AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Inkoppling av Check Engine-lampan

Svårighetsgrad: 3
Tid: 45 min
Verktyg: Avbitartång, kabel, gammal datorkontakt, mätinstrument och strömtjuvar.
Förklaring
På många E34 så är inte CheckEngine-lampan inkopplad trots att platsen finns i instrumentet.

På USA-varianten var de dock inkopplade. Anledningen till att man inte kopplade in dem på Europavarianten var enligt vissa rykten att lampan tändes lite för lätt och kunde också blinka till.

De finns ytterligare en trevlig funktion med lampan, genom att trampa gasen i botten 5 gånger precis efter att man slagit på tändningen så börjar lampan blinka ut eventuella felkoder som är satta. På så sätt kan man kolla felminnet själv utan att betala ca 500kr till verkstaden.

Jag bestämde mig därför för att koppla in den berömda CheckEngine-lampan. Efter lite sökande på nätet hittade jag denna sajt med elscheman till våra bilar:
http://www.autolib.diakom.ru:8000/CAR/BMW/
Där fann jag att pinne 8 i databoxen skulle vara Check Engine och gå till instrumentet på min bil, en M50 -92.
På M30 så verkar det vara pinne 15 istället.

Då schemat över instrumentet verkar lite svårtydbart på den sajten så hittade jag Pin layouten istället: http://www.e34.de/tips_tricks/bctips/bctips-2.pdf Där kan man se att pinne 3 i den vita 26-poliga kontakten på kombiinstrumentet ska gå till databoxen.

Då var det dags att bege sig ut i bilen! Koppla av batteriet! Ut med instrumentet, man behöver inte ta av ratten! Se bild 1 (jag ber om ursäkt för den dåliga bild kvalitén)

Den vita kontakten får man plocka sönder. Då pinne 3 på min bil inte var kopplad alls så fick jag ta och slakta en datorkabel för att få något som passade på pinnen. Se bild 2,3,4

Då var det dags för databoxen!
Pinne 8 var inkopplad på min bil och det gick en grå kabel från den precis enligt schemat, men det fanns två likadana gråa kablar till! Efter lite undersökning kom jag fram till vilken jag trodde det var och efter att ha mätt så blev det bekräftat! Jag försökte följa vart kablen gick men jag gav upp då jag inte ville riva ner hela bilen, så det fick bli en halvtaskig lösning: En strömtjuv! Se bild 5,6,7

Efter lite kabeldragning så var det dags att koppla ihop mina två tåtar, Värt att notera är att det går +12 från instrumentet till databoxen. Se bild 8

Ok Nu var det bara att sätta tillbaka instrumentet igen och testa! Det fungerade perfekt när man slår på tändningen så tänds lampan och när man startat så släcks den. Blinktestet fungerade perfekt en lista vad det betyder finns här: http://www.bimmer.se

Bilen som detta gjordes på var en BMW 525i Touring -92. Och den uppmärksamme såg kanske att instrumentet kommer från en M5. Nästa jobb blir att få oljetempmätaren att fungera.

Tänk på att det är lätta att förstöra elektriska komponenter så var försiktig! Jag tar inget som helst ansvar om något går sönder när ni följer beskrivningen utan allt görs på egen risk som det brukar heta.

Frågor kan ställas på lars@suk.se så svarar jag i mån av tid.

Lycka Till!

Bilderna är klickbara
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5
Bild 6
Bild 7
Bild 8
Bild 9

Författare: Lars Andersson
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.