|
Dessa tips är givna med en budget på 5-6000:-. Med högre budget
ändras förutsättningarna och därmed även råden i viss mån.
Motor och topp
Volymökning är det mest givande. Kamaxel i andra hand. Borra 92,5 mm och kör
med Volvo (huga) B21 öd kolvar (550 kr st ink ringar). Måste tas ner något,
vet dock inte exakt hur mycket. Man måste även köra med Volvo (huga igen)
kolvbultar. Pressa ur kolvbultsbussningen ur stakarna och kör stål mot stål.
Funkar klockrent. Strokeraxel ger ännu mer volym, men jag känner inte till
nån genväg där och en riktig strokeraxel är i princip omöjlig att få tag på.
Vidare en 304 graders kam (3500:- plus nya vippor och vipparmsaxlar. Dyrt!)
då tamare kammar är meningslösa, då kan man lika gärna köra originalkam.
Portning av toppen är inte nödvändig, de flödar jä-igt bra original.
Avgas
Extraktorrör är ballare än det ger effekt... Skulle dock aldrig drömma om
att åka med original grenrör. Själv föredrar jag 2,5" system, mest för det
dova ljudets skull. En lång rund Simons dämpare (typ 450:-) mitt under bilen
och en kort rund (350:-) längst bak. För ljudets del är det viktigt att man
har en burk så långt bak som möjligt för att förhindra "eko" i systemet.
Detta 2,5" system jag beskriver ovan låter fruktansvärt bra och jag har kört
det genom SBP flera gånger. Tom snuten har godkännt ljudnivån! Låter dovt på
tomgång och vrålar ordentligt vid 7500 rpm...
Bränsle
Hmm, har aldrig åkt med sprut... Dubbla Dellorto 45 funkar väldigt bra på
alla sätt dock (utom hos SBP i en -85:a...).
Diffbroms
Rekommenderar definitivt bromsad diff (kanske 3500:-)! Otroligt mycket
roligare och dessutom gör det bilen mer lättkörd såtillvida att den blir
konskvent överstyrd vid buskörning. :-DDDD
Går dessutom (iaf på 02 och E21 diffar) att spänna upp gratis på ett enkelt
sätt (25% är alldeles för liten bromsverkan).
Epilog
Ett bra alternativ är att renovera en tvålitersmotor (nya lager, ringar
och oljepump), köpa ett extraktorrör, bygga 2,5" system, hänga dit en
uppsättning Dellorto (eller Weber) 45:or och skaffa en lamelldiff. Då har man
en busig bruksbil för liten peng med samma bränsleekonomi som en 325 (med
samma körsätt, dvs blyfot). Nästa steg vore att borra+nya kolvar, därefter kam.
|
|
|