AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte till Vanos-motor M50

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 5
TidsåtgångTid:15 timmar
Verktyg Verktyg:Åtskilliga
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Om man har en M50 (*1) 91-92 (320i/520i/325i/525i) med krasslig motor kanske man springer på en Vanos-motor (*2) att ersätta den med. Fördelarna med Vanosmotor är påtagliga. Bränsleförbrukningen på landsväg sjunker med i storleksordningen 0,1 l/mil och motorn dragvillighet under 4000 rpm ökar avsevärt. På högre varv är skillnaden liten eller ingen, så ni som anser att livet börjar vid 4000 rpm kan bläddra vidare bland mekartipsen. Detta mekartips gäller vad som krävdes för att montera en Vanos-motor från en 325i -93 i en 325i -91. Jag vet ej om det är lika förhållandevis enkelt att exempelvis uppgradera från M50B20 till M50B25 Vanos. Troligen.

Det som skiljer och måste anskaffas för att allt skall fungera är:
1. Styrenheten. Den skall för M50B25 Vanos ha Bosch-nummer 0261200413 (Den tidigare har nummer 0261200403). Styrenheten är placerad innanför en lucka i torpedväggen på E36 respektive i högra elektronikboxen i motorrummet på E34. En styrenhet kostar ungefär 6500:- ny och en begagnad på skroten cirka 2500:-.
2. Luftmängdmätaren. Den tidiga har sexpolig anslutning, den senare fyrpolig. En ny kostar cirka 4500:- och en begagnad på skroten cirka 1500:-.

I övrigt skall allting fungera och i det här fallet blev resultatet lyckat.

Motorns elsystem måste självklart medfölja men det gör det oftast eftersom man måste göra åverkan eller öppna motorn för att separera kabelhärvorna.

Se helst till att oljefilterhuset sitter kvar på den nya motorn, det finns där en slanganslutning upp till Vanoshuset. Oljefilterhuset på den äldre motorn har dock en pluggad anslutning så den kan användas om man bara har slangen och en passande banjobult.

Som synes blir det rätt så mycket dyrare att utöver motorn köpa extragrejerna på skroten, såvida man man inte kan få ett paketpris. Det bästa torde vara att ha tillgång till en donatorbil eller liknande.

Det är även möjligt att montera 5-seriemotor i en 3-serie och vice versa, men jobbet blir mer komplicerat. Oljetrågen skiljer kraftigt och måste flyttas över ifall man skall korsbefrukta. 3-serien har sumpen bak och 5-serien fram, anledningen är olika framvagnskonstruktion. Lamdbasonden bör bytas, 5-serien har längre sladd och annat polantal. Motorfästena måste flyttas över. Dessutom sitter kontakter och uttag i motorrummet på alternativa ställen och det kan vara lite pyssel att få dit allting. Men säkert fullt möjligt.

*1 Förklaring till de motorkoder som förekommer i texten:
M50B20 - 320i/520i 91-92
M50B25 - 325i/525i 91-92
M50B20 Vanos - 320i/520i 93-96
M50B25 Vanos - 325i/525i 93-96

*2 Förklaring Vanos:
Variabel styrning av insugskamaxeln. Styrd av den digitala motorelektroniken ställer den variabla kamaxelstyrningen (Vanos), beroende av det aktuella varvtalet och gaspedalens läge, på hydraulisk/mekanisk väg om insugsventilerna med 12,5 grader. Nyare modeller kan ha s.k. dubbelvanos, styrning av bägge kamaxlarna.

Bilderna är klickbara
Den gamla, krassliga motorn innan bytet
Gamla motorn är ur
Nya motorn skall strax i...
Den nya motorn på plats. En helt annan bil blev det.

Författare: Jan Söderman
Fotograf: Jan Söderman, Åke Söderberg

Upplagd: 2004-03-30   Ändrad: 2004-04-06     Visad 28.941 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS