45334
Modellguide BMW X3 F25 |
 |
Andra generationens X3 presenterades på Parissalongen 2010. F25 är något större än E83 som den ersatte, och hamnade mitt emellan X1 och X5 storleksmässigt. Tillverkningen flyttades (från Graz i Österrike där den gamla modellen producerats), till Spartanburg i USA, samma fabrik som redan innan producerade X5 och X6. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | l/mil | 0-100 | Toppfart | Nypris | Kommentar |
 |
2011 |
xDrive28i | 258 | 6/2996 | (0,90) | 6,9 | (230) | 445000 |
Komfortpaket: PDC fram & bak, xenon, belysningspaket, Bluetooth/USB - xDrive20d 18900:-, xDrive35i 18100:- |
xDrive35i | 306 | 6/2979 | (0,88) | (5,7) | (245) | 489000 |
xDrive20d | 184 | 4/1995 | 0,56 (0,56) | 8,5 (8,5) | 210 (210) | 378000 |
xDrive30d | 258 | 6/2993 | (0,60) | (6,2) | (230) | 475000 |
 |
2012 |
xDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,79 (0,75) | 8,3 (8,3) | 210 (210) | 365000 |
Färger Solida: Alpinvit, Svart. Metallic (+8900:-): Titansilver, Karbonsvart (endast M-Sport), Safirsvart, Bluewater, Mineralsilver, Spacegrå, Djuphavsblå, Vermilionröd, Sparkling Bronze. |
xDrive28i | 258 | 6/2996 | (0,90) | (6,9) | (230) | 445000 |
xDrive35i | 306 | 6/2979 | (0,88) | (5,7) | (245) | 489000 |
xDrive20d | 184 | 4/1995 | 0,56 (0,56) | 8,5 (8,5) | 210 (210) | 378900 |
xDrive30d | 258 | 6/2993 | (0,60) | (6,2) | (230) | 475000 |
xDrive35d | 313 | 6/2993 | (0,61) | (5,8) | (244) | 529000 |
 |
2013 |
xDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,79 (0,75) | 8,3 (8,6) | 210 (210) | 369000 |
|
xDrive28i | 245 | 4/1997 | (0,75) | (6,7) | (230) | 449000 |
xDrive35i | 306 | 6/2979 | (0,88) | (5,7) | (245) | 493000 |
xDrive20d | 184 | 4/1995 | 0,56 (0,56) | 8,5 (8,5) | 210 (210) | 382900 |
xDrive30d | 258 | 6/2993 | (0,60) | (6,2) | (230) | 479000 |
xDrive35d | 313 | 6/2993 | (0,61) | (5,8) | (244) | 533000 |
 |
2014 |
xDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,79 (0,75) | 8,3 (8,6) | 210 (210) | 374000 |
M Sportpaket: Servotronic, Sportfjädring +-0 mm, 18" 368 M, Sportautomat m växelpaddlar (35i/35d), Performance Control, variabel sportstyrning (35i/35d), högglans Shadow Line, Sportstolar, Alulister int, M-ratt, M aerodynamikpaket, antracit innertak, tyg/läder pearlpoint svart, M fotstöd, M knopp. 36700-42600:- |
xDrive28i | 245 | 4/1997 | (0,75) | (6,7) | (230) | 454000 |
xDrive35i | 306 | 6/2979 | (0,88) | (5,7) | (245) | 498000 |
sDrive18d | 143 | 4/1995 | 0,51 (0,54) | 9,9 (10,3) | 195 (190) | 353000 |
xDrive20d | 184 | 4/1995 | 0,56 (0,56) | 8,5 (8,5) | 210 (210) | 387900 |
xDrive30d | 258 | 6/2993 | (0,60) | (6,2) | (230) | 484000 |
xDrive35d | 313 | 6/2993 | (0,61) | (5,8) | (244) | 538000 |
 |
2015 |
sDrive20i | 184 | 4/1997 | (0,67) | (8,2) | (210) | 378500 |
Facelift 2015: Uppdaterad front och större strålkastare i F30-stil. Sidoblinkers nu i ytterspegelhusen. Stötfångaren bak omdesignad. Invändigt nya paneler, fler mugghållare och redesignad mittkonsol. Nya fyrcylindriga dieselmotorer. Nya färger, nya klädslar och nya fälgar finns att få. |
xDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,74 (0,69) | 8,4 (8,2) | 210 (210) | 377500 |
xDrive28i | 245 | 4/1997 | (0,73) | (6,5) | (230) | 457500 |
xDrive35i | 306 | 6/2979 | (0,83) | (5,6) | (245) | 501500 |
sDrive18d | 150 | 4/1995 | 0,47 (0,48) | 9,5 (9,8) | 195 (195) | 357400 |
xDrive20d | 190 | 4/1995 | 0,52 (0,50) | 8,1 (8,1) | 210 (210) | 391400 |
