162612
Modellguide BMW E28 |
 |
Andra generationens fem-serie. Började tillverkas juni 1981. Trots utseendemässiga likheter med den föregående generationen till stora delar en helt ny bil. Sänkt vikt och lägre luftmotstånd gav lägre bränsleförbrukning än föregångaren. BMW´s första diesel hamnade senare i den här karossen. Trots att modeller med anmärkningsvärda prestanda fanns på programmet, ansågs den ganska omodern och åldrande mot slutet. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1982 | 518i 528i | 102 184 | 4/1766 6/2788 | 0,99 1,22 (1,27) | 13,7 8,9 (11,0) | 172 209 (203) | | |
1983 | 518i 520i 528i | 102 125 184 | 4/1766 6/1990 6/2788 | 0,99 1,06 (1,19) 1,08 (1,12) | 13,7 11,4 (14,1) 8,9 (11,0) | 172 185 (179) 209 (203) | | |
1984 | 518i 520i 524td 528i | 105 125 115 184 | 4/1766 6/1990 6/2443 6/2788 | 0,93 0,98 (0,98) 0,69 (0,71) 1,07 (1,11) | 12,6 11,4 (13,8) 12,9 (13,6) 8,9 (11,0) | 175 188 (184) 180 (175) 212 (206) | 81900:- 93900:- 111300:- 112600:- | Synkroniserad backväxel på alla 6-cyl.
Alla med c-lås får deadlock.
Automatlåda fyrstegad. |
1985 | 518i 520i 524td 528i M535i | 105 125 115 184 204 | 4/1766 6/1990 6/2443 6/2788 6/3430 | 0,85 0,98 (0,98) 0,69 (0,71) 1,07 (1,11) 1,09 (1,17) | 12,6 11,4 (13,8) 12,9 (13,6) 8,4 (11,2) 7,5 (9,3) | 175 188 (184) 180 (175) 215 (208) 224 (219) | 83900:- 96900:- 114500:- 116000:- 162000:- | Pristillägg servo & 5-vxl: 8965:- |
1986 | 518i 520i 524td 528i 535i | 105 125 115 184 204 | 4/1766 6/1990 6/2443 6/2788 6/3430 | 0,85 0,98 (0,98) 0,69 (0,71) 1,07 (1,11) 1,09 (1,17) | 12,6 11,4 (13,8) 12,9 (13,6) 8,4 (11,4) 7,5 (9,3) | 175 188 (184) 180 (175) 215 (208) 220 (219) | 93900:- 109800:- 121800:- 126900:- 165500:- | Pristillägg servo & 5-vxl: 8975:- M535i: 176025:- |
1987 | 518i 520i 520iK 524td 528i 535i | 105 125 129 115 184 204 | 4/1766 6/1990 6/1990 6/2443 6/2788 6/3430 | 0,85 0,98 (0,98) 1,09 (1,09) 0,69 (0,71) 1,07 (1,11) 1,09 (1,17) | 12,6 11,4 (13,7) 12,1 (14,4) 12,9 (13,6) 8,4 (10,8) 7,5 (9,3) | 175 188 (184) 190 (183) 180 (175) 215 (208) 220 (214) | 106400:- 126900:- 126900:- 142800:- 160000:- 192400:- | 518i/520iK finns i s.k S-utförande.
M535i toppar 224 (219).
Synkroniserad backväxel på alla. |
1988 | 518iS | 105 | 4/1766 | 0,85 | 12,6 | 175 | 135500:- | |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 462 |
Bredd | 170 |
Höjd | 141 |
Hjulbas | 262 |
Spårvidd fram | 143 |
Spårvidd bak | 147 |
Vändcirkel | 1050 |
|
Undantag:
Vändcirkel: 82-84 1090 cm, 535i 1100 cm.
|
|
Karossvarianter
|  | 4-dörrars sedan |
Teknikens Värld om E28
Modell testad | Pris | 0-100 km/h | 100-0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
M535iA 19/86 | 210 600 | 9,4 | 46 | 0,90 | 1,18 | 1540 | Testades mot Mercedes 300 E. 225:or på 16" fälg inte lyckat, sämre kursstabilitet och kurvegenskaper. Motorn kultiverad, drar bra från låga varv och bra drag från 4000 rpm. Automaten mjuk och villig. Hård fjädring och stötiga däck. |
M535i 14/85 | 170 965 | 7,8 | 46 | 0,82 | 1,00 | 1510 | Drar snällt och mjukt på låga varv, men den verkliga råstyrkan finns runt 4000 varv. Ovanligt härlig att köra. Går snålt när den körs lagligt. Svårdefinierbar känsla av klass, kvalitet och precision. |
524td 15/84 | 120 125 | 12,1 | 48 | 0,59 | 0,71 | 1430 | Stark på låga varv, slutar varva där 520i börjar. Tungjobbad växellåda, men exakta lägen. Något bättre kurstabilitet än 520i. |
520i 15/84 | 102 725 | 10,8 | 54 | 0,76 | 0,92 | 1340 | Ganska klen på låga varv, men det händer desto mer uppåt 4000 varv. Ombonad inredning och god sittkomfort. Välbalanserad och rolig att köra. |
518i 21/82 | 61 900 | 14,8 | 52 | 0,71 | 0,90 | 1230 | Testades mot Mercedes 200. Smidig, snål, underhållande köregenskaper. Motorn i minsta laget, kvick och exakt växellåda. Föredömlig förarmiljö. |
528i 3/82 | 89 870 | 9,0 | - | 0,97 | 1,12 | 1410 | Testades mot 3 andra sexcylindriga bilar. Gedigen och genomarbetad konstruktion. Klart snabbast och dessutom snålast. Bäst benutrymme fram och sämst bak. |
518i 21/81 | 59 900 | 14,8 | 52 | 0,71 | 0,90 | 1260 | Mer status än sting, Motorn kultiverad och bränslenål, men inte stark. Angenäm att färdas i, mycket tystlåten. Klent utrustad. Chassit har konstruktionslösningar hämtade från 7-serien. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|