AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G09 ] [ G70 ] [ G42 ] [ U11 ] [ I20 ] [ U06 ] [ G22 ] [ G06 ] [ F40 ] [ G29 ]
G15 ] [ G07 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ]
103824

Modellguide BMW E85

BMW Z4

Ersättaren till Z3. Klassiska proportioner och nydanande design med unik karaktär. Himla snygg bil helt enkelt. Definitivt inget för den som ogillar att väcka uppmärksamhet. Coupé-modellen har karosskod E86.

ModellHkCyl/Voll/mil0-100Toppfart    Nypris    Kommentar
 2003  Z4 2,51926/24940,89 (0,95)7,0 (7,5)235 (227)355.000:-  
Z4 3,02316/29790,91 (0,95)5,9 (6,2)250* (244)409.000:-
 2004  Z4 2,21706/21710,88 (0,93)7,7 (8,3)225 (221)329.500:-  
Z4 2,51926/24940,89 (0,95)7,0 (7,5)235 (227)361.000:-
Z4 3,02316/29790,91 (0,95)5,9 (6,2)250* (244)415.000:-
 2005  Z4 2,01504/19950,758,2220295.000:-  
Z4 2,21706/21710,88 (0,93)7,7 (8,3)225 (221)333.000:-
Z4 2,51926/24940,89 (0,95)7,0 (7,5)235 (227)358.000:-
Z4 3,02316/29790,91 (0,95)5,9 (6,2)250* (244)417.000:-
 2006  Z4 2,0i1504/19950,758,2220296.000:-  
Z4 2,5i1706/21710,82 (0,84)7,1 (7,7)229 (225)337.000:-
Z4 2,5si2186/24970,84 (0,90)6,5 (6,9)240 (238)362.000:-
Z4 3,0si2656/29960,86 (0,90)5,7 (6,0)250*421.000:-
Z4 3,0si C2656/29960,89 (0,90)5,7 (6,0)250*406.000:-
Z4 M3436/32461,215,0250*576.000:-
Z4 M C3436/32461,215,0250*557.000:-
 2007  Z4 2,0i1504/19950,758,2220298.000:- Advantage +11.000-38.500:-
Metallic +5.400:-
California 2,0i 294.000:-
California 2,5si 339.000:-
(California: Vindskydd, aut sufflett, dimljus, regnsensor, farthållare, ACC, förvaringspaket, läderratt, xenon, 17", larm)
Z4 2,5i1776/24970,82 (0.84)7,1 (7,7)229339.000:-
Z4 2,5si2186/24970,84 (0,90)6,5 (6,9)240365.000:-
Z4 3,0si2656/29960,86 (0,90)5,7 (6,0)250*424.000:-
Z4 3,0si C2656/29960,89 (0,90)5,7 (6,0)250*409.000:-
Z4 M3436/32461,215,0250*580.000:-
Z4 M C3436/32461,215,0250*561.000:-
 2008  Z4 2,0i1504/19950,758,2220299.500:-
Z4 2,5i1776/24970,82 (0.84)7,1 (7,7)229 (225)342.000:-
Z4 2,5si2186/24970,84 (0,90)6,5 (6,9)240 (238)369.000:-
Z4 3,0si2656/29960,86 (0,90)5,7 (6,0)250*429.000:-
Z4 3,0si C2656/29960,89 (0,90)5,7 (6,0)250*414.000:-
Z4 M3436/32461,215,0250*586.000:-
Z4 M C3436/32461,215,0250*567.000:-
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.


Mått
Längd409
Bredd178
Höjd130
Hjulbas250
Spårvidd fram147
Spårvidd bak152
Vändcirkel-


Karossvarianter

2-dörrars roadster Z4
Z4 Coupé 2-dörrars coupé



AutoPower om E85


Provkörning - 130iM vs Z4 3,0si
Dot Är Z4 värd 100 000:- extra eller betalar man bara för imagen? Kan 130i vara med och matcha köregenskaperna överhuvudtaget trots att den har plats för familj och packning...
Gå till provkörningen
Provkörning - Z4 M Roadster
Dot Motorn låter precis som de äldre sexcylindriga M-motorerna, med sin raspiga, hårdkompade stämma. Det låter helt enkelt RACING! Motorn låter så elakt att folk på gatorna vänder sig om direkt föraren låter motorn varva...
Gå till provkörningen
Provkörning - Z4 3,0i
Dot Nu är den här, efterföljaren till BMW Z3. En bil som iallafall på pappret är tekniskt bättre än sin föregångare. Men hur är det egentligen med känslan? Är också den bättre i nya Z4 än i gamla Z3...
Gå till provkörningen

Teknikens Värld om E85


Modell
testad
Pris0–100
km/h
100–0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
Z4 3,0si Coupé
19/06
421 0006,4 35-1,111508Testad mot Alfa Brera 3,2 och Audi TT 3,2. Bra precision men dålig riktningsstabilitet med 18" run-flathjul. Tekniskt avancerad motor, starkast och snålast. Harmonisk automatlåda. Liten kupé men inte instängt. Bra stolar, städad och snygg inredning. Klassiskt sportvagnsutseende. Bästa bil som leksak betraktat.
Z4 M Coupé
17/06
557 0005,3 36-1,361495Testad mot MB SLK 55 AMG och Porsche Cayman S. Brutal både till utseende och uppförande. Högvarvig motor med blixtrande gasrespons och racekänsla. Fantastiskt motorljud vid gaspådrag men totalt sett bullrig. Instabil i höga farter och svåravlästa mätartavlor. Bra stolar men trång kupé.
Z4 2,5i
7/03
355 0007,4-0,751,041335Stort steg framåt jämfört med Z3. Välgjord sufflett och sinnrik konstruktion för fällning/stängning. Chassimässig fullträff, härlig sportvagnskänsla men komforten inte på topp. Motorn passar perfekt, rätt snärt, bra ljud och anständig bränsleekonomi.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.




AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G09 ] [ G70 ] [ G42 ] [ U11 ] [ I20 ] [ U06 ] [ G22 ] [ G06 ] [ F40 ] [ G29 ]
G15 ] [ G07 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ]