93485
Modellguide BMW X3 E83
|
|
Den lukrativa stads-jeepklassen (SAV på BMW-språk) kompletteras med X3, en något mindre variant av X5 som inte kostar så mycket mer. En av nyheterna med X3 är xDrive, den nya avancerade fyrhjulsdriften.
|
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
 |
2004 |
X3 3,0d | 204 | 6/2993 | 0,84 (0,91) | 7,9 (8,2) | 218 (215) | 394000 |
Bilar utan sportpaket max 210 km/h |
X3 3,0i | 231 | 6/2979 | 1.14 (1,21) | 7,8 (8,1) | 224 (221) | 394000 |
 |
2005 |
X3 2,0d | 150 | 4/1995 | 0,72 | 10,2 | 198 | 337000 |
Bilar utan sportpaket max 210 km/h. |
X3 2,5i | 192 | 6/2494 | 1,12 (1,19) | 8,9 (9,8) | 208 | 354000 |
X3 3,0d | 204 | 6/2993 | 0,84 (0,91) | 7,9 (8,2) | 218 (215) | 394000 |
X3 3,0i | 231 | 6/2979 | 1.14 (1,21) | 7,8 (8,1) | 224 (221) | 394000 |
 |
2006 |
X3 2,0d | 150 | 4/1995 | 0,72 | 10,2 | 198 | 344000 |
Bilar utan sportpaket max 210 km/h. |
X3 2,0i | 150 | 4/1995 | 0,93 | 11,5 | 198 | 321000 |
X3 2,5i | 192 | 6/2494 | 1,12 (1,19) | 8,9 (9,8) | 220 | 367000 |
X3 2,5si | 218 | 6/2497 | 0,99 (1,01) | 8,5 (9,8) | 210 (221) | 384000 |
X3 3,0d | 218 | 6/2993 | 0,79 (0,86) | 7,4 (7,7) | 220 | 411000 |
X3 3,0sd | 286 | 6/2993 | (0,87) | (6,6) | (240) | 472000 |
X3 3,0i | 231 | 6/2979 | 1.14 (1,21) | 7,8 (8,8) | 224 (221) | 401000 |
X3 3,0si | 272 | 6/2966 | 1.01 (1,03) | 7,2 (7,5) | 232 (228) | 416000 |
 |
2007 |
X3 2,0d | 150 | 4/1995 | 0,72 | 10,2 | 198 | 354000 |
Facelift 2007: Nya strålkastare och bakljus. Nya stötfångare (mindre svart plast, mer lackerade ytor). Inredningen lätt uppfräschad.
Bilar utan sportpaket max 210 km/h. |
X3 2,0i | 150 | 4/1995 | 0,93 | 11,5 | 198 | 330000 |
X3 2,5si | 218 | 6/2497 | 0,99 | 8,5 | 221 | 384000 |
X3 3,0d | 218 | 6/2993 | 0,79 | 7,4 | 220 | 420000 |
X3 3,0sd | 286 | 6/2993 | (0,87) | (6,6) | (240) | 472000 |
X3 3,0si | 272 | 6/2966 | 1.01 | 7,2 | 232 | 416000 |
 |
2008 |
X3 2,0i | 150 | 4/1995 | 0,90 | 11,5 | 198 | 335000 |
Bilar utan M-sportpaket eller minst 18-tumsfälgar max 210 km/h |
X3 2,5si | 218 | 6/2497 | 0,93 (0,95) | 8,5 (8,9) | 221 (221) | 391000 |
X3 3,0si | 272 | 6/2966 | 0,95 (0,97) | 7,2 (7,5) | 232 (228) | 424000 |
X3 2,0d | 177 | 4/1995 | 0,65 (0,67) | 8,9 (9,2) | 206 (205) | 359000 |
X3 3,0d | 218 | 6/2993 | 0,74 (0,77) | 7,4 (7,7) | 220 (220) | 428000 |
X3 3,0sd | 286 | 6/2993 | (0,78) | (6,4) | (240) | 480000 |
 |
|
2009 |
X3 xDrive20i | 150 | 4/1995 | 0,90 | 11,5 | 198 | 339000 |
Modeller utan sportpaket elektroniskt begränsade till 210 km/h |
X3 xDrive25si | 218 | 6/2497 | 0,93 (0,95) | 8,5 (8,9) | 210 (210) | 397000 |
X3 xDrive30si | 272 | 6/2966 | 0,95 (0,97) | 7,2 (7,5) | 210 (210) | 430000 |
X3 xDrive20d | 177 | 4/1995 | 0,65 (0,67) | 8,9 (9,2) | 206 (205) | 363000 |
X3 xDrive30d | 218 | 6/2993 | 0,74 (0,77) | 7,4 (7,7) | 210 (210) | 434000 |
X3 xDrive35d | 286 | 6/2993 | (0,78) | (6,4) | (240) | 486000 |
 |
