
Modellguide
BMW 00-serie
Neue Klasse
BMW 00-serie
Neue Klasse
1962 släpptes så 1500, som ju blev den hit som BMW hoppats på, trots vissa initiala problem med kvalitet. Den Nya Klassen var inte bara snabb och vägsäker, den såg också mycket bra ut. Detta var inte självklart på det tidiga 60-talet. Det blev en trendsetter som skulle stå modell för de flesta europeiska bakhjulsdrivna bilar för lång tid framöver. En milstolpe i bilens utveckling. 00-serien definierade en image och en därtill hörande premiumprissättning. Modellen etablerade även långlivade design- och konstruktionstandards som levde länge eller finns kvar på BMW än i dag. Knycken på bakre sidorutan (Hofmeister kink, efter chefsdesignern Wilhelm Hofmeister), hajfronten, MacPhersonfjäderbenen för att bara nämna något. M10-motorn inte att förglömma, tillverkades under de följande 25 åren och hann med att vinna Formel 1 och massor av andra prestigeladdade mästerskap under resan.
Bilen byggdes i München men sammansättningsfabrik fanns även i Indonesien. Den totala produktionen uppgavs till 356.204 bilar.
Typ | Hk | Cyl Vol | l/100 km | 0-100 | Max hast | Nypris |
---|---|---|---|---|---|---|
1963 | ||||||
1500 | 80 | 4/1499 | 0,99 | 16,8 | 150 | iu |
Kommentar: |
||||||
1964 | ||||||
1500 1800 |
80 90 |
4/1499 4/1773 |
0,99 1,10 |
16,8 13,2 |
150 160 |
iu iu |
Kommentar: |
||||||
1965 | ||||||
1600 1800 1800 TI 1800 TI/SA |
83 90 110 130 |
4/1573 4/1773 4/1773 4/1773 |
0,99 1,10 - - |
15,9 13,2 11,8 - |
150 160 170 187 |
iu iu iu iu |
Kommentar:1800 TI/SA var en homologiseringsmodell tillverkad i 200 exemplar. |
||||||
1966 | ||||||
1600 1800 1800 TI 2000 C 2000 CS |
83 90 110 100 120 |
4/1573 4/1773 4/1773 4/1990 4/1990 |
0,99 1,10 - - - |
15,9 13,2 11,8 - - |
150 160 170 172 185 |
iu iu iu iu iu |
Kommentar: |
||||||
1967 | ||||||
1600 1800 1800 TI 2000 2000 TI 2000 C 2000 CS |
83 90 110 100 120 100 120 |
4/1573 4/1773 4/1773 4/1990 4/1990 4/1990 4/1990 |
0,99 1,10 - 1,07 - - - |
15,9 13,2 11,8 12,4 10,8 - - |
150 160 170 168 180 172 185 |
iu iu iu 25400* iu iu |
Kommentar:2000 TI fanns även i en version med lyxigare inredning - kallad 2000 TI Lux*Prisuppgift 2000 TI Lux |
||||||
1968 | ||||||
1800 2000 2000 TI 2000 C 2000 CS |
90 100 120 100 120 |
4/1773 4/1990 4/1990 4/1990 4/1990 |
1,10 1,07 - - - |
13,2 12,4 10,8 - - |
160 168 180 172 185 |
iu iu iu iu iu |
Kommentar: |
||||||
1969 | ||||||
1800 2000 2000 TI 2000 CS |
90 100 120 120 |
4/1766 4/1990 4/1990 4/1990 |
1,05 1,07 - - |
13,0 12,4 10,8 - |
160 168 180 185 |
iu iu iu iu |
Kommentar:1800 blir effektivare med vevaxeln från 1600 och blocket från 2000 |
||||||
1970 | ||||||
1800 2000 2000tilux 2000tii 2000 CS |
90 100 120 130 120 |
4/1766 4/1990 4/1990 4/1990 4/1990 |
1,05 1,07 - - - |
13,0 12,4 10,8 - - |
160 168 180 185 185 |
iu iu iu iu iu |
Kommentar: |
||||||
1971 | ||||||
1800 2000 2000tilux 2000tii 2000 CS |
90 100 120 130 120 |
4/1766 4/1990 4/1990 4/1990 4/1990 |
1,05 1,07 - - - |
13,0 12,4 10,8 - - |
160 168 180 185 185 |
iu iu iu iu iu |
Kommentar: |
||||||
1972 | ||||||
1800 2000 2000tii |
90 100 130 |
4/1766 4/1990 4/1990 |
1,05 1,07 - |
13,0 12,4 - |
160 168 185 |
iu iu iu |
Kommentar: |
||||||
Observera att denna guide täcker de modeller som sålts på den svenska marknaden.
Importerade bilar finns i andra utföranden men dessa är ej noterade här.
T = Touring C = Coupé GC = Gran Coupé X = Fyrhjulsdrift d = Diesel cpt = Compact EDE = Efficient Dynamics Edition * = Toppfart elektroniskt begränsad iu = ingen uppgift. Siffror inom parentes gäller utförande med automatlåda/DKG/SMG etc. Priserna är baspriser ur en så tidig prislista för modellåret som möjligt. Prisuppgift i brunt betyder att uppgiften är tagen från en senare prislista än övriga. Rena elbilar har blå bakgrund såvida inte modellen utgörs av enbart elbilar. Bilar på bilder kan vara extrautrustade. |
Modell | 4-d |
---|---|
Längd | 4500 |
Bredd | 1710 |
Höjd | 1440 |
Hjulbas | 2550 |
Volym bagage l | 600 |
Karossvarianter

00-serie 4-d sedan

2000CS 2-d Coupé
Interiör

1800 1969