16143
Modellguide BMW G11
|
 |
Sjätte generationen av 7-serien började produceras i juni 2015 och försäljning i Europa startade i oktober. Världspremiär för press och allmänhet kedde på Frankfurtmässan 2015. Först ut att använda BMW:s nya CLAR-plattform, som kommer att vara dominerande i framtida lanseringar från 3-serien och uppåt. Den använder betydligt mer kolfiber och andra lätta material än föregångaren vilket för 7-serien lär spara ungefär 130 kg. För första gången ses en plug-in-hybrid från BMW i denna klass. G11 är standardversionen, G12 är L-versionen med 140 mm längre hjulbas. |
|
Modell |
Hk |
Cyl/Vol |
l/100km |
0‑100 |
Toppfart |
Nypris |
Kommentar |
|
2016 |
740i |
326 |
6/2998 |
(6,8) |
(5,5) |
(250*) |
- |
Solida färger: Alpinvit (+3.000:-), Svart.
Metallic: Carbonsvart (endast M Sport), Safirsvart, Cashmere Silver, Glaciärsilver, Imperialblå brillianteffekt, Sophistogrå brillianteffekt, Mineralvit, Singapore Grey, Jatoba, Magellan Grey, Arctic Grey brillianteffekt (+10.600:-) |
740Li |
326 |
6/2998 |
(6,8) |
(5,6) |
(250*) |
- |
750i |
450 |
8/4395 |
(7,9) |
(4,7) |
(250*) |
- |
750Li |
450 |
8/4395 |
(8,0) |
(4,7) |
(250*) |
- |
750i xDrive |
450 |
8/4395 |
(8,2) |
(4,4) |
(250*) |
1068000 |
750Li xDrive |
450 |
8/4395 |
(8,3) |
(4,5) |
(250*) |
1143000 |
730d |
265 |
6/2993 |
(4,7) |
(6,1) |
(250*) |
880000 |
730d xDrive |
265 |
6/2993 |
(5,0) |
(5,8) |
(250*) |
914000 |
730Ld |
265 |
6/2993 |
(4,8) |
(6,2) |
(250*) |
955000 |
730Ld xDrive |
265 |
6/2993 |
(5,0) |
(5,9) |
(250*) |
989000 |
740Ld |
320 |
6/2993 |
(4,9) |
(5,2) |
(250*) |
985000 |
740Ld xDrive |
320 |
6/2993 |
(5,3) |
(5,3) |
(250*) |
1060000 |
|
2017 |
750i xDrive |
450 |
8/4395 |
(8,1) |
(4,4) |
(250*) |
1073000 |
M Sport: Läder Dakota Svart, 19" M V-eker 302, Sportratt, Sportautomat, Komfortstolar, Interiörlist Fineline Svart, Ambient Light, LED dimljus, M Aerodynamikpaket, Antracit innertak, M instegslister, M fotstöd, M-nyckel, Detaljer i chrome silver +40.500:-
Från 1/3 2017: Tracker från Guardsystems ingår i bilens pris.
