AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G15 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ] [ G11 ]
F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]
80171

Modellguide BMW E12

E12

Första generationens 5-serie. Började byggas september 1972 och ersatte den så kallade 00-serien, Neue Klasse. Första modellen att numreras på det nya sättet, kaross-serie/motorstorlek. Man gjorde senare smärre avsteg från logiken med motorstorlek. Designen ansågs mycket modern och nästan revolutionerande och bilen sålde mer än väntat.

ModellHkCyl/VolFörbr0-100 km/hToppfartNyprisÖvrigt
1973520
520i
115
130
4/1990
4/1990
1,07 (1,07)
0,99
12,3 (12,3)
11,1
173 (168)
183
33500:-
36950:-
 
1974518
520
520i
525
90
115
130
145
4/1766
4/1990
4/1990
6/2494
iu
1,07 (1,07)
0,99
1,09
15,0
11,8 (11,8)
10,9
10,1
iu
176 (170)
184
193 (185)
 
1975518
520i
525
528
90
130
145
165
4/1766
4/1990
6/2494
6/2788
iu
0,99
1,09
iu
15,0
10,9
10,1
9,1
165
184
193 (185)
198
 
1976518
520i
525
109
125
145
4/1990
4/1990
6/2494
1,00
iu
1,05
13,5
11,3
10,1
170
181
193 (185)
37250:-
44950:-
53550:-
 
1977518
520i
525
528i
109
125
145
177
4/1990
4/1990
6/2494
6/2788
iu
0,95
1,09
1,11
13,5
11,3
10,1
9,3 (11,7)
170
181
193
200
40000:-
45900:-
57610:-
69700:-
 
1978518i
520i
528i
125
125
177
4/1990
4/1990
6/2788
iu
iu
iu
iu
iu
9,3
180
180
200
Utrustning skiljer på 518i/520i.
1979518i
520i
528i
125
125
177
4/1990
4/1990
6/2788
1,00
1,00
1,40 (1,50)
iu
iu
9,3
180
180
200
56900:-
61500:-
83300:-
Utrustning skiljer på 518i/520i.
520i Luxus +7000:-
1980518i
520i
528i
102
102
177
4/1766
4/1766
6/2788
1,00
1,00
1,40 (1,50)
14,2
14,2
9,3 (11,7)
167
167
200
Utrustning skiljer på 518i/520i.
Elspeglar standard på alla.
1981518i
528i
102
177
4/1766
6/2788
0,99
1,40 (1,50)
14,2
9,3 (11,7)
167
208 (200)
 
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden. Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring
C = Coupé
GC = Gran Coupé
X = Fyrhjulsdrift
d = Diesel
cpt = Compact
EDE = Efficient Dynamics Edition
* = Toppfart elektroniskt begränsad
iu = ingen uppgift.
Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda (M3 = DKG).
Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt.
Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga.


Mått
Längd462
Bredd169
Höjd142
Hjulbas264
Spårvidd fram141
Spårvidd bak144
Vändcirkel1050
Undantag:

528i 142 cm spårvidd fram
528i 146 cm spårvidd bak


Karossvarianter

E124-dörrars sedan



Teknikens Värld om E12






Modell
testad
Pris0-100
km/h
100-0
m
l/mil
90
l/mil
snitt
TjviktTeknikens Värld tyckte:
528iA
22/80
110 00010,9461,131,351520Testades mot Opel Senator 3.0 E. Klen segdragning på låga varv. Automaten något ryckig. Hög bränsleförbrukning. Delikat utförande på förarmiljö. Framstolar fasta och bekväma, baksäte genant dåligt för en hundratusenkronorsvagn. Klent utrustad.
518i
8/78
54 97511,1490,770,941360Bränslesnål - och blixtrande snabb. Maken till snabb, exakt, välsynkroniserad och lättskött växellåda finns inte i många andra bilar. Besvärlig i halka, när bakvagnen tappar greppet sker det med en förfärlig fart.
528i
17/77
69 7008,51521,111,331400Gnistrande prestanda, drar i väg i en fart som tar andan ur dig. Mer sportbil än limousine. Förarmiljön i det närmaste perfekt. Minus för högt pris och begränsade utrymmen.
525A
15/75
52 90011,71491,161,461460Testades mot 4 andra sexcylindriga bilar. Gediget arbete, utomordentlig förarmiljö, bästa motor och växellåda. Servo skulle behövas. Fälldes i testet av priset.
Data i tabellerna är uppmätta värden av Teknikens Värld. Snittförbrukningen är testförbrukning. Om sådan inte finns angiven är den uträknad som ett snitt av 1/3 stadskörning och 2/3 landsvägskörning, jämn fart 90 km/h på högsta växeln.
1 = Cirkavärde enligt diagram - Teknikens Värld angav endast 0-90 & 0-110.
2 = Tillverkarens uppgifter. Ej mätt på normalt sätt av Teknikens Värld.


AUTOPOWER » MODELLGUIDE
G15 ] [ G05 ] [ G02 ] [ G20 ] [ G32 ] [ F39 ] [ G01 ] [ G30 ] [ G11 ]
F48 ] [ F16 ] [ i8 ] [ F45 ] [ F22 ] [ i3 ] [ F32 ] [ F30 ] [ F20 ] [ F12 ]