195378
Modellguide BMW F10/F11/F07 |
 |
Sjätte generationens 5-serie presenterades i Gran Turismo-utförande på Frankfurtmässan 2009. Enligt BMW är fordonskonceptet någonting nytt, en perfekt kombination av sedanmodellens representativa elegans, touringens flexibilitet och SAV:ens mångsidighet. Sedanmodellen började säljas i Sverige i mars 2010, touringmodellen i september 2010 som årsmodell 2011. GT-modellen har karosskod F07, sedan F10, touring F11. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | l/mil | 0-100 | Toppfart | Nypris | Kommentar |
 |
2010 |
523i | 204 | 6/2996 | 0,76 (0,76) | 7,9 (8,2) | 238 (234) | 357.000 |
Standard: 17"-hjul, klimatautomatik och Radio Professional. 6-växlad manuell/8-växlad automat.
Comfortpaket sedan: Xenon, fällbart baksäte, PDC f + b, utökad klima 21900:- (535i/550i 18900:-) |
528i | 258 | 6/2996 | 0,78 (0,76) | 6,6 (6,7) | 250* (250*) | 392.000 |
535i | 306 | 6/2979 | 0,85 (0,84) | 6,0 (6,1) | 250* (250*) | 449.000 |
550i | 407 | 8/4395 | (1,04) | (5,0) | (250*) | 649.000 |
520d | 184 | 4/1995 | 0,50 (0,52) | 8,1 (8,1) | 227 (225) | 349.000 |
525d | 204 | 6/2993 | 0,62 (0,61) | 7,2 (7,2) | 236 (236) | 394.000 |
530d | 245 | 6/2993 | 0,63 (0,62) | 6,3 (6,2) | 250* (250*) | 436.000 |
535i GT | 306 | 6/2979 | (0,89) | (6,3) | (250*) | 540.000 |
550i GT | 407 | 8/4395 | (1,12) | (5,5) | (250*) | 719.000 |
530d GT | 245 | 6/2993 | (0,65) | (6,9) | (240) | 517.000 |
 |
2011 |
523i | 204 | 6/2996 | 0,76 (0,76) | 7,9 (8,2) | 238 (234) | 357.000 |
M-sportpaket sedan/touring 53000:- (550i sedan 39700:-): Fälg Dubbeleker 350 M 18", Sportstolar, Interiörlist Aluminium Hexagon 704, M Sportfjädring, M Sportläderratt, M Aerodynamikpaket, Individual högglans Shadow Line, Individual innertak anthracite, Tyg/Alcantara kombination 'Grey Shadow' i svart, M instegslister, M fotstöd |
528i | 258 | 6/2996 | 0,78 (0,76) | 6,6 (6,7) | 250* (250*) | 392.000 |
535i | 306 | 6/2979 | 0,85 (0,84) | 6,0 (6,1) | 250* (250*) | 449.000 |
550i | 407 | 8/4395 | (1,04) | (5,0) | (250*) | 649.000 |
550i xDrive | 407 | 8/4395 | (1,10) | (4,8) | (250*) | 675.000 |
520d | 184 | 4/1995 | 0,49 (0,52) | 8,1 (8,1) | 227 (225) | 349.000 |
525d | 204 | 6/2993 | 0,62 (0,61) | 7,2 (7,2) | 236 (236) | 394.000 |
530d | 245 | 6/2993 | 0,63 (0,61) | 6,3 (6,3) | 250* (250*) | 436.000 |
535d | 300 | 6/2993 | (0,61) | (5,7) | (250*) | 499.000 |
523iT | 204 | 6/2996 | 0,79 (0,78) | 8,2 (8,4) | 231 (227) | 375.000 |
528iT | 258 | 6/2996 | 0,80 (0,78) | 6,9 (6,9) | 247 (246) | 410.900 |
535iT | 306 | 6/2979 | 0,86 (0,85) | 6,0 (6,1) | 250* (250*) | 467.900 |
520dT | 184 | 4/1995 | 0,51 (0,53) | 8,3 (8,3) | 222 (220) | 367.900 |
525dT | 204 | 6/2993 | 0,63 (0,62) | 7,3 (7,3) | 232 (230) | 412.900 |
530dT | 245 | 6/2993 | 0,64 (0,63) | 6,4 (6,4) | 243 (242*) | 454.900 |
535dT | 300 | 6/2993 | (0,63) | (5,7) | (250*) | 517.900 |
535i GT | 306 | 6/2979 | (0,89) | (6,3) | (250*) | 540.000 |
535i GT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,93) | (6,3) | (250*) | 566.000 |
550i GT | 407 | 8/4395 | (1,12) | (5,5) | (250*) | 719.000 |
550i GT xDrive | 407 | 8/4395 | (1,18) | (5,4) | (250*) | 745.000 |
530d GT | 245 | 6/2993 | (0,65) | (6,9) | (240) | 517.000 |
530d GT xDrive | 245 | 6/2993 | (0,69) | (6,9) | (235) | 543.000 |
535d GT | 300 | 6/2993 | (0,67) | (6,1) | (250*) | 583.000 |
535d GT xDrive | 300 | 6/2993 | (0,71) | (6,0) | (250*) | 609.000 |
 |
2012 |
520i | 184 | 4/1997 | 0,68 (0,64) | 7,9 (8,0) | 227 (226) | 337.000 |
Färger sedan/touring Solida: Alpinvit, Svart. Metallic (+11400:-): Titansilver, Carbonsvart (endast M-sport), Safirsvart, Havanna (ej M-sport), Silverstone II, Spacegrå, CashmereSilver (ej M-sport), Djuphavsblå (ej M-sport), Tasman (ej M-sport), MilanoBeige (ej M-sport), Imperialblå med brillianteffekt, Monte Carlo blå, Singapore grå, Sophistogrå med brillianteffekt. Individual + M-Sport (+23500:-): Citrine Black, Azurite black, Champagne Quartz, Moonstone, Amazonitsilver.
Comfortpaket touring: Xenon, rails, PDC f + b, utökad klima, larm, förberedelse Bluetooth 18400:- (535i/535d/550i 15200:-) |
528i | 245 | 4/1997 | 0,68 (0,65) | 6,2 (6,3) | 250* (250*) | 384.900 |
528i xDrive | 245 | 4/1997 | (0,70) | (6,5) | (246) | 433.900 |
530i | 272 | 6/2996 | 0,76 (0,74) | 6,5 (6,6) | 250* (250*) | 399.900 |
535i | 306 | 6/2979 | 0,81 (0,76) | 5,8 (5,9) | 250* (250*) | 452.000 |
535i xDrive | 306 | 6/2979 | (0,80) | (5,8) | (250*) | 501.000 |
550i | 407 | 8/4395 | (1,04) | (5,0) | (250*) | 653.000 |
550i xDrive | 407 | 8/4395 | (1,10) | (4,8) | (250*) | 679.000 |
520d | 184 | 4/1995 | 0,48 (0,47) | 8,1 (8,1) | 227 (225) | 349.900 |
520d EDE | 184 | 4/1995 | 0,45 | 8,2 | 231 | 355.900 |
525d | 218 | 4/1995 | 0,50 (0,48) | 7,0 (7,0) | 243 (239) | 399.900 |
525d xDrive | 218 | 4/1995 | (0,51) | (7,0) | (234) | 448.900 |
530d | 258 | 6/2993 | 0,57 (0,53) | 6,1 (6,0) | 250* (250*) | 439.000 |
530d xDrive | 258 | 6/2993 | (0,55) | (6,0) | (250*) | 488.000 |
535d | 313 | 6/2993 | (0,54) | (5,5) | (250*) | 502.000 |
535d xDrive | 313 | 6/2993 | (0,57) | (5,5) | (250*) | 528.000 |
M550d xDrive | 381 | 6/2993 | (0,63) | (4,7) | (250*) | 753.000 |
520iT | 184 | 4/1997 | 0,70 (0,67) | 8,3 (8,4) | 220 (220) | 355.900 |
528iT | 245 | 4/1997 | 0,71 (0,68) | 6,4 (6,6) | 244 (244) | 403.800 |
528iT xDrive | 245 | 4/1997 | (0,73) | (6,7) | (240) | 452.800 |
530iT | 272 | 6/2996 | 0,79 (0,76) | 6,7 (6,8) | 250* (250*) | 417.900 |
535iT | 306 | 6/2979 | 0,82 (0,77) | 5,8 (5,9) | 250* (250*) | 470.900 |
535iT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,83) | (5,9) | (250*) | 519.900 |
550iT | 407 | 8/4395 | (1,07) | (5,1) | (250*) | 671.900 |
520dT | 184 | 4/1995 | 0,49 (0,49) | 8,3 (8,3) | 222 (220) | 368.800 |
525dT | 218 | 4/1995 | 0,53 (0,51) | 7,2 (7,2) | 236 (233) | 418.800 |
525dT xDrive | 218 | 4/1995 | (0,57) | (7,3) | (228) | 467.800 |
530dT | 258 | 6/2993 | 0,59 (0,55) | 6,2 (6,1) | 247 (248) | 457.900 |
530dT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,57) | (6,2) | (245) | 506.900 |
535dT | 313 | 6/2993 | (0,56) | (5,5) | (250*) | 520.900 |
535dT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,5) | (250*) | 546.900 |
M550dT xDrive | 381 | 6/2993 | (0,63) | (4,9) | (250*) | 774.800 |
535i GT | 306 | 6/2979 | (0,89) | (6,3) | (250*) | 544.000 |
535i GT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,93) | (6,3) | (250*) | 570.000 |
550i GT | 407 | 8/4395 | (1,12) | (5,5) | (250*) | 724.000 |
550i GT xDrive | 407 | 8/4395 | (1,18) | (5,4) | (250*) | 750.000 |
530d GT | 245 | 6/2993 | (0,65) | (6,9) | (240) | 521.000 |
530d GT xDrive | 245 | 6/2993 | (0,69) | (6,9) | (235) | 547.000 |
535d GT | 300 | 6/2993 | (0,67) | (6,1) | (250*) | 587.000 |
535d GT xDrive | 300 | 6/2993 | (0,71) | (6,0) | (250*) | 613.000 |
ActiveHybrid 5 | 340 | 6/2979 | (0,64) | (5,9) | (250*) | 579.900 |
M5 | 560 | 8/4395 | 0,99 | 4,4 | 250* | 959.000 |
 |
2013 |
520i | 184 | 4/1997 | 0,68 (0,64) | 7,9 (8,0) | 227 (226) | 340.000 |
|
528i | 245 | 4/1997 | 0,68 (0,65) | 6,2 (6,3) | 250* (250*) | 387.900 |
528i xDrive | 245 | 4/1997 | 0,70 (0,70) | 6,5 (6,5) | 246 (246) | 436.900 |
530i | 272 | 6/2996 | 0,76 (0,74) | 6,5 (6,6) | 250* (250*) | 402.900 |
535i | 306 | 6/2979 | 0,81 (0,76) | 5,8 (5,9) | 250* (250*) | 455.000 |
535i xDrive | 306 | 6/2979 | 0,80 (0,80) | 5,8 (5,8) | 250 (250*) | 504.000 |
550i | 407 | 8/4395 | (1,04) | (5,0) | (250*) | 656.000 |
550i xDrive | 407 | 8/4395 | (1,10) | (4,8) | (250*) | 682.000 |
520d | 184 | 4/1995 | 0,48 (0,47) | 8,1 (8,1) | 227 (225) | 352.900 |
520d EDE | 184 | 4/1995 | 0,45 | 8,2 | 231 | 358.900 |
525d | 218 | 4/1995 | 0,50 (0,48) | 7,0 (7,0) | 243 (239) | 390.000 |
525d xDrive | 218 | 4/1995 | 0,51 (0,51) | 7,0 (7,0) | 234 (234) | 439.000 |
530d | 258 | 6/2993 | 0,57 (0,53) | 6,1 (6,0) | 250* (250*) | 442.000 |
530d xDrive | 258 | 6/2993 | 0,55 (0,55) | 6,0 (6,0) | 250*(250*) | 491.000 |
535d | 313 | 6/2993 | (0,54) | (5,5) | (250*) | 505.000 |
535d xDrive | 313 | 6/2993 | (0,57) | (5,5) | (250*) | 531.000 |
M550d xDrive | 381 | 6/2993 | (0,63) | (4,7) | (250*) | 753.000 |
ActiveHybrid 5 | 340 | 6/2979 | (0,64) | (5,9) | (250*) | 579.900 |
520iT | 184 | 4/1997 | 0,70 (0,67) | 8,3 (8,4) | 220 (220) | 358.900 |
528iT | 245 | 4/1997 | 0,71 (0,68) | 6,4 (6,6) | 244 (244) | 406.800 |
528iT xDrive | 245 | 4/1997 | (0,73) | (6,7) | (240) | 455.800 |
530iT | 272 | 6/2996 | 0,79 (0,76) | 6,7 (6,8) | 250* (250*) | 420.900 |
535iT | 306 | 6/2979 | 0,82 (0,77) | 5,8 (5,9) | 250* (250*) | 473.900 |
535iT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,83) | (5,9) | (250*) | 522.900 |
550iT | 407 | 8/4395 | (1,07) | (5,1) | (250*) | 674.900 |
520dT | 184 | 4/1995 | 0,49 (0,49) | 8,3 (8,3) | 222 (220) | 371.800 |
525dT | 218 | 4/1995 | 0,53 (0,51) | 7,2 (7,2) | 236 (233) | 410.000 |
525dT xDrive | 218 | 4/1995 | (0,54) | (7,3) | (228) | 459.000 |
530dT | 258 | 6/2993 | 0,59 (0,55) | 6,2 (6,1) | 247 (248) | 460.900 |
530dT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,57) | (6,2) | (245) | 509.900 |
535dT | 313 | 6/2993 | (0,56) | (5,5) | (250*) | 523.900 |
535dT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,5) | (250*) | 549.900 |
M550dT xDrive | 381 | 6/2993 | (0,64) | (4,9) | (250*) | 774.800 |
535i GT | 306 | 6/2979 | (0,82) | (6,3) | (250*) | 547.000 |
535i GT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,85) | (6,3) | (250*) | 573.000 |
550i GT | 450 | 8/4395 | (0,92) | (5,0) | (250*) | 727.000 |
550i GT xDrive | 450 | 8/4395 | (0,96) | (4,8) | (250*) | 753.000 |
520d GT | 184 | 4/1995 | (0,53) | (8,9) | (213) | 421.300 |
530d GT | 258 | 6/2993 | (0,58) | (6,2) | (245) | 524.000 |
530d GT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,62) | (6,2) | (242) | 550.000 |
535d GT | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,7) | (250*) | 591.000 |
535d GT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,64) | (5,6) | (250*) | 616.000 |
M5 | 560 | 8/4395 | 0,99 | 4,3 | 250* | 959.000 |
 |
2014 |
520i | 184 | 4/1997 | 0,64 (0,60) | 7,9 (7,9) | 235 (233) | 372500 |
Facelift LCI: justerade njurar, något förändrade strålkastare med xenon som standard (adaptiv LED tillval), ny frontspoiler. Sidoblinkers i ytterspeglarna. Bakljusen marginellt uppdaterade. Nya färger och fälgar. Lines som tillval. iDrive version 4.2 med beröringskänsligt vred, förbättrad navigation. Nya dekorlister, klädselkulörer, större mugghållare samt förvaringsutrymme i mittkonsolen. alla motorer Euro 6-anpassade. EcoPro-körläge. Med mera. |
528i | 245 | 4/1997 | 0,66 (0,61) | 6,2 (6,2) | 250* (250*) | 410500 |
528i xDrive | 245 | 4/1997 | (0,64) | (6,3) | (250*) | 455500 |
535i | 306 | 6/2979 | 0,80 (0,72) | 5,8 (5,7) | 250* (250*) | 480500 |
535i xDrive | 306 | 6/2979 | (0,76) | (5,6) | (250*) | 525500 |
