52586
Modellguide BMW E89 |
 |
Andra generationens Z4. Fällbart aluminiumtak gör bilen till både Roadster och Coupé. Presenterad på Geneve-salongen 2009. Första modellen med beteckningen sDrive. BMW: "En roadster som bara BMW kan bygga: klassiska proportioner med den långa motorhuven, de korta överhängen, den djupa sittpositionen nära bakaxeln, som på ett perfekt sätt överför känslan för vägen. Ett modernt formspråk, ett fascinerande spel mellan markanta linjer och mjuka övergångar, från kylarens raka njure till de kraftfulla bakre hjulhusen. Och de böjda och släta ytor som de förenar: Så här ser en äkta roadster ut." |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | l/mil | 0-100 | Toppfart | Nypris | Kommentar |
 |
2009 |
Z4 sDrive23i | 204 | 6/2497 | 0,85 (0,82) | 6,6 (7,3) | 242 (239) | 363000 |
|
Z4 sDrive30i | 258 | 6/2996 | 0,85 (0,83) | 5,8 (6,1) | 250* | 430000 |
Z4 sDrive35i | 306 | 6/2979 | 0,94 (0,90) | 5,2 (5,1) | 250* | 470000 |
 |
2010 |
Z4 sDrive23i | 204 | 6/2497 | 0,85 (0,82) | 6,6 (7,3) | 242 (239) | 363000 |
|
Z4 sDrive30i | 258 | 6/2996 | 0,85 (0,83) | 5,8 (6,1) | 250* | 430000 |
Z4 sDrive35i | 306 | 6/2979 | 0,94 (0,90) | 5,2 (5,1) | 250* | 470.000 |
Z4 sDrive35is | 340 | 6/2979 | (0,90) | (4,8) | (250*) | - |
 |
2011 |
Z4 sDrive23i | 204 | 6/2497 | 0,85 (0,82) | 6,6 (7,3) | 242 (239) | 365000 |
|
Z4 sDrive30i | 258 | 6/2996 | 0,85 (0,83) | 5,8 (6,1) | 250* | 433000 |
Z4 sDrive35i | 306 | 6/2979 | 0,94 (0,90) | 5,2 (5,1) | 250* | 473000 |
Z4 sDrive35is | 340 | 6/2979 | (0,90) | (4,8) | (250*) | 565000 |
 |
2012 |
Z4 sDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 6,9 (7,2) | 235 (232) | 367000 |
M Sportpaket 337: 38900:- (20i/28i), 41900:- (35i), 0:- (35si). |
Z4 sDrive28i | 245 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 5,7 (5,7) | 250* (250*) | 435000 |
Z4 sDrive35i | 306 | 6/2979 | 0,94 (0,90) | 5,2 (5,1) | 250* (250*) | 478000 |
Z4 sDrive35is | 340 | 6/2979 | (0,90) | (4,8) | (250*) | 570000 |
 |
2013 |
Z4 sDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 6,9 (7,2) | 235 (232) | 370000 |
Färger: Alpinvit, Svart, Karmosinröd, Acatamagul. Metallic: Titansilver, Safirsvart, Spacegrå, Melbourneröd, Djuphavsblå, Orionsilver, Mineralvit. |
Z4 sDrive28i | 245 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 5,7 (5,7) | 250* (250*) | 438000 |
Z4 sDrive35i | 306 | 6/2979 | 0,94 (0,90) | 5,2 (5,1) | 250* (250*) | 481000 |
Z4 sDrive35is | 340 | 6/2979 | (0,90) | (4,8) | (250*) | 573000 |
 |
2014 |
Z4 sDrive18i | 156 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 7,9 (8,1) | 221 (220) | 360500 |
Design Pure Traction: Alcantara/Läder Svart/Orange, Velormattor, Sportstolar, Interiörlist 'metal weave', Antracit innertak +6600-26900 |
Z4 sDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 6,9 (6,9) | 235 (232) | 384500 |
Z4 sDrive28i | 245 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 5,7 (5,5) | 250* (250*) | 452500 |
Z4 sDrive35i | 306 | 6/2979 | 0,94 (0,90) | 5,2 (5,1) | 250* (250*) | 495500 |
Z4 sDrive35is | 340 | 6/2979 | (0,90) | (4,8) | (250*) | 586500 |
 |
2015 |
Z4 sDrive18i | 156 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 7,9 (8,1) | 221 (220) | 360500 |
Design Pure Fusion: Läder Nappa m utökad omfång Ivory/Svart, Sportstolar, Interiörlist Fineline Brun +13520-27840 |
Z4 sDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 6,9 (6,9) | 235 (232) | 384500 |
Z4 sDrive28i | 245 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 5,7 (5,5) | 250* (250*) | 452500 |
Z4 sDrive35i | 306 | 6/2979 | 0,94 (0,91) | 5,2 (5,1) | 250* (250*) | 495500 |
Z4 sDrive35is | 340 | 6/2979 | (0,91) | (4,8) | (250*) | 586500 |
 |
2016 |
Z4 sDrive18i | 156 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 7,9 (8,1) | 221 (220) | 362500 |
Färger: Alpinvit (+3.000:-), Svart. Metallic: Safirsvart, Melbourneröd, Glaciärsilver, Mineralvit, Mineralgrå, Estorilblå (M-paket) Valenciaorange, Sparkling brun +7.000:- |
Z4 sDrive20i | 184 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 6,9 (6,9) | 235 (232) | 386500 |
Z4 sDrive28i | 245 | 4/1997 | 0,68 (0,68) | 5,7 (5,5) | 250* (250*) | 454500 |
Z4 sDrive35i | 306 | 6/2979 | 0,94 (0,91) | 5,2 (5,1) | 250* (250*) | 497500 |
Z4 sDrive35is | 340 | 6/2979 | (0,91) | (4,8) | (250*) | 588500 |
 |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 423 |
Bredd | 179 |
Höjd | 129 |
Hjulbas | 250 |
Spårvidd fram | 151 |
Spårvidd bak | 153 |
Vändcirkel | - |
|
|
Karossvarianter
|
2-dörrars roadster
|  |
E89 2009
|
|
AutoPower om E89
Provkörning - BMW Z4 sDrive35i
|
|  |
När jag trycker på startknappen gurglar motorn igång. Här råder inget tvivel om att det ruvar en best till motor under huven. Modellbeteckningen Z4 sDrive35i innebär den fina 3-liters turbosexan på 306 hk och 400 Nm...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Teknikens Värld om BMW E89
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
Z4 sDrive35i 27/09 | 470 000 | 5,5 | 35,7 | - | 1,52 | 1600 | Testad mot Audi TT RS Coupé, Nissan 370Z och Porsche Cayman S PDK. Svåröverträffad motor, kraftfull med härligt ljud. Törstig vid hårdkörning. Bra bromsar, grymt bra i älgtest. Relativt låga ägandekostnader. Skönt klassisk roadsterkaraktär. Bäst med taket av. Trea i test. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|