22772
Modellguide BMW X5 F15
|
 |
Tredje generationens X5 presenterades på Frankfurtmässan i september 2013. För första gången kan man få en bakkjulsdriven X5 med fyrcylindrig motor. Modellen är marginellt större och har samma hjulbas som föregångaren. Mer evolution än revolution. |
|
Modell |
Hk |
Cyl/Vol |
l/100km |
0-100 |
Toppfart |
Nypris |
Kommentar |
|
2014 |
xDrive35i |
306 |
6/2979 |
(8,5) |
(6,5) |
(235) |
604000 |
Solida färger: Alpinvit, Svart
Metallic (+9300:-) Carbonsvart (Endast M Sport), Safirsvart, Mineralsilver, Spacegrå, Glaciärsilver, Imperialblå briljanteffekt, Sophistogrå briljanteffekt, Mineralvit, Sparkling Brown.
Från 2014-01-01 är trackers från Guardsystems inkluderat i bilens listpris. |
xDrive50i |
450 |
8/4395 |
(10,4) |
(5,0) |
(250*) |
775000 |
xDrive25d |
218 |
4/1995 |
(5,8) |
(8,2) |
(220) |
559000 |
xDrive30d |
258 |
6/2993 |
(6,2) |
(6,9) |
(230) |
589000 |
xDrive40d |
313 |
6/2993 |
(6,2) |
(5,9) |
(236) |
634000 |
M50d |
381 |
6/2993 |
(6,7) |
(5,3) |
(250*) |
824000 |
|
2015 |
xDrive35i |
306 |
6/2979 |
(8,5) |
(6,5) |
(235) |
616700 |
M Sport-paket: 19" Dubbeleker 467 M, Sportaut, Adaptiv M Fjädring, Sportstolar, Interiörlist alu Hexagon, M-ratt, M Aerodynamikpaket, Högglans Shadow Line, svart innertak, M instegslister, M fotstöd, Utblås i ljus krom, M emblem främre sidopaneler, M-nyckel +59.600-65.700:- |
xDrive50i |
450 |
8/4395 |
(9,6) |
(4,9) |
(250*) |
787700 |
xDrive25d |
218 |
4/1995 |
(5,8) |
(8,2) |
(220) |
571700 |
xDrive30d |
258 |
6/2993 |
(5,9) |
(6,8) |
(230) |
601700 |
xDrive40d |
313 |
6/2993 |
(6,0) |
(5,9) |
(236) |
646700 |
M50d |
381 |
6/2993 |
(6,6) |
(5,3) |
(250*) |
836700 |
X5M |
575 |
8/4395 |
(11,1) |
(4,2) |
(250*) |
1147000 |
|
2016 |
xDrive35i |
306 |
6/2979 |
(8,5) |
(6,5) |
(235) |
616700 |
xDrive40e: Bensin/el laddhybrid. Räckvidd på el 31 km.
Ex på utrustning: Bang & Olufsen high-end Surround Sound system +30.000:-,Keramisk infattning för kontroller 4.160:-, Adaptiv fjädring Professional +38.800:-, Navi Pro +25.500:-, Adaptiva LED-ljus +15.200:- |
xDrive50i |
450 |
8/4395 |
(9,6) |
(4,9) |
(250*) |
787700 |
xDrive25d |
231 |
4/1995 |
(5,6) |
(7,7) |
(220) |
571700 |
xDrive30d |
258 |
6/2993 |
(5,9) |
(6,8) |
(230) |
601700 |
xDrive40d |
313 |
6/2993 |
(6,0) |
(5,9) |
(236) |
646700 |
M50d |
381 |
6/2993 |
(6,6) |
(5,3) |
(250*) |
836700 |
xDrive40e |
245 |
4/1997 |
(3,3) |
(6,8) |
(210) |
655000 |
X5M |
575 |
8/4395 |
(11,1) |
(4,2) |
(250*) |
1147000 |
|
2017 |
xDrive35i |
306 |
6/2979 |
(8,5) |
(6,5) |
(235) |
624200 |
Ny färg: Atlas Ceder (Mineralgrå bort)
Vinterpaket: Kupévärmare m fjärrkontroll, Eluppvärmt baksäte, 4-zons klima +18.900:-
Loungepaket: Ljuspaket, Comfort Access, Glaslucka, H/K, gardiner bakre sidorutor +23950:-
Parkeringshjälp: Backkamera, Avbländbara och infällbara speglar, Surround View +10500:- |
xDrive50i |
450 |
8/4395 |
(9,6) |
(4,9) |
(250*) |
795200 |
xDrive25d |
231 |
4/1995 |
(5,6) |
(7,7) |
(220) |
579200 |
xDrive30d |
258 |
6/2993 |
