AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G15 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ] [ G11 ]
F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]
103497

Modellguide BMW E21

E21

Första generationens 3-serie. Presenterades i juli 1975 och ersatte den enormt populära 02-serien. Första modellen med svängd instrumentpanel, vinklad mot föraren. Modellen fick mycket hård kritik i början för sina tveksamma vägegenskaper, och hjulupphängningar ändrades ganska omgående till det bättre. Mager standardutrustning och kort tillbehörslista, undantaget 323i.

ModellHkCyl/VolFörbr0-100 km/hToppfart   Nypris   Övrigt
1976316
318
320
320i
90
98
109
125
4/1573
4/1766
4/1990
4/1990
0,95
iu
0,99
0,95
13,8
11,9
11,2 (11,2)
9,9
160
165
170 (160)
180
33750:-
35150:-
36950:-
43450:-
 
1977316
318
320
320i
90
98
109
125
4/1573
4/1766
4/1990
4/1990
iu
iu
iu
iu
13,8
11,9
11,2 (11,2)
9,9
160
165
170 (160)
180
34500:-
36000:-
37900:-
44500:-
Väghållning förbättrad.
Jubileumsmodell i 100 ex av 320, pristillägg 5900:-
1978316
320
320i
90
109
125
4/1573
4/1990
4/1990
iu
iu
iu
13,8
11,2 (11,2)
9,9
160
170 (160)
180
 
1979316
320
323i
90
109
143
4/1573
4/1990
6/2316
0,90
1,00 (1,10)
1,10 (1,20)
13,8
11,2
9,5 (11,7)
160
170
190 (185)
46400:-
51400:-
61800:-
 
1980316
320
320i
323i
90
109
102
143
4/1573
4/1990
4/1766
6/2316
0,89
1,00 (1,10)
0,95 (1,00)
1,12 (1,20)
13,8
11,2
12,5 (14,5)
9,5 (11,7)
160
170
170
190
Elspeglar på alla.
320i ersatte 320 under modellåret.
1981318i
320i
323i
102
102
143
4/1766
4/1766
6/2316
0,95 (0,96)
0,95 (0,96)
1,11 (1,16)
12,0 (14,5)
12,5 (14,5)
9,5 (11,7)
170
170 (165)
191 (185)
Endast utrustning skiljer 318i/320i.
1982318i
320i
323i
102
102
143
4/1766
4/1766
6/2316
0,95 (0,96)
0,95 (0,96)
1,11 (1,16)
12,5 (14,5)
12,5 (14,5)
9,5 (11,8)
169 (164)
169 (164)
191 (185)
Endast utrustning skiljer 318i/320i.
1983318i
320i
323i
102
102
143
4/1766
4/1766
6/2316
0,95 (0,96)
0,95 (0,96)
1,06 (1,16)
12,5 (14,5)
12,5 (14,5)
9,5 (11,8)
169 (165)
169 (165)
191 (185)
Endast utrustning skiljer 318i/320i.
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda (M3 = DKG).
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.


Mått
Längd435
Bredd161
Höjd138
Hjulbas256
Spårvidd fram136
Spårvidd bak138
Vändcirkel1030
Undantag:

Spårvidd fram: 320/320i 76-79 140 cm.
Spårvidd fram: 80-83 har alla 139 cm.
Spårvidd bak: 320/320i 140 cm.
Spårvidd bak: 80-83 har alla 140 cm.


Karossvarianter

2-dörrars2-dörrars sedan
Baur CabrioletBaur Cabrio



Teknikens Värld om E21


Modell
testad
Pris0-100
km/h
100-0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
318i
19/81
54 05011,3520,720,861130Testades mot Alfa Romeo Giulietta. Motor mjuk och vibrationsfri, men ganska beskedlig segdragning. Låg bränsleförbrukning tack vare hög utväxling. Bra stolar, trångt baksäte. Välbyggd och gedigen. Diskret motor och lågt vindbrus.
323i
Cabrio

11/80
93 5009,1560,901,041230Baur Cabrio. För mycket tak kvar. Håller tätt mycket bra, klarar lätt en maskintvätt. Tar bort en hel del bakåtsikt. Vridstyv för att vara "öppen". Lilla sexan en fullträff, snål och varvvillig. Högt vindbrus. Frambromsarna låser alldeles för lätt.
320i
1/80
53 70012,0500,891,031150Testades mot Alfasud 1,5 Sprint Veloce och VW Golf GTI. 1,8 litersmotorn måste köras hårt för att ge sitt bästa. Surrig över 90 km/h. Fin fjädringskomfort men förrädisk i halka. Behaglig värme och effektiv ventilation. Nästan perfekt förarmiljö, endast digitaluret skämmer.
323i
15/78
69 1508,4460,841,021220Stark sexcylindrig motor, utmärkt förarmiljö, trångt och obekvämt baksäte. En blixtrande kvick ungkarlsbil som kräver stark karaktär.
320
4/77
41 90012,21520,830,991160Testades mot Audi 80 GTE. Motor tjurig vid kallstart men smidig och vibrationsfri varm. Den modifierade bakvagnen gör bilen stabilare vid frän kurvtagning. Bra värme/ventilation. Stabilt byggd.
320
3/76
36 95011,81530,881,041120Den perfekta entusiastbilen, bortsett från den sladdriga bakvagnen. 109-hästaren ger det riktiga BMW-temperamentet. Förarmiljö - perfekt. Läckert detaljarbete. Fin koppling och bättre växellåda finns knappast. Behagligt dämpad ljudnivå.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.






AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G15 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ] [ G11 ]
F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]