210186
Modellguide BMW E38 |
 |
Tredje generationens sju-serie. Lyckades med den svåra uppgiften att ersätta den lyckade föregångaren. Superb lyx och fantastisk komfort. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1994 | 730i 740i 740iAL 750iA 750iAL | 218 286 286 326 326 | 8/2997 8/3982 8/3982 12/5379 12/5379 | 1,09 (1,11) 1,19 (1,17) (1,17) (1,29) (1,29) | 8,3 (9,7) 6,9 (7,4) (7,4) (6,6) (6,6) | 235 (234) 250 (250)* (250)* (250)* (250)* | iu 594000:- iu iu iu | |
1995 | 740iA 740iAL 750iAL | 286 286 326 | 8/3982 8/3982 12/5379 | (1,17) (1,17) (1,29) | (7,4) (7,4) (6,6) | (250)* (250)* (250)* | 599000:- iu 869000:- | |
1996 | 728iA 740iA 750iAL | 193 286 326 | 6/2793 8/4398 12/5379 | (1,11) (1,35) (1,42) | (9,6) (7,1) (6,6) | (225) (250)* (250)* | 515000:- 649000:- 923000:- | Komfortpaket 740i +71000:- |
1997 | 728iA 740iA 740iAL 750iAL | 193 286 286 326 | 6/2793 8/4398 8/4398 12/5379 | (1,03) (1,25) (1,30) (1,42) | (8,6) (6,6) (7,0) (6,6) | (227) (250)* (250)* (250)* | 489000:- 614000:- iu 879000:- | |
1998 | 728iA 740iA 740iAL 750iAL | 193 286 286 326 | 6/2793 8/4398 8/4398 12/5379 | (1,14) (1,30) (1,33) (1,42) | (9,6) (7,0) (7,0) (6,6) | (225) (250)* (250)* (250)* | 492000:- 617000:- iu 882000:- | Komfortpaket 740i +40000:- |
1999 | 728iA 740iA 740dA 750iAL | 193 286 245 326 | 6/2793 8/4398 8/3901 12/5379 | (1,11) (1,25) iu (1,38) | (9,6) (7,0) (8.2) (6,8) | (226) (250)* (242) (250)* | 495000:- 620000:- 649000:- 885000:- | Komfortpaket 728i/740i +40000:- |
2000 | 728iA 740iA 740dA 750iAL | 193 286 245 326 | 6/2793 8/4398 8/3901 12/5379 | (1,11) (1,25) (0,98) (1,38) | (9,6) (7,0) (8.4) (6,8) | (226) (250)* (242) (250)* | 495000:- 620000:- 649000:- 885000:- | Komfortpaket 728i/740i+d +40000:- Sportpaket 728i +55000:- Sportpaket 740i+d +48000:- |
2001 | 728iA 740iA 740dA 750iAL | 193 286 245 326 | 6/2793 8/4398 8/3901 12/5379 | (1,00) (1,25) (0,98) (1,38) | (8,6) (7,0) (8.4) (6,8) | (226) (250)* (242) (250)* | 506000:- 631700:- 663000:- 901800:- | Komfortpaket +40000:- Sportpaket 728iA +60300:- Sportpaket 740i+d 53900:- |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 498 |
Bredd | 186 |
Höjd | 144 |
Hjulbas | 293 |
Spårvidd fram | 155 |
Spårvidd bak | 156 |
Vändcirkel | - |
|
Undantag:
Längd: iL 512 cm.
Höjd: iL och 750i 143 cm.
Hjulbas: iL 307 cm.
|
|
Karossvarianter
|
 | 4-dörrars sedan |
4-dörrars sedan Lång version
"L" |  |
Teknikens Värld om E38
Modell testad | Pris | 0-100 km/h | 100-0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
740iA 4/01 | 631 700 | 7,1 | - | 0,91 | 1,41 | 1925 | Testades mot 740dA, Lexus LS430, MB S500 och MB S400 CDI. Underlägsen konkurrenterna vad gäller ljud- och fjädringskomfort. Rekorddåligt miljöindex. Bra, nästan sportiga köregenskaper. Härligt temperament, rapp automatlåda. Känns lätt gammaldags, nya modellen efterlängtad. |
740dA 4/01 | 663 000 | 8,3 | - | 0,72 | 1,02 | 2065 | Testades mot 740iA, Lexus LS430, MB S500 och MB S400 CDI. Snabb och trivsam att köra, diskret dieselljud. Tiden har sprungit i fatt interiördesignen. Trångt baksäte. Högt partikelutsläpp. |
740dA 6/00 | 649 000 | 8,3 | - | - | - | 2035 | Testades mot MB S320 CDI. Prestanda i toppklass, enormt vridmoment, superb automatlåda. Dieselljudet mycket väl dämpat. Förnämliga utrymmen, mycket hög lyxkänsla i kupén. |
750iAL 19/95 | 923 000 | 7,6 | 41 | 0,85 | 1,36 | 2110 | Tolvan en mäktig kraftkälla, och imponerande snål. Spänstig för sin storlek. Baksätet oklanderligt komfortabelt och rymligt. Hög kvalitet, gediget arbete från början till slut. |
740iA 18/94 | 594 000 | 8,2 | 42 | 0,87 | 1,20 | 1880 | Testades mot Audi A8. Mycket mogen, harmonisk lyxvagn som inte kommer till korta i något avseende. Enorm lista över extrautrustning. Komfortstolen ett mästerstycke. Bättre bromsar eller bättre motorgång går ej att begära. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|