(5,9) |
(6,8) |
(230) |
609200 |
xDrive40d |
313 |
6/2993 |
(6,0) |
(5,9) |
(236) |
654200 |
M50d |
381 |
6/2993 |
(6,6) |
(5,3) |
(250*) |
844200 |
xDrive40e |
245 |
4/1997 |
(3,3) |
(6,8) |
(210) |
662500 |
X5M |
575 |
8/4395 |
(11,1) |
(4,2) |
(250*) |
1152000 |
|
2018 |
xDrive35i |
306 |
6/2979 |
(8,5) |
(6,5) |
(235) |
641200 |
Ultimate Edition: M Sport, 20" dubbeleker M469, Comfortpkt, Loungepkt, Vinterpkt, Innovationspkt, RT Traffic Info, Komfortstolar fram och rad 2, Läder, Night Vision, Garagefjärr, Värmereflekt vindruta, Eldrag, Tonade rutor, Velourmattor, Läderklädd instrumentpanel, Keramisk infattning kontroller, Park Assistant, Bang & Olufsen Surround, BT m trådlös laddning, Multifunk display, WiFi Hotspot, Speed Limit Info +239600:-(M550d) +319800:-(M50i) |
xDrive50i |
450 |
8/4395 |
(9,6) |
(4,9) |
(250*) |
814200 |
xDrive25d |
231 |
4/1995 |
(5,6) |
(7,7) |
(220) |
598200 |
xDrive30d |
258 |
6/2993 |
(5,9) |
(6,8) |
(230) |
628200 |
xDrive40d |
313 |
6/2993 |
(6,0) |
(5,9) |
(236) |
673200 |
M50d |
381 |
6/2993 |
(6,6) |
(5,3) |
(250*) |
863200 |
xDrive40e |
245 |
4/1997 |
(3,3) |
(6,8) |
(210) |
684600 |
X5M |
575 |
8/4395 |
(11,1) |
(4,2) |
(250*) |
1179000 |
|
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
|
X5 |
Längd |
4886 |
Bredd |
1938 |
Höjd |
1762 |
Hjulbas |
2933 |
Spårvidd fram |
1644 |
Spårvidd bak |
1650 |
|
|
5-dörrars SAV
|
|
Interiör
|
F15 2014
|
|
Teknikens Värld om BMW F15
Modell
testad |
Pris |
0–100
km/h |
100–0
m |
l/mil
90 |
l/mil
snitt |
Tjvikt |
Teknikens Värld tyckte: |
X5 xDrive40e
4/16 |
655000 |
7,2 |
38,7 |
- |
1,03 |
2460 |
Testad mot MB GLE 500 e 4Matic, Porsche Cayenne S E-Hybrid och Volvo XC90 T8 AWD Inscription. Sömlös övergång el/bensin. Kommer 21 km på el i praktiken. Hög förbrukning, borde vara snålare. Komfortoptimerad för autobahn. Bagageutrymmet intakt, går dock ej att få tredje sätesrad. Tvåa i test. |
X5 xDrive30d
2/16 |
601700 |
7,4 |
36,2 |
- |
0,94 |
2145 |
Testad mot Volvo XC90 D5 AWD R-Design. Stark motor. Styrningen bra men den icke-adaptiva fjädringen stötig och struttig. Rymligt baksäte, bra bagageutrymme. Ologisk och rörig iDrive. Sist i test, det enda X5 är bättre på är acceleration och kurviga vägar. |
X5 xDrive25d
11/15 |
571700 |
9,1 |
36,2 |
- |
0,87 |
2115 |
Testad mot VW Touareg 3,0 V6 4Motion och Volvo XC90 D5 AWD Momentum. Svagast motor men kraften räcker. Bra styrning men oharmonisk fjädring om icke adaptiv. Stort bagage, rymligt baksäte som dock saknar inställningsmöjligheter. Rörig och ologisk iDrive. Tvåa i test. |
X5 xDrive30d
2/14 |
589000 |
7,2 |
- |
- |
0,84 |
2140 |
Testad mot Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD och Range Rover Sport 3,0L SDV6. Mäktigt klipp i trelitersmotorn, åttaväxlade automaten grym. Exemplariskt uppträdande på vägen, imponerar i älgtest. Ingen optimal terrängbil, varken lågväxel eller höjbart chassi finns, men oslagbar på landsväg eller bana. Etta i test. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|