8456
Modellguide BMW F48 |
 |
BMW instegs-SAV (Sports Activity Vehicle) X1 generation 2 presenterades på Frankfurtmässan 2015. Till skillnad från föregångaren som baserades på dåvarande 3-serien delar F48 den framhjulsdrivna plattformen med 2-serie Active Tourer och Mini F56. Högre sitthöjd än föregångaren och en design som mer påminner om dom större X-modellerna. sDrive är framhjulsdriven, xDrive fyrhjulsdriven. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | l/100km | 0-100 | Toppfart | Nypris | Kommentar |
 |
2016 |
sDrive18i | 136 | 3/1499 | 5,1 (5,3) | 9,7 (9,7) | 202 (200) | 299000 |
Solida färger: Alpinvit (+3.000:-), Svart.
Metallic: Safirsvart, Glaciärsilver, Mineralvit, Mineralgrå, Estorilblå (endast M Sport), Sparkling Brown, Sparkling Storm brilianteffekt, Platinum Silver, Atlantic Grey, Mediterranean Blue, Chestnut Brown (+6.800:-) |
sDrive20i | 192 | 4/1998 | (5,9) | (7,7) | (225) | 349000 |
xDrive20i | 192 | 4/1998 | (6,3) | (7,4) | (223) | 369000 |
xDrive25i | 231 | 4/1998 | (6,4) | (6,5) | (235) | 408000 |
sDrive16d | 116 | 3/1496 | 3,9 | 11,1 | 190 | 299000 |
sDrive18d | 150 | 4/1995 | 4,1 (4,3) | 9,2 (9,2) | 205 (205) | 317000 |
xDrive18d | 150 | 4/1995 | 4,8 (4,8) | 9,2 (9,3) | 204 (204) | 337000 |
sDrive20d | 190 | 4/1995 | 4,5 | 7,9 | 222 | 333000 |
xDrive20d | 190 | 4/1995 | 4,9 (4,9) | 7,6 (7,6) | 219 (219) | 353000 |
xDrive25d | 231 | 4/1995 | (5,0) | (6,6) | (235) | 408000 |
 |
2017 |
sDrive18i | 136 | 3/1499 | 5,1 (5,3) | 9,7 (9,7) | 204 (200) | 299500 |
M Sport: Farthållare, PDC bak, Ljuspaket, LED-strålkastare, 18" Dubbeleker 570M, Takreling Shadow Line, Sportstolar, Interiörlist Hexagon, M Sportfjädring, M Sportratt, M Aerodynamikpaket, Högglans Shadow Line, Antracit innertak, Tyg/Alcantara Antracit +32900:-. Valbara färger Alpinvit, Safirsvart, Glaciärsilver, Mineralvit, Mineralgrå, Estorilblå |
sDrive20i | 192 | 4/1998 | (5,9) | (7,7) | (225) | 351500 |
xDrive20i | 192 | 4/1998 | (6,3) | (7,4) | (223) | 371500 |
xDrive25i | 231 | 4/1998 | (6,4) | (6,5) | (235) | 413500 |
sDrive16d | 116 | 3/1496 | 3,9 | 11,1 | 190 | 299500 |
sDrive18d | 150 | 4/1995 | 4,1 (4,3) | 9,2 (9,2) | 205 (205) | 317000 |
xDrive18d | 150 | 4/1995 | 4,7 (4,7) | 9,2 (9,3) | 204 (204) | 339500 |
sDrive20d | 190 | 4/1995 | 4,5 (4,5) | 7,9 (7,8) | 222 | 335500 |
xDrive20d | 190 | 4/1995 | 4,8 (4,9) | 7,6 (7,6) | 220 (219) | 355500 |
xDrive25d | 231 | 4/1995 | (5,1) | (6,6) | (235) | 410500 |
 |
2018 |
sDrive18i | 136 | 3/1499 | 5,1 (5,3) | 9,7 (9,7) | 204 (200) | 307500 |
X Line (fr 2016): xLine Line, Auto baklucka, Klima m 2-zonsreglering, Farthållare, PDC bak, Ljuspaket, LED-strålkastare +12900:-
Innovationspaket: Sportratt, Driving Assistant Plus, Navigation Plus inkl HUD, Auto avbl innerspegel +31900:-
Parking: Backkamera, Infällbar och avbländande ytterspegel (förarsida), PDC fram o bak, Park Assist +8900:- |
sDrive20i | 192 | 4/1998 | (5,9) | (7,7) | (225) | 359500 |
