AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G09 ] [ G70 ] [ G42 ] [ U11 ] [ I20 ] [ U06 ] [ G22 ] [ G06 ] [ F40 ] [ G29 ]
G15 ] [ G07 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ]
161472

Modellguide BMW E32

E32

Andra generationens sju-serie. Mycket efterlängtad ersättare till den åldrande föregångaren. Ofattbar hysteri kring introduceringen i augusti 1986. Hypermodern för sin tid, och satte en ny standard för lyxlimousiner. Erbjöds senare i förlängd version samt med den legendariskt omtalade V12:an.

ModellHkCyl/VolFörbr0-100 km/hToppfartNyprisÖvrigt
1987730i
735i
735iL
184
211
211
6/2986
6/3430
6/3430
1,16 (1,22)
1,17 (1,15)
1,15 (1,25)
9,4 (11,3)
8,3 (9,8)
8,3 (9,8)
220 (212)
230 (222)
230 (222)
285000:-
330800:-
iu
 
1988730i
735i
735iL
750i
750iL
184
211
211
300
300
6/2986
6/3430
6/3430
12/4988
12/4988
1,16 (1,22)
1,17 (1,23)
1,15 (1,25)
(1,43)
(1,47)
9,4 (11,3)
8,3 (9,8)
8,3 (9,8)
(7,4)
(7,4)
220 (212)
230 (222)
230 (222)
(250)*
(250)*
299000:-
359000:-
385000:-
505000:-
595000:-
 
1989730i
735i
735iL
750i
750iL
185
211
211
300
300
6/2986
6/3430
6/3430
12/4988
12/4988
1,16 (1,21)
1,17 (1,24)
1,15 (1,25)
(1,42)
(1,47)
9,3 (11,6)
8,3 (9,1)
8,3 (9,1)
(7,4)
(7,4)
222 (212)
230 (222)
230 (222)
(250)*
(250)*
331800:-
397800:-
421800:-
551800:-
645800:-
 
1990730i
735i
735iL
750i
750iL
188
211
211
300
300
6/2986
6/3430
6/3430
12/4988
12/4988
1,12 (1,18)
1,11 (1,22)
1,12 (1,22)
(1,39)
(1,39)
9,3 (10,6)
8,3 (9,1)
8,3 (9,1)
(7,4)
(7,4)
220 (212)
230 (222)
230 (222)
(250)*
(250)*
332000:-
399000:-
441000:-
554000:-
649000:-
 
1991730i
735i
735iL
750i
750iL
188
211
211
300
300
6/2986
6/3430
6/3430
12/4988
12/4988
1,12 (1,18)
1,11 (1,22)
1,12 (1,22)
(1,39)
(1,43)
9,3 (10,6)
8,3 (9,1)
8,3 (9,1)
(7,4)
(7,4)
222 (222)
230 (230)
230 (230)
(250)*
(250)*
379000:-
449000:-
475000:-
599000:-
699000:-
 
1992730i
735i
750i
750iL
188
211
300
300
6/2986
6/3430
12/4988
12/4988
1,12 (1,18)
(1,22)
(1,39)
(1,43)
9,3 (10,6)
(9,1)
(7,4)
(7,4)
222 (222)
(230)
(250)*
(250)*
397000:-
468000:-
635000:-
728000:-
 
1993730i
730i
740i
740iL
750i
750iL
188
218
286
286
300
300
6/2986
8/2997
8/3982
8/3982
12/4988
12/4988
1,12 (1,18)
1,11 (1,13)
(1,19)
(1,19)
(1,39)
(1,43)
9,3 (10,6)
8,5 (9,3)
(7,4)
(7,4)
(7,4)
(7,4)
222 (222)
233 (230)
(240)*
(240)*
(250)*
(250)*
398000:-
425000:-
508000:-
iu
iu
726000:-
 
1994730i
740i
740iL
750i
750iL
218
286
286
300
300
8/2997
8/3982
8/3982
12/4988
12/4988
1,11 (1,13)
(1,19)
(1,19)
(1,39)
(1,43)
8,5 (9,3)
(7,4)
(7,4)
(7,4)
(7,4)
233 (230)
(250)*
(250)*
(250)*
(250)*
480000:-
570000:-
iu
iu
799000:-
 
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.


Mått
Längd491
Bredd181
Höjd141
Hjulbas283
Spårvidd fram153
Spårvidd bak155
Vändcirkel1080
Undantag:

Längd: iL 502 cm.
Höjd: iL 140 cm.
Hjulbas: iL 295 cm.
Spårvidd bak: iL 156 cm.
Vändcirkel: iL 1120 cm.


Karossvarianter

735iA4-dörrars sedan
4-dörrars sedan
Lång version
"L"
750iAL



Teknikens Värld om E32


Modell
testad
Pris0-100
km/h
100-0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
740iA
4/93
508 0007,7371,031,361860Härlig motor, livlig och kraftfull. Småstötig i låg fart och en del vindbrus. Mycket hanterbar trots den höga vikten. Kupéutrymmet generöst för fyra och tillräckligt för fem. Bättre byggd än övriga BMW (inklusive 850i). Billiga reservdelar!
735iA
7/91
465 0008,7460,991,311800Testades mot Lexus LS 400. Slaktad av jättetoyotan! Anses sämre på samtliga punkter utom högfartsstabilitet och bromsar.
750iLA
5/88
610 0007,2481,181,581980Ett högre betyg är svårt att ge. V12:an en fröjd för ögat och nästan omärklig för örat. Går obesvärat i 250 på Autobahn. Baksätet överträffas endast av förarplatsen. Omfattande standardutrustning.
735iA
10/87
425 70710,8480,921,321840Ingen utpräglad lyxbil, snarare stor bil med mycket högt bruksvärde. Välbyggd, bekväm, säker att köra. Mycket pengar, mycket bil. Bra belysning, snål för sin storlek.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.




AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G09 ] [ G70 ] [ G42 ] [ U11 ] [ I20 ] [ U06 ] [ G22 ] [ G06 ] [ F40 ] [ G29 ]
G15 ] [ G07 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ]