108125
Modellguide BMW E24
|
 |
6-serien. Presenterades i mars 1976 som lyckad ersättare till de vackra 3.0 coupéerna. Byggde till stora delar på 5-seriens chassi. Karosserna tillverkades av Karmann, BMW tog senare över vilket gjorde bilen mindre rostkänslig. Tillverkades i hela 12 år vilket gör den till en av de mest långlivade modellerna. Sista årsmodellen erbjöds med den mycket snabba 24-ventilers M-motorn, vilket gjorde bilen till en formidabel racer. |
|
Modell |
Hk |
Cyl/Vol |
Förbr |
0-100 km/h |
Toppfart |
Nypris |
Övrigt |
1977 |
633CSi |
200 |
6/3210 |
1,30 |
7,9 (7,9) |
215 (207) |
122000:- |
|
1978 |
633CSi |
197 |
6/3210 |
(1,40) |
(10,4) |
(210) |
|
Endast automat från 78-82. |
1979 |
633CSi |
197 |
6/3210 |
(1,40) |
(10,4) |
(210) |
155900:- |
|
1980 |
633CSi |
197 |
6/3210 |
(1,40) |
(10,4) |
(210) |
|
|
1981 |
633CSi |
197 |
6/3210 |
(1,40) |
(10,4) |
(210) |
|
|
1982 |
633CSi |
197 |
6/3210 |
(1,22) |
(10,4) |
(210) |
|
Ny instrumentering. |
1983 |
635CSi |
197 |
6/3210 |
1,19 (1,14) |
7,8 (9,4) |
219 (212) |
|
Möjlighet till manuell låda.
Automaten fyrstegad. |
1984 |
635CSi |
197 |
6/3210 |
1,19 (1,14) |
7,8 (9,4) |
219 (212) |
266750:- |
|
1985 |
635CSi |
204 |
6/3430 |
1,09 (1,17) |
7,5 (9,3) |
224 (218) |
266750:- |
|
1986 |
635CSi |
204 |
6/3430 |
1,09 (1,17) |
7,5 (9,3) |
224 (218) |
295000:- |
|
1987 |
635CSi |
204 |
6/3430 |
1,09 (1,17) |
7,5 (9,3) |
224 (218) |
344300:- |
|
1988 |
635CSi |
208 |
6/3430 |
1,23 (1,27) |
8,1 (9,0) |
225 (220) |
369000:- |
Katalysator. |
1989 |
635CSi
M635CSi |
211
260 |
6/3430
6/3453 |
1,23 (1,27)
1,66 |
8,1 (9,0)
6,9 |
225 (220)
245 |
397800:-
497800:- |
|
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd |
481 |
Bredd |
172 |
Höjd |
136 |
Hjulbas |
263 |
Spårvidd fram |
143 |
Spårvidd bak |
146 |
Vändcirkel |
1120 |
|
Undantag:
Längd: 77-81 475 cm.
Spårvidd fram: 77-81 142 cm.
Spårvidd bak: 77-81 149 cm.
|
|
Karossvarianter
|
 |
2-dörrars coupé |
Teknikens Värld om E24
Modell
testad |
Pris |
0-100
km/h |
100-0
m |
l/mil
90 |
l/mil
snitt |
Tjvikt |
Teknikens Värld tyckte: |
635CSi
14/83 |
247 725 |
8,3 |
46 |
0,94 |
1,12 |
1540 |
Motorn smidig och vibrationsfri, men kräver varv för rätt temperament. Färddator komplicerad. Förfinad och formfulländad instrumentering. Ypperliga framstolar, baksätet endast för barn. Sportig. Mycket stadig även i höga farter, servostyrningen härlig. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|