AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G22 ] [ G06 ] [ F40 ] [ G29 ] [ G15 ] [ G07 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ]
G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ] [ G11 ] [ F48 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ]
26607

Modellguide BMW G30-G31

BMW 5-series G30 G31

Sjunde generationens 5-serie gjordes officiell 12/10 2016 och visades upp första gången på Detroit-mässan i januari 2017. Baserad på CLAR-plattformen. Uppges vara 80 kg lättare än föregångaren, delvis beroende på att exempelvis tak, dörrar, motorhuv och baklucka är i aluminium. Modellerna för Europa byggs i Dingolfing, Tyskland och Graz, Österrike. Limo är G30, touring är G31 och M5 är F90.

Modell Hk Cyl/Vol l/100km 0-100 Toppfart Nypris Kommentar
 2017  530i 252 4/1998 (5,4) (6,2) (250*) 452000 Färger solida: Alpinvit +3000:-, Svart. Metallic: Carbonsvart (Endast M Sport), Safirsvart, Cashmeresilver, Glaciärsilver, Imperialblå Brilliant, Sophistogrå Brilliant, Mineralvit, Jatobe, Mediterraneanblå, Atlas Cedar, Bluestone +11400:-
530i xDrive 252 4/1998 (5,7) (6,0) (250*) 475000
540i 340 6/2998 (6,5) (6,5) (250*) 511000
540i xDrive 340 6/2998 (6,7) (4,8) (250*) 534000
M550i xDrive 462 8/4395 (8,9) (4,0) (250*) -
520d 190 4/1995 4,1 (4,0) 7,7 (7,6) 238 (235) 377000
520d xDrive 190 4/1995 (4,2) (7,6) (232) 422000
520d EDE 190 4/1995 (3,9) (7,5) (235) -
530d 265 6/2993 (4,5) (5,7) (250*) 495000
530d xDrive 265 6/2993 (4,7) (5,4) (250*) 518000
530e 252 4/1998 (2,0) (6,2) (235) -
 2018  520i 184 4/1998 (5,4) (7,8) (226) 406000 M Sportpaket: 18" Dubbeleker M662, M Sportbromsar (ej 520), Sportstolar, Interiörlist Alu Rhombicle, Ambient Light, M Sportfjädring, M Sportratt, M Aerodynamik, Högglans Shadow Line, Antracit innertak, Tyg Alcantara Rombicle Svart, M emblem sidopaneler fr, trapetzoidformade ändrör i Light Chrome, belysta M instegslister, M fotstöd, M pedaler, M specifika golvmattor +47900:-

Komfortpaket: Rattvärme, Backkamera, Klimaauto, Active Protection +11500:-

Connectedpaket: Navi Pro, RT Traffic Info, Concierge Services, Remote Services, BT Pro, WiFi Hotspot, Park Assist inkl backkamera +31900:-

Innovationspaket: Display Key, Driving Assist, Park Assist Plus, Adaptiva LED, Multifunk display, Gesture Control, HUD +33900:-

Vinterpaket: Kupévärmare, Display Key, Remote Service +12900:-

Travelpaket: Panorama/lucka, solgardiner bak, 12V-uttag 14900:-
530i 252 4/1998 (5,5) (6,2) (250*) 456000
530i xDrive 252 4/1998 (6,0) (6,0) (244) 479000
540i 340 6/2998 (6,5) (5,1) (250*) 515000
540i xDrive 340 6/2998 (6,9) (4,8) (250*) 538000
M550i xDrive 462 8/4395 (8,9) (4,0) (250*) 786000
520d 190 4/1995 4,1 (4,1) 7,7 (7,5) 236 377000
520d xDrive 190 4/1995 (4,5) (7,6) (230) 426000
520d EDE 190 4/1995 (3,9) (7,5) (235) 406000
530d 265 6/2993 (4,5) (5,7) (250*) 499000
530d xDrive 265 6/2993 (5,0) (5,4) (250*) 522000
540d xDrive 320 6/2993 (5,2) (4,7) (250*) 582000
M550d xDrive 400 6/2993 (5,9) (4,4) (250*) 797000
530e 252 4/1998 (1,9) (6,2) (218) 526000
520iT 184 4/1998 (5,8) (8,2) (226) 424900
530iT 252 4/1998 (5,8) (6,5) (248) 474900
530iT xDrive 252 4/1998 (6,5) (6,3) (244) 497900
540iT xDrive 340 6/2998 (7,3) (5,1) (250*) 556900
520dT 190 4/1995 4,3 (4,3) 7,8 (8,0) 229 421900
520dT xDrive 190 4/1995 (4,9) (7,9) (220) 444900
530dT 265 6/2993 (4,7) (5,8) (250*) 517900
530dT xDrive 265 6/2993 (5,3) (5,6) (248) 540900
540dT xDrive 320 6/2993 (5,5) (4,9) (250*) 600900
M550dT xDrive 400 6/2993 (6,4) (4,6) (250*) 815900
M5 600 8/4395 (10,5) (3,4) (250*) 1140000
 2019  520i 184 4/1998 (6,4) (7,8) (235) 411000 BMW: Uppgifter om förbrukning och koldioxidvärden uppfyller redan kraven för mätning enligt den nya WLTP-körcykeln och har räknats om till EU-körcykeln för att underlätta jämförelser.
530i 252 4/1998 (5,8) (6,1) (250*) 461000
530i xDrive 252 4/1998 (6,2) (6,0) (244) 484000
540i 340 6/2998 (7,1) (5,1) (250*) 520000
540i xDrive 340 6/2998 (7,8) (4,8) (250*) 543000
520d 190 4/1995 (4,5) (7,5) 236 408000
520d xDrive 190 4/1995 (4,7) (7,6) (232) 431000
530d 265 6/2993 (5,0) (5,7) (250*) 504000
530d xDrive 265 6/2993 (5,3) (5,4) (250*) 527000
540d xDrive 320 6/2993 (5,7) (4,7) (250*) 587000
M550d xDrive 400 6/2993 (6,5) (4,4) (250*) 893000
530e 252 4/1998 (2,1) (6,2) (235) 530500
520iT 184 4/1998 (6,1) (8,2) (225) 429900
530iT 252 4/1998 (6,1) (6,5) (250*) 479900
530iT xDrive 252 4/1998 (6,7) (6,3) (250*) 502900
540iT xDrive 340 6/2998 (7,8) (5,1) (250*) 561900
520dT 190 4/1995 (4,7) (7,6) (236) 426900
520dT xDrive 190 4/1995 (5,0) (7,6) (230) 449900
530dT 265 6/2993 (5,3) (5,8) (250*) 522900
530dT xDrive 265 6/2993 (5,6) (5,6) (248) 545900
540dT xDrive 320 6/2993 (5,9) (4,9) (250*) 605900
M550dT xDrive 400 6/2993 (6,5) (4,6) (250*) 821900
M5 600 8/4395 (10,7) (3,4) (250*) 1147000
 2020  520i 184 4/1998 (7,0) (7,8) (235) 415800 MHEV: 20d. Angiven effekt är inkl 11 hk från elmotor.

Förbrukningsuppgifter enligt WLTP-körcykeln.
530i 252 4/1998 (7,2) (6,2) (250*) 465800
530i xDrive 252 4/1998 (7,7) (6,0) (250) 488800
540i 340 6/2998 (8,2) (5,1) (250*) 524800
540i xDrive 340 6/2998 (8,8) (4,8) (250*) 547800
530e 252 4/1998 (1,9) (6,2) (235) 535300
530e xDrive 252 4/1998 (1,9) (6,2) (235) 558300
520d 201 4/1995 (4,1) (7,2) (235) 412800
520d xDrive 201 4/1995 (4,5) (7,2) (235) 435800
530d 265 6/2993 (6,1) (5,7) (250*) 508800
530d xDrive 265 6/2993 (6,6) (5,4) (250*) 531800
540d xDrive 320 6/2993 (6,6) (4,7) (250*) 591800
M550d xDrive 400 6/2993 (7,5) (4,4) (250*) 841500
520iT 184 4/1998 (7,4) (8,2) (225) 434700
530iT 252 4/1998 (7,4) (6,5) (250*) 484700
530iT xDrive 252 4/1998 (8,0) (6,3) (250*) 507700
540iT xDrive 340 6/2998 (8,7) (5,1) (250*) 566700
520dT 201 4/1995 (4,3) (7,5) (225) 431700
520dT xDrive 201 4/1995 (4,7) (7,5) (222) 454700
530dT 265 6/2993 (6,5) (5,8) (250*) 527700
530dT xDrive 265 6/2993 (6,8) (5,6) (248) 550700
540dT xDrive 320 6/2993 (6,8) (4,9) (250*) 610700
M550dT xDrive 400 6/2993 (7,8) (4,6) (250*) 860400
M5 600 8/4395 (11,5) (3,4) (250*) 1157000
 2021  520i 195 4/1998 (6,1) (7,9) (226) 436000 MHEV: 20i, 30i, 40i, 20d, 30d, 40d. Angiven effekt är inkl 11 hk från elmotor.

