83840
Modellguide BMW E23 |
 |
Första generationens 7-serie. Presenterades i maj 1977 och ersatte den långlivade och storsäljande 3.0-serien. Inte lika vacker som sin föregångare men komforten ansågs extremt hög. Ansågs trots sin höga vikt ha fullgoda prestanda och sålde mycket bra.
|
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1978 | 728i 733i | 177 197 | 6/2788 6/3210 | (1,50) (1,65) | (12,5) (10,6) | (189) (198) | | |
1979 | 728i 733i | 177 197 | 6/2788 6/3210 | (1,50) (1,65) | (12,5) (10,6) | (189) (198) | 103900:- 121000:- | |
1980 | 728i 733i | 177 197 | 6/2788 6/3210 | (1,50) (1,65) | (12,5) (10,6) | (189) (198) | | |
1981 | 728i 733i | 177 197 | 6/2788 6/3210 | (1,50) (1,30) | (12,5) (10,6) | (189) (198) | | |
1982 | 728i 733i | 184 197 | 6/2788 6/3210 | (1,27) (1,30) | (12,5) (10,6) | (189) (198) | | ABS standard på 733i. Ny instrumentering. |
1983 | 728i 735i | 184 197 | 6/2788 6/3210 | 1,14 (1,16) 1,19 (1,16) | 9,6 (11,8) 8,3 (10,3) | 203 (196) 210 (203) | | Modifierad front och bakparti. Automatlåda fyrstegad. |
1984 | 728i 735i 745i | 184 197 252 | 6/2788 6/3210 6/3210 | 1,12 (1,16) 1,19 (1,16) (1,23) | 9,6 (11,8) 8,3 (10,3) (7,9) | 203 (196) 210 (203) (227) | 163300:- 222000:- 275000:- | |
1985 | 728i 735i 745i | 184 204 252 | 6/2788 6/3430 6/3430 | 1,12 (1,16) 1,16 (1,21) (1,23) | 9,6 (11,8) 8,2 (9,9) (8,4) | 203 (196) 212 (207) (224) | 163300:- 222000:- 275000:- | |
1986 | 728i 735i 745i | 184 204 252 | 6/2788 6/3430 6/3430 | 1,12 (1,16) 1,16 (1,21) (1,23) | 9,6 (11,8) 8,2 (9,9) (7,9) | 203 (196) 212 (207) (227) | 189000:- 254000:- 310000:- | 745iA Highline: 399000:- |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 490 |
Bredd | 181 |
Höjd | 143 |
Hjulbas | 280 |
Spårvidd fram | 151 |
Spårvidd bak | 152 |
Vändcirkel | 1160 |
|
Undantag:
Längd 78-81 486 cm.
Spårvidd fram: 728i 78-81 150 cm.
Spårvidd bak: 728i 78-81 151 cm.
|
|
Karossvarianter
|  | 4-dörrars sedan |
Teknikens Värld om E23
Modell testad | Pris | 0-100 km/h | 100-0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
745iA 3/85 | 289 000 | 7,3 | 47 | 1,04 | 1,31 | 1750 | Testades mot Mercedes 500 SEL. Förvuxen sportvagn som uppmuntrar till hårdkörning, imponerande bett från 2000 rpm. Chassit motsvarar ej dom mycket goda fartresurserna. Bra förarmiljö, men mängden elektroniska leksaker överarbetat. Utmärkt körställning. BMW är förarens bil. |
745iA 24/83 | - | 7,7 | - | 1,00 | 1,30 | - | Framtidsteknik i lyxpaket. Programstyrda automatlådan intressant. Mycket snabb vagn, explosiv acceleration. Instabil i toppfart. |
735iA 24/83 | 224 500 | 10,2 | 47 | 0,99 | 1,24 | 1630 | Ett rullande dataspel. Kombinationen styrka/mjuk, tyst gång/bränsleekonomi unik bland sexcylindriga motorer. Imponerande bränsleförbrukning på landsväg. ABS säkerhetsdetalj av hög kaliber, färddator mer diskutabel finess. Behaglig klimatanläggning. |
733iA 1/78 | 116 000 | 9,9 | 52 | 1,26 | 1,50 | 1720 | Nästan helt perfekt förarmiljö. All utrustning och mer därtill. Raka sexan sportig men tom i botten, automatlådan tveksam och något ryckig. Svårhanterlig i halka. Mycket snabb. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|