AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Montering elhissar E34

SvårighetsgradSvårighetsgrad: 4
TidsåtgångTid:8 tim (4 dörrar)
Verktyg Verktyg:Torxmejsel T16 och T25
Förklaring -->


LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Det första att göras är att se om det finns kablar fördragna i kupén. Knappsatsen ska sitta i mittkonsollen, precis bakom växelspaken. Lossa den bakre biten av mittkonsollen (den vid handbromshandtaget) genom att skruva ur en skruv i stora facket (under en täckplopp) och två skruvar längst bak, "inuti" konsollen (dvs vid kardantunneln, pilla loss täckbrickan längst bak). Dra nu konsollen bakåt och fiska fram de två kontakterna till knappsatsen.






Nu är det dags att införskaffa materialet:
Hissar (mekanismer och motorer) till fram- eller fram- och bakdörrarna, kabelstammar till dito dörrar, relämodul och grundmodul (elektronikboxar som sitter under baksätet), knappsats fram och ev två knappar till bakdörrarna.

Om man tittar på bilden över fönsterhissar i ETK:n så får man lätt för sig att det är samma mekanism till manuella och elektriska fönsterhissar; som om det bara är vev eller elmotor som skiljer - så är det INTE! Detta ser man med stor tydlighet när man har de båda bredvid varandra. De använder inte ens samma nit-/skruvhål (några, men inte alla)!

Elhissarna har artikelnr:
Fram:51 32 1 944 069 och 070
Bak: 51 34 1 944 071 och 072
(samma på sedan och touring, även bak)






Hur vill man göra med dörrsidorna? Där vevarna tidigare har suttit kommer det ju nu att vara hål. Tänk ut om du vill täcka för med en täckbricka eller överväg att leta upp nya dörrsidor, utan hål, i rätt färg och med rätt klädsel.

Egentligen så är det bara det tygklädda stycket mitt på dörrsidan som behöver bytas, dock så sitter detta oftast alltför bra fastlimmat! Resultatet blir att det spricker och inte går att återanvända. På bilden syns ett sådant stycke som framgångsrikt avlägsnats. Av 6 försök var det bara 2 som gick att få loss hela och fina.






För den som redan har elhissar fram, men vill komplettera med elhissar bak, prova nu att plugga i den nya knappsatsen fram, samt en dörrkabelstam i ena B-stolpen. Låt mekanism och motor ligga löst utanför bilen, men plugga i motorns kablar till kabelstammen. Prova nu om det går att köra motorn fram och tillbaks (tändning på, bakre knappen istoppad i kabelstammen!). Gick det inte så får man tyvärr lov att även byta relämodul och grundmodul, se nedan.

För att plugga in kontakten i dörrstolpen, se längre ned.






Har man inga elhissar innan så behöver man byta ut relämodulen (märkt RM) och grundmodulen (märkt GM) till dylika med mer funktionalitet. Dessa elektronikboxar sitter under baksätet på vänster sida.

För att få bort sitsen i baksätet, ta tag i sitsen i framkant och dra rakt upp. En spärr på var sida släpper, dra sedan sitsen framåt. Om det behövs, lirka lite runt säkerhetsbältenas hållare. Låt ryggstödet sitta kvar.

När modulerna är bytta, kontrollera gärna funktionen enligt ovan.






Här är en jämförelse på innehållet i relämodulerna. Vill du ha hissar, se till att du har den med flest relän i...



...och samma jämförelse i grundmodulen.



Vill du ha hissar, få tag i den med 4 kontakter (och fler kretsar monterade...). För den som är elektronikintresserad kan berättas att CPUn (nederkant till vänster) är en Intel 8082.




Nu finns det spänning ut i dörrstolparna, dags att riva första dörren. För att plocka loss en dörrsida fram, skruva ur en krysskruv som sitter under en täckplopp vid öppningshandtaget samt en torxskruv som sitter bakom ytterspegelreglaget (eller motsvarande täckbricka på höger sida). Spegelreglaget petar man loss med en spårmejsel. Skruva loss fönsterveven, sitter med en torxskruv under täckkåpan. Dörrsidan sitter sedan i ytterkant med ett antal plastclips - ta tag med fingrarna i ytterkant och dra rakt ut, bestämt men med precision. Skruva loss låsploppen. Nu ska dörrsidan tryckas uppåt (mot rutan), då den sitter nedstucken i ovankant samt i ett clips mitt på dörrsidan. När det är loss, vrid dörrsidan 90 grader för att haka loss den wire som dörröppningshandtaget sitter fast i.

Bakdörrarnas dörrsidor sitter på liknande sätt, dock med 3 krysskruv och ingen torxskruv.

Ta loss fuktskyddet (skumplasten) under dörrsidan, sitter fastkletad med häftmassa. Glöm sedan ej vid ihopsättandet!






Dags att montera ur den gamla hissen! Veva ner fönstret, haka loss sprintarna och snäpp loss fönstret från mekanismens armar. Dra upp fönstret längst upp i dörrkarmen så att det är ur vägen.

Hissarna sitter nitade i dörrarna, dessa borras därför ur vid demontering. Tips är fräsch 6 eller 8 mm borr samt viss varsamhet. Nya nitar fanns inte att uppbringa på BMW Solna vid förfrågan, ersätts med fördel med 8 (fram), 6 (bak) eller 14 (fram+bak) st M6-bultar, ca 10 mm, med låsmuttrar. Enligt ETK:n ska det vara "Skruv med sänkhuvud", 51 37 1 952 879.

Borra ur de 4 popnitarna som håller mekanismen på plats i dörren och lossa den bult (10 mm nyckel) som håller den horisontella skenan, så är den loss.

Bilden visar elhiss färdigmonterad i bakdörr.






Plocka nu ur existerande kabelstam. Var noggrann med dragningar och fästpunkter, så går det lätt att se hur den nya ska dras. En del går bak till låskistan, denna kontakt sitter lite knöligt till, men med lite tålamod så går det. Dela kontakten genom att dra ytterdelen nedåt - då åker kontakten isär några millimeter, sen är det lätt att dra isär kontaktstyckena. I ovankant på framdörrarna sitter en kabelstam till dörrlås (låsgivare, handtagsgivare, låsvärme - olika beroende på utrustning), se bilden. Koppla ur ytterspegeln (om det är en framdörr).






För att få loss kontakten i dörrstolpen, skruva ur de 2 bultarna (7 mm) som håller muffen i dörrstolpen. Lirka ur kontaktstycket så gott det går. På kontaktstycket i dörrstolpen sitter det på toppen en bygel som underlättar isärtagandet. Pilla den uppåt med en skruvmejsel och kontakterna åker isär en bit, dra sedan med handkraft. Det är trångt, men det går. Dra nu ur hela kabelstammen ur dörren.






Det har funnits funderingar huruvida det går att klara en elhissmontering utan att använda original dörrkabelstam. Bilden visar en jämförelse mellan kontaktstyckena i dörrstolpen, och vi ser att skillnaden är ganska avsevärd. I kabelstammen utan hissar saknas det kontaktstycket helt som har med hissarna att göra. Alltså, för att slippa ganska mycket bekymmer - skaffa en riktig kabelstam.

Montera nu i den nya kabelstammen i lämplig ordning.






Montera elhissmekanismen! Försök se till att den är i dess nedersta läge ("nedvevad") eller nära, så går det lätt att få in den i dörren. Akta kabelstammar osv. Smörj gärna rörliga delar med lämpligt fett innan montering. Dra fast mekanismen med de 4 nya bultarna med låsmuttrar (eller Loctite, för att slippa riva ner dörrsidan senare för åtdragning), dessa går inte (eller knappt) att justera. Skruva dit den horisontella skenan, men dra åt den först senare när rutan är på plats och mekanismen justerad.

Släpp ner rutan, snäpp fast på armarna. Tryck även dit sprintarna.

Tryck i motorns kablar i kabelstammen, kör rutan upp och ner, justera vid behov. Le nöjt för dig själv!

I det här fallet så gick först båda de bakre hissarna trögt uppåt. Det visade sig vara skruvarna (torx) som håller motorn vid mekanismen som satt löst. Går det trögt, kolla så att motorn sitter stumt an till resten!






Nu kan ändlägesgivarna monteras. Det är mikroswitcharna som sitter på kabelstammarna. Dessa ska sitta mitt på mekanismen, vända åt rätt håll så att de aktiveras (sluts) när fönstret stängs. De sitter fastklämda med ett clips, 61 31 1 382 372 (2 kr!!).

Mha ändlägesgivarna kan grundmodulen stänga av en stängande motor ett par sekunder efter att den nått fönstrets övre läge, för att spara motorerna om någon skulle trycka ner knappen för länge.

Komfortöppning/-stängning finns även i varierande grad på E34:ans elhissar. På en 535i -88 fanns det endast på förardörren (dock både öppning och stängning), medan på en 525i -93 finns det även komfortöppning på resterande dörrar.






Gör klart resterande dörr/-ar, mycket snarlik operation. Prova all funktion, återmontera dörrsidor.
Notera att dörrsidorna bak skiljer sig mellan sedan och touring! Det skiljer ca 1 cm längst upp mot rutan, detta är dock en separat del som försiktigt kan brytas loss och limmas fast på passande dörrsida.

Gör hål i mittkonsollen för knappsatsen. T.ex med borrmaskin, var dock varsam! Tryck ner knappsatsen.

Putsa rutorna, som med största sannolikhet blev smutsiga vid monteringen.






Överkurs:
är knapparna dammiga, flottiga och smutsiga? När de ändå är loss, varför inte göra rent dem lite noggrannare? Plocka isär knapparna, var noggrann och tappa inte bort fjädrar och kulor. Tvätta rent i mild tvål- eller diskmedelslösning.






KLART!! Tryck ner rutorna, åk ut i trafiken och njut av dofterna! Kommer det någon besvärlig fotgängare, hissa upp rutorna framför näsan på honom! Åk till McDonalds Drive-In, stajla lite med dina fönster som öppnar sig med ett knapptryck! Bli gärna stoppad av polisen, så att du får visa vilka fina elektriska fönsterhissar du har!


Författare: Richard Pihlcrantz

Upplagd: 2004-01-27   Ändrad: 2004-01-27     Visad 22.149 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS