103824
Modellguide BMW E85 |
 |
Ersättaren till Z3. Klassiska proportioner och nydanande design med unik karaktär. Himla snygg bil helt enkelt. Definitivt inget för den som ogillar att väcka uppmärksamhet. Coupé-modellen har karosskod E86. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | l/mil | 0-100 | Toppfart | Nypris | Kommentar |
 |
2003 |
Z4 2,5 | 192 | 6/2494 | 0,89 (0,95) | 7,0 (7,5) | 235 (227) | 355.000:- |
|
Z4 3,0 | 231 | 6/2979 | 0,91 (0,95) | 5,9 (6,2) | 250* (244) | 409.000:- |
 |
2004 |
Z4 2,2 | 170 | 6/2171 | 0,88 (0,93) | 7,7 (8,3) | 225 (221) | 329.500:- |
|
Z4 2,5 | 192 | 6/2494 | 0,89 (0,95) | 7,0 (7,5) | 235 (227) | 361.000:- |
Z4 3,0 | 231 | 6/2979 | 0,91 (0,95) | 5,9 (6,2) | 250* (244) | 415.000:- |
 |
2005 |
Z4 2,0 | 150 | 4/1995 | 0,75 | 8,2 | 220 | 295.000:- |
|
Z4 2,2 | 170 | 6/2171 | 0,88 (0,93) | 7,7 (8,3) | 225 (221) | 333.000:- |
Z4 2,5 | 192 | 6/2494 | 0,89 (0,95) | 7,0 (7,5) | 235 (227) | 358.000:- |
Z4 3,0 | 231 | 6/2979 | 0,91 (0,95) | 5,9 (6,2) | 250* (244) | 417.000:- |
 |
2006 |
Z4 2,0i | 150 | 4/1995 | 0,75 | 8,2 | 220 | 296.000:- |
|
Z4 2,5i | 170 | 6/2171 | 0,82 (0,84) | 7,1 (7,7) | 229 (225) | 337.000:- |
Z4 2,5si | 218 | 6/2497 | 0,84 (0,90) | 6,5 (6,9) | 240 (238) | 362.000:- |
Z4 3,0si | 265 | 6/2996 | 0,86 (0,90) | 5,7 (6,0) | 250* | 421.000:- |
Z4 3,0si C | 265 | 6/2996 | 0,89 (0,90) | 5,7 (6,0) | 250* | 406.000:- |
Z4 M | 343 | 6/3246 | 1,21 | 5,0 | 250* | 576.000:- |
Z4 M C | 343 | 6/3246 | 1,21 | 5,0 | 250* | 557.000:- |
 |
2007 |
Z4 2,0i | 150 | 4/1995 | 0,75 | 8,2 | 220 | 298.000:- |
Advantage +11.000-38.500:-
Metallic +5.400:-
California 2,0i 294.000:-
California 2,5si 339.000:-
(California: Vindskydd, aut sufflett, dimljus, regnsensor, farthållare, ACC, förvaringspaket, läderratt, xenon, 17", larm) |
Z4 2,5i | 177 | 6/2497 | 0,82 (0.84) | 7,1 (7,7) | 229 | 339.000:- |
Z4 2,5si | 218 | 6/2497 | 0,84 (0,90) | 6,5 (6,9) | 240 | 365.000:- |
Z4 3,0si | 265 | 6/2996 | 0,86 (0,90) | 5,7 (6,0) | 250* | 424.000:- |
Z4 3,0si C | 265 | 6/2996 | 0,89 (0,90) | 5,7 (6,0) | 250* | 409.000:- |
Z4 M | 343 | 6/3246 | 1,21 | 5,0 | 250* | 580.000:- |
Z4 M C | 343 | 6/3246 | 1,21 | 5,0 | 250* | 561.000:- |
 |
2008 |
Z4 2,0i | 150 | 4/1995 | 0,75 | 8,2 | 220 | 299.500:- |
|
Z4 2,5i | 177 | 6/2497 | 0,82 (0.84) | 7,1 (7,7) | 229 (225) | 342.000:- |
Z4 2,5si | 218 | 6/2497 | 0,84 (0,90) | 6,5 (6,9) | 240 (238) | 369.000:- |
Z4 3,0si | 265 | 6/2996 | 0,86 (0,90) | 5,7 (6,0) | 250* | 429.000:- |
Z4 3,0si C | 265 | 6/2996 | 0,89 (0,90) | 5,7 (6,0) | 250* | 414.000:- |
Z4 M | 343 | 6/3246 | 1,21 | 5,0 | 250* | 586.000:- |
Z4 M C | 343 | 6/3246 | 1,21 | 5,0 | 250* | 567.000:- |
 |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 409 |
Bredd | 178 |
Höjd | 130 |
Hjulbas | 250 |
Spårvidd fram | 147 |
Spårvidd bak | 152 |
Vändcirkel | - |
|
|
Karossvarianter
|
2-dörrars roadster
|  |
| 2-dörrars coupé |
AutoPower om E85
Provkörning - 130iM vs Z4 3,0si
|
|  |
Är Z4 värd 100 000:- extra eller betalar man bara för imagen? Kan 130i vara med och matcha köregenskaperna överhuvudtaget trots att den har plats för familj och packning...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - Z4 M Roadster
|
|  |
Motorn låter precis som de äldre sexcylindriga M-motorerna, med sin raspiga, hårdkompade stämma. Det låter helt enkelt RACING! Motorn låter så elakt att folk på gatorna vänder sig om direkt föraren låter motorn varva...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - Z4 3,0i
|
|  |
Nu är den här, efterföljaren till BMW Z3. En bil som iallafall på pappret är tekniskt bättre än sin föregångare. Men hur är det egentligen med känslan? Är också den bättre i nya Z4 än i gamla Z3...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Teknikens Värld om E85
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
Z4 3,0si Coupé 19/06 | 421 000 | 6,4 | 35 | - | 1,11 | 1508 | Testad mot Alfa Brera 3,2 och Audi TT 3,2. Bra precision men dålig riktningsstabilitet med 18" run-flathjul. Tekniskt avancerad motor, starkast och snålast. Harmonisk automatlåda. Liten kupé men inte instängt. Bra stolar, städad och snygg inredning. Klassiskt sportvagnsutseende. Bästa bil som leksak betraktat. |
Z4 M Coupé 17/06 | 557 000 | 5,3 | 36 | - | 1,36 | 1495 | Testad mot MB SLK 55 AMG och Porsche Cayman S. Brutal både till utseende och uppförande. Högvarvig motor med blixtrande gasrespons och racekänsla. Fantastiskt motorljud vid gaspådrag men totalt sett bullrig. Instabil i höga farter och svåravlästa mätartavlor. Bra stolar men trång kupé. |
Z4 2,5i 7/03 | 355 000 | 7,4 | - | 0,75 | 1,04 | 1335 | Stort steg framåt jämfört med Z3. Välgjord sufflett och sinnrik konstruktion för fällning/stängning. Chassimässig fullträff, härlig sportvagnskänsla men komforten inte på topp. Motorn passar perfekt, rätt snärt, bra ljud och anständig bränsleekonomi. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|