536145
Modellguide BMW E39 |
 |
Fjärde generationens fem-serie. Svårt jobb att ersätta den populära föregångaren, men ansågs trots mycket höga förväntningar vara världens bästa bil. Mycket vacker och elegant kaross. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1996 | 523i 525tds 528i 540iA | 170 143 193 286 | 6/2494 6/2498 6/2793 8/4398 | 0,97 (1,06) 0,76 (0,87) 0,99 (1,07) (1,23) | 8,5 (9,6) 10,4 (11,0) 7,5 (8,8) (6,4) | 228 (226) 211 (205) 236 (234) (250)* | 285000 300100 349000 496400 | |
1997 | 520i 520iT 523i 523iT 525tds 525tdsT 528i 528iT 540iA 540iAT | 150 150 170 170 143 143 193 193 286 286 | 6/1991 6/1991 6/2494 6/2494 6/2498 6/2498 6/2793 6/2793 8/4398 8/4398 | 0,91 (1,02) 0,97 (1,07) 0,97 (1,06) 0,99 (1,10) 0,78 (0,87) 0,79 (0,88) 0,99 (1,07) 1,01 (1,10) (1,23) (1,27) | 10,2 (11,2) 10,6 (11,9) 8,5 (9,6) 8,9 (10,0) 10,4 (11,0) 10,7 (11,4) 7,5 (8,8) 7,9 (9,1) (6,4) (6,7) | 220 (210) 212 (209) 228 (226) 222 (220) 211 (205) 210 (203) 236 (234) 229 (227) (250)* (250)* | 259900 iu 273000 298500 300100 iu 336850 366400 496400 iu | |
1998 | 520i 520iT 523i 523iT 525tds 525tdsT 528i 528iT 540iA 540iAT | 150 150 170 170 143 143 193 193 286 286 | 6/1991 6/1991 6/2494 6/2494 6/2498 6/2498 6/2793 6/2793 8/4398 8/4398 | 0,91 (10,2) 0,97 (1,07) 0,97 (1,06) 0,99 (1,10) 0,81 (0,91) 0,83 (iu) 0,99 (1,07) 1,01 (1,10) (1,25) (1,30) | 10,2 (11,2) 10,6 (11,9) 8,5 (9,6) 8,9 (10,0) 10,4 (11,0) 10,7 (iu) 7,5 (8,8) 7,9 (8,8) (6,4) (6,7) | 220 (210) 212 (209) 228 (226) 222 (220) 211 (205) 210 (iu) 236 (234) 229 (227) (250)* (250)* | 274900 iu 281000 310400 299900 iu 346900 367400 496400 iu | Standard fr.o.m. -98: Klimaauto, Ehissar x4, Läderratt, Fjärrlås, Färddator, airbag x6, R/C, lastförskjutningsnät (touring)
Komfortpaket: M-multiratt, larm, BMW Business (520-525), fällbart baksäte (limo) |
1999 | 520i 520iT 523i 523iT 528i 528iT 530d 530dT 540iA 540iAT M5 | 150 150 170 170 193 193 184 184 286 286 400 | 6/1991 6/1991 6/2494 6/2494 6/2793 6/2793 6/2926 6/2926 8/4398 8/4398 8/4941 | 0,90 (0,99) 0,96 (1,05) 0,94 (1,03) 0,98 (1,07) 0,95 (1,05) 0,98 (1,07) 0,72 (0,83) 0,74 (0,85) (1,21) (1,26) 1,39 | 10,2 (11,5) 10,6 (12,2) 8,5 (9,7) 8,9 (10,2) 7,5 (8,8) 7,9 (9,3) 8,0 (8,4) 8,3 (8,9) (6,4) (6,7) 5,4 | 220 (210) 212 (209) 228 (226) 224 (222) 240 (235) 233 (229) 225 (225) 222 (222) (250)* (250)* 250* | 274150 288650 298500 312000 353000 370000 339000 356000 499000 516000 670000 | Standard fr.o.m. -99: Xenon.
Nytt: Fri service, dubbel-VANOS alla 6-cyl bensinare, längre serviceintervall
Komfortpaket: M-multiratt, larm, fällbart baksäte (limo), Business CD, HiFi (540iA) |
2000 | 520i 520iT 523i 523iT 528i 528iT 530d 530dT 540iA 540iAT M5 | 150 150 170 170 193 193 184 184 286 286 400 | 6/1991 6/1991 6/2494 6/2494 6/2793 6/2793 6/2926 6/2926 8/4398 8/4398 8/4941 | 0,90 (0,99) 0,96 (1,05) 0,94 (1,03) 0,98 (1,07) 0,95 (1,05) 0,98 (1,07) 0,72 (0,83) 0,74 (0,85) (1,21) (1,26) 1,39 | 10,2 (11,5) 10,6 (12,2) 8,5 (9,7) 8,9 (10,2) 7,5 (8,8) 7,9 (9,3) 8,0 (8,4) 8,3 (8,9) (6,4) (6,7) 5,3 | 220 (210) 212 (209) 228 (226) 224 (222) 240 (235) 233 (229) 225 (225) 222 (222) (250)* (250)* 250* | 280900 295400 299500 313000 354000 371000 350000 367000 505000 522250 670000 | Komfortpkt 520i +15900 Komfortpkt 523i-540i +12900 Sportpkt 523i +33500 Sportpkt 528i +29900 |
2001 | 520i 520iT 520d 520dT 525i 525iT 525d 525dT 530i 530iT 530d 530dT 540iA 540iAT M5 | 170 170 136 136 192 192 163 163 231 231 193 193 286 286 400 | 6/2171 6/2171 4/1951 4/1951 6/2494 6/2494 6/2497 6/2497 6/2979 6/2979 6/2926 6/2926 8/4398 8/4398 8/4941 | 0,90 (0,99) 0,95 (1,01) 0,59 0,61 0,94 (1,03) 0,98 (1,05) 0,67 (0,81) 0,70 (0,82) 0,99 (1,05) 0,99 (1,09) 0,71 (0,83) 0,73 (0,85) 1,23 (1,23) (1,28) 1,39 | 9,1 (10,2) 9,5 (10,5) 10,6 10,9 8,1 (8,9) 8,5 (9,3) 8,9 (9,1) 9,4 (9,6) 7,1 (7,6) 7,5 (7,9) 7,8 (8,0) 8,1 (8,4) 6,2 (6,4) (6,7) 5,3 | 226 (220) 223 (217) 206 204 238 (232) 235 (229) 219 (219) 215 (215) 250* (244) 250* (241) 230 (230) 227 (227) 250* (250)* (250)* 250* | 289900 304900 299900 314900 306900 319900 328900 343500 369500 386500 362500 379500 517000 532800 685000 | Nytt: Facelift fram och bak
Komfortpkt 520i +15900 Komfortpkt 525i-540i +12900 Sportpkt 525i +33500 Sportpkt 530i +29900
525i Stockholm Open: 349.800 (limo) 362.300 (touring) |
2002 | 520i 520iT 520d 520dT 525i 525iT 525d 525dT 530i 530iT 530d 530dT 535i 540i 540iAT M5 | 170 170 136 136 192 192 163 163 231 231 193 193 245 286 286 400 | 6/2171 6/2171 4/1951 4/1951 6/2494 6/2494 6/2497 6/2497 6/2979 6/2979 6/2926 6/2926 8/3498 8/4398 8/4398 8/4941 | 0,90 (0,99) 0,95 (1,01) 0,59 0,61 0,94 (1,03) 0,98 (1,05) 0,67 (0,81) 0,70 (0,82) 0,95 (1,07) 0,99 (1,09) 0,71 (0,83) 0,73 (0,85) 1,18 (1,19) 1,23 (1,23) (1,28) 1,39 | 9,1 (10,2) 9,5 (10,5) 10,6 10,9 8,1 (8,9) 8,5 (9,3) 8,9 (9,1) 9,4 (9,6) 7,1 (7,6) 7,5 (7,9) 7,8 (8,0) 8,1 (8,4) 6,9 (7,6) 6,2 (6,4) (6,7) 5,3 | 226 (220) 223 (217) 206 204 238 (232) 235 (229) 219 (219) 215 (215) 250* (244) 250* (241) 230 (230) 227 (227) 250* (247) 250* (250)* (250)* 250* | 299500 314500 305000 319900 317000 329500 337000 353500 379000 396000 372000 389000 iu 525000 541000 702000 |
525i Bavaria 336300 525iT Bavaria 349300 |
2003 | 520i 520iT 525i 525iT 525d 525dT 530i 530iT 530d 530dT 540i 540iAT M5 | 170 170 192 192 163 163 231 231 193 193 286 286 400 | 6/2171 6/2171 6/2494 6/2494 6/2497 6/2497 6/2979 6/2979 6/2926 6/2926 8/4398 8/4398 8/4941 | 0,90 (0,99) 0,95 (1,01) 0,94 (1,03) 0,98 (1,05) 0,67 (0,81) 0,70 (0,82) 0,95 (1,07) 0,99 (1,09) 0,71 (0,83) 0,73 (0,85) 1,23 (1,23) (1,28) 1,39 | 9,1 (10,2) 9,5 (10,5) 8,1 (8,9) 8,5 (9,3) 8,9 (9,1) 9,4 (9,6) 7,1 (7,6) 7,5 (7,9) 7,8 (8,0) 8,1 (8,4) 6,2 (6,4) (6,7) 5,3 | 226 (220) 223 (217) 238 (232) 235 (229) 219 (219) 215 (215) 250* (244) 250* (241) 230 (230) 227 (227) 250* (250)* (250)* 250* | 305000 320000 343000 358000 iu iu 389000 404000 382000 397000 536000 551000 716000 | 525i M Sport Touring: 349.500 (företagsnetto)
|
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 478 |
Bredd | 180 |
Höjd | 144 |
Hjulbas | 283 |
Spårvidd fram | 152 |
Spårvidd bak | 153 |
Vändcirkel | - |
|
Undantag:
Längd: Touring 480 cm.
|
|
Karossvarianter
|  | 4-dörrars sedan |
Touring |  |
Teknikens Värld om E39
Modell testad | Pris | 0-100 km/h | 100-0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
530i 14/03 | 389000 | 7,9 | 39 | 0,77 | 1,09 | 1640 | Test mot 530i E60. Fortfarande en av de bästa bilarna i klassen. Instrumenteringen daterad utseendemässigt men inget fel på funktionen. Bra sportstolar. DSC jobbar alltför defensivt. |
M5 16/02 | 716 000 | 5,3 | - | 0,99 | 1,46 | 1800 | Test mot Jaguar S-Type R. Fyrdörrarsbil med fartresurser och väghållning som de vassaste sportbilarna. Motorn söker sin like i bilvärlden. Ständigt närvarande motorljud, hamrar magnifikt på höga varv. Lättarbetad koppling, växellådans precision utan motstycke. Knivskarpa vägegenskaper men ej obegränsad bromsuthållighet. |
525d touring 10/02 | 367 000 | 10,0 | 39 | 0,62 | 0,81 | 1790 | Testades mot Saab 9-5 Kombi 3,0 TiD Vector & Volvo V70 D5. Imponerande bränslesnål med tanke på automatlådan. Bruksig karaktär, saknar BMW-temperament. Bra stolar, bekväm körställning. Behaglig styrning, välbalanserade köregenskaper tack vare DSC. |
520i Touring 3/01 | 304 900 | 10,1 | - | 0,75 | 1,03 | 1580 | Testades mot VW Passat V6 4Motion Variant. Nya motorn en besvikelse, nästan helt karaktärslös och med klen segdragning. Förarmiljö och inredning håller mycket hög klass. Begränsat baksäte och lastutrymme. Bättre värme än tidigare E39. Väl avvägt antisladdsystem. Dyr att köpa, billig att äga. |
