BMW Z8 E52
Modellguide
BMW Z8
E52
Ännu en BMW-modell som fått draghjälp av James Bond. Z8:an har dock inga problem att hävda sig på egen hand med ett utseende som klart inspirerats av 507-roadstern från 50-talet, och som utgör en snygg blandning av retro och hitech. Prenterades som Concept Z07 på Tokyo Motor Show 1997. Exteriören designades av den inte helt obekante Henrik Fisker. Utmärkande för förarmiljön är "banjoratten", de centralt placerade instrumenten samt den, enligt BMW, erotiska startknappen.

Motor, växellåda, bromsar mm har hämtats från M5:an vilket ger bilen klart acceptabla prestanda. Kaross och ram består till största delen av aluminium, och för den som vill ha tak över huvudet finns det en hardtop. Tillverkningen skedde i München. Total produktion blev 5.703 bilar.
Typ Hk Cyl Vol l/100 km 0-100 Max hast Nypris
2000
Z8 400 8/4941 1,45 4,7 250 1150000

Kommentar:

2001
Z8 400 8/4941 1,45 4,7 250 1150000

Kommentar:

2002
Z8 400 8/4941 1,45 4,7 250 1173000

Kommentar:

Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Rena elbilar har blå bakgrund såvida inte modellen utgörs av enbart elbilar.
Mått
Modell Z8
Längd 4400
Bredd 1830
Höjd 1317
Hjulbas 2505
Volym bagage VDA 203

Karossvarianter

BMW Z8 E52
Z8 E52 2-d Roadster

Interiör

BMW E52 Z8
Z8 E52