418531
Modellguide BMW E60/E61 |
 |
Femte generationens 5-serie. Spektakulära linjer och mycket ny och avancerad teknik. Betydligt rymligare än föregångaren. Touringmodellen har karosskod E61. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | l/mil | 0-100 | Toppfart | Nypris | Kommentar |
 |
2003 |
520i | 170 | 6/2171 | 0,90 | 9,0 | 230 | 319.000 |
|
530i | 231 | 6/2979 | 0,90 | 6,9 (7,1) | 250* | 390.000 |
530d | 218 | 6/2993 | 0,69 (0,78) | 7,1 (7,3) | 245 | 390.000 |
 |
2004 |
520i | 170 | 6/2171 | 0,90 | 9,0 | 219 | 323.000 |
Komfortpaket touring: Larm, rails, xenon, farthållare, kopphållare. 525i, 525d, 530d 15.800:-
Lifestylepaket touring: 17" 138, halvläder, alulister. 525i, 525d 16.900:-
Exclusivepaket touring: 17" 122, velourmattor, ädelträ, stolsvärme bak, elkomfortstolar läder fram, PDC f & b, utökad klima. 525i, 525d 59.900:- |
525i | 192 | 6/2497 | 0,94 | 7,9 | - | 345.000 |
525iT | 192 | 6/2497 | 0,99 (1,03) | 8,2 (8,8) | 232 (229) | 368.000 |
525d | 177 | 6/2497 | 0,67 | 8,1 | - | 350.000 |
525dT | 177 | 6/2497 | 0,70 (0,80) | 8,3 (8,5) | 225 (222) | 373.000 |
530i | 231 | 6/2979 | 0,95 | 6,9 (7,1) | 250* | 395.000 |
530d | 218 | 6/2993 | 0,69 | 7,1 (7,3) | 245 (242) | 400.000 |
530dT | 218 | 6/2993 | 0,72 (0,80) | 7,2 (7,4) | 242 (240) | 423.000 |
545i | 333 | 8/4398 | 1,09 | 5,8 | 250* | 536.000 |
545iT | 333 | 8/4398 | 1,13 (1,12) | 5,9 (6,0) | 250* | 559.000 |
 |
2005 |
520i | 170 | 6/2171 | 0,90 (0,98) | 9,0 (9,9) | 230 (226) | 323.000 |
|
523i | 177 | 6/2497 | 0,85 (0,93) | 8,5 (9,3) | 235 (232) | 326.000 |
523iT | 177 | 6/2497 | 0,87 (0,95) | 8,8 (9,5) | 227 (224) | 349.000 |
525d | 177 | 6/2497 | 0,67 (0,78) | 8,1 (8,3) | 230 (227) | 351.000 |
525dT | 177 | 6/2497 | 0,70 (0,80) | 8,3 (8,5) | 225 (222) | 374.000 |
525i | 218 | 6/2497 | 0,87 (0,94) | 7,5 (7,9) | 245 (242) | 348.000 |
525iT | 218 | 6/2497 | 0,89 (0,95) | 7,8 (8,3) | 240 (237) | 371.000 |
525xi | 218 | 6/2497 | 0,96 (1,03) | 7,2 (7,7) | 237 (232) | 372.000 |
525xiT | 218 | 6/2497 | 0,99 (1,04) | 8,5 (8,6) | 232 (228) | 395.000 |
530d | 218 | 6/2993 | 0,69 (0,78) | 7,1 (7,3) | 245 (243) | 376.000 |
530dT | 218 | 6/2993 | 0,72 (0,80) | 7,2 (7,4) | 242 (240) | 399.000 |
530i | 258 | 6/2996 | 0,88 (0,93) | 6,6 (6,7) | 250* | 374.000 |
530iT | 258 | 6/2996 | 0.92 (0,95) | 6,6 (6,9) | 250* | 397.000 |
530xi | 258 | 6/2996 | 0,97 (1,03) | 6,8 (7,1) | 250* (248) | 398.000 |
530xiT | 258 | 6/2996 | 1,01 (1,05) | 7,0 (7,4) | 245 (242) | 421.000 |
535d | 272 | 6/2933 | (0,80) | (6,6) | (250*) | 438.000 |
535dT | 272 | 6/2933 | (0,82) | (6,6) | (250*) | 461.000 |
545i | 333 | 8/4398 | 1,09 (1,06) | 5,8 (5,9) | 250* | 537.000 |
545iT | 333 | 8/4398 | 1,13 (1,12) | 5,9 (6,0) | 250* | 560.000 |
M5 | 507 | 10/4999 | 1,48 | 4,7 | 250* | 827.000 |
 |
2006 |
520d | 163 | 4/1995 | 0,59 (0,69) | 8,6 (8,7) | 223 | 327.000 |
|
520dT | 163 | 4/1995 | 0,61 (0,71) | 8,9 | 218 | 350.000 |
523i | 177 | 6/2497 | 0,85 (0,93) | 8,5 (9,3) | 235 (232) | 327.000 |
523iT | 177 | 6/2497 | 0,87 (0,95) | 8,8 (9,5) | 227 (224) | 350.000 |
525d | 177 | 6/2497 | 0,67 (0,78) | 8,1 (8,3) | 230 (227) | 353.000 |
525dT | 177 | 6/2497 | 0,70 (0,80) | 8,3 (8,5) | 225 (222) | 376.000 |
525i | 218 | 6/2497 | 0,87 (0,94) | 7,5 (7,9) | 245 (242) | 349.000 |
525iT | 218 | 6/2497 | 0,89 (0,95) | 7,8 (8,3) | 240 (237) | 372.000 |
525xi | 218 | 6/2497 | 0,96 (1,03) | 8,3 (8,4) | 237 (232) | 373.000 |
525xiT | 218 | 6/2497 | 0,99 (1,04) | 8,5 (8,6) | 232 (228) | 396.000 |
530d | 231 | 6/2993 | 0,67 (0,75) | 6,8 | 250 (245) | 381.000 |
530dT | 231 | 6/2993 | 0,70 (0,77) | 6,9 (7,0) | 244 (242) | 404.000 |
530i | 258 | 6/2996 | 0,88 (0,93) | 6,6 (6,7) | 250* | 375.000 |
530iT | 258 | 6/2996 | 0.92 (0,95) | 6,6 (6,9) | 250* | 398.000 |
530xi | 258 | 6/2996 | 0,97 (1,03) | 6,8 (7,1) | 250* (248) | 399.000 |
530xiT | 258 | 6/2996 | 1,01 (1,05) | 7,0 (7,4) | 245 (242) | 423.000 |
530xd | 231 | 6/2993 | 0,76 (0,82) | 6,6 (6,8) | 242 (238) | 405.000 |
530xdT | 231 | 6/2993 | 0,79 (0,85) | 6,8 (7,0) | 235 (233) | 428.000 |
535d | 272 | 6/2933 | (0,80) | (6,6) | (250*) | 440.000 |
535dT | 272 | 6/2933 | (0,82) | (6,6) | (250*) | 463.000 |
540i | 306 | 8/4000 | 1,10 (1,04) | 6,2 (6,3) | 250* | 451.000 |
550i | 367 | 8/4799 | 1,11 (1,08) | 5,5 (5,6) | 250* | 543.000 |
550iT | 367 | 8/4799 | 1,15 (1,13) | 5,6 (5,7) | 250* | 567.000 |
M5 | 507 | 10/4999 | 1,48 | 4,7 | 250* | 827.000 |
 |
2007 |
520d | 163 | 4/1995 | 0,59 | 8,6 | 223 | 330.000 |
LCI mars 2007: Ny design framstötfångare, grill, strålkastare och dimljus. Ny design sidokjolar. Ny design bakstötfångare, bakljus, mindre uttag för nummerskylt, mindre uttag för ändrör. Nya fälgar Style 243, 244, 245, 246 och 247. På insidan ny design dörrpaneler, handtag och knappanel i armstöd. Ny växelväljare automat. Knappar gjorts mjukare, favoritknappar kan väljas, ny design mittkonsol med utdragbar låda för förvaring. Ny 6-cylindrig bensinmotor N53. Justering prestanda på andra motorer. Möjlighet att välja 6-växlad sportautomat (530i/550i/530d/535d). Möjlighet att välja filbytesvarningssystem. |
520dT | 163 | 4/1995 | 0,61 | 8,9 | 218 | 353.000 |
523i | 177 | 6/2497 | 0,85 | 8,5 | 235 | 328.000 |
523i | 190 | 6/2497 | 0,73 (0,75) | 8,2 (8,7) | 237 (236) | 334.000 |
523iT | 177 | 6/2497 | 0,87 | 8,8 | 227 | 351.000 |
523iT | 190 | 6/2497 | 0,77 (0,77) | 8,5 (9,1) | 230 (229) | 357.000 |
525d | 177 | 6/2497 | 0,67 | 8,1 | 230 | 363.000 |
525d | 197 | 6/2993 | 0,62 (0,65) | 7,6 (7,7) | 237 (235) | 370.000 |
525dT | 177 | 6/2497 | 0,70 | 8,3 | 225 | 386.000 |
525dT | 197 | 6/2993 | 0,64 (0,66) | 7,8 (7,9) | 232 (232) | 393.000 |
525i | 218 | 6/2497 | 0,87 | 7,5 | 245 | 358.000 |
525i | 218 | 6/2996 | 0,73 (0,75) | 7,1 (7,7) | 248 (246) | 365.000 |
525iT | 218 | 6/2497 | 0,89 | 7,8 | 240 | 381.000 |
525iT | 218 | 6/2996 | 0,77 (0,77) | 7,4 (7,9) | 243 (241) | 388.000 |
525xi | 218 | 6/2497 | 0,96 | 8,3 | 237 | 382.000 |
525xi | 218 | 6/2996 | 0,81 (0,81) | 7,9 (8,2) | 240 (234) | 389.000 |
525xiT | 218 | 6/2497 | 0,99 | 8,5 | 232 | 405.000 |
525xiT | 218 | 6/2996 | 0,84 (0,84) | 8,2 (8,5) | 233 (230) | 446.000 |
530d | 231 | 6/2993 | 0,67 | 6,8 | 250 | 398.000 |
530d | 235 | 6/2993 | 0,64 (0,66) | 6,8 (6,8) | 250 (248) | 402.000 |
530dT | 231 | 6/2993 | 0,70 | 6,9 | 244 | 421.000 |
530dT | 235 | 6/2993 | 0,66 (0,68) | 6,9 (7,0) | 245 (243) | 425.000 |
530i | 258 | 6/2996 | 0,88 | 6,5 | 250* | 392.000 |
530i | 272 | 6/2996 | 0,77 (0,75) | 6,3 (6,5) | 250* | 399.000 |
530iT | 258 | 6/2996 | 0.92 | 6,6 | 250* | 415.000 |
530iT | 272 | 6/2996 | 0,79 (0,77) | 6,5 (6,8) | 250* | 422.000 |
530xi | 258 | 6/2996 | 0,97 | 6,8 | 250* | 416.000 |
530xi | 272 | 6/2996 | 0,82 (0,81) | 6,6 (6,8) | 250* | 423.000 |
530xiT | 258 | 6/2996 | 1,01 | 7,0 | 245 | 439.000 |
530xiT | 272 | 6/2996 | 0,85 (0,84) | 6,9 (7,1) | 246 (244) | 446.000 |
530xd | 231 | 6/2993 | 0,76 | 6,6 | 242 | 422.000 |
530xd | 235 | 6/2993 | 0,69 (0,70) | 6,6 (6,8) | 242 (240) | 426.000 |
530xdT | 231 | 6/2993 | 0,79 | 6,8 | 235 | 445.000 |
530xdT | 235 | 6/2993 | 0,72 (0,72) | 6,8 (7,2) | 235 (233) | 449.000 |
535d | 272 | 6/2933 | (0,80) | (6,6) | (250*) | 459.000 |
535d | 286 | 6/2933 | (0,68) | (6,4) | (250*) | 467.000 |
535dT | 272 | 6/2933 | (0,82) | (6,6) | (250*) | 482.000 |
535dT | 286 | 6/2933 | (0,70) | (6,5) | (250*) | 490.000 |
540i | 306 | 8/4000 | 1,10 | 6,2 | 250* | 467.000 |
540i | 306 | 8/4000 | 1,05 (9,7) | 6,1 (6,2) | 250* | 471.000 |
550i | 367 | 8/4799 | 1,11 | 5,5 | 250* | 561.000 |
550i | 367 | 8/4799 | 1,09 (1,03) | 5,2 (5,3) | 250* | 567.000 |
550iT | 367 | 8/4799 | 1,15 | 5,6 | 250* | 584.000 |
550iT | 367 | 8/4799 | 1,12 (1,07) | 5,3 (5,4) | 250* | 590.000 |
M5 | 507 | 10/4999 | 1,48 | 4,7 | 250* | 850.000 |
M5 T | 507 | 10/4999 | 1,50 | 4,8 | 250* | 879.000 |
 |
2008 |
520i | 170 | 4/1995 | 0,67 (0,69) | 8,7 (9,6) | 224 (224) | 313.900 |
|
523i | 190 | 6/2497 | 0,73 (0,75) | 8,2 (8,7) | 237 (236) | 337.000 |
525i | 218 | 6/2996 | 0,74 (0,75) | 7,1 (7,7) | 248 (246) | 369.000 |
525xi | 218 | 6/2996 | 0,81 (0,81) | 7,9 (8,2) | 240 (234) | 393.000 |
530i | 272 | 6/2996 | 0,77 (0,75) | 6,3 (6,5) | 250* | 404.000 |
530xi | 272 | 6/2996 | 0,82 (0,81) | 6,6 (6,8) | 250* | 428.000 |
540i | 306 | 8/4000 | 1,05 (9,7) | 6,1 (6,2) | 250* | 477.000 |
550i | 367 | 8/4799 | 1,09 (1,03) | 5,2 (5,3) | 250* | 573.000 |
520d | 177 | 4/1995 | 0,51 (0,56) | 8,3 (8,4) | 231 (229) | 336.900 |
525d | 197 | 6/2993 | 0,62 (0,65) | 7,6 (7,7) | 237 (235) | 374.000 |
525xd | 197 | 6/2993 | 0,67 (0,69) | 7,8 (7,9) | 232 (230) | 398.000 |
530d | 235 | 6/2993 | 0,64 (0,66) | 6,8 (6,8) | 250* (248) | 407.000 |
530xd | 235 | 6/2993 | 0,69 (0,70) | 6,6 (6,8) | 242 (240) | 431.000 |
535d | 286 | 6/2933 | (0,67) | (6,4) | (250*) | 473.000 |
520iT | 170 | 4/1995 | 0,69 (0,70) | 9,0 (10,0) | 220 (219) | 336.000 |
523iT | 190 | 6/2497 | 0,77 (0,77) | 8,5 (9,1) | 230 (229) | 360.000 |
525iT | 218 | 6/2497 | 0,77 (0,77) | 7,4 (7,9) | 243 (241) | 392.000 |
525xiT | 218 | 6/2996 | 0,84 (0,84) | 8,2 (8,5) | 233 (230) | 416.000 |
530iT | 272 | 6/2996 | 0,79 (0,77) | 6,5 (6,8) | 250* | 427.000 |
530xiT | 272 | 6/2996 | 0,85 (0,84) | 6,9 (7,1) | 246 (244) | 451.000 |
550iT | 367 | 8/4799 | 1,12 (1,07) | 5,3 (5,4) | 250* | 596.000 |
520dT | 177 | 4/1995 | 0,53 (0,58) | 8,5 (8,6) | 224 (224) | 356.900 |
525dT | 197 | 6/2993 | 0,64 (0,66) | 7,8 (7,9) | 232 (232) | 397.000 |
525xdT | 197 | 6/2993 | 0,69 (0,70) | 8,1 (8,3) | 228 (228) | 421.000 |
530dT | 235 | 6/2993 | 0,66 (0,68) | 6,9 (7,0) | 245 (243) | 430.000 |
530xdT | 235 | 6/2993 | 0,72 (0,72) | 6,8 (7,0) | 235 (233) | 454.000 |
535dT | 286 | 6/2933 | (0,69) | (6,5) | (250*) | 496.000 |
M5 | 507 | 10/4999 | 1,48 | 4,7 | 250* | 865.000 |
M5 T | 507 | 10/4999 | 1,50 | 4,8 | 250* | 888.000 |
 |
2009 |
520i | 170 | 4/1995 | 0,67 (0,69) | 8,7 (9,6) | 224 (224) | 316.900 |
|
523i | 190 | 6/2497 | 0,73 (0,75) | 8,2 (8,7) | 237 (236) | 341.000 |
525i | 218 | 6/2996 | 0,74 (0,75) | 7,1 (7,7) | 248 (246) | 374.000 |
525i xDrive | 218 | 6/2996 | 0,81 (0,81) | 7,9 (8,2) | 240 (234) | 398.000 |
530i | 272 | 6/2996 | 0,77 (0,75) | 6,3 (6,5) | 250* | 411.000 |
530i xDrive | 272 | 6/2996 | 0,82 (0,81) | 6,6 (6,8) | 250* | 435.000 |
540i | 306 | 8/4000 | 1,05 (9,7) | 6,1 (6,2) | 250* | 485.000 |
550i | 367 | 8/4799 | 1,09 (1,03) | 5,2 (5,3) | 250* | 581.000 |
520d | 177 | 4/1995 | 0,51 (0,56) | 8,3 (8,4) | 231 (229) | 339.000 |
525d | 197 | 6/2993 | 0,62 (0,65) | 7,6 (7,7) | 237 (235) | 379.000 |
525d xDrive | 197 | 6/2993 | 0,67 (0,69) | 7,8 (7,9) | 232 (230) | 403.000 |
530d | 235 | 6/2993 | 0,64 (0,66) | 6,8 (6,8) | 250* (248) | 414.000 |
530d xDrive | 235 | 6/2993 | 0,69 (0,70) | 6,6 (6,8) | 242 (240) | 438.000 |
535d | 286 | 6/2933 | (0,67) | (6,4) | (250*) | 480.000 |
520iT | 170 | 4/1995 | 0,69 (0,70) | 9,0 (10,0) | 220 (219) | 339.900 |
523iT | 190 | 6/2497 | 0,77 (0,77) | 8,5 (9,1) | 230 (229) | 364.000 |
525iT | 218 | 6/2497 | 0,77 (0,77) | 7,4 (7,9) | 243 (241) | 397.000 |
525iT xDrive | 218 | 6/2996 | 0,84 (0,84) | 8,2 (8,5) | 233 (230) | 421.000 |
530iT | 272 | 6/2996 | 0,79 (0,77) | 6,5 (6,8) | 250* | 434.000 |
530iT xDrive | 272 | 6/2996 | 0,85 (0,84) | 6,9 (7,1) | 246 (244) | 458.000 |
550iT | 367 | 8/4799 | 1,12 (1,07) | 5,3 (5,4) | 250* | 604.000 |
520dT | 177 | 4/1995 | 0,53 (0,58) | 8,5 (8,6) | 224 (224) | 362.000 |
525dT | 197 | 6/2993 | 0,64 (0,66) | 7,8 (7,9) | 232 (232) | 402.000 |
525dT xDrive | 197 | 6/2993 | 0,69 (0,70) | 8,1 (8,3) | 228 (228) | 426.000 |
530dT | 235 | 6/2993 | 0,66 (0,68) | 6,9 (7,0) | 245 (243) | 437.000 |
530dT xDrive | 235 | 6/2993 | 0,72 (0,72) | 6,8 (7,0) | 235 (233) | 461.000 |
535dT | 286 | 6/2933 | (0,69) | (6,5) | (250*) | 503.000 |
M5 | 507 | 10/4999 | 1,48 | 4,7 | 250* | 876.000 |
M5 T | 507 | 10/4999 | 1,50 | 4,8 | 250* | 899.000 |
 |
2010 |
520i | 170 | 4/1995 | 0,67 (0,69) | 8,7 (9,6) | 224 (224) | 323.000 |
|
523i | 190 | 6/2497 | 0,75 (0,77) | 8,2 (8,7) | 237 (236) | 348.000 |
525i | 218 | 6/2996 | 0,76 (0,77) | 7,1 (7,7) | 248 (246) | 381.000 |
525i xDrive | 218 | 6/2996 | 0,83 (0,83) | 7,9 (8,2) | 240 (234) | 405.000 |
530i | 272 | 6/2996 | 0,79 (0,77) | 6,3 (6,5) | 250* | 419.000 |
530i xDrive | 272 | 6/2996 | 0,84 (0,83) | 6,6 (6,8) | 250* | 443.000 |
540i | 306 | 8/4000 | 1,05 (9,7) | 6,1 (6,2) | 250* | 494.000 |
550i | 367 | 8/4799 | 1,09 (1,03) | 5,2 (5,3) | 250* | 592.000 |
520d | 177 | 4/1995 | 0,51 (0,56) | 8,3 (8,4) | 231 (229) | 343.000 |
525d | 197 | 6/2993 | 0,62 (0,65) | 7,6 (7,7) | 237 (235) | 386.000 |
525d xDrive | 197 | 6/2993 | 0,67 (0,69) | 7,8 (7,9) | 232 (230) | 410.000 |
530d | 235 | 6/2993 | 0,64 (0,66) | 6,8 (6,8) | 250* (248) | 422.000 |
530d xDrive | 235 | 6/2993 | 0,69 (0,70) | 6,6 (6,8) | 242 (240) | 446.000 |
535d | 286 | 6/2933 | (0,67) | (6,4) | (250*) | 489.000 |
520iT | 170 | 4/1995 | 0,69 (0,70) | 9,0 (10,0) | 220 (219) | 348.000 |
523iT | 190 | 6/2497 | 0,79 (0,79) | 8,5 (9,1) | 230 (229) | 373.000 |
525iT | 218 | 6/2497 | 0,79 (0,79) | 7,4 (7,9) | 243 (241) | 406.000 |
525iT xDrive | 218 | 6/2996 | 0,86 (0,86) | 8,2 (8,5) | 233 (230) | 430.000 |
530iT | 272 | 6/2996 | 0,81 (0,79) | 6,5 (6,8) | 250* | 445.000 |
530iT xDrive | 272 | 6/2996 | 0,87 (0,86) | 6,9 (7,1) | 246 (244) | 469.000 |
550iT | 367 | 8/4799 | 1,12 (1,07) | 5,3 (5,4) | 250* | 619.000 |
520dT | 177 | 4/1995 | 0,53 (0,58) | 8,5 (8,6) | 224 (224) | 368.000 |
525dT | 197 | 6/2993 | 0,64 (0,66) | 7,8 (7,9) | 232 (232) | 411.000 |
525dT xDrive | 197 | 6/2993 | 0,69 (0,70) | 8,1 (8,3) | 228 (228) | 436.000 |
530dT | 235 | 6/2993 | 0,66 (0,68) | 6,9 (7,0) | 245 (243) | 448.000 |
530dT xDrive | 235 | 6/2993 | 0,72 (0,72) | 6,8 (7,0) | 235 (233) | 472.000 |
535dT | 286 | 6/2933 | (0,69) | (6,5) | (250*) | 515.000 |
M5 | 507 | 10/4999 | 1,44 | 4,7 | 250* | 893.000 |
M5 T | 507 | 10/4999 | 1,46 | 4,8 | 250* | 921.000 |
 |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
| Sedan | Touring |
Längd | 4841 | 4843 |
Bredd | 1846 | 1846 |
Höjd | 1468 | 1491 |
Hjulbas | 2888 | 2886 |
Spårvidd fram | 1558 | 1558 |
Spårvidd bak | 1581 | 1581 |
Karossvarianter
|
 | 4-dörrars sedan |
Touring
|  |
AutoPower om E60/E61
Provkörning - M5 touring
|
|  |
Med ett lätt hjulspinn trevar de 275 mm breda bakdäcken lite innan de får fullt fäste och slungar iväg bilen. Ettans växel klaras av på ett kick och tvåans växel dunkas brutalt i. Ett lätt hjulspinn igen, innan bakdäcken åter finner fästet och slungar...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - 530xdA touring
|
|  |
Det finns snabbare, det finns roligare, det finns snålare och det finns billigare modeller från BMW. Men BMW 530xdA Touring är en trevlig modell för den som kan tänka sig göra lite kompromisser...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - 550i
|
|  |
Kraften i motorn är makalös, den 1,8 ton tunga bilen kastas upp i oanständiga farter på nolltid. Kickdown eller start från stillastående spelar ingen roll, varvräknaren rappar upp till rödmarkeringen som vid en tomvarvning, varefter nya växlar matas...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - 525i touring
|
|  |
I och med introduktionen av kombiversionen av 5-serien är modellprogrammet mer fullständigt och i ett touring-land som Sverige är detta viktigt. Vi tittar närmare på tjänstebilförarnas favorit...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - 545iA touring
|
|  |
BMW:s kombimodeller har alltid varit mycket populära i kombilandet Sverige. Såväl E34, E39 som E46 kombi har alla varit mycket lyckade modeller som också sålt bra i Sverige. Nu är E61 här, och AutoPower har provat topp-modellen, 545iA Touring...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Provkörning - 530i
|
|  |
Det var åtta år sedan en ny 5-serie lanserades. Såväl andra biltillverkare som kunder och motorjournalister väntar nu ivrigt på sverigepremiären den 5:e juli, med en möjlighet att få testa det som alla förväntar ska bli den nya måttstocken...
|
Gå till provkörningen
|
|
|
Teknikens Värld om E60/E61
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
525d touring 3/10 | 411 000 | 7,8 | - | - | 0,71* | 1710 | Testad mot Audi A6 2,0 TDI, Ford Mondeo 2,2 TDCi, Mercedes-Benz E 250 CDI och Volvo V70 D5. Imponerar trots 5 år på nacken. Monstersexan utklassar allt motstånd. Baksäte optimerat för 2. Solitt kvalitetsintryck. Pakettillval en nödvändighet. Hög milkostnad. Tvåa i testet. *520dt |
530iA xDrive 19/09 | 443 000 | 6,8 | 35 | - | 1,11 | 1710 | Testad mot Audi A6 3,0i Q, Lexus GS 450h, Mercedes E350 CGI BE. Bilens styrka komfort och sportighet. Stilsäker men inte tillräckligt exklusiv, mindre snygga detaljer finns. xDrive grymt bra. Klart sansad bränsleförbrukning. Imponerar trots många år på nacken. Trea i testet. |
530d 19/08 | 414 000 | 7,3 | 36 | - | 0,90 | 1820 | Testad mot Jaguar XF 2,7D och Volvo S80 D5. Starkast och snålast. Trygg och smidig att köra, körglädje som imponerar men run-flatdäck passar inte i Sverige. Sittkomforten övertygar, bäst komfort för fyra. Vinner testet trots högt pris och brister i den passiva säkerheten. |
520dA touring 2/08 | 359 900 | 9,2 | - | - | 0,73 | 1675 | Testad mot VW Passat Bluemotion och Volvo V70 1,0F. Motorgången tyst, mjuk och smidig, känns som en större motor. Imponerande bränsleförbrukning. Fel däck gör bilen svajig på vägen trots stum fjädring. Bra materialval, sköna stolar, men trångt baksäte och lastutrymme. Dyr. Sist i test. |
525i touring 15/07 | 388 000 | 8,0 | 36,5 | - | 1,17 | 1750 | Testad mot Audi A6 2,8 FSI, VW Passat 2,0 FSI och Volvo V70 2,5T. iDrive utan navi känns passé. Aktiva styrningen kommunikativ men tröttsam i längden. Nya elektroniska växelspaken osnabb. DSC ryckigt men effektivt. Bra stolar (extrautrustning) och tyst på vägen (med rätt däck). |
523i 26/06 | 328 000 | 9,1 | - | - | 0.95 | 1545 | Testad mot Audi A6 2,4, Mercedes E200 K och Volvo S80 2,5T. Inte så sportig men funkar som allround. Ganska påver i grundutförande. Förarmiljön kylig men snygg och lätthanterlig. Behaglig och välstämd fjädring, mycket bra ljudisolerad. Motorn seg på låga varv, lådan bra. |
550iA 9/06 | 552 000 | 6,0 | - | - | 1,58 | 1740 | Testad mot Audi A6 Quattro 4,2. Imponerande omkörningspotential. Motorn imponerar karaktärsmässigt men inte ljudmässigt. Stolar och körställning i världsklass. Kvalitetsmässigt underlägsen föregångaren. M-chassi och aktiv styrning ger delikat helhet. Avsaknad av RF-däck gör bilen stabilare. |
M5 7/06 | 842 000 | 4,7 | - | - | 1,70 | 1830 | Testad mot Audi RS4. Fantastisk med tanke på storlek och tyngd. Häpnadsväckande motor, uppmätt till 510 hk. Trots det en barnlek att köra i snö tack vare sina effektiva hjälpsystem. SMG-lådan kräver tillvänjning men rätt inställd hänger inte mycket med till 250 km/h. Optimal körställning, bättre stolar finns knappast. |
525xi 4/06 | 402 000 | - | - | - | - | 1775 | Vintertest mot Audi A6 Quattro 4.2, Hyundai Sante Fe V6, Land Rover Discovery TD V6, MB ML 350, Subaru Legacy 2.0, VW Touareg 3.0 V&, Volvo XC70 2.5 T. Säker, snabb och stabil. Fullfjädrad vintervagn med synnerligen kompetent fyrhjulsdriftsystem. BMW testvinnare! |
523iA 15/05 | 326 000 | 8,9 | - | - | 1,25 | 1565 | Testad mot Audi A6 2,0 T. 177 hästar räcker gott, känns inte undermotoriserad. Lådan är topp! Styrningen superb, chassit utmärkt. Cockpit ej lika förarorienterad som förr. Bra sitt- och ljudkomfort. Underkänd i älgtestet, DSC-systemet reagerar för sent. |
530iA 15/05 | 374 000 | 6,9 | 36 | - | 1,10 | 1565 | Testad mot Cadillac STS, Lexus GS 300, Mercedes E350. Billigast i testet, även "billig" att äga. Motorn stark, snabb och rolig, dessutom snål. Automatlådan smidig. Utmärkt komfort och utrymmen. iDrive bra(!) Frågetecken för run-flat-däcken och den passiva säkerheten. Testvinnare. |
525iA touring 9/05 | 368 000 | 9,1 | - | - | 1,03 | 1640 | Testad mot Audi A6, Chrysler 300C och Volvo V70. Förarens val men inte alls hopplös att lasta, vettigt och fiffigt lastutrymme. Påkostat och välbalanserat men hårt chassi. Motor mjuk och följsam med spets och bett, bäst automatlåda. Rymlig kupé, hög komfort. iDrive onödigt om navi saknas. |
M5 7/05 | 827 000 | 4,7 | - | - | 1,70 | 1830 | Testad mot Mercedes E55 AMG. Makalös motor med överföd av kraft. Hög bränsleförbrukning ger låg aktionsradie. SMG-lådan briljant på många sätt men krånglig. Fenomenal styrkänsla, fantastiskt chassi. Effektfull och snygg interiör. För mycket elektronik gör bilen besvärlig att handha. |
530i 14/04 | 390 000 | 8,0 | - | 0,79 | 1,16 | 1580 | Testad mot Audi A6 3,2 och Mercedes E320. BMW förarens val, särskilt om man kostar på aktiv styrning samt aktiv stötdämpning, men Audi har bättre motor och är billigare att köpa. Dånande däck och tveksamma elfel. Motorn bränslesnål och harmonisk ihop med automatlådan. |
525i touring 13/04 | 368 000 | 9,1 | 37 | - | - | 1680 | Välgjord i mycket men inte lika solid som förr. Spökande elektronik. Bättre linjer än sedanversionen. Bromsar och (aktiv) styrning kalas. Fullastad bil kräver DSC vid undanmanöver. Goda passagerautrymmen, måttligt bagageutrymme. |
520i 19/03 | 319 000 | 10,3 | 36 | 0,68 | 0,90 | 1600 | Testad mot Mercedes E240 och Volvo S80 2,5T. Mycket hög ljudkomfort. Baksätestestarnas såväl som förarens favoritbil. Välbalanserat chassi, dock något understyrd. Motorn tyst, smidig och bränslesnål men för svag. Utrustningsnivån bara hög vad gäller säkerhet. BMW testvinnare. |
530i 14/03 | 390 000 | 8,0 | 37 | 0,79 | 1,16 | 1580 | Testad mot 530i E39. Goda utrymmen, bra och funktionell förarmiljö. Välbyggd. Smidig funktion på DSC. Ointelligent färddator, ologisk iDrive. Härlig motor, pigg automatlåda. Hög säkerhetsnivå men avsaknad av aktiva whiplashskydd en brist. Värdig efterträdare till "världens bästa bil" men utseendet tveksamt. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|