 |
Byte fläktmotstånd E46 |
 |
 |
Svårighetsgrad: |
3 |
 |
Tid: |
1 timme |
 |
Verktyg: |
Stjärnskruv samt Torx och flatmejsel |
Förklaring --> |
|
|
|
LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.
|
|
|
Om du har digital klima i din E46 så kommer du med stor sannolikhet
råka ut för att fläkten börjar ändra varvtal med väldigt snabba
intervaller
samt börja uppföra sig allmänt opålitligt. Då är de ditt fläktmotstånd
som behöver bytas. Detta är en ganska enkel operation om man behåller
lugnet och
inte stressar. Fläktmotståndet kostar omkring 750 kr på BMW.
Fläktmotståndet sitter ganska avigt till bakom mittkonsollen (Bild1)
Börja med att öppna handskfacket och lossa de 5 Stjärnskuvarna(Bild2)
som håller handsfacket samt den lilla ploppen nere till höger, (den är
en typisk bmw uppfinning som fyller sitt syfte men framkallar en hel
del svordommar) Man tar en flatskruvmejsel och lirkar så att
mittelploppen släpper och drar sedan ut den för hand eller försiktigt
med en liten polygrip.
När detta är gjort kan man försiktigt lyfta ut hela handsfacket, De
sitter kablage med kontakter av snäppfästestyp till belysningen samt
12v uttaget i hanskfacket som man lossar genom att trycka på kanterna
på kontakten på standrad bmw manér.
(Bild3) Man behöver även lossa panelen framför handsfacket
som innehåller en lampa för fotbelysning. Den lossas genom att föra
den högra sidan mot toped väggen så
att plåtklipset går fritt från högra sidan av mittkonsollen. När man
gjort det kan man dra den rakt emot sig samt lossa kontakten till
lampan från sitt snäppfäste.
När man gjort detta är det dags för att lossa luftkanalen (Bild4) Den
lossas genom milt våld samt att man försiktigt måste bända ut "väggen"
lite grand på mittkonsollen.
(Bild5) visar hur Spjällhuset ser ut tillsammans med spjällmotorn. Man
börjar med att lossa spjällmotorn(Bild7) med ett snäppfäste. Nästa
steg är att lossa de 3 torx skruvarna som håller
spjällmotorhuset(Bild6) och föra det åt sidan. Det är inte nödvändigt
att lossa spjällarmen för att komma åt fläktmotståndet.
Nu Skall fläktmotståndet vara löst (Bild8) Lossa kontakten och sen kan
du bara dra det rakt ut. Efter det är det bara att sätta ditt det
nyinhandlade motståndet och montera ihop i omvänd ordning.
(Bild9) samt (Bild10) visar det gamla fläktmotståndet till vänster och
det nya till höger.
| Bilderna är klickbara
| |
|
|
Författare: Mathias Wendt
|
|
Upplagd: 2004-02-15 Ändrad: 2004-02-15
Visad 71.625 gånger |