530dA 3/00 | 387 000 | 9,3 | - | - | 0,75 | 1760 | Testades mot Mercedes E270 CDIA. Glöm trött diesel, nästan lika stark motor som 528i. Exemplariskt låg bränsleförbrukning. Bakvagnen en tveksam kompromiss i väjningsprov med full last. Bra värme. Bra komfort i framsätet, i övrigt trång. Hög kvalitet. |
523i Touring 18/99 | 312 000 | 9,6 | 39 | 0,79 | 1,03 | 1590 | Testades mot Saab 9-5 2.3 kombi. Flexibel och varvvillig motor, utsökt växellåda. Går nästan spöklikt tyst. Lastutrymme som en pluttkombi. Fin på motorväg, rolig på okväg, men fullastad en mardröm i älgtestet. |
M5 16/99 | 670 000 | 5,6 | 39 | 0,982 | 1,392 | 1800 | Testades mot Jaguar XJR. Unik kombination av fartresurser och utrymmen. Ofattbar acceleration som aldrig mattas, fyra komma nio liters rå men ändå förfinad aft. Förtroendeingivande kvalitet, fantastiska material. Låg men inte outhärdlig komfort, föraren trivs bättre än passagerarna. Legend. |
528iA 19/98 | 353 000 | 9,0 | 38 | 0,75 | 1,10 | 1515 | Testades mot Audi A6 2,8, Saab 9-5 SE 2,3t och Volvo S80 2,9. Motorn len och aftfull. Samspelet mellan maskineri och människa svårslaget. Oslagbar kvalitetskänsla, snygg och smakfull inredning. Komplett, vare sig man söker lyx eller nöjeskänsla. Men förlorar på priset. |
528iA Touring 11/98 | 387 000 | 9,0 | 38 | 0,86 | 1,10 | 1625 | Testades mot Audi A6 2,8 Avant och Volvo V70 2,5T. Motorn har rätt muller och aft i botten. Sofistikerad automatlåda. Trångt baksäte och litet men lättåtkomligt lastutrymme. Touring är katastrof med full last i konbanan, går upp på två hjul och är svårkontrollerad. |
520i 2/98 | 274 900 | - | - | - | 0,88 | 1485 | Vintertest mot sex andra bilar. Klen värme, dålig defroster, bra stolsvärme. Sämst halvljus, mediokert helljus. Ingen bra vinterbil trots ASC+T. |
520i 7/97 | 259 000 | 10,1 | 41 | 0,73 | 0,88 | 1485 | Testades mot Peugeot 406 V6. Motorn går tyst och mjukt men kanske för liten och svag i en tung bil. Hög komfort. Bra framstolar, baksätet bekvämt för max två. Förarmiljön både funktionell och snygg. Komplett säkerhetsutrustning. |
540iA 13/96 | 513 000 | 6,8 | 39 | 0,93 | 1,39 | 1690 | Testades mot Jaguar XJ6. Snabb som en sportbil, överlägsen stabilitet på vägen. Ansågs som den klart bättre bilen, men Volvo 850R utsågs som bäst i klassen (!) |
523i 3/96 | 288 000 | 8,6 | 39 | 0,73 | 0,94 | 1500 | Testades mot Mercedes E 230. Extremt högt ställda förväntningar - som infrias. Kanonmotor, stark, smidig, snål, avgasren. ASC+T mycket effektivt och säkert. Väl genomarbetad förarmiljö, instrumentbelysning dock överdriven. Bra förarkomfort. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|