550i | 450 | 8/4395 | (0,86) | (4,6) | (250*) | 682500 |
550i xDrive | 450 | 8/4395 | (0,92) | (4,4) | (250*) | 705500 |
518d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,45) | 9,7 (9,6) | 214 (212) | 352500 |
520d | 184 | 4/1995 | 0,45 (0,45) | 8,1 (7,9) | 234 (231) | 369500 |
520d xDrive | 184 | 4/1995 | (0,49) | (8,1) | (228) | 414900 |
525d | 218 | 4/1995 | 0,49 (0,47) | 7,0 (6,9) | 248 (243) | 422500 |
525d xDrive | 218 | 4/1995 | (0,51) | (7,0) | (240) | 467500 |
530d | 258 | 6/2993 | (0,51) | (5,8) | (250*) | 482500 |
530d xDrive | 258 | 6/2993 | (0,54) | (5,7) | (250*) | 505500 |
535d | 313 | 6/2993 | (0,53) | (5,3) | (250*) | 542500 |
535d xDrive | 313 | 6/2993 | (0,56) | (5,1) | (250*) | 565500 |
M550d xDrive | 381 | 6/2993 | (0,63) | (4,7) | (250*) | 782500 |
ActiveHybrid 5 | 340 | 6/2979 | (0,64) | (5,9) | (250*) | 589500 |
520iT | 184 | 4/1997 | 0,67 (0,63) | 8,3 (8,3) | 226 (225) | 391400 |
528iT | 245 | 4/1997 | 0,70 (0,61) | 6,4 (6,5) | 248 (247) | 429400 |
528iT xDrive | 245 | 4/1997 | (0,64) | (6,6) | (244) | 474400 |
535iT | 306 | 6/2979 | 0,81 (0,75) | 5,8 (5,8) | 250* (250*) | 499400 |
535iT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,81) | (5,7) | (250*) | 544400 |
550iT | 450 | 8/4395 | (0,88) | (4,7) | (250*) | 701400 |
518dT | 143 | 4/1995 | 0,48 (0,49) | 10,1 (10,0) | 206 (205) | 373400 |
520dT | 184 | 4/1995 | 0,49 (0,49) | 8,3 (8,2) | 227 (224) | 388400 |
520dT xDrive | 184 | 4/1995 | (0,52) | (8,4) | (218) | 433400 |
525dT | 218 | 4/1995 | 0,52 (0,49) | 7,2 (7,1) | 240 (237) | 441400 |
525dT xDrive | 218 | 4/1995 | (0,54) | (7,3) | (231) | 486400 |
530dT | 258 | 6/2993 | (0,53) | (5,9) | (250) | 501400 |
530dT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,57) | (5,9) | (248) | 524400 |
535dT | 313 | 6/2993 | (0,55) | (5,4) | (250*) | 561400 |
535dT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,3) | (250*) | 584400 |
M550dT xDrive | 381 | 6/2993 | (0,63) | (4,9) | (250*) | 801400 |
535i GT | 306 | 6/2979 | (0,82) | (6,1) | (250*) | 558000 |
535i GT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,85) | (6,1) | (250*) | 581000 |
550i GT | 450 | 8/4395 | (0,92) | (5,0) | (250*) | 736000 |
550i GT xDrive | 450 | 8/4395 | (0,96) | (4,8) | (250*) | 761000 |
520d GT | 184 | 4/1995 | (0,55) | (8,9) | (215) | 437000 |
530d GT | 258 | 6/2993 | (0,58) | (6,2) | (246) | 538000 |
530d GT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,62) | (6,2) | (243) | 561000 |
535d GT | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,7) | (250*) | 598000 |
535d GT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,64) | (5,6) | (250*) | 621000 |
M5 | 560 | 8/4395 | 0,99 | 4,3 | 250* | 965500 |
 |
2015 |
520i | 184 | 4/1997 | 0,64 (0,60) | 7,9 (7,9) | 235 (233) | 375500 |
Färger solida: Alpinvit, Svart (Ej M Sport/M5). Metallic: Safirsvart (Ej M550d), Spacegrå, Cashmere Silver (Ej M Sport/M5/M550d), Glaciär Silver, Imperialblå Brilliant, Sophistogrå Brilliant (Ej M5), Mineralvit, Callistogra (Ej M5/M550d), Jatoba. Endast M5: Carbonsvart, Silverstone, Singapore grå, Sakhir Orange
M Sportpaket: 18" M Dubbeleker 613, Sportstolar, Interiörlist Alu Hexagon, M Sportfjädring, M Sportratt, M Aerodynamikpaket, Högglans Shadow Line, Svart innertak, Tyg/Alcantaraklädsel, M instegslister, M fotstöd, Utblås mörkt krom, M emblem främre sidopaneler, LED dimljus +53000:-, +39700:- (M550d)
