AutoPower Mekartips
Borttagning av emblem
Borttagning av emblem på bakluckan eller de-badging som dom säger "over there".
Jag läste att i Oreos dagbok att han hade vissa problem med borttagningen av den dubbelhäftande tejpen, så vill jag nu dela med mig av min erfarenhet.
För det första tycker jag att bilen vinner estetiskt på att inte ha emblemet på bakluckan. Utseendet blir symetriskt och mera balanserat utan märket på ena sidan.
Innan jag gjorde "ingreppet" sökte jag hjälp på nätet och fann följande på BMW Tips: [ Länk ]
En hårfön räcker för uppvärmning. Om man använder en värmepistol bör man vara försikti så att man inte värmer för mycket och bränner lacken. Värm från ena sidan och för in tandtråden och börja "såga" försiktig med den. Man känner ganska lätt hur mycket värme som behövs för att tråden skall skära genom tejpen. En tredje hand är en fördel som kan hålla i fönen medans de två andra häderna lirkar med tråden.
Det tar bara någon minut att få bort emblemet.
Sedan följer det besvärligare, att få bort tejpen. Jag följde rådet från BMW Tips och använde tummen, dvs inga kemiska borttagningspreparat. Det funkade bra. Man sätter tummen mot den kvarvarande tejpen och trycker hårt som bara f.... samtidigt som man trycker tummen åt sidan, och se, tejpen följer med. När det är gjort tar man finrubbing eller polish och jämnar till ev. skuggningar.
På en ny bil är det inga problem med färgavvikelser. Min bil var nästan 4 år när jag gjorde detta och det syns inte ett spår på Titansilverlacken, så jag tror inte åldern har så stor betydelse. Snyggt blev det i alla fall.
Jag läste att i Oreos dagbok att han hade vissa problem med borttagningen av den dubbelhäftande tejpen, så vill jag nu dela med mig av min erfarenhet.
För det första tycker jag att bilen vinner estetiskt på att inte ha emblemet på bakluckan. Utseendet blir symetriskt och mera balanserat utan märket på ena sidan.
Innan jag gjorde "ingreppet" sökte jag hjälp på nätet och fann följande på BMW Tips: [ Länk ]
En hårfön räcker för uppvärmning. Om man använder en värmepistol bör man vara försikti så att man inte värmer för mycket och bränner lacken. Värm från ena sidan och för in tandtråden och börja "såga" försiktig med den. Man känner ganska lätt hur mycket värme som behövs för att tråden skall skära genom tejpen. En tredje hand är en fördel som kan hålla i fönen medans de två andra häderna lirkar med tråden.
Det tar bara någon minut att få bort emblemet.
Sedan följer det besvärligare, att få bort tejpen. Jag följde rådet från BMW Tips och använde tummen, dvs inga kemiska borttagningspreparat. Det funkade bra. Man sätter tummen mot den kvarvarande tejpen och trycker hårt som bara f.... samtidigt som man trycker tummen åt sidan, och se, tejpen följer med. När det är gjort tar man finrubbing eller polish och jämnar till ev. skuggningar.
På en ny bil är det inga problem med färgavvikelser. Min bil var nästan 4 år när jag gjorde detta och det syns inte ett spår på Titansilverlacken, så jag tror inte åldern har så stor betydelse. Snyggt blev det i alla fall.
Författare: Sailor
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.