AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G32 ] [ F39 ] [ F01 ] [ G30 ] [ G11 ] [ F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F26 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F15 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]
305192

Modellguide BMW E30

E30

Andra generationens tre-serie. Presenterades våren 1983. Utseendemässigt ganska lik föregångaren, men betydligt spänstigare linjer. Omtyckt modell som fick ett för en basmodell långt liv. Rekordmånga karossvarianter erbjöds under dess livslängd. Blev första modellen som på allvar blev måltavla för stylingvågen.

ModellHkCyl/VolFörbr0-100 km/hToppfart   Nypris   Övrigt
1983318i
320i
323i
102
125
139
4/1766
6/1990
6/2315
0,89
1,01 (1,14)
1,00 (1,13)
11,2
10,4 (12,0)
9,2 (10,8)
183
196 (191)
202 (197)
 
1984318i
320i
323i
102
125
139
4/1766
6/1990
6/2315
0,89
0,96 (0,98)
0,98 (0,99)
11,2
10,4 (12,0)
9,2 (10,8)
184
196 (191)
202 (196)
78900:-
89900:-
103000:-
Möjlighet till 4-dörrars.
Synkroniserad backväxel alla 6-cyl.
1985318i
320i
323i
105
125
143
4/1766
6/1990
6/2315
0,85
0,96 (0,98)
0,98 (0,99)
11,2
10,4 (12,0)
9,1 (10,8)
184
196 (191)
202 (196)
79900:-
92500:-
109600:-
 
1986318i
320i
323i
Alpina B6
105
125
143
210
4/1766
6/1990
6/2315
6/2788
0,85
0,96 (0,98)
0,98 (0,99)
iu
11,2
10,4 (12,0)
9,1 (10,8)
7,0
184
196 (191)
202 (196)
230
87000:-
109500:-
125900:-
250000:-
M-paket 318i: Kjolar, spoilers, BBS-fälgar, sportratt, varvräknare, stripes +6975:-
1987318i
320i
325i
325iX
325i Cab
M3
105
129
170
170
170
195
4/1766
6/1990
6/2494
6/2494
6/2494
4/2302
0,82
1,08 (1,09)
1,02 (1,05)
1,09 (1,08)
1,03 (1,06)
1,02
11,8
10,6 (12,7)
8,3 (9,9)
9,2 (11,3)
8,7 (10,5)
6,9
184
195 (186)
215 (210)
210 (201)
214 (206)
230
101500:-
126400:-
164000:-
195500:-
210700:-
289000:-
Sportpaket 320i: Sportratt, sportfjädring (-20 mm), tonade rutor, spoiler fram och bak, shadowline, stripes +5053:-
1988318i
318iS
320i
325i
325iX
325i Cab
M3
105
113
129
170
170
170
195
4/1766
4/1795
6/1990
6/2494
6/2494
6/2494
4/2302
0,93
0,82
1,08 (1,09)
1,02 (1,05)
1,09 (1,08)
1,03 (1,07)
1,02
12,1
10,8
10,6 (12,7)
8,3 (9,9)
9,2 (11,2)
8,7 (10,5)
6,9
182
188
197 (188)
218 (212)
212 (206)
216 (210)
230
109900:-
117900:-
136900:-
176900:-
209900:-
229900:-
289000:-
Nytt utförande på bakljus, lister och stötfångare.
Ellipsoid-strålkastare.
Synkroniserad backväxel på alla.
1989316i
318i
320i
320i Cab
320iT
325i
325iX
325i Cab
325iT
325iXT
M3
Alpina B6
100
113
129
129
129
170
170
170
170
170
195
254
4/1596
4/1795
6/1990
6/1990
6/1990
6/2494
6/2494
6/2494
6/2494
6/2494
4/2302
6/3430
0,92
0,82
1,08 (1,09)
1,06 (1,02)
1,08 (1,06)
1,02 (1,05)
1,09 (1,08)
1,03 (1,07)
1,05 (1,04)
1,07 (1,01)
1,02
1,09
12,1
10,8
10,6 (12,7)
11,5 (13,3)
11,5 (13,3)
8,3 (9,9)
9,2 (11,2)
8,7 (10,5)
8,8 (10,1)
9,7 (11,2)
6,9
6,6
182
188
197 (188)
195 (194)
196 (188)
218 (212)
212 (206)
216 (210)
214 (212)
208 (206)
230
246
118000:-
128700:-
148300:-
198500:-
169800:-
192300:-
223800:-
244800:-
208800:-
239000:-
298700:-
352800:-
M Technic-paket 325i: M Technicratt, M Technic spoilerpaket, kryssekerfälgar, M Technic sportfjädring, tonade rutor, shadowline, sportstolar, läderknopp +21.991:-
1990316i
318i
318iT
318is 16V
320i
320i Cab
320iT
325i
325iX
325i Cab
325iT
325iXT
M3
M3 SE
100
113
113
136
129
129
129
170
170
170
170
170
215
238
4/1596
4/1795
4/1795
4/1795
6/1990
6/1990
6/1990
6/2494
6/2494
6/2494
6/2494
6/2494
4/2302
4/2467
0,81
0,81
0,85
0,81
1,05 (1,00)
1,06 (1,02)
1,05 (1,01)
1,00 (1,01)
1,05 (0,99)
1,02 (1,00)
1,03 (1,02)
1,05 (0,99)
0,98
iu
12,1
10,8
11,7
9,9
10,6 (12,3)
11,0 (13,5)
11,5 (13,2)
8,3 (9,9)
9,2 (11,2)
8,7 (10,5)
8,8 (10,1)
9,7 (11,2)
6,7
6,7
182
188
188
202
197 (195)
195 (190)
196 (195)
218 (212)
212 (206)
216 (210)
214 (212)
208 (206)
241
248
119900:-
134800:-
162000:-
139800:-
151800:-
199800:-
171000:-
198200:-
229900:-
249900:-
210000:-
254800:-
317000:-
398000:-
 
1991318iT
318is 16V
320iT
320i Cab
325iT
325i Cab
113
136
129
129
170
170
4/1795
4/1795
6/1990
6/1990
6/2494
6/2494
0,85
0,81
1,07 (1,05)
1,06 (1,02)
1,05 (1,04)
1,03 (1,03)
11,7
9,9
11,5 (13,4)
11,5 (13,4)
8,8 (10,1)
8,7 (10,5)
188
202
196 (190)
195 (190)
214 (212)
216 (210)
162000:-
154500:-
183000:-
220000:-
225000:-
275000:-
 
1992316iT
318iT
318i Cab
100
113
113
4/1596
4/1795
4/1795
0,82
0,85
0,85
13,9
11,7
12,0
179
188
187
149900:-
165000:-
212800:-
 
1993316iT
318i Cab
100
113
4/1596
4/1795
0,82
0,86
13,9
12,0
179
187
155800:-
215800:-
 
ABS och airbag standard
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda (M3 = DKG).
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.


Mått
Längd432
Bredd164
Höjd138
Hjulbas257
Spårvidd fram140
Spårvidd bak141
Vändcirkel1050
Undantag:

Bredd: iX 166 cm, M3 168 cm.
Höjd: iX 140 cm, M3 och Cabrio 137 cm, Alpina B6 3.5 135 cm.
Spårvidd fram: iX och Alpina B6 3.5 142 cm, M3 141 cm.
Spårvidd bak: iX och M3 142 cm, Alpina B6 3.5 143 cm.


Karossvarianter

2-dörrars2-dörrars sedan
4-dörrars sedan4-dörrars
Baur CabrioletBaur Cabrio
CabrioletCabriolet
TouringTouring



Teknikens Värld om E30


Modell
testad
Pris0-100
km/h
100-0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
M3 SE
18/90
398 0006,9440,740,951370Något av det snabbaste och mest lättkörda man kan lotsa runt en racerbana. Hög trimningsgrad ger rå motorgång och mycket imponerande spets till 7000 rpm. Stolar med rejält racingstuk, fungerar dock utmärkt även på långturer.
318iS
9/90
147 5009,4490,710,841200Testades mot Opel Kadett GSi. Motorn mer snäll än busig. Luftig kupé men relativt trångt baksäte. M-Technic sportchassi ger bra grepp och snälla vägegenskaper.
M3
23/89
299 8007,9470,720,921370Grymt rolig. Enormt grepp, går att köra hur fort som helst med rätt förare. Mycket styvt chassi. Känns rå som en motorsåg jämfört med de andra bilarna ur 3-serien.
325i
23/89
198 2008,3450,790,941290Kraft, körglädje och komfort. Diskret och vibrationsfri rapp motorsång. Lägsta ljudnivån av testbilarna. Finfin förarmiljö.
320i
23/89
151 80010,6510,740,921230Mjuk motorkaraktär, men saknar BMW-bett. Ej snabbare än 318i och ej snålare än 325i/M3. Hög komfort och prestige.
318i
23/89
134 8009,8490,700,811150Finns endast med fyra dörrar. Snabb, men för civiliserad för att vara GTi-bil. Bra segdragning på höga växlar. Stolarna i hårdaste laget, men gott om huvudutrymme. Bästa köp för stadsbo som då och då gör långresor.
316i
23/89
119 90012,4490,700,801150Otroligt välbalanserad väghållning. Ingen japansk fyrventilare på 1,6 liter kan konkurrera ut BMW´s minsta motor. Går mycket mjukt och spänstigt. Givet val för den som mest kör i stan.
325iX
9/89
226 0008,2460,891,001400Testades mot Audi 90 20V Quattro. Fantastiskt väggrepp vid halka. BMW-egenskaperna kvar, lätt överstyrd. Underhållande väghållning, bättre motor, växellåda och styrning. Rullar tungt, oljud från kraftöverföringen. Fin kvalitet, men spartansk och åldrad.
320i
Touring

26/88
167 0009,8470,901,021330Ingen praktisk kombi, fungerar däremot lyckat som halvkombi. Dålig takhöjd i baksätet. Törstig. Orkeslös på låga varv. Komfortabel, ganska tyst och läckra linjer för att vara en kombi.
318i
14/88
120 90011,4490,710,821160Välbyggd utifrån och in. Nya motorn drar fint både från låga och höga varv, utan att brumma eller vibrera. Hög komfort, bra fjädring. Styrningen (ej servo) något vevig. Utsökt instrumentering.
M3
20/87
274 5688,0460,780,961360Testades mot MB 190 2.3-16. Förklädd racerbil. Mycket snabb, jublar på höga varv. Briljerar med sin kurvtagningsförmåga. Bränslekonomin imponerar.
325i
Cab

12/87
210 7008,8460,841,021380Testades mot Saab 900 Cab. Bättre som cabriolet än Saab. Kompromisslöst byggd för att köras öppen och därför underbar. Något bullrig. Primitiv sufflett.
Alpina
B6 2.8

20/85
250 0008,2460,881,121340Fenomenal balans, obrottsligt neutralstyrd. Ljuvlig landsvägsvagn, som gjord för krokig asfaltsväg. Ytterst njutbart motorljud. Lägg i trean vid omkörning - och Alpina flyger.
318i
2/85
89 44510,7490,750,821100Testad mot Audi 80 GTE. Testbilen utrustad med "M-paket". Orkeslös motor på låga varv, växellåda ej av normal BMW-klass. Utsökta stolar, bra förarmiljö. Katastrofalt dåligt baksäte, hyfsat bagageutrymme.
323i
5/84
107 4008,8470,710,821240Testad mot Mercedes 190E. Motor i särklass, mjuk motorkaraktär och rivigt temperament. Sex cylindrar är fler än fyra. Låg bensinförbrukning. Vacker och funktionell förarplats. Relativt underhållande och säkra vägegenskaper. Dåligt baksäte, bra framsäte.
323i
11/83
100 6508,8470,710,821210Svårt att motivera den stora prisskillnaden gentemot 320i. Något bättre drag på låga varv. Bra bagageutrymme, bra värme, bra bromsar.
320i
11/83
83 6509,6470,700,801160Att köra den snabbt på krokiga vägar är ungefär så roligt som man får i livet. Förarmiljön föranleder ingenting att klaga på. Trångt baksäte.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.






AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G32 ] [ F39 ] [ F01 ] [ G30 ] [ G11 ] [ F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F26 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F15 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]







Däck365