xDrive20i | 192 | 4/1998 | (6,3) | (7,4) | (223) | 379500 |
xDrive25i | 231 | 4/1998 | (6,4) | (6,5) | (235) | 421500 |
sDrive16d | 116 | 3/1496 | 3,9 | 11,1 | 190 | 307500 |
sDrive18d | 150 | 4/1995 | 4,1 (4,3) | 9,2 (9,2) | 205 (205) | 327000 |
xDrive18d | 150 | 4/1995 | 4,7 (4,7) | 9,2 (9,3) | 204 (204) | 347500 |
sDrive20d | 190 | 4/1995 | 4,5 (4,5) | 7,9 (7,8) | 225 (222) | 363500 |
xDrive20d | 190 | 4/1995 | 4,8 (4,9) | 7,6 (7,6) | 220 (219) | 383500 |
xDrive25d | 231 | 4/1995 | (5,1) | (6,6) | (235) | 418500 |
 |
2019 |
sDrive18i | 140 | 3/1499 | 5,8 (5,8) | 9,7 (9,7) | 205 (203) | 311500 |
BMW: Uppgifter om förbrukning och koldioxidvärden för bilar uppfyller redan kraven för mätning enligt den nya WLTP-körcykeln och har räknats om till EU-körcykeln för att underlätta jämförelser. |
sDrive20i | 192 | 4/1998 | (6,0) | (7,6) | (225) | 363500 |
sDrive16d | 116 | 3/1496 | 4,5 (4,3) | 11,5 (11,5) | 190 (190) | 311500 |
sDrive18d | 150 | 4/1995 | 4,6 (4,6) | 9,3 (9,4) | 205 (205) | 331000 |
xDrive18d | 150 | 4/1995 | 5,0 (4,8) | 9,3 (9,4) | 204 (204) | 351500 |
sDrive20d | 190 | 4/1995 | (4,6) | (7,9) | (222) | 367500 |
xDrive20d | 190 | 4/1995 | (4,8) | (7,8) | (219) | 387500 |
 |
2020 |
sDrive18i | 140 | 3/1499 | 6,5 (6,5) | 9,7 (9,7) | 205 (203) | 315400 |
Förbrukning enligt WLTP-körcykeln.
Facelift: Bl a nya färger (Jucaro Beige, Misano Blue och Storm Bay). Nya hjul. Större njurar, 3D DRL, slimmade LED-dimljus samt nya luftintag. Större ändrör, dubbla på alla 4-cyl. Bakljus och "diffuser" modfierade. Instrumentkluster med black panel, ny 10,2-skärm. nya klädslar, annars marginella förbättringar. |
sDrive20i | 192 | 4/1998 | (7,2) | (7,4) | (223) | 367400 |
sDrive25i | 231 | 4/1998 | (7,4) | (6,5) | (235) | - |
xDrive25e | 220 | 3/1499 | (2,0) | (7,0) | (192) | - |
sDrive16d | 116 | 3/1496 | 5,0 (5,0) | 11,5 (11,5) | 190 (190) | - |
sDrive18d | 150 | 4/1995 | 5,0 (5,0) | 10,0 (9,4) | 205 (205) | 335400 |
xDrive18d | 150 | 4/1995 | 5,5 (5,5) | 10,0 (10,2) | 204 (204) | 355400 |
sDrive20d | 190 | 4/1995 | (5,3) | (7,9) | (222) | 371400 |
xDrive20d | 190 | 4/1995 | (5,6) | (7,8) | (219) | 391400 |
xDrive25d | 231 | 4/1995 | (5,7) | (6,6) | (235) | - |
 |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda (M3 = DKG).
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt. Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
|
Mått
|
Längd | 4439 |
Bredd | 1821 |
Höjd | 1612 |
Hjulbas | 2670 |
Spårvidd fram | 1561 |
Spårvidd bak | 1562 |
5-dörrars SAV
|
|
Interiör
|
F45 2014
|
|
Teknikens Värld om BMW F48
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
X1 sDrive18d 2/16 | 337 000 | 10,0 | 37,1 | - | 0,67 | 1625 | Testad mot Volvo V40 Cross Country D3. Större än E84 men ingen storlastare. Bra i älgtest, fina bromsar. Känns mycket BMW trots framhjulsdrift. Dålig fjädringskomfort, högt vägljud. Sitter högt med god överblick. Tvåa i test. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|