AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G32 ] [ F39 ] [ F01 ] [ G30 ] [ G11 ] [ F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F26 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F15 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]
8221

Modellguide BMW G11

BMW G11

Sjätte generationen av 7-serien började produceras i juni 2015 och försäljning i Europa startade i oktober. Världspremiär för press och allmänhet kedde på Frankfurtmässan 2015. Först ut att använda BMW:s nya CLAR-plattform, som kommer att vara dominerande i framtida lanseringar från 3-serien och uppåt. Den använder betydligt mer kolfiber och andra lätta material än föregångaren vilket för 7-serien lär spara ungefär 130 kg. För första gången ses en plug-in-hybrid från BMW i denna klass. G11 är standardversionen, G12 är L-versionen med 140 mm längre hjulbas.

ModellHkCyl/Voll/100km0-100ToppfartNyprisKommentar
 2016  740i3266/2998(6,8)(5,5)(250*)- Solida färger: Alpinvit (+3.000:-), Svart.

Metallic: Carbonsvart (endast M Sport), Safirsvart, Cashmere Silver, Glaciärsilver, Imperialblå brillianteffekt, Sophistogrå brillianteffekt, Mineralvit, Singapore Grey, Jatoba, Magellan Grey, Arctic Grey brillianteffekt (+10.600:-)
740Li3266/2998(6,8)(5,6)(250*)-
750i4508/4395(7,9)(4,7)(250*)-
750Li4508/4395(8,0)(4,7)(250*)-
750i xDrive4508/4395(8,2)(4,4)(250*)1068000
750Li xDrive4508/4395(8,3)(4,5)(250*)1143000
730d2656/2993(4,7)(6,1)(250*)880000
730d xDrive2656/2993(5,0)(5,8)(250*)914000
730Ld2656/2993(4,8)(6,2)(250*)955000
730Ld xDrive2656/2993(5,0)(5,9)(250*)989000
740Ld3206/2993(4,9)(5,2)(250*)985000
740Ld xDrive3206/2993(5,3)(5,3)(250*)1060000
 2017  750i xDrive4508/4395(8,1)(4,4)(250*)1073000 M Sport: Läder Dakota Svart, 19" M V-eker 302, Sportratt, Sportautomat, Komfortstolar, Interiörlist Fineline Svart, Ambient Light, LED dimljus, M Aerodynamikpaket, Antracit innertak, M instegslister, M fotstöd, M-nyckel, Detaljer i chrome silver +40.500:-

Från 1/3 2017: Tracker från Guardsystems ingår i bilens pris.

Från 1/4 2017: Mode 3 laddkabel ingår till laddhybriderna.
750Li xDrive4508/4395(8,3)(4,5)(250*)1068000
M760Li xDrive61012/6592(12,8)(3,7)(250*)1148500
730d2656/2993(4,5)(6,1)(250*)885500
730d xDrive2656/2993(4,8)(5,8)(250*)919500
730Ld2656/2993(4,6)(6,2)(250*)960500
730Ld xDrive2656/2993(4,8)(5,9)(250*)994500
740d xDrive3206/2993(4,9)(5,2)(250*)990500
740Ld xDrive3206/2993(5,0)(5,3)(250*)1065000
750d xDrive4006/2993(5,7)(4,6)(250*)1069500
750Ld xDrive4006/2993(5,7)(4,7)(250*)1144500
740e3264/1998(2,0)(5,4)(250*)965500
740Le3264/1998(2,0)(5,5)(250*)1040500
740Le xDrive3264/1998(2,1)(5,3)(250*)1074500
 2018  750i xDrive4508/4395(8,1)(4,4)(250*)1110000
750Li xDrive4508/4395(8,3)(4,5)(250*)1185000
M760Li xDrive61012/6592(12,8)(3,7)(250*)1662500
730d2656/2993(4,5)(6,1)(250*)922000
730d xDrive2656/2993(4,8)(5,8)(250*)956000
730Ld2656/2993(4,6)(6,2)(250*)997000
730Ld xDrive2656/2993(4,8)(5,9)(250*)994500
740d xDrive3206/2993(4,9)(5,2)(250*)1027000
740Ld xDrive3206/2993(5,0)(5,3)(250*)1102000
750d xDrive4006/2993(5,7)(4,6)(250*)1106000
750Ld xDrive4006/2993(5,7)(4,7)(250*)1181000
740e3264/1998(2,0)(5,4)(250*)1005000
740Le3264/1998(2,0)(5,5)(250*)1080000
740Le xDrive3264/1998(2,1)(5,3)(250*)1114000
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda (M3 = DKG).
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.


Mått
StdLang
Längd50985238
Bredd21692169
Höjd14671479
Hjulbas30703210
Spårvidd fram16181618
Spårvidd bak16461646


Karossvarianter

4-dörrars limousine BMW G11

Interiör

F45 2014 BMW G11

Teknikens Värld om BMW G11


Modell
testad
Pris0–100
km/h
100–0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
730d xDrive
11/16
919 5006,636,2-0,832120Testad mot Audi A8 4,2 TDI Quattro och MB S 350d 4Matic. Ett under av teknik och lyx. Slösande rymlig i fram men något trång i baksätet. iDrive lättare än någonsin att förstå. Spänstig nästan som en 3-serie. Snål för sin storlek. Etta i testet.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.






AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G32 ] [ F39 ] [ F01 ] [ G30 ] [ G11 ] [ F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F26 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F15 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]