Från 1/4 2017: Mode 3 laddkabel ingår till laddhybriderna. |
750Li xDrive |
450 |
8/4395 |
(8,3) |
(4,5) |
(250*) |
1068000 |
M760Li xDrive |
610 |
12/6592 |
(12,8) |
(3,7) |
(250*) |
1148500 |
730d |
265 |
6/2993 |
(4,5) |
(6,1) |
(250*) |
885500 |
730d xDrive |
265 |
6/2993 |
(4,8) |
(5,8) |
(250*) |
919500 |
730Ld |
265 |
6/2993 |
(4,6) |
(6,2) |
(250*) |
960500 |
730Ld xDrive |
265 |
6/2993 |
(4,8) |
(5,9) |
(250*) |
994500 |
740d xDrive |
320 |
6/2993 |
(4,9) |
(5,2) |
(250*) |
990500 |
740Ld xDrive |
320 |
6/2993 |
(5,0) |
(5,3) |
(250*) |
1065000 |
750d xDrive |
400 |
6/2993 |
(5,7) |
(4,6) |
(250*) |
1069500 |
750Ld xDrive |
400 |
6/2993 |
(5,7) |
(4,7) |
(250*) |
1144500 |
740e |
326 |
4/1998 |
(2,0) |
(5,4) |
(250*) |
965500 |
740Le |
326 |
4/1998 |
(2,0) |
(5,5) |
(250*) |
1040500 |
740Le xDrive |
326 |
4/1998 |
(2,1) |
(5,3) |
(250*) |
1074500 |
|
2018 |
750i xDrive |
450 |
8/4395 |
(8,1) |
(4,4) |
(250*) |
1110000 |
|
750Li xDrive |
450 |
8/4395 |
(8,3) |
(4,5) |
(250*) |
1185000 |
M760Li xDrive |
610 |
12/6592 |
(12,8) |
(3,7) |
(250*) |
1662500 |
730d |
265 |
6/2993 |
(4,5) |
(6,1) |
(250*) |
922000 |
730d xDrive |
265 |
6/2993 |
(4,8) |
(5,8) |
(250*) |
956000 |
730Ld |
265 |
6/2993 |
(4,6) |
(6,2) |
(250*) |
997000 |
730Ld xDrive |
265 |
6/2993 |
(4,8) |
(5,9) |
(250*) |
1031000 |
740d xDrive |
320 |
6/2993 |
(4,9) |
(5,2) |
(250*) |
1027000 |
740Ld xDrive |
320 |
6/2993 |
(5,0) |
(5,3) |
(250*) |
1102000 |
750d xDrive |
400 |
6/2993 |
(5,7) |
(4,6) |
(250*) |
1106000 |
750Ld xDrive |
400 |
6/2993 |
(5,7) |
(4,7) |
(250*) |
1181000 |
740e |
326 |
4/1998 |
(2,0) |
(5,4) |
(250*) |
1005000 |
740Le |
326 |
4/1998 |
(2,0) |
(5,5) |
(250*) |
1080000 |
740Le xDrive |
326 |
4/1998 |
(2,1) |
(5,3) |
(250*) |
1114000 |
|
2019 |
750i xDrive |
450 |
8/4395 |
- |
(4,4) |
(250*) |
- |
BMW: Uppgifter om förbrukning och koldioxidvärden uppfyller redan kraven för mätning enligt den nya WLTP-körcykeln och har räknats om till EU-körcykeln för att underlätta jämförelser. (Gäller diesel/e, i-modellerna ej mätta enligt WLTP) |
750Li xDrive |
450 |
8/4395 |
- |
(4,5) |
(250*) |
- |
M760Li xDrive |
610 |
12/6592 |
- |
(3,7) |
(250*) |
- |
730d |
265 |
6/2993 |
(5,3) |
(6,1) |
(250*) |
929500 |
730d xDrive |
265 |
6/2993 |
(5,6) |
(5,8) |
(250*) |
963500 |
730Ld |
265 |
6/2993 |
(5,4) |
(6,2) |
(250*) |
974500 |
730Ld xDrive |
265 |
6/2993 |
(5,7) |
(5,9) |
(250*) |
1008500 |
740d xDrive |
320 |
6/2993 |
(5,9) |
(5,2) |
(250*) |
1034500 |
740Ld xDrive |
320 |
6/2993 |
(6,0) |
(5,3) |
(250*) |
1079000 |
750d xDrive |
400 |
6/2993 |
(6,2) |
(4,6) |
(250*) |
1113500 |
750Ld xDrive |
400 |
6/2993 |
(6,3) |
(4,7) |
(250*) |
1158500 |
740e |
326 |
4/1998 |
(2,3) |
(5,4) |
(250*) |
1012500 |
740Le |
326 |
4/1998 |
(2,3) |
(5,5) |
(250*) |
1057500 |
740Le xDrive |
326 |
4/1998 |
(2,8) |
(5,3) |
(250*) |
1091500 |
|
2020 |
750i xDrive |
530 |
8/4395 |
(9,5) |
(4,0) |
(250*) |
1122000 |
Förbrukning enligt WLTP-körcykeln.
