142700
Modellguide BMW E65/E66 |
 |
7-srien E65 presenterades i september 2001 på Frankfurt-mässan. Det annorlunda och nyskapande formspråket gjorde att alla ej tog emot bilen med öppna armar. De tekniska innovationerna är i särklass, med den så kallade iDrive i fokus. Med iDrive-konceptet försvinner massor av reglage och knappar från instrumentbrädan, utom de som är direkt viktiga för körningen. Komfort och krocksäkerhet är erkänt enastående i världen, som det anstår en nyutvecklad superlimousine från BMW. Bilen blev trots viss kritik den då bäst säljande 7-serien hittills. Not: Langmodellen har karosskod E66, den skottsäkra versionen E67 och den vätgasdrivna versionen E68.
|
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
2002 |
735i 745i |
272 333 |
8/3600 8/4398 |
(1,07) (1,09) |
(7,5) (6,3) |
(250)* (250)* |
697000:- 755000:- |
|
2003 |
730i 730Li 730d 735i 735Li 740d 745i 745Li 760i 760Li |
231 231 218 272 272 258 333 333 445 445 |
6/2979 6/2979 6/2993 8/3600 8/3600 8/3901 8/4398 8/4398 12/5972 12/5972 |
(1,06) (1,07) (0,85) (1,11) (1,12) (0,97) (1,09) (1,12) (1,34) (1,36) |
(8,1) (8,3) (8,0) (7,5) (7,5) (7,4) (6,3) (6,3) (5,5) (5,6) |
(237) (237) (235) (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* |
697000:- 737000:- 668000:- 712000:- 752000:- 810000:- 770000:- 810000:- 1047000:- 1109000:- |
|
2004 |
730i 730Li 730d 735i 735Li 740d 745i 745Li 760i 760Li |
231 231 218 272 272 258 333 333 445 445 |
6/2979 6/2979 6/2993 8/3600 8/3600 8/3901 8/4398 8/4398 12/5972 12/5972 |
(1,06) (1,07) (0,85) (1,11) (1,12) (0,97) (1,14) (1,16) (1,34) (1,36) |
(8,1) (8,3) (8,0) (7,5) (7,5) (7,4) (6,3) (6,3) (5,5) (5,6) |
(237) (237) (235) (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* |
697000:- 737000:- 668000:- 712000:- 752000:- 810000:- 770000:- 810000:- 1047000:- 1109000:- |
|
2005 |
730i 730i 730Li 730Li 730d 730d 735i 735Li 740i 740Li 740d 745d 745i 745Li 750i 750Li 760i 760Li |
231 258 231 258 218 231 272 272 306 306 258 300 333 333 367 367 445 445 |
6/2979 6/2996 6/2979 6/2996 6/2993 6/2993 8/3600 8/3600 8/4000 8/4000 8/3901 8/3901 8/4398 8/4398 8/4799 8/4799 12/5972 12/5972 |
(1,06) (1.01) (1,07) (1.01) (0,85) (0,82) (1,11) (1,12) (1,12) (1,12) (0,97) (0,95) (1,14) (1,16) (1,14) (1,14) (1,34) (1,36) |
(8,1) (7,8) (8,3) (7,9) (8,0) (7,8) (7,5) (7,5) (6,8) (6,9) (7,4) (6,8) (6,3) (6,3) (5,9) (6,0) (5,5) (5,6) |
(237) (244) (237) (244) (235) (238) (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* |
698000:- 682000:- 738000:- 731000:- 676000:- 676000:- 719000:- 759000:- 711000:- 760000:- 818000:- 818000:- 778000:- 818000:- 776000:- 826000:- 1059000:- 1121000:- |
Vissa modeller prissänkta under modellåret |
2006 |
730i 730Li 730Ld 730d 740i 740Li 745d 750i 750Li 760i 760Li |
258 258 231 231 306 306 330 367 367 445 445 |
6/2996 6/2979 6/2993 6/2993 8/4000 8/4000 8/4423 8/4799 8/4799 12/5972 12/5972 |
(1.01) (1,01) (0,82) (0,82) (1,12) (1,12) (0,95) (1,14) (1,14) (1,34) (1,36) |
(7,8) (7,9) (7,9) (7,8) (6,8) (6,9) (6,6) (5,9) (6,0) (5,5) (5,6) |
(244) (244) (238) (238) (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* |
698000:- 747000:- 726000:- 692000:- 729000:- 760000:- 836000:- 795000:- 845000:- 1067000:- 1133000:- |
|
2007 |
730i 730Li 730Ld 730d 740i 740Li 745d 750i 750Li 760i 760Li |
258 258 231 231 306 306 330 367 367 445 445 |
6/2996 6/2979 6/2993 6/2993 8/4000 8/4000 8/4423 8/4799 8/4799 12/5972 12/5972 |
(1.01) (1,01) (0,82) (0,82) (1,12) (1,12) (0,95) (1,14) (1,14) (1,34) (1,36) |
(7,8) (7,9) (7,9) (7,8) (6,8) (6,9) (6,6) (5,9) (6,0) (5,5) (5,6) |
(244) (244) (238) (238) (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* |
702000:- 751000:- 734000:- 700000:- 737000:- 786000:- 845000:- 804000:- 854000:- 1078000:- 1144000:- |
Sportpaket: Sportstolar, sportfjädring, aktiv styrning, 19-tumshjul, speciallack (shadowline), träpaneler, sportratt. +65.000:- |
2008 |
730i 730Li 730Ld 730d 740i 740Li 745d 750i 750Li 760i 760Li |
258 258 231 231 306 306 330 367 367 445 445 |
6/2996 6/2979 6/2993 6/2993 8/4000 8/4000 8/4423 8/4799 8/4799 12/5972 12/5972 |
(1.01) (1,01) (0,79) (0,80) (1,12) (1,12) (0,90) (1,14) (1,14) (1,36) (1,36) |
(7,8) (7,9) (7,9) (7,8) (6,8) (6,9) (6,6) (5,9) (6,0) (5,5) (5,6) |
(244) (244) (238) (238) (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* (250)* |
713000:- 762000:- 745000:- 711000:- 749000:- 799000:- 859000:- 817000:- 867000:- 1096000:- 1162000:- |
|
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 502 |
Bredd | 190 |
Höjd | 149 |
Hjulbas | 299 |
Spårvidd fram | 158 |
Spårvidd bak | 159 |
Vändcirkel | iu |
|
Undantag:
Längd: L 517 cm.
Hjulbas: L 313 cm
|
|
Karossvarianter
 | 4-dörrars limousine |
Teknikens Värld om E65
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
750Li 25/06 | 854 000 | 6,7 | 35 | - | 1,40 | 2025 | Testad mot Audi S8 och MB S500L. Snabbfotad och körglad. 4,8-litersåttan levererar. Bekvämast och rymligast baksäte. Interiören känns daterad, iDrive (finns även bak) fungerar dåligt. Night Vision säkerhetshöjande finess. Rätt glamour- och lokomotivkänsla men känns gammal. |
745i 2/03 | 770 000 | 6,4 | - | 0,84 | 1,27 | 1950 | Testad mot Audi A8, Lexus LS430, MB S500/S400 CDI, Range Rover och VW Phaeton. Bäst värme. Fenomenala framstolar, bekvämt baksäte. Kritiken mot iDrive skoningslös. Motorn en fullträff, ren och bränslesnål. Misslyckad kalibrering av DSC i halka sänker BMW. |
735i 11/02 | 701 000 | 8,0 | 36 | 0,80 | 1,21 | 1935 | Testad mot Range Rover V8 och Mercedes S500. BMW mer komfort än sport. Stor kupé men fjuttigt bagageutrymme. Fin detaljkvalitet, känns modern. Komplicerad iDrive svårskött och ologisk. Motorn ren, rolig, snål och kraftig. Automaten växlar fantastiskt. |
745i 25/01 | 755 000 | 6,4 | 39 | 0,84 | 1,27 | 1945 | Otroligt teknikspäckad, nästan för mycket. Fyra rattstångsspakar ger förväxlingsrisk. Formidabel komfort, bra utrymmen, magnifika stolar. Motorn snål och ren. Vägegenskaperna säkra men osportiga, DSC överkänsligt. Sportläge hjälper dock upp. Ändå mer åk- än körmaskin. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|
|