AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G09 ] [ G70 ] [ G42 ] [ U11 ] [ I20 ] [ U06 ] [ G22 ] [ G06 ] [ F40 ] [ G29 ]
G15 ] [ G07 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ]
162612

Modellguide BMW E28

E28

Andra generationens fem-serie. Började tillverkas juni 1981. Trots utseendemässiga likheter med den föregående generationen till stora delar en helt ny bil. Sänkt vikt och lägre luftmotstånd gav lägre bränsleförbrukning än föregångaren. BMW´s första diesel hamnade senare i den här karossen. Trots att modeller med anmärkningsvärda prestanda fanns på programmet, ansågs den ganska omodern och åldrande mot slutet.

ModellHkCyl/VolFörbr0-100 km/hToppfartNyprisÖvrigt
1982518i
528i
102
184
4/1766
6/2788
0,99
1,22 (1,27)
13,7
8,9 (11,0)
172
209 (203)
 
1983518i
520i
528i
102
125
184
4/1766
6/1990
6/2788
0,99
1,06 (1,19)
1,08 (1,12)
13,7
11,4 (14,1)
8,9 (11,0)
172
185 (179)
209 (203)
 
1984518i
520i
524td
528i
105
125
115
184
4/1766
6/1990
6/2443
6/2788
0,93
0,98 (0,98)
0,69 (0,71)
1,07 (1,11)
12,6
11,4 (13,8)
12,9 (13,6)
8,9 (11,0)
175
188 (184)
180 (175)
212 (206)
81900:-
93900:-
111300:-
112600:-
Synkroniserad backväxel på alla 6-cyl.
Alla med c-lås får deadlock.
Automatlåda fyrstegad.
1985518i
520i
524td
528i
M535i
105
125
115
184
204
4/1766
6/1990
6/2443
6/2788
6/3430
0,85
0,98 (0,98)
0,69 (0,71)
1,07 (1,11)
1,09 (1,17)
12,6
11,4 (13,8)
12,9 (13,6)
8,4 (11,2)
7,5 (9,3)
175
188 (184)
180 (175)
215 (208)
224 (219)
83900:-
96900:-
114500:-
116000:-
162000:-
Pristillägg servo & 5-vxl: 8965:-
1986518i
520i
524td
528i
535i
105
125
115
184
204
4/1766
6/1990
6/2443
6/2788
6/3430
0,85
0,98 (0,98)
0,69 (0,71)
1,07 (1,11)
1,09 (1,17)
12,6
11,4 (13,8)
12,9 (13,6)
8,4 (11,4)
7,5 (9,3)
175
188 (184)
180 (175)
215 (208)
220 (219)
93900:-
109800:-
121800:-
126900:-
165500:-
Pristillägg servo & 5-vxl: 8975:-
M535i: 176025:-
1987518i
520i
520iK
524td
528i
535i
105
125
129
115
184
204
4/1766
6/1990
6/1990
6/2443
6/2788
6/3430
0,85
0,98 (0,98)
1,09 (1,09)
0,69 (0,71)
1,07 (1,11)
1,09 (1,17)
12,6
11,4 (13,7)
12,1 (14,4)
12,9 (13,6)
8,4 (10,8)
7,5 (9,3)
175
188 (184)
190 (183)
180 (175)
215 (208)
220 (214)
106400:-
126900:-
126900:-
142800:-
160000:-
192400:-
518i/520iK finns i s.k S-utförande.
M535i toppar 224 (219).
Synkroniserad backväxel på alla.
1988518iS1054/17660,8512,6175135500:- 
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.


Mått
Längd462
Bredd170
Höjd141
Hjulbas262
Spårvidd fram143
Spårvidd bak147
Vändcirkel1050
Undantag:

Vändcirkel: 82-84 1090 cm, 535i 1100 cm.


Karossvarianter

528i -864-dörrars sedan



Teknikens Värld om E28


Modell
testad
Pris0-100
km/h
100-0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
M535iA
19/86
210 6009,4460,901,181540Testades mot Mercedes 300 E. 225:or på 16" fälg inte lyckat, sämre kursstabilitet och kurvegenskaper. Motorn kultiverad, drar bra från låga varv och bra drag från 4000 rpm. Automaten mjuk och villig. Hård fjädring och stötiga däck.
M535i
14/85
170 9657,8460,821,001510Drar snällt och mjukt på låga varv, men den verkliga råstyrkan finns runt 4000 varv. Ovanligt härlig att köra. Går snålt när den körs lagligt. Svårdefinierbar känsla av klass, kvalitet och precision.
524td
15/84
120 12512,1480,590,711430Stark på låga varv, slutar varva där 520i börjar. Tungjobbad växellåda, men exakta lägen. Något bättre kurstabilitet än 520i.
520i
15/84
102 72510,8540,760,921340Ganska klen på låga varv, men det händer desto mer uppåt 4000 varv. Ombonad inredning och god sittkomfort. Välbalanserad och rolig att köra.
518i
21/82
61 90014,8520,710,901230Testades mot Mercedes 200. Smidig, snål, underhållande köregenskaper. Motorn i minsta laget, kvick och exakt växellåda. Föredömlig förarmiljö.
528i
3/82
89 8709,0-0,971,121410Testades mot 3 andra sexcylindriga bilar. Gedigen och genomarbetad konstruktion. Klart snabbast och dessutom snålast. Bäst benutrymme fram och sämst bak.
518i
21/81
59 90014,8520,710,901260Mer status än sting, Motorn kultiverad och bränslenål, men inte stark. Angenäm att färdas i, mycket tystlåten. Klent utrustad. Chassit har konstruktionslösningar hämtade från 7-serien.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.




AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G09 ] [ G70 ] [ G42 ] [ U11 ] [ I20 ] [ U06 ] [ G22 ] [ G06 ] [ F40 ] [ G29 ]
G15 ] [ G07 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ]