10405
Modellguide BMW X3 G01
|
 |
BMW X3 G01 hade världspremiär på Frankfurtmässan 2017. Nytt är modulbaserat plattformstänk som den delar med såväl 5- och 7-serien, samt den kommande 3-serien. 5 cm längre än sin föregångar (4 cm längre än första X5!), ger bättre innerutrymmen än föregångaren. Modellen var anpassad för senare elektrifiering och i övrigt finns mycket spännande teknik. iX3 (2021) har karosskod G08, X3M heter F97. |
|
Modell |
Hk |
Cyl/Vol |
l/100km |
0-100 |
Toppfart |
Nypris |
Kommentar |
|
2018 |
xDrive20i |
184 |
4/1998 |
(7,1) |
(8,3) |
(215) |
427000 |
Färger: Carbonsvart (endast M Sport), Safirsvart, Glaciär Silver, Sophisto Grey med brilliant effekt, Mineralvit (ej M40i), Sparkling Storm med brilliant effekt (ej M40i), Terra Brown (ej M40i), Pythonic Blue, Sunstone metallic, Alpinvit, Svart (ej M Sport) |
xDrive30i |
252 |
4/1998 |
(7,2) |
(6,3) |
(240) |
501000 |
M40i |
360 |
6/2998 |
(8,2) |
(4,8) |
(250*) |
624000 |
xDrive20d |
190 |
4/1995 |
(5,0) |
(8,0) |
(213) |
447000 |
xDrive30d |
265 |
6/2993 |
(5,7) |
(5,8) |
(240) |
518000 |
|
2019 |
xDrive20i |
184 |
4/1998 |
(7,1) |
(8,3) |
(215) |
431500 |
BMW: Uppgifter om förbrukning och koldioxidvärden uppfyller redan kraven för mätning enligt den nya WLTP-körcykeln och har räknats om till EU-körcykeln för att underlätta jämförelser. |
xDrive30i |
252 |
4/1998 |
(7,2) |
(6,3) |
(240) |
505500 |
M40i |
360 |
6/2998 |
(9,1) |
(4,8) |
(250*) |
645500 |
sDrive18d |
190 |
4/1995 |
5,1 (4,9) |
9,5 (9,7) |
200 (198) |
396500 |
xDrive20d |
190 |
4/1995 |
(5,3) |
(8,0) |
(213) |
451500 |
xDrive25d |
231 |
4/1995 |
(5,5) |
(6,8) |
(230) |
496500 |
xDrive30d |
265 |
6/2993 |
(5,9) |
(5,8) |
(240) |
522500 |
M40d |
326 |
6/2993 |
(6,4) |
(4,9) |
(250*) |
645500 |
|
2020 |
xDrive20i |
184 |
4/1998 |
(7,9) |
(8,3) |
(215) |
436000 |
Förbrukning enligt WLTP-körcykeln. |
xDrive30i |
252 |
4/1998 |
(7,9) |
(6,5) |
(240) |
510000 |
M40i |
354 |
6/2998 |
(9,5) |
(4,8) |
(250*) |
650000 |
X3M |
480 |
6/2993 |
(11,3) |
(4,2) |
(250*) |
816500 |
xDrive30e |
292 |
4/1998 |
(2,2) |
(6,1) |
(210) |
599900 |
xDrive20d |
190 |
4/1995 |
(6,3) |
(8,0) |
(213) |
456000 |
xDrive30d |
265 |
6/2993 |
(7,0) |
(5,8) |
(240) |
527500 |
M40d |
326 |
6/2993 |
(7,4) |
(4,9) |
(250*) |
650000 |
|
2021 |
xDrive20i |
184 |
4/1998 |
(7,7) |
(8,3) |
(215) |
446800 |
MHEV: 20d, 30d, 40d. Angiven effekt är inkl 11 hk från elmotor.
