|
Det första att göras är att se om det
finns kablar fördragna i kupén. Knappsatsen ska sitta i
mittkonsollen, precis bakom växelspaken. Lossa den bakre
biten av mittkonsollen (den vid handbromshandtaget) genom
att skruva ur en skruv i stora facket (under en
täckplopp) och två skruvar längst bak,
"inuti" konsollen (dvs vid kardantunneln, pilla
loss täckbrickan längst bak). Dra nu konsollen bakåt
och fiska fram de två kontakterna till knappsatsen.

Nu är det
dags att införskaffa materialet:
Hissar (mekanismer och motorer) till fram- eller fram-
och bakdörrarna, kabelstammar till dito dörrar,
relämodul och grundmodul (elektronikboxar som sitter
under baksätet), knappsats fram och ev två knappar till
bakdörrarna.
Om
man tittar på bilden över fönsterhissar i ETK:n så
får man lätt för sig att det är samma mekanism till
manuella och elektriska fönsterhissar; som om det bara
är vev eller elmotor som skiljer - så är det INTE!
Detta ser man med stor tydlighet när man har de båda
bredvid varandra. De använder inte ens samma
nit-/skruvhål (några, men inte alla)!
Elhissarna har
artikelnr:
Fram:51 32 1 944 069 och 070
Bak: 51 34 1 944 071 och 072
(samma på sedan och touring, även bak)

Hur vill man göra med dörrsidorna? Där
vevarna tidigare har suttit kommer det ju nu att vara
hål. Tänk ut om du vill täcka för med en täckbricka
eller överväg att leta upp nya dörrsidor, utan hål, i
rätt färg och med rätt klädsel.
Egentligen
så är det bara det tygklädda stycket mitt på
dörrsidan som behöver bytas, dock så sitter detta
oftast alltför bra fastlimmat! Resultatet blir att det
spricker och inte går att återanvända. På bilden syns
ett sådant stycke som framgångsrikt avlägsnats. Av 6
försök var det bara 2 som gick att få loss hela och
fina.

För den
som redan har elhissar fram, men vill komplettera med
elhissar bak, prova nu att plugga i den nya knappsatsen
fram, samt en dörrkabelstam i ena B-stolpen. Låt
mekanism och motor ligga löst utanför bilen, men plugga
i motorns kablar till kabelstammen. Prova nu om det går
att köra motorn fram och tillbaks (tändning på, bakre
knappen istoppad i kabelstammen!). Gick det inte så får
man tyvärr lov att även byta relämodul och grundmodul,
se nedan.
För att
plugga in kontakten i dörrstolpen, se längre ned.
Har man inga elhissar innan så behöver
man byta ut relämodulen (märkt RM) och grundmodulen
(märkt GM) till dylika med mer funktionalitet. Dessa
elektronikboxar sitter under baksätet på vänster sida.
För att
få bort sitsen i baksätet, ta tag i sitsen i framkant
och dra rakt upp. En spärr på var sida släpper, dra
sedan sitsen framåt. Om det behövs, lirka lite runt
säkerhetsbältenas hållare. Låt ryggstödet sitta
kvar.
När
modulerna är bytta, kontrollera gärna funktionen enligt
ovan.
Här är en
jämförelse på innehållet i relämodulerna. Vill du ha
hissar, se till att du har den med flest relän i...

...och samma jämförelse i grundmodulen.

Vill du ha hissar, få tag i den med 4 kontakter (och
fler kretsar monterade...). För den
som är elektronikintresserad kan berättas att CPUn
(nederkant till vänster) är en Intel 8082.
Nu finns
det spänning ut i dörrstolparna, dags att riva första
dörren. För att plocka loss en dörrsida fram, skruva
ur en krysskruv som sitter under en täckplopp vid
öppningshandtaget samt en torxskruv som sitter bakom
ytterspegelreglaget (eller motsvarande täckbricka på
höger sida). Spegelreglaget petar man loss med en
spårmejsel. Skruva loss fönsterveven, sitter med en
torxskruv under täckkåpan. Dörrsidan sitter sedan i
ytterkant med ett antal plastclips - ta tag med fingrarna
i ytterkant och dra rakt ut, bestämt men med precision.
Skruva loss låsploppen. Nu ska dörrsidan tryckas uppåt
(mot rutan), då den sitter nedstucken i ovankant samt i
ett clips mitt på dörrsidan. När det är loss, vrid
dörrsidan 90 grader för att haka loss den wire som
dörröppningshandtaget sitter fast i.
Bakdörrarnas dörrsidor sitter
på liknande sätt, dock med 3 krysskruv och ingen
torxskruv.
Ta loss fuktskyddet
(skumplasten) under dörrsidan, sitter fastkletad med
häftmassa. Glöm sedan ej vid ihopsättandet!

Dags att montera ur den gamla hissen! Veva
ner fönstret, haka loss sprintarna och snäpp loss
fönstret från mekanismens armar. Dra upp fönstret
längst upp i dörrkarmen så att det är ur vägen.
Hissarna
sitter nitade i dörrarna, dessa borras därför ur vid
demontering. Tips är fräsch 6 eller 8 mm borr samt viss
varsamhet. Nya nitar fanns inte att uppbringa på BMW
Solna vid förfrågan, ersätts med fördel med 8 (fram),
6 (bak) eller 14 (fram+bak) st M6-bultar, ca 10 mm, med
låsmuttrar. Enligt ETK:n ska det vara "Skruv med
sänkhuvud", 51 37 1 952 879.
Borra ur
de 4 popnitarna som håller mekanismen på plats i
dörren och lossa den bult (10 mm nyckel) som håller den
horisontella skenan, så är den loss.
Bilden
visar elhiss färdigmonterad i bakdörr.

Plocka nu
ur existerande kabelstam. Var noggrann med dragningar och
fästpunkter, så går det lätt att se hur den nya ska
dras. En del går bak till låskistan, denna kontakt
sitter lite knöligt till, men med lite tålamod så går
det. Dela kontakten genom att dra ytterdelen nedåt - då
åker kontakten isär några millimeter, sen är det
lätt att dra isär kontaktstyckena. I ovankant på
framdörrarna sitter en kabelstam till dörrlås
(låsgivare, handtagsgivare, låsvärme - olika beroende
på utrustning), se bilden. Koppla ur ytterspegeln (om
det är en framdörr).
För att få loss kontakten i
dörrstolpen, skruva ur de 2 bultarna (7 mm) som håller
muffen i dörrstolpen. Lirka ur kontaktstycket så gott
det går. På kontaktstycket i dörrstolpen sitter det
på toppen en bygel som underlättar isärtagandet. Pilla
den uppåt med en skruvmejsel och kontakterna åker isär
en bit, dra sedan med handkraft. Det är trångt, men det
går. Dra nu ur hela kabelstammen ur dörren.
Det har
funnits funderingar huruvida det går att klara en
elhissmontering utan att använda original
dörrkabelstam. Bilden visar en jämförelse mellan
kontaktstyckena i dörrstolpen, och vi ser att skillnaden
är ganska avsevärd. I kabelstammen utan hissar saknas
det kontaktstycket helt som har med hissarna att göra.
Alltså, för att slippa ganska mycket bekymmer -
skaffa en riktig kabelstam.
Montera nu i den nya kabelstammen i
lämplig ordning.
Montera elhissmekanismen! Försök se till
att den är i dess nedersta läge ("nedvevad")
eller nära, så går det lätt att få in den i dörren.
Akta kabelstammar osv. Smörj gärna rörliga delar med
lämpligt fett innan montering. Dra fast mekanismen med
de 4 nya bultarna med låsmuttrar (eller Loctite, för
att slippa riva ner dörrsidan senare för åtdragning),
dessa går inte (eller knappt) att justera. Skruva dit
den horisontella skenan, men dra åt den först senare
när rutan är på plats och mekanismen justerad.
Släpp ner
rutan, snäpp fast på armarna. Tryck även dit
sprintarna.
Tryck i
motorns kablar i kabelstammen, kör rutan upp och ner,
justera vid behov. Le nöjt för dig själv!
I det här
fallet så gick först båda de bakre hissarna trögt
uppåt. Det visade sig vara skruvarna (torx) som håller
motorn vid mekanismen som satt löst. Går det trögt,
kolla så att motorn sitter stumt an till resten!
Nu kan
ändlägesgivarna monteras. Det är mikroswitcharna som
sitter på kabelstammarna. Dessa ska sitta mitt på
mekanismen, vända åt rätt håll så att de aktiveras
(sluts) när fönstret stängs. De sitter fastklämda med
ett clips, 61 31 1 382 372 (2 kr!!).
Mha ändlägesgivarna kan
grundmodulen stänga av en stängande motor ett par
sekunder efter att den nått fönstrets övre läge, för
att spara motorerna om någon skulle trycka ner knappen
för länge.
Komfortöppning/-stängning
finns även i varierande grad på E34:ans elhissar. På
en 535i -88 fanns det endast på förardörren (dock
både öppning och stängning), medan på en 525i -93
finns det även komfortöppning på resterande dörrar.
Gör klart resterande dörr/-ar, mycket
snarlik operation. Prova all funktion, återmontera
dörrsidor.
Notera att dörrsidorna bak skiljer sig mellan sedan
och touring! Det skiljer ca 1 cm längst upp mot rutan,
detta är dock en separat del som försiktigt kan brytas
loss och limmas fast på passande dörrsida.
Gör hål
i mittkonsollen för knappsatsen. T.ex med borrmaskin,
var dock varsam! Tryck ner knappsatsen.
Putsa
rutorna, som med största sannolikhet blev smutsiga vid
monteringen.
Överkurs:
är knapparna dammiga, flottiga och smutsiga? När de
ändå är loss, varför inte göra rent dem lite
noggrannare? Plocka isär knapparna, var noggrann och
tappa inte bort fjädrar och kulor. Tvätta rent i mild
tvål- eller diskmedelslösning.
KLART!! Tryck ner rutorna, åk ut i
trafiken och njut av dofterna! Kommer det någon
besvärlig fotgängare, hissa upp rutorna framför näsan
på honom! Åk till McDonalds Drive-In, stajla lite med
dina fönster som öppnar sig med ett knapptryck! Bli
gärna stoppad av polisen, så att du får visa vilka
fina elektriska fönsterhissar du har!
|
|