136029
Modellguide BMW E31
|
 |
Åtta-serien. Ersatte 6-serien som var inne på sitt trettonde tillverkningsår. Kompetent och vacker långdistanskomfortkryssare. Pressen något kritisk, inte samma succé som 5 och 7-serien som presenterades strax innan. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1990 | 850i | 300 | 12/4988 | 1,41 (1,39) | 6,8 (7,4) | 250 (250)* | 725000:- | |
1991 | 850i | 300 | 12/4988 | 1,44 (1,39) | 6,8 (7,4) | 250 (250)* | 739000:- | |
1992 | 850i | 300 | 12/4988 | 1,43 (1,43) | 6,8 (7,4) | 250 (250)* | 768000:- | |
1993 | 850Ci 850CSi | 300 381 | 12/4988 12/5576 | 1,41 (1,39) 1,41 | 6,8 (7,4) 6,0 | 250 (250)* 250* | 849000:- 980000:- |
850CSi endast som 6-växlad manuell. |
1994 | 840Ci 850Ci 850CSi | 286 300 381 | 8/3982 12/4988 12/5576 | (1,25) 1,43 (1,43) 1,41 | (6,9) 6,8 (7,4) 6,0 | (250)* 250 (250)* 250* | 660000:- 849000:- 980000:- | |
1995 | 840CiA 850CiA 850CSi | 286 326 381 | 8/3982 12/5379 12/5576 | (1,16) (1,25) 1,41 | (7,4) (6,3) 6,0 | (250)* (250)* 250* | 660000:- 850000:- 980000:- | |
1996 | 840CiA | 286 | 8/4398 | (1,38) | (7,1) | (250)* | 714000:- | |
1997 | 840CiA | 286 | 8/4398 | (1,31) | (6,6) | (250)* | 699000:- | |
1998 | 840CiA | 286 | 8/4398 | (1,28) | (7,0) | (250)* | 702000:- | |
1999 | 840CiA | 286 | 8/4398 | (1,28) | (7,0) | (250)* | 702000:- | |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 478 |
Bredd | 186 |
Höjd | 134 |
Hjulbas | 268 |
Spårvidd fram | 155 |
Spårvidd bak | 156 |
Vändcirkel | 1150 |
|
Undantag:
Höjd: 850 CSi 133 cm.
|
|
Karossvarianter
|  | 2-dörrars coupé |
Teknikens Värld om E31
Modell testad | Pris | 0-100 km/h | 100-0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
850i 3/91 | 739 000 | 7,1 | 47 | 1,06 | 1,42 | 1880 | Testad mot Mercedes 500 SL. Sexväxlad låda onödigt i en så stark bil. Motorn fin och smidig men ganska karaktärslös. Fin väghållning men okänslig styrning. Mycket tyst och stabil i hög fart. Otymplig jämfört med Volvo 740 (!). |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|