AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G15 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ] [ G11 ]
F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]
102531

Modellguide BMW X5 E53

X5

BMW:s svar på alla jeepar som mestadels körs i stan och på landsväg, men som har väghållning i klass med en gammal T-Ford, blev en "SAV". Förkortningen står för Sports Activity Vehicle, vilket indikerar att den, till skillnad från ovannämnda klasskollegor, byggts för att ha "dynamiskt sportiga egenskaper på de flesta underlag".
X5:an har försetts med fyrhjulsdrift, bra frigångshöjd (18 cm) och elektronisk traktions- och stabilitetskontroll som tillsammans med DSC III, kördynamikreglering, bidrar till de säkra köregenskaperna.

Officiell premiär i Sverige ägde rum under hösten år 2000, med modellen 4.4iA.

ModellHkCyl/VolFörbr0-100 km/hToppfart   Nypris   Övrigt
2000 X5 4.4i
X5 4.4i Sport
286
286
8/4398
8/4398
(1,39)
(1,39)
(7,5)
(7,5)
(206)
(230)
iu
561400:-
 
2001 X5 3.0i
X5 3.0d
X5 4.4i
X5 4.4i Sport
231
184
286
286
6/2979
6/2926
8/4398
8/4398
1,27 (1,29)
(0,97)
(1,39)
(1,39)
8,5 (8,8)
(10,5)
(7,5)
(7,5)
202
(200)
(206)
(230)
397500:-
426500:-
547000:-
iu
 
2002 X5 3.0i
X5 3,0d
X5 4.4i
X5 4.6is
231
184
286
347
6/2979
6/2926
8/4398
8/4619
1,27
(0,97)
(1,39)
(1,49)
8,5
(10,5)
(7,5)
(6,5)
202
(200)
(206)
(240)
404000:-
426500:-
556000:-
722000:-
 
2003 X5 3.0i
X5 3,0d
X5 4.4i
X5 4.6is
231
184
286
347
6/2979
6/2926
8/4398
8/4619
1,27
(0,97)
(1,39)
(1,49)
8,3
(10,5)
(7,5)
(6,5)
210
(210)
(210)
(240)
414000:-
414000:-
566000:-
734000:-
 
2004 X5 3.0i
X5 3,0d
X5 4.4i
X5 4.8is
231
218
320
360
6/2979
6/2926
8/4398
8/4799
12,7 (12,9)
8,6 (9,4)
(1,31)
(1,35)
8,3 (8,8)
8,3 (8,8)
(7,0)
(6,1)
210
210
(210)
(246)
427000:-
432000:-
587000:-
761000:-
Facelift: xDrive, 6-vxl, ny sportratt, ny frontdesign inkl angel eyes, nya baklysen, större grill, nya fälgar, softclose bak.
2005 X5 3.0i
X5 3,0d
X5 4.4i
X5 4.8is
231
218
320
360
6/2979
6/2926
8/4398
8/4799
1,27 (1,29)
0,86 (0,94)
(1,31)
(1,35)
8,3 (8,8)
8,3 (8,8)
(7,0)
(6,1)
210
210
(210)
(246)
427000:-
432000:-
587000:-
761000:-
 
2006 X5 3.0d
X5 3,0i
X5 4.4i
X5 4.8is
218
231
320
360
6/2993
6/2979
8/4398
8/4799
(0,94)
1,27 (1,29)
(1,31)
(1,35)
(8,8)
8,3 (8,8)
(7,0)
(6,1)
210
215 (214)
(240)
(246)
468000:-
436000:-
598000:-
778000:-
Bilar utan sportpaket max 210 km/h.
2007 X5 3.0d
X5 3,0i
X5 4.4i
X5 4.8is
218
231
320
360
6/2993
6/2979
8/4398
8/4799
0,86
1,27
(1,31)
(1,35)
8,6
8,3
(7,0)
(6,1)
210
210
(210)
(246)
474000:-
441000:-
604000:-
786000:-
Bilar utan sportpaket max 210 km/h.
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda (M3 = DKG).
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.


Mått
Längd 466
Bredd 187
Höjd 172
Hjulbas 282
Spårvidd fram 158
Spårvidd bak 158
Vändcirkel 1230


Karossvarianter

E535-dörrars SAV
InteriörE53 interiör



Teknikens Värld om E53


Modell
testad
Pris0–100
km/h
100–0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
X5 3.0
9/01
397 5008,843-1,452065Testad mot Lexus RX 300 och Volvo V70XC. Roligast att köra i klassen. Motorn trevlig, fint bottendrag och trevlig spets. Effektiv automatlåda. Får dra tunga lass (2300 kg). Förarmiljön gedigen och påkostad. Bra grundutrustning, lång och lockande extrautrustningslista. Totalt sett mycket bättre köp än V8-versionen.
X5 4.4
16/00
561 5008,3381,111,392170Testad mot Audi Allroad 2,7T och Volvo V70XC. Urstark välljudande V8 med fin automatlåda, bensinförbrukningen dock mardrömslik. Behaglig åkkomfort, något hård fjädring. Riklig standardutrustning. Svårt att vara Jeep, Porsche och Bentley samtidigt.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.






AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G15 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ] [ G11 ]
F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]