AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G09 ] [ G70 ] [ G42 ] [ U11 ] [ I20 ] [ U06 ] [ G22 ] [ G06 ] [ F40 ] [ G29 ]
G15 ] [ G07 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ]
450792

Modellguide BMW E34

E34

Tredje generationens fem-serie. Mycket efterlängtad ersättare till den åldrande föregångaren. Med extremt lyckad karossdesign levde nya fem-serien upp till förväntningarna. Trots att modellen inte presenterats officiellt, sålde den i massor. Ansågs extremt lyckad och att den utseendemässigt var svår att skilja från den med buller och bång nyss introducerade 7-serien var ingen nackdel heller. Trots att BMW hävdade att den nya modellen inte skulle ha mindre än sex cylindrar, presenterades en lyckad fyrcylindrig variant 1990.

ModellHkCyl/VolFörbr0–100 km/hToppfart   Nypris   Övrigt
1988520i
525i
530i
535i
129
170
185
211
6/1990
6/2494
6/2986
6/3430
1,08 (1,08)
1,01 (1,04)
1,14 (1,21)
1,13 (1,22)
11,9 (13,9)
9,5 (11,3)
8,6 (10,8)
7,7 (9,1)
203 (198)
221 (217)
227 (224)
235 (231)
169000:-
210000:-
264000:-
302000:-
ABS standard från 525i.
Alufälgar standard från 530i.
Färddator standard på 535i.
1989520i
525i
530i
535i
M5
129
170
185
211
315
6/1990
6/2494
6/2986
6/3430
6/3535
1,08 (1,08)
1,01 (1,14)
1,14 (1,21)
1,13 (1,22)
1,47
11,9 (13,9)
9,5 (11,3)
8,6 (10,8)
7,7 (9,1)
6,3
203 (198)
221 (217)
227 (224)
235 (231)
250*
182700:-
222800:-
277800:-
314800:-
495000:-
 
1990518i
520i
525i
535i
M5
113
129
170
211
315
4/1795
6/1990
6/2494
6/3430
6/3535
0,87
1,06 (1,05)
1,00 (1,02)
1,14 (1,22)
1,47
12,8
11,9 (13,9)
9,5 (11,3)
7,7 (9,1)
6,3
192
203 (198)
221 (217)
235 (231)
250*
169800:-
187800:-
227400:-
318000:-
498000:-
 
1991518i
520i
525i
535i
M5
113
150
192
211
315
4/1795
6/1990
6/2494
6/3430
6/3535
0,87
0,96 (0,96)
0,99 (0,99)
1,14 (1,22)
1,47
12,8
10,6 (12,2)
8,6 (9,9)
7,7 (9,1)
6,3
192
211 (207)
230 (225)
235 (231)
250*
164800:-
214000:-
256000:-
345000:-
541000:-
Fyrventilsteknik på 520i/525i
1992518i
520i
520iT
525i
525iT
525iX
525iXT
525tds
525tdsT
535i
M5
M5 92b
113
150
150
192
192
192
192
143
143
211
315
340
4/1795
6/1990
6/1990
6/2494
6/2494
6/2494
6/2494
6/2498
6/2498
6/3430
6/3535
6/3795
0,87
0,96 (0,96)
1,00 (0,99)
0,99 (0,99)
1,02 (1,03)
1,03 (1,03)
1,06 (1,05)
0,69
0,71
1,14 (1,22)
1,47
1,39
12,8
10,6 (12,2)
11,3 (12,6)
8,6 (9,9)
9,2 (10,0)
9,5 (10,8)
10,0 (10,9)
11,0 (11,6)
11,6 (12,2)
7,7 (9,1)
6,3
5,9
192
211 (207)
205 (202)
230 (225)
221 (218)
220 (217)
216 (212)
207 (205)
202 (200)
235 (231)
250*
250*
192200:-
225200:-
238600:-
269700:-
287600:-
292800:-
312500:-
iu
iu
360600:-
559000:-
562000:-
 
1993518i
520i
520iT
525i
525iT
525iX
525iXT
525tds
525tdsT
530i
530iT
540i
M5
M5T
113
150
150
192
192
192
192
143
143
218
218
286
340
340
4/1795
6/1990
6/1990
6/2494
6/2494
6/2494
6/2494
6/2498
6/2498
8/2997
8/2997
8/3982
6/3795
6/3795
0,87
0,89 (0,89)
0,93 (0,92)
0,92 (0,92)
0,96 (0,97)
0,96 (0,96)
0,99 (0,98)
0,69 (0,73)
0,72 (0,79)
1,07 (1,11)
1,12 (1,14)
(1,15)
1,39
1,39
12,4
10,6 (11,7)
11,3 (12,4)
8,6 (9,5)
9,2 (9,9)
9,5 (10,3)
10,0 (10,9)
11,0 (11,6)
11,6 (12,2)
7,7 (8,8)
8,3 (9,0)
(6,8)
5,9
5,9
194
211 (207)
205 (202)
230 (225)
221 (218)
220 (217)
215 (211)
207 (205)
202 (200)
235 (232)
227 (225)
(240)*
250*
250*
194800:-
215800:-
231000:-
266800:-
285500:-
292800:-
312500:-
268400:-
306000:-
354000:-
374000:-
419000:-

565000:-
690000:-
ABS och airbag på alla.

VANOS på 520i/525i

Breda njurar på 530/540
1994518i
518iT
520i
520iT
525i
525iT
525iX
525iXT
525tds
525tdsT
530i
530iT
540i
540iT
M5
M5T
113
113
150
150
192
192
192
192
143
143
218
218
286
286
340
340
4/1795
4/1795
6/1990
6/1990
6/2494
6/2494
6/2494
6/2494
6/2498
6/2498
8/2997
8/2997
8/3982
8/3982
6/3795
6/3795
0,87
0,88
0,89 (0,89)
0,93 (0,92)
0,92 (0,92)
0,96 (0,97)
0,96 (0,96)
0,99 (0,98)
0,69 (0,73)
0,75 (0,79)
1,07 (1,11)
1,12 (1,14)
(1,15)
(1,19)
1,35
1,39
12,4
13,4
10,6 (11,7)
11,3 (12,4)
8,6 (9,5)
9,2 (9,9)
9,5 (10,3)
10,0 (10,9)
11,0 (11,6)
11,6 (12,2)
7,7 (8,8)
8,3 (9,0)
(6,8)
(7,0)
5,9
5,9
194
190
211 (207)
205 (202)
230 (225)
221 (218)
220 (217)
215 (211)
207 (205)
202 (200)
235 (232)
227 (225)
(250)*
(250)*
250*
250*
222900:-
240900:-
250000:-
268000:-
310000:-
331000:-
340000:-
361000:-
288000:-
308800:-
379000:-
400000:-
445000:-
467000:-
655000:-
695000:-
525tds/T är -93b

Komfortpaket 518-525: Valfri färg, fjärrlarm, elvärme i speglar/lås/spolare. elhissar, AC, farthållare (ej 518i) +26500:- till 29600:-. Touring samma som sedanerna plus nivåreglering (ej 518i) +26500:- till 36500:-
1995518i
518iT
520i
520iT
525i
525iT
525iX
525iXT
525tds
525tdsT
540i
540iT
M5
M5T
115
115
150
150
192
192
192
192
143
143
286
286
340
340
4/1795
4/1795
6/1990
6/1990
6/2494
6/2494
6/2494
6/2494
6/2498
6/2498
8/3982
8/3982
6/3795
6/3795
0,82
0,83
0,89 (0,89)
0,93 (0,92)
0,92 (0,92)
0,96 (0,97)
0,96 (0,96)
0,99 (0,98)
0,69 (0,73)
0,72 (0,76)
(1,15)
(1,19)
1,39
1,39
12,3
13,2
10,6 (11,7)
11,3 (12,4)
8,6 (9,5)
9,2 (9,9)
9,5 (10,3)
10,0 (10,9)
11,0 (11,6)
11,6 (12,2)
(6,8)
(7,0)
5,9
5,9
198
192
211 (207)
205 (202)
230 (225)
221 (218)
220 (217)
215 (211)
207 (205)
202 (200)
(250)*
(250)*
250*
250*
209900:-
224900:-
256000:-
274000:-
317000:-
338000:-
348000:-
369000:-
291000:-
309000:-
455000:-
476000:-
656000:-
696000:-
518i får kedjedriven kamaxel

Alla: breda "V8-njurar", och ny ratt (ej M5)

Executivepaket: klädsel flockvelour, spoiler och sidokjolar i bilens färg, instegslister, förvaringsnät, metalliclack, fjärrlarm, glansträ, elvärme i speglar/lås/spolare, elhissar fram, velourmattor, AC, farthållare
1996518i
518iT
520i
520iT
525i
525iT
116
116
150
150
192
192
4/1795
4/1795
6/1990
6/1990
6/2494
6/2494
0,82
0,84
0,89 (0,89)
0,97
0,92 (0,92)
1,02
12,3
13,2
10,6 (11,7)
11,3
8,6 (9,5)
9,2
198
192
211 (207)
205
230 (225)
221
227900:-
239900:-
275000:-
291000:-
345000:-
362000:-
 
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.


