AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Byte av parkeringljus

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 2
TidsåtgångTid:5 resp 30 min
Verktyg Verktyg:Limpistol
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

1. Om lampan i Angel eyes går sönder tänds automatiskt blinkerslampan. Bild 1. Det är inte snyggt men det är en säkerhetsåtgärd att det finns något som lyser på den sidan där parkeringsljuset är trasig. OBS att det inte är en ny modell av BMW på bilden, utan bara en hopklippt bild för att visa de båda lyktorna närmare varandra så att skillnaden framgår tydligare


Bild 1


2. Lamphållaren till parkeringsljuset sitter högst upp i belysningsarmaturen under huven. Bild 2. Den har ett vinkelfäste med anslutningskontakt och sitter med bajonettfattning i belysningsarmaturen. Vrid den ca 1/4 varv och dra ut lamphållaren bakåt. Snäpp loss anslutningskontakten.


Bild 2


3. Lampa, lamphållaren och reflektor är en enhet se bild 3. Det enklaste sättet att byta är att åka till din BMW handlare och köpa en ny enhet. Glödlampan eller delarna säljs inte var för sig. Enheten är sammansatt och ej avsedd att delas eller tas isär. Anledningen är antagligen att lampan är monterad i visst förhållande till reflektorn för att skapa korrekt fokusering när ljuset leds in i ljusledarna som bildar angel eyes. Att köpa den på BMW kostar 188 kr inkl moms. Ett hutlöst pris när endast en glödlampa är trasig. Dock tycker nog många med mig att det är värt det för att ha marknadens snyggaste parkeringsljus.


Bild 3


4. Men jag ville prova och se om det går att byta enbart glödlampan. Först kollade jag hur en korrekt enhet lyste med avseende på fokus av ljusstrålen. Ganska oprofessionellt höll jag ett vitt papper framför och mätte med ett måttband när jag fick den minsta och starkaste ljuskäglan i fokus. Det blev 20 mm utanför ytterkanten av reflektorn. Se bild 4.


Bild 4


5. Sedan tog jag isär enheten med den trasiga glödlampan genom att bryta upp varmpräglingen på båda sidor som håller ihop lamphållaren med reflektorn. Se varmpräglingen på bild 5.


Bild 5


6. På bild 6 syns tydligt hur lamphållaren och reflektorn satt ihop med varmpräglingen i det räfflade spåret på reflektordelen. Nu är det bara att skaffa rätt sorts lampa och sätta ihop härligheten och ev. justera fokuseringen, så att den stämmer med de tidigare uppmätta 20mm.


Bild 6


7. Glödlampan är en 10 W bajonettlampa med måtten; diam: 9 mm och tot längd: 29 mm. I Clas Ohlsons katalog under billampor 12 V finns en halogenlampa med benämning BA9s (8,8x30mm) 10W med artikelnr: 22-3099 och pris 29 kr. Jämförelse av gamla lampan till vänster med den nyköpta till höger på bild 7.


Bild 7


8. Jag sätter i den nya glödlampan och tänder den för att kolla och ev. justera fokuseringen innan jag fäster ihop delarna permanent. När fokus stämmer med de tidigare uppmätta 20 mm så håller jag lamphållaren i detta läge mot reflektorn och förseglar med smältlim i reflektorhalsens spår på båda sidor.


Bild 8


9. Sedan är det bara att montera in den i belysningsarmaturen och kolla resultatet o jämföra med den ursprungliga lyktan på andra sidan. Se resultat bild 9. På vilken sida sitter den nya glödlampan?


Bild 9 (svar på höger sida sett framifrån)


10. Därefter är det bara att tuta och köra. Med bästa hälsningar från Ola

11. Med reservation för att det inte är samma glödlampstyp, risker med annan värmeutveckling etc. Inga garantier lämnas och arbetet sker helt på eget ansvar.

Författare: Ola Ohlsson

Upplagd: 2004-02-16   Ändrad: 2004-02-17     Visad 24.014 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS