450792
Modellguide BMW E34
|
|
Tredje generationens fem-serie. Mycket efterlängtad ersättare till den åldrande föregångaren. Med extremt lyckad karossdesign levde nya fem-serien upp till förväntningarna. Trots att modellen inte presenterats officiellt, sålde den i massor. Ansågs extremt lyckad och att den utseendemässigt var svår att skilja från den med buller och bång nyss introducerade 7-serien var ingen nackdel heller. Trots att BMW hävdade att den nya modellen inte skulle ha mindre än sex cylindrar, presenterades en lyckad fyrcylindrig variant 1990. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0–100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1988 | 520i 525i 530i 535i | 129 170 185 211 | 6/1990 6/2494 6/2986 6/3430 | 1,08 (1,08) 1,01 (1,04) 1,14 (1,21) 1,13 (1,22) | 11,9 (13,9) 9,5 (11,3) 8,6 (10,8) 7,7 (9,1) | 203 (198) 221 (217) 227 (224) 235 (231) | 169000:- 210000:- 264000:- 302000:- | ABS standard från 525i. Alufälgar standard från 530i. Färddator standard på 535i. |
1989 | 520i 525i 530i 535i M5 | 129 170 185 211 315 | 6/1990 6/2494 6/2986 6/3430 6/3535 | 1,08 (1,08) 1,01 (1,14) 1,14 (1,21) 1,13 (1,22) 1,47 | 11,9 (13,9) 9,5 (11,3) 8,6 (10,8) 7,7 (9,1) 6,3 | 203 (198) 221 (217) 227 (224) 235 (231) 250* | 182700:- 222800:- 277800:- 314800:- 495000:- | |
1990 | 518i 520i 525i 535i M5 | 113 129 170 211 315 | 4/1795 6/1990 6/2494 6/3430 6/3535 | 0,87 1,06 (1,05) 1,00 (1,02) 1,14 (1,22) 1,47 | 12,8 11,9 (13,9) 9,5 (11,3) 7,7 (9,1) 6,3 | 192 203 (198) 221 (217) 235 (231) 250* | 169800:- 187800:- 227400:- 318000:- 498000:- | |
1991 | 518i 520i 525i 535i M5 | 113 150 192 211 315 | 4/1795 6/1990 6/2494 6/3430 6/3535 | 0,87 0,96 (0,96) 0,99 (0,99) 1,14 (1,22) 1,47 | 12,8 10,6 (12,2) 8,6 (9,9) 7,7 (9,1) 6,3 | 192 211 (207) 230 (225) 235 (231) 250* | 164800:- 214000:- 256000:- 345000:- 541000:- | Fyrventilsteknik på 520i/525i |
1992 | 518i 520i 520iT 525i 525iT 525iX 525iXT 525tds 525tdsT 535i M5 M5 92b | 113 150 150 192 192 192 192 143 143 211 315 340 | 4/1795 6/1990 6/1990 6/2494 6/2494 6/2494 6/2494 6/2498 6/2498 6/3430 6/3535 6/3795 | 0,87 0,96 (0,96) 1,00 (0,99) 0,99 (0,99) 1,02 (1,03) 1,03 (1,03) 1,06 (1,05) 0,69 0,71 1,14 (1,22) 1,47 1,39 | 12,8 10,6 (12,2) 11,3 (12,6) 8,6 (9,9) 9,2 (10,0) 9,5 (10,8) 10,0 (10,9) 11,0 (11,6) 11,6 (12,2) 7,7 (9,1) 6,3 5,9 | 192 211 (207) 205 (202) 230 (225) 221 (218) 220 (217) 216 (212) 207 (205) 202 (200) 235 (231) 250* 250* | 192200:- 225200:- 238600:- 269700:- 287600:- 292800:- 312500:- iu iu 360600:- 559000:- 562000:- |
|
1993 | 518i 520i 520iT 525i 525iT 525iX 525iXT 525tds 525tdsT 530i 530iT 540i M5 M5T | 113 150 150 192 192 192 192 143 143 218 218 286 340 340 | 4/1795 6/1990 6/1990 6/2494 6/2494 6/2494 6/2494 6/2498 6/2498 8/2997 8/2997 8/3982 6/3795 6/3795 | 0,87 0,89 (0,89) 0,93 (0,92) 0,92 (0,92) 0,96 (0,97) 0,96 (0,96) 0,99 (0,98) 0,69 (0,73) 0,72 (0,79) 1,07 (1,11) 1,12 (1,14) (1,15) 1,39 1,39 | 12,4 10,6 (11,7) 11,3 (12,4) 8,6 (9,5) 9,2 (9,9) 9,5 (10,3) 10,0 (10,9) 11,0 (11,6) 11,6 (12,2) 7,7 (8,8) 8,3 (9,0) (6,8) 5,9 5,9 | 194 211 (207) 205 (202) 230 (225) 221 (218) 220 (217) 215 (211) 207 (205) 202 (200) 235 (232) 227 (225) (240)* 250* 250* | 194800:- 215800:- 231000:- 266800:- 285500:- 292800:- 312500:- 268400:- 306000:- 354000:- 374000:- 419000:- 565000:- 690000:- | ABS och airbag på alla.
