106703
Modellguide BMW X5 E53
|
|
BMW:s svar på alla jeepar som mestadels körs i stan och på landsväg, men som har väghållning i klass med en gammal T-Ford, blev en "SAV". Förkortningen står för Sports Activity Vehicle, vilket indikerar att den, till skillnad från ovannämnda klasskollegor, byggts för att ha "dynamiskt sportiga egenskaper på de flesta underlag". X5:an har försetts med fyrhjulsdrift, bra frigångshöjd (18 cm) och elektronisk traktions- och stabilitetskontroll som tillsammans med DSC III, kördynamikreglering, bidrar till de säkra köregenskaperna.
Officiell premiär i Sverige ägde rum under hösten år 2000, med modellen 4.4iA.
|
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
2000 |
X5 4.4i X5 4.4i Sport |
286 286 |
8/4398 8/4398 |
(1,39) (1,39) |
(7,5) (7,5) |
(206) (230) |
iu 561400:- |
|
2001 |
X5 3.0i X5 3.0d X5 4.4i X5 4.4i Sport |
231 184 286 286 |
6/2979 6/2926 8/4398 8/4398 |
1,27 (1,29) (0,97) (1,39) (1,39) |
8,5 (8,8) (10,5) (7,5) (7,5) |
202 (200) (206) (230) |
397500:- 426500:- 547000:- iu |
|
2002 |
X5 3.0i X5 3,0d X5 4.4i X5 4.6is |
231 184 286 347 |
6/2979 6/2926 8/4398 8/4619 |
1,27 (0,97) (1,39) (1,49) |
8,5 (10,5) (7,5) (6,5) |
202 (200) (206) (240) |
404000:- 426500:- 556000:- 722000:- |
|
2003 |
X5 3.0i X5 3,0d X5 4.4i X5 4.6is |
231 184 286 347 |
6/2979 6/2926 8/4398 8/4619 |
1,27 (0,97) (1,39) (1,49) |
8,3 (10,5) (7,5) (6,5) |
210 (210) (210) (240) |
414000:- 414000:- 566000:- 734000:- |
|
2004 |
X5 3.0i X5 3,0d X5 4.4i X5 4.8is |
231 218 320 360 |
6/2979 6/2926 8/4398 8/4799 |
12,7 (12,9) 8,6 (9,4) (1,31) (1,35) |
8,3 (8,8) 8,3 (8,8) (7,0) (6,1) |
210 210 (210) (246) |
427000:- 432000:- 587000:- 761000:- |
Facelift: xDrive, 6-vxl, ny sportratt, ny frontdesign inkl angel eyes, nya baklysen, större grill, nya fälgar, softclose bak. |
2005 |
X5 3.0i X5 3,0d X5 4.4i X5 4.8is |
231 218 320 360 |
6/2979 6/2926 8/4398 8/4799 |
1,27 (1,29) 0,86 (0,94) (1,31) (1,35) |
8,3 (8,8) 8,3 (8,8) (7,0) (6,1) |
210 210 (210) (246) |
427000:- 432000:- 587000:- 761000:- |
|
2006 |
X5 3.0d X5 3,0i X5 4.4i X5 4.8is |
218 231 320 360 |
6/2993 6/2979 8/4398 8/4799 |
(0,94) 1,27 (1,29) (1,31) (1,35) |
(8,8) 8,3 (8,8) (7,0) (6,1) |
210 215 (214) (240) (246) |
468000:- 436000:- 598000:- 778000:- |
Bilar utan sportpaket max 210 km/h. |
2007 |
X5 3.0d X5 3,0i X5 4.4i X5 4.8is |
218 231 320 360 |
6/2993 6/2979 8/4398 8/4799 |
0,86 1,27 (1,31) (1,35) |
8,6 8,3 (7,0) (6,1) |
210 210 (210) (246) |
474000:- 441000:- 604000:- 786000:- |
Bilar utan sportpaket max 210 km/h. |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått |
Längd |
466 |
Bredd |
187 |
Höjd |
172 |
Hjulbas |
282 |
Spårvidd fram |
158 |
Spårvidd bak |
158 |
Vändcirkel |
1230 |
|
|
Karossvarianter
|  | 5-dörrars SAV |
Interiör |  |
Teknikens Värld om E53
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
X5 3.0 9/01 | 397 500 | 8,8 | 43 | - | 1,45 | 2065 | Testad mot Lexus RX 300 och Volvo V70XC. Roligast att köra i klassen. Motorn trevlig, fint bottendrag och trevlig spets. Effektiv automatlåda. Får dra tunga lass (2300 kg). Förarmiljön gedigen och påkostad. Bra grundutrustning, lång och lockande extrautrustningslista. Totalt sett mycket bättre köp än V8-versionen. |
X5 4.4 16/00 | 561 500 | 8,3 | 38 | 1,11 | 1,39 | 2170 | Testad mot Audi Allroad 2,7T och Volvo V70XC. Urstark välljudande V8 med fin automatlåda, bensinförbrukningen dock mardrömslik. Behaglig åkkomfort, något hård fjädring. Riklig standardutrustning. Svårt att vara Jeep, Porsche och Bentley samtidigt. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|