Modellguide
BMW M1
E26
BMW M1
E26
Bilen byggdes i huvudsak för att tävlas med. Motorn blev en 3,5 liters sexa som monterades i mitten. Det var möjligt att få ut upp emot 800 hk i motorn. Men man stannade redan på 277 hk för driftsäkerhetens skull. Kaross, inredning och chassi byggdes i Italien och motor och annan teknik monterades i München. Det byggdes ca 453 st M1:or, varav 53 st för tävlingsbruk.
Typ | Hk | Cyl Vol | l/100 km | 0-100 | Max hast | Nypris |
---|---|---|---|---|---|---|
1978 | ||||||
M1 | 277 | 6/3430 | 1,96 | 5,6 | 262 | DEM 100000 |
Kommentar: |
||||||
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden.
Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring C = Coupé GC = Gran Coupé X = Fyrhjulsdrift d = Diesel cpt = Compact EDE = Efficient Dynamics Edition * = Toppfart elektroniskt begränsad iu = ingen uppgift. Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc. Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt. Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga. Rena elbilar har blå bakgrund såvida inte modellen utgörs av enbart elbilar. |
Modell | M1 |
---|---|
Längd | 4360 |
Bredd | 1820 |
Höjd | 1140 |
Hjulbas | 2560 |
Volym bagage l | 150 |
Karossvarianter
M1 E26 2-d Coupé
Interiör
M1 E26