Mått
Längd472
Bredd175
Höjd141
Hjulbas276
Spårvidd fram147
Spårvidd bak149
Vändcirkel1100
Undantag:

Höjd: iX och Touring 142 cm. M5 och M5 Touring 139 cm.
Spårvidd bak: M5 Touring 150 cm.


Karossvarianter

540i4-dörrars sedan
Touring525i



Teknikens Värld om E34


Modell
testad
Pris0–100
km/h
100–0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
M5
Touring

1/94
695 0005,5361,111,551740Testades mot Audi S4 Avant 4,2. Hårt trimmad förklädd racermaskin, men ändå körbar på låga varv, "motorn blir galen vid 4300 varv". Häpnadsväckande acceleration. Dräglig på vägen i alla hastigheter tack vare elektronisk stötdämpning. Distinkt växellåda. Kommunicerar effektivt med föraren.
530i
14/93
375 0008,3450,921,201615Sofistikerad gångkultur, men inget orr! Exemplarisk förarmiljö, vilsam fjädringskomfort, mycket tystgående motor. 525i bättre köp.
525tds
10/93
268 40011,2420,630,871560Testades mot Mercedes 220 E. Kan omvända den mest övertygade dieselhatare. Fin viktfördelning, styrning och bromsar utmärkta. Högt pris, hög passiv säkerhet.
520i
1/93
204 80010,0410,860,991550Testades mot Audi 100 2,6E. Känns undermotoriserad, vaknar inte förrän vid 3500 trots VANOS. Klassens bästa fjädringskomfort, klassens sämsta kupéutrymme. Plus för säkerheten och låg ljudnivå.
525i
Touring

10/92
284 6259,3460,801,001660Testades mot fem andra kombibilar. Ingen praktisk kombi, men kanske drömbilen för den med ett barn. Förarens bil men trångt baksäte. Bäst kvalitet, bäst bränsleekonomi och bästa fjädring utan last.
525i
23/90
256 0009,3460,801,011580Testades mot Peugeot 605 SV24. 24-ventilaren tristare än tolvventilaren, men går mjukt och smidigt. Tyst och vilsam att åka i. Trygg och välbalanserad på vägen men kränger mycket. Ganska trång kupé, bra men åldrande instrumentering.
518i
16/90
177 12412,7490,710,841450Testades mot Mercedes 200 E. Motorn mjuk och vibrationsfri, drar fint för sin storlek. Stolarna hårda med fint stöd men krångliga att ställa in. Aktiv och sportig körställning, föredömlig förarmiljö. Bromsarna borde vara bättre. Snygg design.
525i
3/90
227 4009,8460,811,041590Testades mot 5 andra sexcylindriga bilar. Tokdyr! Mest gediget intryck. För den som gillar att KÖRA finns ingen skojigare bil i testet, chassit förmedlar både komfort och kontroll.
M5
21/89
495 0006,2441,021,341750Racerbil med fyra dörrar. Trots rått och mustigt avgasljud mycket tystgående. Lättkörd trots överdimensionerad motor. Instrumentpanelen ett ergonomiskt mästerverk. En diskret förpackad, men i grunden kompromisslös fyrsitsig bil, ett av bilvärldens understatement.
535i
23/88
314 8008,3450,871,141670Testades mot Mercedes 300 E. BMW:n ansågs roligare och mysigare att åka i. Ombonad lyx och sportig elegans. Välbalanserad men kräver mycket av föraren.
530i
9/88
265 0009,9460,921,181630Utstuderat välartad motor, härlig spets och hyfsat bottendrag. Stolarna hårda som plankor, men vinner i längden, trots komplicerade inställningsfunktioner. Mycket låg ljudnivå, fri från slammer och knarr.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.




AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G09 ] [ G70 ] [ G42 ] [ U11 ] [ I20 ] [ U06 ] [ G22 ] [ G06 ] [ F40 ] [ G29 ]
G15 ] [ G07 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ]