i3 REX 60Ah |
170 |
13,5 |
300 |
7,9 |
150* |
335900 |
|
2016 |
i3 60Ah |
170 |
12,9 |
160 |
7,2 |
150* |
339000 |
Färg: Aravani Grå, Capparis Vit. Metallic: Ionic Silver, Solar Orange, Laurel Grå, Andesite Silver +6.300:- |
i3 REX 60Ah |
170 |
13,5 |
300 |
7,9 |
150* |
375900 |
|
2017 |
i3 60Ah |
170 |
12,9 |
190 |
7,2 |
150* |
339900 |
Driving Assistant Plus: Kö-assistent, Aktiv farthållare, Kollisionsvarning, Fotgängarvarning, City Collision Mitigation, Speed Limit Info, Bromsassistent +9400:- |
i3 REX 60Ah |
170 |
13,5 |
300 |
7,9 |
150* |
375900 |
i3 94Ah |
170 |
12,9 |
300 |
7,3 |
150* |
354900 |
i3 REX 94Ah |
170 |
13,5 |
350 |
8,1 |
150* |
390900 |
|
2018 |
i3 94ah |
170 |
12,9 |
200 |
7,2 |
150* |
371500 |
Från 1/4 2017 ingår laddkabel Mode 3 i priset.
LCI: Nya färger, nya klädslar, ny LED-teknik strålkastare, ny form DRL, nya stötfångare, pekskärm mm. |
i3 REX 94Ah |
170 |
11,5 |
330 |
8,1 |
150* |
407500 |
i3s 94Ah |
183 |
14,3 |
200 |
6,9 |
160* |
406900 |
i3s REX 94Ah |
183 |
12,5 |
330 |
7,7 |
160* |
442900 |
|
2019 |
i3 120ah |
170 |
13,1 |
285 |
7,3 |
150* |
419000 |
Uppmätt enligt WLTP. |
i3s 120Ah |
184 |
14,0 |
279 |
6,9 |
160* |
439000 |
|
2020 |
i3 120ah |
170 |
15,2 |
285 |
7,3 |
150* |
419000 |
|
i3s 120Ah |
184 |
16,1 |
279 |
6,9 |
160* |
439000 |
|
2021 |
i3 120ah |
170 |
15,3 |
285 |
7,3 |
150* |
424500 |
|
|
i3s 120Ah |
184 |
16,3 |
279 |
6,9 |
160* |
444500 |
|
2022 |
i3 120ah | 170 | 15,3 | 285 | 7,3 | 150* | 424500 |
|
|
i3s 120Ah | 184 | 16,3 | 279 | 6,9 | 160* | 444500 |
|
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Modell |
i3 |
Längd |
3999 |
Bredd |
1775 |
Höjd |
1758 |
Hjulbas |
2570 |
Spårvidd fram |
1571 |
Spårvidd bak |
1576 |
5-dörrars halvkombi
|
|
Interiör
|
i3 2014
|
|
Teknikens Värld om BMW i3
Modell
testad |
Pris |
0–100
km/h |
100–0
m |
l/mil
90 |
l/mil
snitt |
Tjvikt |
Teknikens Värld tyckte: |
i3 120Ah
7/19 |
419 000 |
7,5 |
37,4 |
- |
- |
1430 |
Testad mot Audi e-tron 55, Hyundai Kona Long Range, Jaguar I-Pace EV400 och Kia e-Niro. Perfekt citybil. Bra ljudnivå och bra förarmiljö. Dålig räckvidd vid långfärd. Tål last dåligt. Bakhängda bakdörrar barnfamiljens mardröm. Delad tvåa i test. |
i3S
20/18 |
410 400 |
6,7 |
37,4 |
- |
- |
1390 |
Testad mot Hyundai Ioniq, Nissan Leaf Acenta och Renault Zoe R110. Roligast med explosiv motor och snabb styrning. Brister i användarvänlighet och säkerhet. Litet bagage och endast fyrsitsig. Sköna stolar. Sist i test. |
i3 REX
26/13 |
375 900 |
7,9 |
- |
- |
- |
1390 |
Testad mot Renault Twizy och Tesla Model S 85 Performance. Första elbilen med hållbar ekonomisk kalkyl och som man vill ha. Underpresterar i älgtest. Tydlig bakhjulsdriftkaraktär. Interiör avskalad, snygg och avslappnande. Elmotorn urstark i alla lägen. God chassikomfort. Grunt bagageutrymme, ok baksäte. Etta i test. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|