Innovation Edition: Model M Sport (ej M40i/40d), Connected, Innovation, Winter, Harman Kardon Surround Sound System, Eluppvärmt baksäte, Comfort access. Parkassist, Elstolar fram. Läder Vernasca +120.400-183.900:- |
xDrive30i |
252 |
4/1998 |
(7,9) |
(6,4) |
(240) |
520800 |
M40i |
360 |
6/2998 |
(8,9) |
(4,8) |
(250*) |
675700 |
X3M |
480 |
6/2993 |
(11,3) |
(4,2) |
(250*) |
839600 |
xDrive30e |
292 |
4/1998 |
(1,9) |
(6,1) |
(210) |
616800 |
xDrive20d |
201 |
4/1995 |
(5,9) |
(7,9) |
(213) |
463700 |
xDrive30d |
297 |
6/2993 |
(6,1) |
(5,7) |
(240) |
542300 |
M40d |
351 |
6/2993 |
(6,5) |
(4,9) |
(250*) |
702212 |
iX3 | 286 | WLTP 450km | 186 W/km | 6,8 | 180 | 769000 |
|
2022 |
xDrive20i | 195 | 4/1998 | (7,6) | (8,4) | (215) | 491000 |
MHEV: 20i, 30i, 40i, 20d, 30d, 40d. Angiven effekt är inkl 11 hk från elmotor. |
|
xDrive30i | 256 | 4/1998 | (7,6) | (6,6) | (235) | 565000 |
M40i | 371 | 6/2998 | (8,8) | (4,9) | (250*) | 702000 |
X3M | 510 | 6/2993 | (10,8) | (3,8) | (250/285) | 934000 |
xDrive30e | 292 | 4/1998 | (1,9) | (6,1) | (210) | 632000 |
xDrive20d | 201 | 4/1995 | (5,8) | (7,9) | (213) | 510000 |
xDrive30d | 297 | 6/2993 | (6,2) | (5,7) | (245) | 542300 |
M40d | 351 | 6/2993 | (6,6) | (4,9) | (250*) | 697000 |
iX3 | 286 | WLTP 453km | 453 W/km | 6,8 | 180 | 779000 |
|
2023 |
xDrive20i | 195 | 4/1998 | (7,6) | (8,4) | (215) | 503500 |
MHEV: 20i, 30i, 40i, 20d, 30d, 40d. Angiven effekt är inkl 11 hk från elmotor.
iX3 Charged: Prispressad för elbilsbonus. Riklig utrustning i urval: M Sport, Carbonsvart metallic, Adaptivt chassi, Adaptiva LED f+b, Automatisk baklucka, panoramaglastak, Live Cockpit Pro, Driving Assistance Pro, Ambient light, Perforerad Sensatec, Park Assist etc. |
|
xDrive30i | 256 | 4/1998 | (7,6) | (6,6) | (235) | 577500 |
M40i | 371 | 6/2998 | (8,8) | (4,9) | (250*) | 714500 |
X3M | 510 | 6/2993 | (10,8) | (3,8) | (250/285) | 972000 |
xDrive30e | 292 | 4/1998 | (2,0) | (6,1) | (210) | 644500 |
xDrive20d | 201 | 4/1995 | (5,8) | (7,9) | (213) | 522500 |
xDrive30d | 297 | 6/2993 | (6,2) | (5,7) | (245) | 595000 |
M40d | 351 | 6/2993 | (6,6) | (4,9) | (250*) | 709500 |
iX3 | 286 | WLTP 453km | 185 W/km | 6,8 | 180 | 699000 |
|
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
|
Sedan |
Längd |
4708 |
Bredd |
1891 |
Höjd |
1676 |
Hjulbas |
2864 |
Spårvidd fram |
1620 |
Spårvidd bak |
1636 |
5-dörrars SAV
|
|
G01 2018
|
|
Teknikens Värld om BMW G01
Modell
testad |
Pris |
0–100
km/h |
100–0
m |
l/mil
90 |
l/mil
snitt |
Tjvikt |
Teknikens Värld tyckte: |
X3 xDrive20d
10/18 |
451500 |
9,0 |
36,0 |
- |
0,81 |
2070 |
Testad mot 19 andra SUV:ar. Stark motor. Mycket underhållande vägegenskaper. Sportprogrammet ger bra körkänsla. Positivt med direktknappar som reglage istället för bildskärm enbart. Något högt vägljud. Bra backkamera. |
X3 xDrive20d
1/18 |
447 000 |
9,2 |
- |
- |
0,73 |
2030 |
Testad mot Alfa Romeo Stelvio Super 2,2, Audi Q5 TDI 190 quattro och Volvo XC60 D4 AWD. Svår att skilja från föregångaren. Bekväm snarare än sportig. Känns stor och luftig. Något knattrig motor. Högt grundpris. Trea i test. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|