VANOS på 520i/525i
Breda njurar på 530/540 |
1994 | 518i 518iT 520i 520iT 525i 525iT 525iX 525iXT 525tds 525tdsT 530i 530iT 540i 540iT M5 M5T | 113 113 150 150 192 192 192 192 143 143 218 218 286 286 340 340 | 4/1795 4/1795 6/1990 6/1990 6/2494 6/2494 6/2494 6/2494 6/2498 6/2498 8/2997 8/2997 8/3982 8/3982 6/3795 6/3795 | 0,87 0,88 0,89 (0,89) 0,93 (0,92) 0,92 (0,92) 0,96 (0,97) 0,96 (0,96) 0,99 (0,98) 0,69 (0,73) 0,75 (0,79) 1,07 (1,11) 1,12 (1,14) (1,15) (1,19) 1,35 1,39 | 12,4 13,4 10,6 (11,7) 11,3 (12,4) 8,6 (9,5) 9,2 (9,9) 9,5 (10,3) 10,0 (10,9) 11,0 (11,6) 11,6 (12,2) 7,7 (8,8) 8,3 (9,0) (6,8) (7,0) 5,9 5,9 | 194 190 211 (207) 205 (202) 230 (225) 221 (218) 220 (217) 215 (211) 207 (205) 202 (200) 235 (232) 227 (225) (250)* (250)* 250* 250* | 222900:- 240900:- 250000:- 268000:- 310000:- 331000:- 340000:- 361000:- 288000:- 308800:- 379000:- 400000:- 445000:- 467000:- 655000:- 695000:- |
525tds/T är -93b
Komfortpaket 518-525: Valfri färg, fjärrlarm, elvärme i speglar/lås/spolare. elhissar, AC, farthållare (ej 518i) +26500:- till 29600:-. Touring samma som sedanerna plus nivåreglering (ej 518i) +26500:- till 36500:- |
1995 | 518i 518iT 520i 520iT 525i 525iT 525iX 525iXT 525tds 525tdsT 540i 540iT M5 M5T | 115 115 150 150 192 192 192 192 143 143 286 286 340 340 | 4/1795 4/1795 6/1990 6/1990 6/2494 6/2494 6/2494 6/2494 6/2498 6/2498 8/3982 8/3982 6/3795 6/3795 | 0,82 0,83 0,89 (0,89) 0,93 (0,92) 0,92 (0,92) 0,96 (0,97) 0,96 (0,96) 0,99 (0,98) 0,69 (0,73) 0,72 (0,76) (1,15) (1,19) 1,39 1,39 | 12,3 13,2 10,6 (11,7) 11,3 (12,4) 8,6 (9,5) 9,2 (9,9) 9,5 (10,3) 10,0 (10,9) 11,0 (11,6) 11,6 (12,2) (6,8) (7,0) 5,9 5,9 | 198 192 211 (207) 205 (202) 230 (225) 221 (218) 220 (217) 215 (211) 207 (205) 202 (200) (250)* (250)* 250* 250* | 209900:- 224900:- 256000:- 274000:- 317000:- 338000:- 348000:- 369000:- 291000:- 309000:- 455000:- 476000:- 656000:- 696000:- |
518i får kedjedriven kamaxel
Alla: breda "V8-njurar", och ny ratt (ej M5)
Executivepaket: klädsel flockvelour, spoiler och sidokjolar i bilens färg, instegslister, förvaringsnät, metalliclack, fjärrlarm, glansträ, elvärme i speglar/lås/spolare, elhissar fram, velourmattor, AC, farthållare |
1996 | 518i 518iT 520i 520iT 525i 525iT | 116 116 150 150 192 192 | 4/1795 4/1795 6/1990 6/1990 6/2494 6/2494 | 0,82 0,84 0,89 (0,89) 0,97 0,92 (0,92) 1,02 | 12,3 13,2 10,6 (11,7) 11,3 8,6 (9,5) 9,2 | 198 192 211 (207) 205 230 (225) 221 | 227900:- 239900:- 275000:- 291000:- 345000:- 362000:- | |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 472 |
Bredd | 175 |
Höjd | 141 |
Hjulbas | 276 |
Spårvidd fram | 147 |
Spårvidd bak | 149 |
Vändcirkel | 1100 |
|
Undantag:
Höjd: iX och Touring 142 cm. M5 och M5 Touring 139 cm.
Spårvidd bak: M5 Touring 150 cm.
|
|
Karossvarianter
|  | 4-dörrars sedan |
Touring |  |
Teknikens Värld om E34
Modell testad | Pris | 0–100 km/h | 100–0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
M5 Touring 1/94 | 695 000 | 5,5 | 36 | 1,11 | 1,55 | 1740 | Testades mot Audi S4 Avant 4,2. Hårt trimmad förklädd racermaskin, men ändå körbar på låga varv, "motorn blir galen vid 4300 varv". Häpnadsväckande acceleration. Dräglig på vägen i alla hastigheter tack vare elektronisk stötdämpning. Distinkt växellåda. Kommunicerar effektivt med föraren. |
530i 14/93 | 375 000 | 8,3 | 45 | 0,92 | 1,20 | 1615 | Sofistikerad gångkultur, men inget orr! Exemplarisk förarmiljö, vilsam fjädringskomfort, mycket tystgående motor. 525i bättre köp. |
525tds 10/93 | 268 400 | 11,2 | 42 | 0,63 | 0,87 | 1560 | Testades mot Mercedes 220 E. Kan omvända den mest övertygade dieselhatare. Fin viktfördelning, styrning och bromsar utmärkta. Högt pris, hög passiv säkerhet. |
520i 1/93 | 204 800 | 10,0 | 41 | 0,86 | 0,99 | 1550 | Testades mot Audi 100 2,6E. Känns undermotoriserad, vaknar inte förrän vid 3500 trots VANOS. Klassens bästa fjädringskomfort, klassens sämsta kupéutrymme. Plus för säkerheten och låg ljudnivå. |
525i Touring 10/92 | 284 625 | 9,3 | 46 | 0,80 | 1,00 | 1660 | Testades mot fem andra kombibilar. Ingen praktisk kombi, men kanske drömbilen för den med ett barn. Förarens bil men trångt baksäte. Bäst kvalitet, bäst bränsleekonomi och bästa fjädring utan last. |
525i 23/90 | 256 000 | 9,3 | 46 | 0,80 | 1,01 | 1580 | Testades mot Peugeot 605 SV24. 24-ventilaren tristare än tolvventilaren, men går mjukt och smidigt. Tyst och vilsam att åka i. Trygg och välbalanserad på vägen men kränger mycket. Ganska trång kupé, bra men åldrande instrumentering. |
518i 16/90 | 177 124 | 12,7 | 49 | 0,71 | 0,84 | 1450 | Testades mot Mercedes 200 E. Motorn mjuk och vibrationsfri, drar fint för sin storlek. Stolarna hårda med fint stöd men krångliga att ställa in. Aktiv och sportig körställning, föredömlig förarmiljö. Bromsarna borde vara bättre. Snygg design. |
525i 3/90 | 227 400 | 9,8 | 46 | 0,81 | 1,04 | 1590 | Testades mot 5 andra sexcylindriga bilar. Tokdyr! Mest gediget intryck. För den som gillar att KÖRA finns ingen skojigare bil i testet, chassit förmedlar både komfort och kontroll. |
M5 21/89 | 495 000 | 6,2 | 44 | 1,02 | 1,34 | 1750 | Racerbil med fyra dörrar. Trots rått och mustigt avgasljud mycket tystgående. Lättkörd trots överdimensionerad motor. Instrumentpanelen ett ergonomiskt mästerverk. En diskret förpackad, men i grunden kompromisslös fyrsitsig bil, ett av bilvärldens understatement. |
535i 23/88 | 314 800 | 8,3 | 45 | 0,87 | 1,14 | 1670 | Testades mot Mercedes 300 E. BMW:n ansågs roligare och mysigare att åka i. Ombonad lyx och sportig elegans. Välbalanserad men kräver mycket av föraren. |
530i 9/88 | 265 000 | 9,9 | 46 | 0,92 | 1,18 | 1630 | Utstuderat välartad motor, härlig spets och hyfsat bottendrag. Stolarna hårda som plankor, men vinner i längden, trots komplicerade inställningsfunktioner. Mycket låg ljudnivå, fri från slammer och knarr. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|