107419
Modellguide BMW E21 |
 |
Första generationens 3-serie. Presenterades i juli 1975 och ersatte den enormt populära 02-serien. Första modellen med svängd instrumentpanel, vinklad mot föraren. Modellen fick mycket hård kritik i början för sina tveksamma vägegenskaper, och hjulupphängningar ändrades ganska omgående till det bättre. Mager standardutrustning och kort tillbehörslista, undantaget 323i. |
| Modell | Hk | Cyl/Vol | Förbr | 0-100 km/h | Toppfart | Nypris | Övrigt |
1976 | 316 318 320 320i | 90 98 109 125 | 4/1573 4/1766 4/1990 4/1990 | 0,95 iu 0,99 0,95 | 13,8 11,9 11,2 (11,2) 9,9 | 160 165 170 (160) 180 | 33750:- 35150:- 36950:- 43450:- | |
1977 | 316 318 320 320i | 90 98 109 125 | 4/1573 4/1766 4/1990 4/1990 | iu iu iu iu | 13,8 11,9 11,2 (11,2) 9,9 | 160 165 170 (160) 180 | 34500:- 36000:- 37900:- 44500:- | Väghållning förbättrad. Jubileumsmodell i 100 ex av 320, pristillägg 5900:- |
1978 | 316 320 320i | 90 109 125 | 4/1573 4/1990 4/1990 | iu iu iu | 13,8 11,2 (11,2) 9,9 | 160 170 (160) 180 | | |
1979 | 316 320 323i | 90 109 143 | 4/1573 4/1990 6/2316 | 0,90 1,00 (1,10) 1,10 (1,20) | 13,8 11,2 9,5 (11,7) | 160 170 190 (185) | 46400:- 51400:- 61800:- | |
1980 | 316 320 320i 323i | 90 109 102 143 | 4/1573 4/1990 4/1766 6/2316 | 0,89 1,00 (1,10) 0,95 (1,00) 1,12 (1,20) | 13,8 11,2 12,5 (14,5) 9,5 (11,7) | 160 170 170 190 | | Elspeglar på alla.
320i ersatte 320 under modellåret. |
1981 | 318i 320i 323i | 102 102 143 | 4/1766 4/1766 6/2316 | 0,95 (0,96) 0,95 (0,96) 1,11 (1,16) | 12,0 (14,5) 12,5 (14,5) 9,5 (11,7) | 170 170 (165) 191 (185) | |
Endast utrustning skiljer 318i/320i. |
1982 | 318i 320i 323i | 102 102 143 | 4/1766 4/1766 6/2316 | 0,95 (0,96) 0,95 (0,96) 1,11 (1,16) | 12,5 (14,5) 12,5 (14,5) 9,5 (11,8) | 169 (164) 169 (164) 191 (185) | |
Endast utrustning skiljer 318i/320i. |
1983 | 318i 320i 323i | 102 102 143 | 4/1766 4/1766 6/2316 | 0,95 (0,96) 0,95 (0,96) 1,06 (1,16) | 12,5 (14,5) 12,5 (14,5) 9,5 (11,8) | 169 (165) 169 (165) 191 (185) | |
Endast utrustning skiljer 318i/320i. |
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc.
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.
Blå bakgrund är ren elbil.
|
Mått
|
Längd | 435 |
Bredd | 161 |
Höjd | 138 |
Hjulbas | 256 |
Spårvidd fram | 136 |
Spårvidd bak | 138 |
Vändcirkel | 1030 |
|
Undantag:
Spårvidd fram: 320/320i 76-79 140 cm.
Spårvidd fram: 80-83 har alla 139 cm.
Spårvidd bak: 320/320i 140 cm.
Spårvidd bak: 80-83 har alla 140 cm. |
|
Karossvarianter
|  | 2-dörrars sedan |
Baur Cabriolet |  |
Teknikens Värld om E21
Modell testad | Pris | 0-100 km/h | 100-0 m | l/mil 90 | l/mil snitt | Tjvikt | Teknikens Värld tyckte: |
318i 19/81 | 54 050 | 11,3 | 52 | 0,72 | 0,86 | 1130 | Testades mot Alfa Romeo Giulietta. Motor mjuk och vibrationsfri, men ganska beskedlig segdragning. Låg bränsleförbrukning tack vare hög utväxling. Bra stolar, trångt baksäte. Välbyggd och gedigen. Diskret motor och lågt vindbrus. |
323i Cabrio 11/80 | 93 500 | 9,1 | 56 | 0,90 | 1,04 | 1230 | Baur Cabrio. För mycket tak kvar. Håller tätt mycket bra, klarar lätt en maskintvätt. Tar bort en hel del bakåtsikt. Vridstyv för att vara "öppen". Lilla sexan en fullträff, snål och varvvillig. Högt vindbrus. Frambromsarna låser alldeles för lätt. |
320i 1/80 | 53 700 | 12,0 | 50 | 0,89 | 1,03 | 1150 | Testades mot Alfasud 1,5 Sprint Veloce och VW Golf GTI. 1,8 litersmotorn måste köras hårt för att ge sitt bästa. Surrig över 90 km/h. Fin fjädringskomfort men förrädisk i halka. Behaglig värme och effektiv ventilation. Nästan perfekt förarmiljö, endast digitaluret skämmer. |
323i 15/78 | 69 150 | 8,4 | 46 | 0,84 | 1,02 | 1220 | Stark sexcylindrig motor, utmärkt förarmiljö, trångt och obekvämt baksäte. En blixtrande kvick ungkarlsbil som kräver stark karaktär. |
320 4/77 | 41 900 | 12,21 | 52 | 0,83 | 0,99 | 1160 | Testades mot Audi 80 GTE. Motor tjurig vid kallstart men smidig och vibrationsfri varm. Den modifierade bakvagnen gör bilen stabilare vid frän kurvtagning. Bra värme/ventilation. Stabilt byggd. |
320 3/76 | 36 950 | 11,81 | 53 | 0,88 | 1,04 | 1120 | Den perfekta entusiastbilen, bortsett från den sladdriga bakvagnen. 109-hästaren ger det riktiga BMW-temperamentet. Förarmiljö - perfekt. Läckert detaljarbete. Fin koppling och bättre växellåda finns knappast. Behagligt dämpad ljudnivå. |
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld.
Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln. 1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110. 2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.
|
|
|
|
|