LCI nyheter: Alla 4- och 6-cylindriga modeller (utom PHEV) är 48V mildhybrider. Laserljus som option, ny design på fronten och bakpartiet. Ny sportratt. OS 7. Nya fälgar som option. Fyra nya exteriörfärger, med mera.
530i 263 4/1998 (6,3) (6,4) (250*) 488000
530i xDrive 263 4/1998 (6,7) (6,3) (250) 511000
540i xDrive 344 6/2998 (7,5) (4,9) (250*) 568000
M550i xDrive 530 8/4395 (10,3) (3,8) (250*) 854000
M5 600 8/4395 (10,6) (3,4) (250*) 1167500
530e 292 4/1998 (1,3) (5,9) (235) 545000
530e xDrive 292 4/1998 (1,6) (6,2) (230) 568000
545e 292 6/2979 (1,6) (4,6) (250*) 660000
520d 201 4/1995 (4,7) (7,2) (235) 436000
520d xDrive 201 4/1995 (5,0) (7,2) (235) 459000
530d 297 6/2993 (5,1) (5,6) (250*) 531000
530d xDrive 297 6/2993 (5,4) (5,4) (250*) 554000
540d xDrive 351 6/2993 (6,6) (4,7) (250*) 612000
520iT 195 4/1998 (6,6) (8,3) (225) 456900
530iT 263 4/1998 (6,5) (6,7) (250*) 506900
530iT xDrive 263 4/1998 (7,1) (6,6) (250*) 529900
540iT xDrive 344 6/2998 (7,8) (5,2) (250*) 586900
530eT 292 4/1998 (1,5) (6,1) (250*) 563900
530eT xDrive 292 4/1998 (1,8) (6,1) (250*) 586900
520dT 201 4/1995 (5,0) (7,6) (225) 454900
520dT xDrive 201 4/1995 (5,3) (7,6) (222) 477900
530dT 265 6/2993 (5,4) (5,7) (250*) 549900
530dT xDrive 265 6/2993 (5,8) (5,6) (250*) 572900
540dT xDrive 320 6/2993 (5,9) (4,8) (250*) 630900
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda (M3 = DKG).
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.


Sedan Touring
Längd 4936 4942
Bredd 1868 1868
Höjd 1466 1464
Hjulbas 2975 2975
Spårvidd fram 1605 1605
Spårvidd bak 1630 1630


Karossvarianter

4-dörrars sedan G30 BMW 5-serie G30
5-dörrars touring G31 BMW 5-serie G31
G30 2017 BMW 5-serie G30

Teknikens Värld om BMW G30


Modell
testad
Pris 0–100
km/h
100–0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
Tjvikt Teknikens Värld tyckte:
520d touring
23/18
426 900 8,7 34,3 - 0,71 1890 Kombitest mot Audi A6 Avant 40 TDI, Mercedes E220d och Volvo V90 D4. Öppningsbar bakruta snygg och fiffig funktion. Tvålitersmotorn gör ett toppenjobb, men vibrerar och bullrar lite för mycket. Bäst automatlåda. Mycket bra baksäte och lättlastat bagageutrymme. Tveksam i älgtestet. Delad trea i test.
520d touring
14/18
426 900 8,6 35,0 - 0,67 1890 Testad mot 7 andra kombis. Toppendrivlina. Bekväm, rymlig och säker, men dyr. Förarstol i världsklass, många tekniska hjälpmedel. Difitala instrumenteringen statisk och oflexibel. Bra baksäte och lättlastad.
M5
12/18
1 147 000 3,8 - - 1,11 2010 Testad mot Mercedes-AMG E63S 4Matic Kombo och Porsche Panamera Turbo. Grym körmaskin med bra styrning och chassireaktioner. Totaleffektivitet och makalösa prestanda, att accelerera är som att få en rejäl hästspark. Skönt motorljud. Trivsamt bakom ratten. Minst dyr att äga. Etta i test.
530d xDrive touring
7/18
544 400 6,1 34,3 - 0,82 2035 Testad mot 13 andra 4x4-kombis. Flexibel motor med massor av kraft i alla lägen. Ett under av komfort, tyst och följsam i alla lägen. Bra stolar, fullt godkänt baksäte och bra bagageutrymme. Klassledande backkamera. Delad femma i test.
530d xDrive touring
2/18
540 900 7,9 34,3 - 0,69 1660 Testad mot Jaguar XF Sportbrake 25d AWD och Mercedes E350d Kombi. Sköna stolar, rymlig kupé. Kanonmotor som går tyst och mjukt med övertygande kraft. Hög lägstanivå och låg milkostnad. Etta i test.
520d touring
16/17
420 900 8,7 34,3 - 0,71 1890 Testad mot Mercedes E220d Kombi och Volvo V90 D3. Lite för lik föregångaren. Smidig, kraftfull och tveklös drivenhet. Fina stolar och skön, ställbar fjädring. Bullrar en del på dålig asfalt. Hög säkerhetsnivå och full pott i krocktest men underpresterar i älgtest. Sist i test.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.