175115
Modellguide BMW E81, E82, E87, E88 |
 |
Presenterad 2004 som femdörrars, modellkod E87. Helt nytt koncept i Golfklassen. Tänkt att attrahera såväl fler yngre köpare som kvinnor. Nytt karossbegrepp infört av BMW, Sports Tourer. Erbjuds som tredörrars från våren 2007, modellkod E81. Coupén E82 lanserades senare under 2007. Cabrioleten har modellkod E88. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | l/mil | 0-100 | Toppfart | Nypris | Kommentar |
 |
2004 |
116i | 115 | 4/1596 | 0,75 | 10,8 | 200 | 194.000 |
|
118d | 122 | 4/1995 | 0,56 | 10,0 | 201 | 214.000 |
120i | 150 | 4/1995 | 0,74 (0,79) | 8,7 (9,2) | 217 (213) | 239.000 |
120d | 163 | 4/1995 | 0,57 (0,66) | 7,9 (8,2) | 220 (217) | 249.000 |
 |
2005 |
116i | 115 | 4/1596 | 0,75 | 10,8 | 200 | 198.000 |
|
118i | 129 | 4/1995 | 0,73 (0,78) | 9,4 (10,1) | 208 (204) | 214.000 |
118d | 122 | 4/1995 | 0,56 | 10,0 | 201 | 218.000 |
120i | 150 | 4/1995 | 0,74 (0,79) | 8,7 (9,2) | 217 (213) | 234.000 |
120d | 163 | 4/1995 | 0,57 (0,66) | 7,9 (8,2) | 220 (217) | 244.000 |
 |
2006 |
116i | 115 | 4/1596 | 0,75 | 10,9 | 200 | 198.000 |
|
118i | 129 | 4/1995 | 0,73 (0,78) | 9,4 (10,1) | 208 (204) | 218.000 |
118d | 122 | 4/1995 | 0,56 | 10,0 | 201 | 226.000 |
120i | 150 | 4/1995 | 0,75 (0,79) | 8,7 (9,2) | 217 (213) | 238.000 |
120d | 163 | 4/1995 | 0,57 (0,66) | 7,9 (8,2) | 220 (217) | 252.000 |
130i | 265 | 6/2996 | 0,92 | 6,1 | 250* | 314.000 |
 |
2007 |
116i 5-d | 115 | 4/1596 | 0,75 | 10,9 | 200 | 206.000 |
Advantage +2.300-10.500
Dynamic +8.200-17.400
Comfort +9.800-17.400
M Sportpaket +21.900-34.900
Metallic +6.100 |
118i 3-d | 143 | 4/1995 | 0,59 (0,62) | 8,7 (9,2) | 208 | 222.500 |
118i 5-d | 143 | 4/1995 | 0,59 (0,62) | 8,8 (9,2) | 208 | 229.500 |
118d 3-d | 143 | 4/1995 | 0,47 (0,54) | 8,9 (9,0) | 201 | 231.000 |
118d 5-d | 143 | 4/1995 | 0,47 (0,54) | 9,0 (9,1) | 201 | 238.000 |
120i 3-d | 170 | 4/1995 | 0,64 (0,63) | 7,7 (9,3) | 217 | 241.000 |
120i 5-d | 170 | 4/1995 | 0,64 (0,63) | 7,8 (8,4) | 217 | 248.000 |
120d 3-d | 177 | 4/1995 | 0,49 (0,55) | 7,5 (7,7) | 220 | 256.000 |
120d 5-d | 177 | 4/1995 | 0,49 (0,55) | 7,6 (7,8) | 220 | 263.000 |
130i 3-d | 265 | 6/2996 | 0,83 (0,83) | 6,0 (6,2) | 250* | 312.000 |
130i 5-d | 265 | 6/2996 | 0,83 (0,83) | 6,2 (6,3) | 250* | 319.000 |
 |
2008 |
116i 3-d | 122 | 4/1597 | 0,58 (0,64) | 10,1 (11,1) | 204 (204) | 202.500 |
|
116i 5-d | 122 | 4/1597 | 0,58 (0,64) | 10,2 (11,2) | 204 (204) | 211.500 |
118i 3-d | 143 | 4/1995 | 0,59 (0,62) | 8,7 (9,2) | 210 (210) | 225.000 |
118i 5-d | 143 | 4/1995 | 0,59 (0,62) | 8,8 (9,3) | 210 (210) | 232.000 |
118i Cab | 143 | 4/1995 | 0,63 | 9,3 | 210 | 274.500 |