Winter Pack: Kupévärmare m fjärrkontroll, Eluppvärmt baksäte, Utökad 4-zonsklima, Night Vision +18900:-
Lounge Pack: Ambient Light, Comfort Access, Glastaklucka, HK Sound System, Solskyddsgardiner bak +24900:-
Advanced Parking Pack: Backkamera, Aut avbl ytter och innerspeglar, Surround View +12900:-
Innovation pack: Driving Assistant Plus, Multi instrumentdisplay, Active Protection, Lane Change Warning, HUD, Adaptiva LED-strålkastare +29900:-
Navigationspaket: Navi Pro, ConnectedDrive, Apps, Remote Services +20500:-
|
528i | 245 | 4/1997 | 0,66 (0,61) | 6,2 (6,2) | 250* (250*) | 413500 |
528i xDrive | 245 | 4/1997 | (0,64) | (6,3) | (250*) | 458500 |
535i | 306 | 6/2979 | 0,80 (0,72) | 5,8 (5,7) | 250* (250*) | 483500 |
535i xDrive | 306 | 6/2979 | (0,76) | (5,6) | (250*) | 528500 |
550i | 450 | 8/4395 | (0,86) | (4,6) | (250*) | 685500 |
550i xDrive | 450 | 8/4395 | (0,92) | (4,4) | (250*) | 708500 |
518d | 143 | 4/1995 | 0,43 (0,41) | 9,7 (9,6) | 214 (212) | 355500 |
520d | 190 | 4/1995 | 0,45 (0,45) | 8,1 (7,9) | 236 (233) | 372500 |
520d xDrive | 190 | 4/1995 | (0,45) | (7,9) | (230) | 417900 |
525d | 218 | 4/1995 | 0,49 (0,47) | 7,0 (6,9) | 248 (243) | 425500 |
525d xDrive | 218 | 4/1995 | (0,51) | (7,0) | (240) | 470500 |
530d | 258 | 6/2993 | (0,51) | (5,8) | (250*) | 485500 |
530d xDrive | 258 | 6/2993 | (0,54) | (5,7) | (250*) | 508500 |
535d | 313 | 6/2993 | (0,53) | (5,3) | (250*) | 545500 |
535d xDrive | 313 | 6/2993 | (0,56) | (5,1) | (250*) | 568500 |
M550d xDrive | 381 | 6/2993 | (0,62) | (4,7) | (250*) | 785500 |
ActiveHybrid 5 | 340 | 6/2979 | (0,64) | (5,9) | (250*) | 592500 |
520iT | 184 | 4/1997 | 0,67 (0,63) | 8,3 (8,3) | 226 (225) | 394400 |
528iT | 245 | 4/1997 | 0,70 (0,64) | 6,4 (6,5) | 248 (247) | 432400 |
528iT xDrive | 245 | 4/1997 | (0,67) | (6,6) | (244) | 477400 |
535iT | 306 | 6/2979 | 0,81 (0,75) | 5,8 (5,8) | 250* (250*) | 502400 |
535iT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,81) | (5,7) | (250*) | 547400 |
550iT | 450 | 8/4395 | (0,88) | (4,7) | (250*) | 704400 |
518dT | 143 | 4/1995 | 0,47 (0,45) | 9,9 (9,8) | 210 (209) | 376400 |
520dT | 190 | 4/1995 | 0,46 (0,45) | 8,1 (8,0) | 229 (226) | 391400 |
520dT xDrive | 190 | 4/1995 | (0,48) | (8,2) | (220) | 436400 |
525dT | 218 | 4/1995 | 0,52 (0,49) | 7,2 (7,1) | 240 (237) | 444400 |
525dT xDrive | 218 | 4/1995 | (0,54) | (7,3) | (231) | 489400 |
530dT | 258 | 6/2993 | (0,53) | (5,9) | (250) | 504400 |
530dT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,57) | (5,9) | (248) | 527400 |
535dT | 313 | 6/2993 | (0,55) | (5,4) | (250*) | 564400 |
535dT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,3) | (250*) | 587400 |
M550dT xDrive | 381 | 6/2993 | (0,63) | (4,9) | (250*) | 804400 |
535i GT | 306 | 6/2979 | (0,82) | (6,1) | (250*) | 582000 |
535i GT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,85) | (6,1) | (250*) | 605000 |
550i GT | 450 | 8/4395 | (0,92) | (5,0) | (250*) | 743000 |
550i GT xDrive | 450 | 8/4395 | (0,96) | (4,8) | (250*) | 766000 |
520d GT | 184 | 4/1995 | (0,55) | (8,9) | (215) | 461000 |
530d GT | 258 | 6/2993 | (0,58) | (6,2) | (246) | 562000 |
530d GT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,62) | (6,2) | (243) | 585000 |
535d GT | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,7) | (250*) | 622000 |
535d GT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,64) | (5,6) | (250*) | 645000 |
M5 | 560 | 8/4395 | 0,99 | 4,3 | 250* | 968500 |
 |
2016 |
520i | 184 | 4/1997 | 0,64 (0,60) | 7,9 (7,9) | 235 (233) | 375500 |
|
528i | 245 | 4/1997 | 0,66 (0,61) | 6,2 (6,2) | 250* (250*) | 413500 |
528i xDrive | 245 | 4/1997 | (0,64) | (6,3) | (250*) | 458500 |
535i | 306 | 6/2979 | 0,80 (0,72) | 5,8 (5,7) | 250* (250*) | 483500 |
535i xDrive | 306 | 6/2979 | (0,76) | (5,6) | (250*) | 528500 |
550i | 450 | 8/4395 | (0,86) | (4,6) | (250*) | 685500 |
550i xDrive | 450 | 8/4395 | (0,92) | (4,4) | (250*) | 708500 |
518d | 150 | 4/1995 | 0,43 (0,42) | 9,7 (9,9) | 218 (216) | 355500 |
520d | 190 | 4/1995 | 0,43 (0,41) | 7,9 (7,7) | 236 (233) | 372500 |
520d xDrive | 190 | 4/1995 | (0,45) | (7,9) | (230) | 417500 |
525d | 218 | 4/1995 | 0,49 (0,47) | 7,0 (6,9) | 248 (243) | 425500 |
525d xDrive | 218 | 4/1995 | (0,51) | (7,0) | (240) | 470500 |
530d | 258 | 6/2993 | (0,51) | (5,8) | (250*) | 485500 |
530d xDrive | 258 | 6/2993 | (0,54) | (5,7) | (250*) | 508500 |
535d | 313 | 6/2993 | (0,53) | (5,3) | (250*) | 545500 |
535d xDrive | 313 | 6/2993 | (0,56) | (5,1) | (250*) | 568500 |
M550d xDrive | 381 | 6/2993 | (0,62) | (4,7) | (250*) | 785500 |
ActiveHybrid 5 | 340 | 6/2979 | (0,64) | (5,9) | (250*) | 592500 |
520iT | 184 | 4/1997 | 0,67 (0,63) | 8,3 (8,3) | 226 (225) | 394400 |
528iT | 245 | 4/1997 | 0,70 (0,64) | 6,4 (6,5) | 248 (247) | 432400 |
528iT xDrive | 245 | 4/1997 | (0,67) | (6,6) | (244) | 477400 |
535iT | 306 | 6/2979 | 0,81 (0,75) | 5,8 (5,8) | 250* (250*) | 502400 |
535iT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,81) | (5,7) | (250*) | 547400 |
550iT | 450 | 8/4395 | (0,88) | (4,7) | (250*) | 704400 |
518dT | 143 | 4/1995 | 0,47 (0,45) | 9,9 (9,8) | 210 (209) | 376400 |
520dT | 190 | 4/1995 | 0,46 (0,45) | 8,1 (8,0) | 229 (226) | 391400 |
520dT xDrive | 190 | 4/1995 | (0,48) | (8,2) | (220) | 436400 |
525dT | 218 | 4/1995 | 0,52 (0,49) | 7,2 (7,1) | 240 (237) | 444400 |
525dT xDrive | 218 | 4/1995 | (0,54) | (7,3) | (231) | 489400 |
530dT | 258 | 6/2993 | (0,53) | (5,9) | (250*) | 504400 |
530dT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,57) | (5,9) | (248) | 527400 |
535dT | 313 | 6/2993 | (0,55) | (5,4) | (250*) | 564400 |
535dT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,3) | (250*) | 587400 |
M550dT xDrive | 381 | 6/2993 | (0,63) | (4,9) | (250*) | 804400 |
535i GT | 306 | 6/2979 | (0,82) | (6,1) | (250*) | 582000 |
535i GT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,85) | (6,1) | (250*) | 605000 |
550i GT | 450 | 8/4395 | (0,92) | (5,0) | (250*) | 743000 |
550i GT xDrive | 450 | 8/4395 | (0,96) | (4,8) | (250*) | 766000 |
520d GT | 184 | 4/1995 | (0,55) | (8,9) | (215) | 461000 |
530d GT | 258 | 6/2993 | (0,58) | (6,2) | (246) | 562000 |
530d GT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,62) | (6,2) | (243) | 585000 |
535d GT | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,7) | (250*) | 622000 |
535d GT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,64) | (5,6) | (250*) | 645000 |
 |
2017 |
520iT | 184 | 4/1997 | 0,67 (0,63) | 8,3 (8,3) | 226 (225) | 396900 |
|
528iT | 245 | 4/1997 | 0,70 (0,64) | 6,4 (6,5) | 248 (247) | 434900 |
528iT xDrive | 245 | 4/1997 | (0,67) | (6,6) | (244) | 479900 |
535iT | 306 | 6/2979 | 0,81 (0,75) | 5,8 (5,8) | 250* (250*) | 504900 |
535iT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,81) | (5,7) | (250*) | 549900 |
550iT | 450 | 8/4395 | (0,88) | (4,7) | (250*) | 706900 |
518dT | 150 | 4/1995 | 0,47 (0,45) | 9,9 (9,8) | 210 (209) | 378900 |
520dT | 190 | 4/1995 | 0,46 (0,45) | 8,1 (8,0) | 229 (226) | 393900 |
520dT xDrive | 190 | 4/1995 | (0,48) | (8,2) | (220) | 438900 |
525dT | 218 | 4/1995 | 0,52 (0,49) | 7,2 (7,1) | 240 (237) | 446900 |
525dT xDrive | 218 | 4/1995 | (0,54) | (7,3) | (231) | 491900 |
530dT | 258 | 6/2993 | (0,53) | (5,9) | (250*) | 506900 |
530dT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,57) | (5,9) | (248) | 529900 |
535dT | 313 | 6/2993 | (0,55) | (5,4) | (250*) | 566900 |
535dT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,3) | (250*) | 589900 |
M550dT xDrive | 381 | 6/2993 | (0,63) | (4,9) | (250*) | 806900 |
535i GT | 306 | 6/2979 | (0,82) | (6,1) | (250*) | 587500 |
535i GT xDrive | 306 | 6/2979 | (0,85) | (6,1) | (250*) | 610500 |
550i GT | 450 | 8/4395 | (0,92) | (5,0) | (250*) | 748500 |
550i GT xDrive | 450 | 8/4395 | (0,96) | (4,8) | (250*) | 771500 |
520d GT | 184 | 4/1995 | (0,55) | (8,9) | (215) | 466500 |
530d GT | 258 | 6/2993 | (0,58) | (6,2) | (246) | 567500 |
530d GT xDrive | 258 | 6/2993 | (0,62) | (6,2) | (243) | 590500 |
535d GT | 313 | 6/2993 | (0,59) | (5,7) | (250*) | 627500 |
535d GT xDrive | 313 | 6/2993 | (0,64) | (5,6) | (250*) | 650500 |
 |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
| Sedan | Touring | GT |
Längd | 4899 | 4907 | 4998 |
Bredd | 1860 | 1860 | 1901 |
Höjd | 1464 | 1412 | 1559 |
Hjulbas | 2968 | 2968 | 3070 |
Spårvidd fram | 1600 | 1600 | 1611 |
Spårvidd bak | 1627 | 1626 | 1654 |
4-dörrars sedan F10
|
|
| 5-dörrars touring F11 |
5-dörrars GT F07
|  |
F11 2011
|
|
Teknikens Värld om BMW F10/F11/F07
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
525dA 14/16 | 450 000 | 7,9 | 36,6 | - | 0,83 | 1825 | Testad mot Audi A6 2,0 TDI, Jaguar XF 20d och MB E220d. Börjar kännas omodern, särskilt förarmiljön. Andas kvalitet och säkerhet, men lite mindre körglädje än vanligt. Upplevs tung och oprecis. Dock bra och balanserat resultat i älgtest. Sist i test. |
520d xDrive touring 9/16 | 438 900 | 9,2 | 34,3 | - | 0,74 | 1986 | Testad mot Audi A6 Avant 2,0 TDi Q, Skoda Superb TDi 4x4. Runflats minus för stötkomfort och stabilitet. Bästa bil på småvägar, men sämre riktningstabilitet på större vägar. Jämnast motorgång, bäst låda som aldrig tvekar. Tvåa i test. |
520d touring 17/15 | 391 400 | 9,2 | - | - | 0,78 | 1915 | Testad mot 23 andra kombibilar. Hög komfort och körglädje. Bra utrymmen men inte bäst. Bekvämt baksäte för två. Drivlinan toppen. Luftig förarmiljö, iDrive modernt och fungerar bra. Krånglig växelväljare. Bra med traditionella mätartavlor. Ej topplacering. |
520d xDrive touring 3/15 | 459 100 | 9,2 | - | - | 0,82 | 1915 | Testad mot Audi A6 Avant 2,0 TDi, Mercedes E220 BlueTec och Volvo V70 D4. Runflat v-däck ger stötig gång, s-däcken avsevärt mer utvecklade. Mkt bra stolar och körställning. Luftig och lättmanövrerad förarmiljö. Nya motorn och automatlådan är en klockren kombo. Etta i test. |
528iA touring 6/13 | 451 400 | - | - | - | 0,90 | 1790 | Testad mot Volvo V70 Momentum samt 4 andra kombi (Dacia, Clio, Seat Leon, Nissan Note) dock ej i samma klass. Alla finesser gör bilen oöverskådlig. Osmidig i stan, men stadig som ett lok på landsvägen. Mediokert lastutrymme för sin längd. Fyrcylindrig motor råstark och räcker långt. För dyr för att konkurrera, sist i test. |
