BMW M1 E26
Modellguide
BMW M1
E26
På bilsalongen i Frankfurt presenterades en supersportbil från Tyskland; BMW M1. Detta var år 1978. Bilen ser verkligen ut som klassisk sportbil ska göra. Formgivningen står Italien för, eller närmare bestämt Giorgetto Giugiaro. Om linjerna känns igen så är det nog för att dom påminner mycket om Lotus Esprit, Giorgetto designade nämligen den också.

Bilen byggdes i huvudsak för att tävlas med. Motorn blev en 3,5 liters sexa som monterades i mitten. Det var möjligt att få ut upp emot 800 hk i motorn. Men man stannade redan på 277 hk för driftsäkerhetens skull. Kaross, inredning och chassi byggdes i Italien och motor och annan teknik monterades i München. Det byggdes ca 453 st M1:or, varav 53 st för tävlingsbruk.
Typ Hk Cyl Vol l/100 km 0-100 Max hast Nypris
1978
M1 277 6/3430 1,96 5,6 262 DEM 100000

Kommentar:

Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Rena elbilar har blå bakgrund såvida inte modellen utgörs av enbart elbilar.
Mått
Modell M1
Längd 4360
Bredd 1820
Höjd 1140
Hjulbas 2560
Volym bagage l 150

Karossvarianter

BMW M1 E26
M1 E26 2-d Coupé

Interiör

BMW M1 E26
M1 E26