LCI: Större njurar typ X7, mer slimmade strålkastare. Nya LED bakljus, ny stötfångare. 12,3-tums instrumentkluster, ny 10,5 infotainmentskärm. iDrive 7.0. Med mera. Levererades från april 2019 som årsmodell 2020. |
750Li xDrive |
530 |
8/4395 |
(10,8) |
(4,1) |
(250*) |
1167000 |
M760Li xDrive |
585 |
12/6592 |
(13,5) |
(3,8) |
(250*) |
1649000 |
730d xDrive |
265 |
6/2993 |
(6,7) |
(5,8) |
(250*) |
966800 |
730Ld xDrive |
265 |
6/2993 |
(6,8) |
(5,9) |
(250*) |
1011800 |
740d xDrive |
320 |
6/2993 |
(6,7) |
(5,3) |
(250*) |
1037800 |
740Ld xDrive |
320 |
6/2993 |
(6,8) |
(5,4) |
(250*) |
1082800 |
750d xDrive |
400 |
6/2993 |
(7,1) |
(4,6) |
(250*) |
1118000 |
750Ld xDrive |
400 |
6/2993 |
(7,2) |
(4,7) |
(250*) |
1163000 |
745e |
394 |
6/2998 |
(2,0) |
(5,2) |
(250*) |
1057800 |
745Le xDrive |
394 |
6/2998 |
(2,3) |
(5,1) |
(250*) |
1136800 |
|
2021 |
750i xDrive |
530 |
8/4395 |
(10,5) |
(4,0) |
(250*) |
1168800 |
MHEV: 30d, 40d. Angiven effekt är inkl 11 hk från elmotor. |
750Li xDrive |
530 |
8/4395 |
(10,5) |
(4,1) |
(250*) |
1211800 |
730d xDrive |
297 |
6/2993 |
(5,9) |
(5,6) |
(250*) |
1018350 |
730Ld xDrive |
297 |
6/2993 |
(5,9) |
(5,7) |
(250*) |
1063350 |
740d xDrive |
351 |
6/2993 |
(6,0) |
(5,0) |
(250*) |
1089350 |
740Ld xDrive |
351 |
6/2993 |
(6,1) |
(5,1) |
(250*) |
1134350 |
745e |
394 |
6/2998 |
(1,8) |
(5,2) |
(250*) |
1104600 |
745Le xDrive |
394 |
6/2998 |
(2,1) |
(5,1) |
(250*) |
1181800 |
|
2022 |
750i xDrive |
530 |
8/4395 |
(10,5) |
(4,0) |
(250*) |
1179900 |
MHEV: 30d, 40d. Angiven effekt är inkl 11 hk från elmotor. |
750Li xDrive |
530 |
8/4395 |
(10,6) |
(4,1) |
(250*) |
1224900 |
730d xDrive |
297 |
6/2993 |
(5,9) |
(5,6) |
(250*) |
1031450 |
730Ld xDrive |
297 |
6/2993 |
(6,0) |
(5,7) |
(250*) |
1076450 |
740d xDrive |
351 |
6/2993 |
(6,0) |
(5,0) |
(250*) |
1089350 |
740Ld xDrive |
351 |
6/2993 |
(6,1) |
(5,1) |
(250*) |
1147450 |
745e |
394 |
6/2998 |
(1,8) |
(5,2) |
(250*) |
1115700 |
745Le xDrive |
394 |
6/2998 |
(2,0) |
(5,1) |
(250*) |
1194700 |
|
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
|
Std |
Lang |
Längd |
5098 |
5238 |
Bredd |
1902 |
1902 |
Höjd |
1467 |
1479 |
Hjulbas |
3070 |
3210 |
Spårvidd fram |
1618 |
1618 |
Spårvidd bak |
1646 |
1646 |
4-dörrars limousine
|
|
Interiör
|
F45 2014
|
|
Teknikens Värld om BMW G11
Modell
testad |
Pris |
0–100
km/h |
100–0
m |
l/mil
90 |
l/mil
snitt |
Tjvikt |
Teknikens Värld tyckte: |
730d xDrive
11/16 |
919 500 |
6,6 |
36,2 |
- |
0,83 |
2120 |
Testad mot Audi A8 4,2 TDI Quattro och MB S 350d 4Matic. Ett under av teknik och lyx. Slösande rymlig i fram men något trång i baksätet. iDrive lättare än någonsin att förstå. Spänstig nästan som en 3-serie. Snål för sin storlek. Etta i testet. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|