Schmiedmann
AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G32 ] [ F39 ] [ F01 ] [ G30 ] [ G11 ] [ F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F26 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F15 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]
8087

Modellguide BMW i3

BMW i3

BMW´s första helt eldrivna bil som når konsumentledet. i3 presenterades i produktionsutförande på Frankfurtmässan 2013 efter att ha visats som koncept sedan Frankfurt 2011. Massproduktionen startade i september 2013 med tillverkning i Leipzig, Tyskland. Karosskoden för i3 är I01.

ModellHkkWh/100kmRW km0-100ToppfartNyprisKommentar
 2014  i317012,91607,2150*299000 REX = Range Extender
i3 REX17013,53007,9150*335900
 2015  i317012,13007,3150*299000
i3 REX17013,53007,9150*335900
 2016  i317012,91607,2150*339000 Färg: Aravani Grå, Capparis Vit. Metallic: Ionic Silver, Solar Orange, Laurel Grå, Andesite Silver +6.300:-
i3 REX17013,53007,9150*375900
 2017  i317012,91907,2150*339900 Driving Assistant Plus: Kö-assistent, Aktiv farthållare, Kollisionsvarning, Fotgängarvarning, City Collision Mitigation, Speed Limit Info, Bromsassistent +9400:-
i3 REX17013,53007,9150*375900
i3 (94Ah)17012,93007,3150*354900
i3 REX (94Ah)17013,53508,1150*390900
 2018  i3 (94ah)17012,92007,2150*371500 Från 1/4 2017 ingår laddkabel Mode 3 i priset.
i3 REX (94Ah)17011,53308,1150*407500
i3s (94Ah)18314,32006,9160*406900
i3s REX (94Ah)18312,53307,7160*442900
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda (M3 = DKG).
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.


Mått
Modelli3
Längd3999
Bredd1775
Höjd1758
Hjulbas2570
Spårvidd fram1571
Spårvidd bak1576


Karossvarianter

5-dörrars halvkombi BMW i3

Interiör

i3 2014 BMW i3

Teknikens Värld om BMW i3


Modell
testad
Pris0–100
km/h
100–0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
i3 REX
26/13
375 9007,9---1390Testad mot Renault Twizy och Tesla Model S 85 Performance. Första elbilen med hållbar ekonomisk kalkyl och som man vill ha. Underpresterar i älgtest. Tydlig bakhjulsdriftkaraktär. Interiör avskalad, snygg och avslappnande. Elmotorn urstark i alla lägen. God chassikomfort. Grunt bagageutrymme, ok baksäte. Etta i test.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.






AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G32 ] [ F39 ] [ F01 ] [ G30 ] [ G11 ] [ F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F26 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F15 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]