AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Eftermontering MKII Navi E46

Projekt: Eftermontering av original MKII Navigation E46 årsmodell 2000

Av: Kristian Andersson "Alf_Von_SIL"

 

Boardmonitor 4,3"

 

Inledning

Eftermarknads navigation var aldrig något alternativ för min del, antingen eftermontera en original navi eller byta bil. Det var endast dem alternativen jag tyckte var bra, detta beror väl på vilka krav man har. Mitt krav var att det måste se bra ut! Det måste se ut som bilen rullat ut från BMW fabriken med denna utrustning på inköpslistan.

 

I detta dokument förklarar jag hela denna konvertering gick till från byte av en enkel Bussniss CD till en komplett navigations dator MKII med 4,3" skärm inkl tv och cd-växlare.

 

Observera att jag inte berättar allt om installation. Jag lät mina gamla kablar ligga kvar i bilen. Då det känns skönt att den finns där om någon i framtiden vill ta bort navigationen. Det finns gott om plats i bilen där kablarna ska dras.

 

Bilder som finns i detta dokument är lånade av diverse andra personer som har eftermonterat navigation.

 

Bortförklaring

Jag kan inte ta ansvar för andras installationer om något skulle gå fel eller inte fungera alls. Om ni behöver tips eller råd kan jag svara på frågor via mail eller via www.autopower.se. Stav fel och andra fel i dokumentet tar jag inte heller ansvar för. "Du ska bara vara glad att jag orkade skriva detta dokument J"

 

Inför själva konverteringen

Svårighetsgrad: 4

Verktyg: Stjärnmejsel, torx, avbitare, multimeter och diverse andra verktyg

Övrigt: Buntband, eltejt "ej plast" väv.

Övrig kostnad: Räkna med att du kommer ha sönder saker genom att man inte vet exakt hur saker och ting sitter ca 1.500 SEK

 

Tidsåtgång

Räknat på en man/kvinnas arbete.

 

* Demontering av bilen för att komma åt och byta kablar går på ca 7 timmar.
* Ny kabeldragning efter att allt blivit demonterat.                   ca 4 timmar.
* Montering av alla demonterade saker                                   ca 3 timmar.    

 

Demontering

Börja bakifrån bilen och jobba dig framåt mot instrument panelen på vänster sida av bilen. Detta för att du måste se vad som fattas bak i bilen för att försäkra dig om att inga extra kablar måste fram förutom navigation kabelstammen. I en navigator bil sitter allt på vänstra sidan i bagaget dator, radio och cd-växlare det enda som sitter fram är monitorn.

 

Det du måste demontera är följande:

                     

Hatthyllan

Demontera hatthyllan bak för att komma åt att koppla in dem bakre högtalarna samt kunna dra en kabel till GPS antennen som sitter i mitten av hatthyllan. För att montera bort hatthyllan måste du också släppa ner det fällbara ryggstödet bak.

 

Höger och vänster sidopanel "där läslamporna sitter" måste också demonteras. På vänstersida sitter radioförstärkaren. Radioförstärkaren som sitter i kan du inte använda utan måste bytas ut mot en som passar för navigation. Radioförstärkaren som sitter i navibilar har mera funktioner RDS osv. På motsvarande sida "höger" sitter TV-antenn förstärkaren den ska kopplas till bakrutan "den passar inte PLUG and Play" utan här måste man köpa en kontakt som ska lödas på 2 metall stänger som sitter på bakrutan. Inte jättesvårt men var väldigt försiktig när du löder på rutan och att du inte spiller tenn i bilen.

 

Antenn förstärkaren på vänstersida

 

Baksätet, säten

Demontering av baksätet görs för att det ska bli lättare att dra den nya kabeln längs vänster sida av bilen. Du behöver inte demontera själva sidan av bilen på Ci. Sedan modellen sitter ju där en dörr som du bara öppnar så är den ur vägen.

 

Vänster framstol måste demonteras, inga konstigheter. Instegslisten är en knepig "fan" enkelt sagt dra framåt och uppåt! För att montera den ryck upp plast pluggen och sätt dem på instegslisten före du sätter tillbaka den efter installation.

 

CD och Klimator

Demontera listerna runt din CD och klimator, du måste även demontera ask-koppen och sakerna runt växelspaken.

 

Bil-Mattan

Jag har sett många demontera hela mattan i bilen, detta är inte alls nödvändigt, det duger bra att bända matten på vänster sida av bilen så du får ner den nya kabeln till placeringen där dem andra kablarna går.

 

Under förarstolen som nu är demonterad delar sig mattan i 2 delar, den främste delen måste inte heller bort men du måste få upp den så mycket så att du kan dra en bunta kabel till mitt-konsolen "Följ vägen där dem andra kablarna går från ditt gamla system"

 

Kablar

Befintligt kablar i bilen

Man kan antingen låta de gamla kablarna sitta kvar i bilen, då dem inte stör nämnvärt. Om du väljer att ta bort det gamla systemet måste du ta bort båda framstolarna och demontera bort ganska mycket vid fötterna för att kunna koppla på dem nya kontakterna till högtalarna fram.

 

Man kan leta reda på kablarna som går till höger och vänster fram högtalarna "Båda kablarna under vänster bil-matta" Där du kan klippa kablarna på lämpligt ställe och koppla till ditt nya ljudsystem.

 

Kablarna ska buntas och ej vara lösa i bilen

 

 

 

El och övriga kablar som ej navibilar verkar ha fördraget

  1. Det fattas en 12v stift i kontakten som ger monitorn ström, multiratt och övrig information.

 

Symtom: Allt i bagaget får ström men monitorn fram är svart och helt död, inga knappar fungerar osv.

 

Lösningen: Jag köpte ett stift gjorde mig en kabel som är ca 20cm och matade fram ström från ciggarettuttaget, byt även till en svagare säkring för cigguttaget. Detta gör ju att min ciggtändare inte fungerar längre, men ingen ska ändå röka i min bil. Det finns säkert andra lösningar också.

 

Den röda kabeln är inte dragen på en icke navibil

 

  1. ABS Informationen från höger och vänster givare fram behöver matas med varsin signalkabel från ABS enheten. Jag valde att ta reda på vilka färger höger och vänster givare har och gick in bakom instrumentpanelen och hakade på dem befintliga ABS signal kablarna som går till hastighetsmätaren.

 

Lura dig inte med att försöka ta ABS info någon annanstans, antingen dra en kabel direkt till ABS styrenheten som sitter i motor rummet eller ta den från kabelhärvan som kommer från motor rummet. "Under instrument brädan på vänster sida". MKII behöver info från både vänster och höger ABS sensor, MKIII och över behöver antagligen bara information från en givare. Färgerna på kablarna för retur av ABS signal är GUL/GRÖN, VIT/GRÖN på e46 -99, 00 därefter kan det vara andra färger. Be din lokala BMW verkstad en utskrift på ditt ABS system. "Observera att det är retur signalen du ska ha, inte själva kabeln som går från ABS sensorn på hjulet"

 

Under instrument panelen här finner du ABS kablarna du kan koppla vidare bak.

 

Lura dig inte själv att försöka koppla på rätt färger som stämmer överens från kablarna som ser exakt likadana ut "De som går längst vänster sida av bilen, dem har en helt annan funktion"

 

  1. För att navigatorn ska veta om du backar bilen "Denna information kommer ej från ABS sensorn" så måste man koppla BLÅ/GRÖN kabel till backljuset på något sätt. Dra en kabel i bagaget som går från navidatorn via hatt hyllan till höger sida av bilen, där går kablarna till backljuset i bagageluckan.

 

  1. Om du också har TV modulen sitter det inte något fäste för antennen i bakrutan. Antennen sitter i bakrutan men inte fästet. Det går dock ganska lätt att löda på fästet på dem metall punkter som finns på bakrutan. (Se mera info i början av dokumentet)

Högersida tv-förstärkaren

 

Nya saker du måste köpa förutom navi och kabelstam.

  1. Mitt-konsol för att kunna flytta ner klimatorn ett steg, då monitorn tar den platsen där den normalt sitter. Observera att det finns olika att beställa, kolla gärna ETK noga tillsammans med BMW vid beställning. 350 SEK

 

 

  1. I bagaget på navibilar har du en litet förvarings fack på vänster sidan. 120 SEK

 

  1. Sidoskydd med lucka i bagaget på vänstersida för att byta skivor i navi och cd växlaren. Pris?

 

Koda bilen för din nya navi

Enligt BMW behöver du inte koda bilen för din nya navigator, du får ingen extra funktionalitet vid en omkodning förutom att bilens nummer och lite annan info som kommer i servicemenyn. BMW tar ca 500 SEK för att koda in systemet till din bil.

 

Servicemeny

Efter installation finns en servicemeny där du enkelt kan se att allt fungerar. Du kan kontrollera att GPS antennen fungerar och att alla sensorer, gyron fungerar korrekt. Det kan vara svårt att förstå all data som finns i servicemenyn men enkelt sagt kan man väl säga att ju mera siffror du har tyder på ett gott arbete.

 

För att komma till service menyn går du in under "SET" och trycker på knappen "MENU" på boardmonitorn under ca 10 sekunder, därefter kommer du till servicemenyn.

 

Du kan få mycket hjälp via Internet

www.autopower.se "Svensk"    

Forum där du kan ställa navi och installations frågor.

 

http://autos.groups.yahoo.com/group/bmwnav/ "Engelsk"

Forum och hämtbara filer för uppgradering av navigatorn. Kräver också medlemskap, det kan ta några dagar att bli medlem, registrera dig i god tid före du börjar din navi installation. Du kan behöva deras hjälp.

 

http://www.openbmw.org/downloads/ "Engelsk"

Nedladdingsbara PDF:er hur du demonterar saker i din BMW även en del navi specifika dokument.

 

Övriga Bilder





GPS antenn hållare under hatt hyllan

GPS antenn på plats

 

 

Viktigt!

Alla kablar ska buntas med hjälp av bunt band eller använd tejp av god kvalité. Var noga med att inga kablar kommer i kläm.

 

Slutord

Att installera navigation höjer helt klart nöjet med bilen och rekommenderas varmt. Att genomföra ett sådant här projekt är inte omöjligt ta dig bara gott om tid. Inga särskilda kunskaper krävs förutom vanligt sunt förnuft, om man har tummen mitt i handen och inte har tillgång till en mängd verktyg kanske man ska be någon vän att hjälpa till med installationen. Detta med ABS är lite jobbigt och kräver lite förarbete men är inte så komplicerat som det låter. Kolla väldigt noga så att du inte har ABS kabeln framdragen bak i din bil! det kan spara dig några timmars svettande.




Författare: Kristian Andersson
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.