120i 3-d | 170 | 4/1995 | 0,64 (0,63) | 7,7 (8,3) | 224 (222) | 243.000 |
120i 5-d | 170 | 4/1995 | 0,64 (0,63) | 7,8 (8,4) | 224 (222) | 250.000 |
120i Cab | 170 | 4/1995 | 0,66 | 8,4 | 220 | 302.000 |
125i C | 218 | 6/2996 | 0,79 | 6,4 | 245 | 298.000 |
125i Cab | 218 | 6/2996 | 0,81 | 6,8 | 238 | 343.000 |
130i 3-d | 265 | 6/2996 | 0,83 (0,83) | 6,0 (6,2) | 250* | 315.000 |
130i 5-d | 265 | 6/2996 | 0,83 (0,83) | 6,1 (6,3) | 250* | 322.000 |
135i C | 306 | 6/2979 | 0,92 | 5,3 | 250* | 365.000 |
135i Cab | 306 | 6/2979 | 0,94 | 5,6 | 250* | 408.000 |
118d 3-d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,54) | 8,9 (9,0) | 210 (210) | 232.500 |
118d 5-d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,54) | 9,0 (9,1) | 210 (210) | 239.500 |
120d 3-d | 177 | 4/1995 | 0,48 (0,55) | 7,5 (7,7) | 228 (226) | 258.000 |
120d 5-d | 177 | 4/1995 | 0,48 (0,55) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 265.000 |
120d C | 177 | 4/1995 | 0,48 (0,54) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 276.000 |
120d Cab | 170 | 4/1995 | 0,51 | 8,1 | 222 | 317.000 |
123d 3-d | 204 | 4/1995 | 0,52 | 6,9 | 238 | 299.900 |
123d 5-d | 204 | 4/1995 | 0,52 | 7,0 | 238 | 307.000 |
123d C | 204 | 4/1995 | 0,52 | 7,0 | 238 | 315.000 |
 |
2009 |
116i 3-d | 122 | 4/1597 | 0,58 (0,64) | 10,2 (11,2) | 204 (202) | 209.000 |
|
116i 5-d | 122 | 4/1597 | 0,58 (0,64) | 10,1 (11,2) | 204 (204) | 216.000 |
118i 3-d | 143 | 4/1995 | 0,59 (0,62) | 8,7 (9,2) | 210 (210) | 230.000 |
118i 5-d | 143 | 4/1995 | 0,59 (0,62) | 8,8 (9,3) | 210 (210) | 236.000 |
118i Cab | 143 | 4/1995 | 0,63 | 9,3 | 210 | 275.000 |
120i 3-d | 170 | 4/1995 | 0,64 (0,63) | 7,7 (8,3) | 224 (222) | 248.000 |
120i 5-d | 170 | 4/1995 | 0,64 (0,63) | 7,8 (8,4) | 224 (222) | 254.000 |
120i Cab | 170 | 4/1995 | 0,66 | 8,4 | 220 | 304.000 |
125i C | 218 | 6/2996 | 0,79 | 6,4 | 245 | 299.000 |
125i Cab | 218 | 6/2996 | 0,81 | 6,8 | 238 | 345.000 |
130i 3-d | 265 | 6/2996 | 0,83 (0,83) | 6,0 (6,2) | 250* | 321.000 |
130i 5-d | 265 | 6/2996 | 0,83 (0,83) | 6,1 (6,3) | 250* | 327.000 |
135i C | 306 | 6/2979 | 0,92 | 5,3 | 250* | 373.000 |
135i Cab | 306 | 6/2979 | 0,94 | 5,6 | 250* | 412.000 |
116d 3-d | 115 | 4/1995 | 0,44 | 10,2 | 200 | 228.000 |
116d 5-d | 115 | 4/1995 | 0,44 | 10,3 | 200 | 234.000 |
118d 3-d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,54) | 8,9 (9,0) | 210 (210) | 235.500 |
118d 5-d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,54) | 9,0 (9,1) | 210 (210) | 242.500 |
118d Cab | 143 | 4/1995 | 0,49 | 9,5 | 208 | 293.500 |
120d 3-d | 177 | 4/1995 | 0,48 (0,54) | 7,5 (7,7) | 228 (226) | 261.000 |
120d 5-d | 177 | 4/1995 | 0,48 (0,54) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 268.000 |
120d C | 177 | 4/1995 | 0,48 (0,54) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 279.000 |
120d Cab | 170 | 4/1995 | 0,51 | 8,1 | 222 | 319.000 |
123d 3-d | 204 | 4/1995 | 0,52 (0,53) | 6,9 (7,0) | 238 | 305.900 |
123d 5-d | 204 | 4/1995 | 0,52 (0,53) | 7,0 (7,1) | 238 (236) | 312.000 |
123d C | 204 | 4/1995 | 0,52 | 7,0 | 238 | 318.000 |
123d Cab | 204 | 4/1995 | 0,54 | 7,5 | 230 | 362.000 |
 |
2010 |
116i 3-d | 122 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 9,8 (10,7) | 204 (202) | 213.000 |
|
118i 3-d | 143 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 8,7 (9,2) | 210 (210) | 233.000 |
120i 3-d | 170 | 4/1995 | 0,66 (0,66) | 7,7 (8,3) | 224 (222) | 252.000 |
130i 3-d | 258 | 6/2996 | 0,85 (0,85) | 6,0 (6,2) | 250* | 326.000 |
116d 3-d | 115 | 4/1995 | 0,44 | 10,2 | 200 | 228.000 |
118d 3-d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,54) | 8,9 (9,0) | 210 (210) | 239.000 |
120d 3-d | 177 | 4/1995 | 0,48 (0,54) | 7,5 (7,7) | 228 (226) | 265.000 |
123d 3-d | 204 | 4/1995 | 0,52 (0,56) | 6,9 (7,0) | 238 (236) | 310.000 |
116i 5-d | 122 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 9,9 (10,8) | 204 (202) | 220.000 |
118i 5-d | 143 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 8,8 (9,3) | 210 (210) | 240.000 |
120i 5-d | 170 | 4/1995 | 0,66 (0,66) | 7,8 (8,4) | 224 (222) | 259.000 |
130i 5-d | 258 | 6/2996 | 0,85 (0,85) | 6,1 (6,3) | 250* | 333.000 |
116d 5-d | 115 | 4/1995 | 0,44 | 10,3 | 200 | 234.000 |
118d 5-d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,54) | 9,0 (9,1) | 210 (210) | 245.000 |
120d 5-d | 177 | 4/1995 | 0,48 (0,54) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 272.000 |
123d 5-d | 204 | 4/1995 | 0,52 (0,56) | 7,0 (7,1) | 238 (236) | 317.000 |
120i C | 170 | 4/1995 | 0,66 | 7,8 (8,4) | 224 (222) | 272.000 |
125i C | 218 | 6/2996 | 0,82 | 6,4 (7,0) | 245 (243) | 305.000 |
135i C | 306 | 6/2979 | 0,92 | 5,3 (5,4) | 250* | 380.000 |
118d C | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,54) | 9,9 (9,5) | 208 | 269.000 |
120d C | 177 | 4/1995 | 0,48 (0,54) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 284.000 |
123d C | 204 | 4/1995 | 0,52 (0,56) | 7,0 (7,1) | 238 | 324.000 |
118i Cab | 143 | 4/1995 | 0,66 (0,70) | 9,3 (10,1) | 210 | 279.900 |
120i Cab | 170 | 4/1995 | 0,68 (0,70) | 8,4 (9,0) | 220 (218) | 309.000 |
125i Cab | 218 | 6/2996 | 0,84 (0,84) | 6,8 (7,4) | 238 | 351.000 |
135i Cab | 306 | 6/2979 | 0,94 (0,94) | 5,6 (5,7) | 250* | 419.000 |
118d Cab | 143 | 4/1995 | 0,49 (0,58) | 9,5 (9,6) | 208 (206) | 299.000 |
120d Cab | 170 | 4/1995 | 0,51 (0,58) | 8,1 (8,2) | 222 (220) | 324.000 |
123d Cab | 204 | 4/1995 | 0,54 (0,59) | 7,5 (7,6) | 230 (230) | 368.000 |
 |
2011 |
116i 3-d | 122 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 9,8 (10,7) | 204 (202) | 214.000 |
Advantage: Armstöd, förvaringspaket, dimljus, klima 11200:- (6-cyl + 123d 2400:-)
Dynamic Coupe/Cab: Sportmultiratt, alufälg (17" 256 Coupé ej 135i, 16" 222 4-cyl Cab, 17" 141 123d Cab, 17" 256 125i Cab, 17" 262 135i Cab), sportstolar, interiörlist (alu längslipad coupé, svart högglans Cab), M Sportfjädring 7500-16500:-
Dynamic 3-d/5-d: Sportratt, alufälg (16" 360 116i/118i/120i/118d/120d, 17" 141 123d, 17" 256 130i), Exteeiördetaljer i karossfärg, sportstolar, interiörlist alu accentslipad, M Sportfjädring 8800-18200:- |
118i 3-d | 143 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 8,7 (9,2) | 210 (210) | 234.000 |
120i 3-d | 170 | 4/1995 | 0,66 (0,66) | 7,7 (8,3) | 224 (222) | 254.000 |
130i 3-d | 258 | 6/2996 | 0,85 (0,85) | 6,0 (6,2) | 250* | 328.000 |
116d 3-d | 116 | 4/1995 | 0,45 | 10,2 | 200 | 229.000 |
118d 3-d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,53) | 8,9 (9,0) | 210 (210) | 240.000 |
120d 3-d | 177 | 4/1995 | 0,47 (0,53) | 7,5 (7,7) | 228 (226) | 267.000 |
123d 3-d | 204 | 4/1995 | 0,51 (0,55) | 6,9 (7,0) | 238 (236) | 312.000 |
116i 5-d | 122 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 9,9 (10,8) | 204 (202) | 221.000 |
118i 5-d | 143 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 8,8 (9,3) | 210 (210) | 241.000 |
120i 5-d | 170 | 4/1995 | 0,66 (0,66) | 7,8 (8,4) | 224 (222) | 261.000 |
130i 5-d | 258 | 6/2996 | 0,85 (0,85) | 6,1 (6,3) | 250* | 335.000 |
116d 5-d | 115 | 4/1995 | 0,45 | 10,3 | 200 | 235.000 |
118d 5-d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,53) | 9,0 (9,1) | 210 (210) | 246.000 |
120d 5-d | 177 | 4/1995 | 0,47 (0,53) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 274.000 |
123d 5-d | 204 | 4/1995 | 0,51 (0,55) | 7,0 (7,1) | 238 (236) | 319.000 |
120i C | 170 | 4/1995 | 0,66 (0,66) | 7,8 (8,4) | 224 (222) | 274.000 |
125i C | 218 | 6/2996 | 0,82 (0,82) | 6,4 (7,0) | 245 (243) | 307.000 |
135i C | 306 | 6/2979 | 0,85 (0,85) | 5,3 (5,4) | 250* | 382.000 |
118d C | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,53) | 9,0 (9,1) | 210 (210) | 271.000 |
120d C | 177 | 4/1995 | 0,47 (0,53) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 286.000 |
123d C | 204 | 4/1995 | 0,51 (0,55) | 7,0 (7,1) | 238 (236) | 326.000 |
118i Cab | 143 | 4/1995 | 0,66 (0,70) | 9,3 (10,1) | 210 (208) | 281.900 |
120i Cab | 170 | 4/1995 | 0,68 (0,70) | 8,4 (9,0) | 220 (218) | 311.000 |
125i Cab | 218 | 6/2996 | 0,84 (0,84) | 6,8 (7,4) | 238 (236) | 353.000 |
135i Cab | 306 | 6/2979 | 0,86 (0,86) | 5,6 (5,5) | 250* (250*) | 422.000 |
118d Cab | 143 | 4/1995 | 0,49 (0,55) | 9,5 (9,6) | 208 (208) | 301.000 |
120d Cab | 170 | 4/1995 | 0,50 (0,55) | 8,1 (8,2) | 222 (220) | 326.000 |
123d Cab | 204 | 4/1995 | 0,53 (0,57) | 7,5 (7,6) | 230 (230) | 370.000 |
1M Coupé | 340 | 6/2979 | 0,96 | 4,9 | 250* | - |
 |
2012 |
116i 3-d | 122 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 9,8 (10,7) | 204 (202) | 214.000 |
M Sportpaket Coupé/Cab: M Dubbeleker 207 17" eller 261 18" (135i), Sportstolar, Alulister, Dimljus, M-fjädring, M-ratt, M-paket, Shadowline högglans, innertak antracit, Tyg/Sensatec Flashpoint, M instegslister, M-fotstöd (färger Alpinvit, Titansilver, Le Mansblå, Safirsvart, Spacegrå, Vermillionröd): 5.800:- (135i), 22.700:- (125i/123d), 34.400:- (120i/123d), 35.400:- (118i/118d) |
118i 3-d | 143 | 4/1995 | 0,61 (0,66) | 8,7 (9,2) | 210 (210) | 235.000 |
120i 3-d | 170 | 4/1995 | 0,66 (0,66) | 7,7 (8,3) | 224 (222) | 255.000 |
130i 3-d | 258 | 6/2996 | 0,85 (0,85) | 6,0 (6,2) | 250* | 329.000 |
116d 3-d | 116 | 4/1995 | 0,45 | 10,2 | 200 | 229.000 |
118d 3-d | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,53) | 8,9 (9,0) | 210 (210) | 241.000 |
120d 3-d | 177 | 4/1995 | 0,47 (0,53) | 7,5 (7,7) | 228 (226) | 268.000 |
123d 3-d | 204 | 4/1995 | 0,51 (0,55) | 6,9 (7,0) | 238 (236) | 313.000 |
120i C | 170 | 4/1995 | 0,65 (0,66) | 7,8 (8,4) | 224 (222) | 276.000 |
125i C | 218 | 6/2996 | 0,81 (0,81) | 6,4 (7,0) | 245 (243) | 309.000 |
135i C | 306 | 6/2979 | 0,85 (0,85) | 5,3 (5,2) | 250* (250*) | 384.000 |
118d C | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,53) | 9,0 (9,1) | 210 (210) | 273.000 |
120d C | 177 | 4/1995 | 0,47 (0,53) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 288.000 |
123d C | 204 | 4/1995 | 0,51 (0,55) | 7,0 (7,1) | 238 (236) | 328.000 |
118i Cab | 143 | 4/1995 | 0,65 (0,69) | 9,3 (10,1) | 210 (208) | 286.000 |
120i Cab | 170 | 4/1995 | 0,65 (0,66) | 7,8 (8,4) | 220 (218) | 315.000 |
125i Cab | 218 | 6/2996 | 0,83 (0,83) | 6,8 (7,4) | 238 (236) | 354.500 |
135i Cab | 306 | 6/2979 | 0,86 (0,86) | 5,6 (5,5) | 250* (250*) | 423.500 |
118d Cab | 143 | 4/1995 | 0,48 (0,55) | 9,5 (9,6) | 208 (208) | 305.000 |
120d Cab | 170 | 4/1995 | 0,50 (0,55) | 8,1 (8,2) | 222 (220) | 330.000 |
123d Cab | 204 | 4/1995 | 0,53 (0,57) | 7,5 (7,6) | 230 (230) | 371.000 |
1M Coupé | 340 | 6/2979 | 0,96 | 4,9 | 250* | 489.000 |
 |
2013 |
120i C | 170 | 4/1995 | 0,65 (0,66) | 7,8 (8,4) | 224 (222) | 278.000 |
Advantage: Armstöd, Förvaringspaket, Dimljus, Klima 2.400.- (125i, 135i, 123d), 11.200:- (120i, 118d, 120d).
Dynamic: Multisportratt, Stjärneker 262 17", Sportstolar, Alulister, M Sportfjädring 10.800:- (125i, 123d), 15.800:- (120i, 120d), 16.500:- (118d).
Comfort: Multisportratt, Stjärneker 256 17" (endast 120i/d, 118d), Aut avbl backspegel, Pds bak, Regnsensor, Farthållare, Belysningspaket 10.500:- (125i, 135i, 123d), 15.600:- (120i/d), 16.300:- (118d) |
125i C | 218 | 6/2996 | 0,81 (0,81) | 6,4 (7,0) | 245 (243) | 311.000 |
135i C | 306 | 6/2979 | 0,85 (0,85) | 5,3 (5,2) | 250* (250*) | 386.000 |
118d C | 143 | 4/1995 | 0,45 (0,53) | 9,0 (9,1) | 210 (210) | 275.000 |
120d C | 177 | 4/1995 | 0,47 (0,53) | 7,6 (7,8) | 228 (226) | 290.000 |
123d C | 204 | 4/1995 | 0,51 (0,55) | 7,0 (7,1) | 238 (236) | 330.000 |
118i Cab | 143 | 4/1995 | 0,65 (0,69) | 9,3 (10,1) | 210 (208) | 289.500 |
120i Cab | 170 | 4/1995 | 0,68 (0,70) | 8,4 (9,0) | 220 (218) | 318.500 |
125i Cab | 218 | 6/2996 | 0,83 (0,83) | 6,8 (7,4) | 238 (236) | 358.000 |
135i Cab | 306 | 6/2979 | 0,86 (0,86) | 5,6 (5,5) | 250* (250*) | 427.000 |
118d Cab | 143 | 4/1995 | 0,48 (0,55) | 9,5 (9,6) | 208 (208) | 308.500 |
120d Cab | 170 | 4/1995 | 0,50 (0,55) | 8,1 (8,2) | 222 (220) | 333.500 |
123d Cab | 204 | 4/1995 | 0,53 (0,57) | 7,5 (7,6) | 230 (230) | 375.000 |
 |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
| 3-d/5-d | Coupé | Cabrio | M Coupé |
Längd | 4239 | 4360 | 4360 | 4380 |
Bredd | 1748 | 1748 | 1748 | 1803 |
Höjd | 1421 | 1423 | 1411 | 1420 |
Hjulbas | 2660 | 2660 | 2660 | 2660 |
Spårvidd fram | 1484 | 1474 | 1484 | 1541 |
Spårvidd bak | 1497 | 1507 | 1517 | 1541 |
Karossvarianter
|
 | 5-dörrars Sports Tourer |
3-dörrars Sports Tourer
|  |
|
2-dörrars coupé |
2-dörrars Cabrio
|  |
AutoPower om E81-E88
Provkörning - 135i Coupé
|
|  |
BMW vill väldigt gärna jämföra nya 1-serie coupé med 02-serien från 60-talet. Jag tycker emellertid att det finns större relevans i en jämförelse med 3-serien E30 från 80-talet, både om man ser till storlek och viss del även utseende.
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - 130iM vs Z4 3,0si
|
|  |
Är Z4 värd 100 000:- extra eller betalar man bara för imagen? Kan 130i vara med och matcha köregenskaperna överhuvudtaget trots att den har plats för familj och packning...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - BMW 130i
|
|  |
1-serien, BMW's minsta bilmodell, har mottagits med öppna armar av bilköpare över hela Europa. Nyligen blev det dags att fylla ut modellfloran med en toppmodell. AutoPower har äntligen provkört BMW 130i...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - BMW 116i
|
|  |
Det känns som att det alldeles för ofta gått att läsa att BMW ger sig in i en ny klass på bilmarknaden. BMW har ju som bekant breddat sitt modellprogram på både höjden (X3, X5) och numera även på längden genom nykomlingen 1-serien...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - BMW 1-serien
|
|  |
BMW breddar sortimentet, och ger nu ut en bil i Golfklassen. 1-serie är modellbeteckningen, vilket gör gällande att det knappast dyker upp någon mindre modell inom den närmaste framtiden. Tur är väl det, för vem vill egentligen trängas i en premiumbil...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Teknikens Värld om E81-E88
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
1 M Coupé 20/11 | 489 000 | 5,0 | 33,9 | - | 1,22 | 1650 | Test mot Audi RS3. Fantastisk motor och växellåda med superkänsla. Styrningen bland det knivskarpaste som skapats. Snärtigt men också giftigt uppträdande. Mycket bra bromsar. Begränsat baksäte och bagage. Bekväma stolar men något högljudd på långresa. En bil man aldrig tröttnar på. Etta i test. |
116d 12/11 | 213 000 | 10,4 | 37,4 | - | 0,61 | 1418 | Test mot Lexus CT 200h och Toyota Auris 1,8 HSD. Gör det tufft för hybridbilarna på marknaden, vinner värdeminskning och bränsleekonomi. Hög klass på styrning och chassi, även med last. Stark och harmonisk motor, något abrupt kopplingsingrepp. Skakig och bullrig på dålig väg. Etta i test. |
120i Cab 12/08 | 302 000 | 9,1 | 35 | - | 0,93 | 1505 | Test mot Audi A3 1.8 TFSI, Saab 9-3 2.0t Biopower, Volkswagen EOS 2.0 FSI Turbo. Kvick takmövrering, även under gång (upp till 40 km/h). Smal invändigt. Styv kaross, bra balans. Körglädjen på topp, men motorn får köras hårt för att hänga med. Dyr att köpa, rimlig att äga. Sist i test. |
120i 1/07 | 239 000 | 9,6 | - | - | 0,94 | 1335 | Test mot Mini Cooper och Volvo C30 2,0. Motor och låda juveler, smidiga och silkeslena. Vinner på vägegenskaper, balans och mekanik, men förlorar på ljudkomfort, körsmidighet och ekonomi. Grymt bra körställning (sportstolar). 4 dörrar ett plus, men baksätet begränsat. |
130i 6/06 | 306 400 | 6,4 | - | - | 1,19 | 1450 | Test mot Audi A3 3,2. Tufft utseende. Nästan sportbilsmässiga fartresurser med ett härligt bröl från motorn. Motorn ger 7 extra hästar med 99 oktan. Kommunikativt chassi, bäst kombination sport/komfort och (h)ärligare mekanisk känsla. Avskalad men effektiv förarmiljö gillas av de flesta. Bästa köp i klassen. |
116i 1/05 | 194 000 | - | - | - | - | 1280 | Vintertest mot Mercedes A150, Mini Cooper och Smart Forfour 1,5 Passion. Välkalibrerat antisladdsystem nästan idiotsäkert. Snabbast och bäst kupévärme, långsammast stolsvärme. Priset högt men mycket storbilskänsla. BMW överlägset bäst i test, komplett vinterbil helt enkelt. |
116i 19/04 | 194 000 | 12,3 | 37 | 0,59 | 0,75 | 1350 | Testad mot Audi A3 2,0 FSI och VW Golf 2,0 FSI. 1-serien vinner sitt första test tack vare körglädje, komfort och karaktär. Ren och snål men effektsvag. Bra finish interiört men litet baksäte med trångt insteg. Fin vägkänsla, hög nivå på fjädringskomfort. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|