xDrive30d | 258 | 6/2993 | (0,59) | (5,9) | (231) | 487500 |
xDrive35d | 313 | 6/2993 | (0,60) | (5,3) | (245) | 541500 |
 |
2016 |
sDrive20i | 184 | 4/1997 | (0,67) | (8,2) | (210) | 378500 |
Vinterpaket: Kupévärmare m fjärr, värme baksäte, rattvärme +13.410:-
Innovationspaket: Driving Assistant Plus, Lane Change Warning, HUD, Adaptiva LED-ljus +28.710:-
Loungepaket: Comfort access,, H/K Surround, Panoramatak, Solskyddsgardin bakre sidorutor +22.410:- |
xDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,74 (0,69) | 8,4 (8,2) | 210 (210) | 377500 |
xDrive28i | 245 | 4/1997 | (0,73) | (6,5) | (230) | 457500 |
xDrive35i | 306 | 6/2979 | (0,83) | (5,6) | (245) | 501500 |
sDrive18d | 150 | 4/1995 | 0,47 (0,47) | 9,5 (9,8) | 195 (195) | 357400 |
xDrive20d | 190 | 4/1995 | 0,51 (0,49) | 8,1 (8,1) | 210 (210) | 391400 |
xDrive30d | 258 | 6/2993 | (0,59) | (5,9) | (232) | 487500 |
xDrive35d | 313 | 6/2993 | (0,60) | (5,3) | (245) | 541500 |
 |
2017 |
xDrive28i | 245 | 4/1997 | (0,70) | (6,5) | (230) | 461500 |
Navigationspaket: Navi Professional, BT Professional, ConnectedDrive, Remote Services +22900:-
Advantage: Automatisk baklucka, PDC fram o bak, Xenon, Belysningspaket +16900:- |
xDrive35i | 306 | 6/2979 | (0,83) | (5,6) | (245) | 505500 |
sDrive18d | 150 | 4/1995 | 0,47 (0,47) | 9,5 (9,8) | 195 (195) | 361500 |
xDrive20d | 190 | 4/1995 | 0,51 (0,49) | 8,1 (8,1) | 210 (210) | 395500 |
xDrive30d | 258 | 6/2993 | (0,57) | (5,9) | (232) | 491500 |
xDrive35d | 313 | 6/2993 | (0,60) | (5,3) | (245) | 545500 |
 |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 464 |
Bredd | 188 |
Höjd | 166 |
Hjulbas | 281 |
Spårvidd fram | 161 |
Spårvidd bak | 163 |
Vändcirkel | - |
|
|
5-dörrars SAV
|
|
F25 2011
|
|
Teknikens Värld om BMW F25
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
X3 xDrive20d Aut 15/16 | 416 500 | 9,1 | 37,3 | - | 0,84 | 1950 | Testad mot Jaguar F-Pace, Lexus NX 300h, MB GLC 220 d och Volvo XC60 D4. Som en 3-serie på styltor, hård fjädring och direkt styrning. Hög körställning och stora glasytor ger god runtomsikt. Motor snål, stark och hyfsat tyst, bara MB stråt bättre. Bagageutrymmet utmärkt. Tvåa i testet. |
X3 xDrive20d Aut 8/16 | 414 900 | 9,1 | - | - | 0,85 | 1970 | Testad mot Volvo, Hyundai Santa fe 2,2 CRDi, Lexus NX 300h, MB GLC 220d och XC60 D4. Fin form trots slutfas som modell. Stor bil men det märkt inte på insidan. RFT-däck förtar körupplevelelsen. Bra stolar som dock borde kunna sänkas mer. Motorn en riktig pärla, lådan också bra. Delad tvåa i testet. |
X3 xDrive20d 2/16 | 412 400 | 9,1 | 38,0 | - | 0,79 | 1970 | Testad mot Volvo XC60 D4. Välbalanserat chassi, bra styrning. xDrive riktigt bra. Komforten godkänd om inte bilen haft RFT-däck. Bagage och baksäte ej slösande stort men godkänt. Tvåa och sist i testet. |
X3 xDrive20d 22/15 | 389 400 | 9,4 | - | - | 0,93 | 1820 | Testad mot 19 andra SUV:ar. Nya 190 hk-motorn utmärkt snabb. Kanske bästa bilen i halkbacken. Välbalanserat chassi, bra styrning. Bra sittkomfort, låg ljudnivå. Storlastning på byggmarknaden ej hemmaplan för X3. Ej topplacering i testet. |
X3 xDrive20d 1/11 | 378 900 | 8,5 | - | - | 0,73 | 1845 | Testad mot Audi Q5 2,0 TDI Quattro och Volvo XC60 D5 AWD. Snålast och snabbast. Makalös automatlåda. Sofistikerad och bekväm. Bättre material och lyxigare känsla än förra modellen. Förstklassiga vägegenskaper. Billigast att äga. BMW har gjort allting rätt, klar etta i test. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|