|
2010 |
X3 xDrive20i | 150 | 4/1995 | 0,90 | 11,5 | 198 | 345000 |
Modeller utan sportpaket elektroniskt begränsade till 210 km/h |
X3 xDrive25i | 218 | 6/2497 | 0,93 (0,95) | 8,5 (8,9) | 210* (210*) | 404000 |
X3 xDrive30i | 272 | 6/2966 | 0,95 (0,97) | 7,2 (7,5) | 210* (210*) | 438000 |
X3 xDrive18d | 143 | 4/1995 | 0,62 | 10,3 | 198 | 343000 |
X3 xDrive20d | 177 | 4/1995 | 0,65 (0,67) | 8,9 (9,2) | 206 (205) | 369000 |
X3 xDrive30d | 218 | 6/2993 | 0,74 (0,77) | 7,4 (7,7) | 210* (210*) | 442000 |
X3 xDrive35d | 286 | 6/2993 | (0,78) | (6,4) | (240) | 495000 |
 |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått |
Längd |
456 |
Bredd |
185 |
Höjd |
167 |
Hjulbas |
279 |
Spårvidd fram |
152 |
Spårvidd bak |
154 |
Vändcirkel |
1170 |
|
|
Karossvarianter
|  | 5-dörrars kombi |
AutoPower om E83
Provkörning - X3 2,0d
|
|  |
Jag erkänner, jag har alltid varit svag för stadsjeepar. Det tuffa utseendet, den höga sittpositionen och den goda framkomligheten är attribut som tilltalar mig. Men den högre bränsleförbrukningen är inte alltid så lätt att motivera...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - X3 3,0sd
|
|  |
BMW X3 har nu passerat halvtid som modell E83 och har lyfts mycket smakfullt på utsidan och insidan och den har försetts med flera nya motoralternativ. Autopower har provkört flaggskeppet i nya X3-familjen 3.0sd...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - X3 3,0i
|
|  |
Nu har tiden kommit för BMW att ge sig in i hetluften på marknaden för kompakt-SUV:ar. Detta med hjälp av en helt nyutvecklad fyrhjulsdriven bil, baserad på nästa generation av 3-serien. AutoPower provkör X5:ans lillebror, BMW X3...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Teknikens Värld om E83
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
X3 xDrive20d 24/08 | 363 000:- | 10,0 | 36 | - | 0,81 | 1920 | Testad mot MB GLK 320 GDi 4Matic och Volvo XC60 2,4D AWD. Kalasfin motor, stark, varvvillig och bränslesnål. Buller från däck och vind. Styrning och fjädring väl kalibrerade, briljerar i älgtestet. Stötig gång med sportchassi. Förarmiljön lätt daterad, knappar och displayer väl små. |
X3 3.0i 20/04 | 394 000:- | 7,8 | - | 0,98 | 1,25 | 1770 | Testad mot Honda CR-V, Hyundai Tucson och Toyota RAV4. BMW spelar i en egen division, personbilslik och påkostad. Men dyr att köpa, dock billig att serva. Manuella lådan en fröjd att växla. Överlägset mateiralval i kupén. xDrive mycket sofistikerad i jämförelse. |
X3 3.0iA 1/04 | 415 800:- | 8,4 | - | - | 1,26 | 1770 | Testad mot Lexus RX 300. X3 med sportchassi bästa högbygge av alla i älgbanan, dock blir komforten lidande på landsväg. Adaptiva kurvljus fungerar lysande. xDrive arbetar effektivt och smart. Bra kupéutrymme med smarta detaljer. Väl tilltaget grundpris inkluderar ej klimatanläggning! |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|