161472
Modellguide BMW E32 |
 |
Andra generationens sju-serie. Mycket efterlängtad ersättare till den åldrande föregångaren. Ofattbar hysteri kring introduceringen i augusti 1986. Hypermodern för sin tid, och satte en ny standard för lyxlimousiner. Erbjöds senare i förlängd version samt med den legendariskt omtalade V12:an. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1987 | 730i 735i 735iL | 184 211 211 | 6/2986 6/3430 6/3430 | 1,16 (1,22) 1,17 (1,15) 1,15 (1,25) | 9,4 (11,3) 8,3 (9,8) 8,3 (9,8) | 220 (212) 230 (222) 230 (222) | 285000:- 330800:- iu | |
1988 | 730i 735i 735iL 750i 750iL | 184 211 211 300 300 | 6/2986 6/3430 6/3430 12/4988 12/4988 | 1,16 (1,22) 1,17 (1,23) 1,15 (1,25) (1,43) (1,47) | 9,4 (11,3) 8,3 (9,8) 8,3 (9,8) (7,4) (7,4) | 220 (212) 230 (222) 230 (222) (250)* (250)* | 299000:- 359000:- 385000:- 505000:- 595000:- | |
1989 | 730i 735i 735iL 750i 750iL | 185 211 211 300 300 | 6/2986 6/3430 6/3430 12/4988 12/4988 | 1,16 (1,21) 1,17 (1,24) 1,15 (1,25) (1,42) (1,47) | 9,3 (11,6) 8,3 (9,1) 8,3 (9,1) (7,4) (7,4) | 222 (212) 230 (222) 230 (222) (250)* (250)* | 331800:- 397800:- 421800:- 551800:- 645800:- | |
1990 | 730i 735i 735iL 750i 750iL | 188 211 211 300 300 | 6/2986 6/3430 6/3430 12/4988 12/4988 | 1,12 (1,18) 1,11 (1,22) 1,12 (1,22) (1,39) (1,39) | 9,3 (10,6) 8,3 (9,1) 8,3 (9,1) (7,4) (7,4) | 220 (212) 230 (222) 230 (222) (250)* (250)* | 332000:- 399000:- 441000:- 554000:- 649000:- | |
1991 | 730i 735i 735iL 750i 750iL | 188 211 211 300 300 | 6/2986 6/3430 6/3430 12/4988 12/4988 | 1,12 (1,18) 1,11 (1,22) 1,12 (1,22) (1,39) (1,43) | 9,3 (10,6) 8,3 (9,1) 8,3 (9,1) (7,4) (7,4) | 222 (222) 230 (230) 230 (230) (250)* (250)* | 379000:- 449000:- 475000:- 599000:- 699000:- | |
1992 | 730i 735i 750i 750iL | 188 211 300 300 | 6/2986 6/3430 12/4988 12/4988 | 1,12 (1,18) (1,22) (1,39) (1,43) | 9,3 (10,6) (9,1) (7,4) (7,4) | 222 (222) (230) (250)* (250)* | 397000:- 468000:- 635000:- 728000:- | |
1993 | 730i 730i 740i 740iL 750i 750iL | 188 218 286 286 300 300 | 6/2986 8/2997 8/3982 8/3982 12/4988 12/4988 | 1,12 (1,18) 1,11 (1,13) (1,19) (1,19) (1,39) (1,43) | 9,3 (10,6) 8,5 (9,3) (7,4) (7,4) (7,4) (7,4) | 222 (222) 233 (230) (240)* (240)* (250)* (250)* | 398000:- 425000:- 508000:- iu iu 726000:- | |
1994 | 730i 740i 740iL 750i 750iL | 218 286 286 300 300 | 8/2997 8/3982 8/3982 12/4988 12/4988 | 1,11 (1,13) (1,19) (1,19) (1,39) (1,43) | 8,5 (9,3) (7,4) (7,4) (7,4) (7,4) | 233 (230) (250)* (250)* (250)* (250)* | 480000:- 570000:- iu iu 799000:- | |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 491 |
Bredd | 181 |
Höjd | 141 |
Hjulbas | 283 |
Spårvidd fram | 153 |
Spårvidd bak | 155 |
Vändcirkel | 1080 |
|
Undantag:
Längd: iL 502 cm.
Höjd: iL 140 cm.
Hjulbas: iL 295 cm.
Spårvidd bak: iL 156 cm.
Vändcirkel: iL 1120 cm.
|
|
Karossvarianter
|  | 4-dörrars sedan |
4-dörrars sedan Lång version
"L" |  |
Teknikens Värld om E32
Modell testad | Pris | 0-100 km/h | 100-0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
740iA 4/93 | 508 000 | 7,7 | 37 | 1,03 | 1,36 | 1860 | Härlig motor, livlig och kraftfull. Småstötig i låg fart och en del vindbrus. Mycket hanterbar trots den höga vikten. Kupéutrymmet generöst för fyra och tillräckligt för fem. Bättre byggd än övriga BMW (inklusive 850i). Billiga reservdelar! |
735iA 7/91 | 465 000 | 8,7 | 46 | 0,99 | 1,31 | 1800 | Testades mot Lexus LS 400. Slaktad av jättetoyotan! Anses sämre på samtliga punkter utom högfartsstabilitet och bromsar. |
750iLA 5/88 | 610 000 | 7,2 | 48 | 1,18 | 1,58 | 1980 | Ett högre betyg är svårt att ge. V12:an en fröjd för ögat och nästan omärklig för örat. Går obesvärat i 250 på Autobahn. Baksätet överträffas endast av förarplatsen. Omfattande standardutrustning. |
735iA 10/87 | 425 707 | 10,8 | 48 | 0,92 | 1,32 | 1840 | Ingen utpräglad lyxbil, snarare stor bil med mycket högt bruksvärde. Välbyggd, bekväm, säker att köra. Mycket pengar, mycket bil. Bra belysning, snål för sin storlek. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|