ActiveHybrid 5 20/13 | 588 000 | 6,3 | -38,3 | - | 0,80 | 1925 | Testad mot Lexus GS 450h och Mercedes E300 BlueTEC Hybrid. Kraften och smidigheten i drivlinan imponerar. Fin komfort och lyxbilskänsla. Batterierna ger minskat bagageutrymme, påverkar köregenskaperna negativt samt att baksätet ej kan fällas. Vanvettigt dyr och inte alls snål. Trea i test. |
525dA touring 4/13 | 412 000 | 8,1 | - | - | 0,79 | 1820 | Testad mot Audi A6 3,0 TDI Avant och Jaguar XF 2,2d Sportbrake. Bäst stolar och förarplats, oändligt bekväm, bäst bredd i baksäte. Genomarbetad ergonomi. Stark tvålitersfyra, bra växellåda. Billigast att äga. OBS! Testvärdena satta med 525d xDrive. Etta i test. |
520d touring 23/11 | 371 800 | 8,1 | 36,2 | - | 0,79 | 1785 | Testad mot Audi A4 och A6, BMW 520dt samt Volvo V60 och V70. Lyxifierad, känns snudd på som en 7-serie. 20d-motorn en pärla i kraft och körsmidighet. Enastående långdistansare, något klumpig i stan. Inte bra tillvaratagna utrymmen, men hög komfort. 2 ton släpvikt, bilen för den som behöver dra tungt. Billigare att driva än Volvo. Tvåa i test. |
520dA touring 22/11 | 368 800 | 8,8 | 34,3 | - | 0,75 | 1715 | Testad mot Mercedes Audi A6 Avant, Mercedes E200 CDI och Volvo V70 D3. 8-stegad automat passar perfekt till motorn och har noll merförbrukning. Går mjukt och mycket tyst. Höga komfortpoäng men förlorar i sportighet. Baksätet optimerat för två. Bra milkostnad för första ägaren. Snabb och snål. Etta i test. |
530d 8/11 | 439 900 | 6,6 | - | - | 0,80 | 1795 | Testad mot Audi A6 3,0 TDI, Mercedes E350 CDI och Saab 9-5 TtiD XWD. Überkompetenta köregenskaper. Knivskarp körglädjesleverantör. Makalös drivlina. Sportigt motorljud, men lite rå gång. Storbilsmässig, mer 7-serie än 3. Bäst framstolar, trängst baksäte. Bra lastlängd med nedfällt säte. Dyra tillval. Etta i test. |
520d touring 21/10 | 367 900 | 8,9 | 35,9 | - | 0,79 | 1785 | Testad mot Mercedes E250 CDi och Volvo V70 D5. Känns stor men sportig. Formidabelt grepp, vassa bromsar. Tungt solid och insmickrande lyxig. Baksätet bättre än sedanen. Slank profil ger ej optimalt bagage. Allmänt trevlig motor med kraftigt vridmomentpåslag. Går att köra riktigt snålt. Lust och last i smakfull förening. Etta i test. |
523iA 19/10 | 357 000 | 8,4 | 35,1 | - | 1,08 | 1725 | Testad mot Audi A6 2,0 TFSI, Mercedes E250 CGI och Saab 9-5 Turbo4 Vector. Intensiv lyxbilskänsla. Imponerar ute på vägen. Diskret motor, men automaten förtar en del av körnerven. Utmärkt förarergonomi. Baksäte och bagage kunde vara rymligare. Bra baspris, kostsamma tillval. iDrive 2.0 är användarvänligt. Etta i test. |
523i 7/10 | 357 000 | 8,3 | - | - | 0,92 | 1725 | Testad mot Audi A6 2,0 TFSI, Mercedes E250 CGI och Volvo S80 2,5FT. Lika körglad som tidigare men mer sofistikerad. Nästan undermotoriserad men formidabel 8-växlad automat. Hög komfort, körsmidighet och användarvänlighet. Trångt baksäte. iDrive mycket bra. Föredöme säkerhetsmässigt. Komplett produkt i en värld full av kompromisser. Etta i test. |
535i GT 2/10 | 540 000 | 7,4 | - | - | 1,35 | 2015 | Testad mot Audi A5 3,2 FSI Quattro och Porsche Panamera S. Ovanlig, användbar och exklusiv. Ser klumpig ut men är spårsäker även om vikten känns. Bäst ljud- och sittkomfort, oceaner av benutrymme bak. Inbjuder till avslappnad körstil, men går att köra hårt med. Dubbla bakluckor mest en gimmick. Motorn sportig med bra vridmoment. Tvåa i test. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|