Om du som jag har en M20-motor av årsmodell 84-89 i din bil föreslår jag att du kollar vilken typ av topplocksbultar du har, torx- eller sexkantsbultar. Om du har den gamla typen (sexkant) är det hög tid att byta till de nya torxbultarna.
Det är lätt gjort och kan spara många sköna tusenlappar som det kommer att kosta när ett gammalt bulthuvud går av och flyter omkring bland kamaxel och vipparmar under ventilkåpan.
Jag har läst en del skräckhistorier i amerikanska BMW-klubbens tidning Roundel om medlemmar som fått byta toppar och t o m hela motorer efter att en bultskalle gett sig av. Och det har inte varit racetrimmade bilar utan det händer ofta under vanlig vardagskörning.
Men det är som sagt lätt fixat, här följer en redogörelse för hur jag gick tillväga: Ta reda på vilken typ av bultar har genom att lysa med en ficklampa i oljepåfyllningshålet. Uppe vid klockan ett ser du en bultskalle, om den ser ut som en stjärna har du torxbultar och kan gasa på. Om du som jag ser ett sexkantshuvud istället har du en lördagsförmiddag räddad - du får meka!
Åk till närmsta BMW-handlare och köp en sats nya bultar, kostar c:a 450:- med vår medlemsrabatt. Originaldelar lönar sig nog i detta fall. vidare behöver du en ny ventilkåpspackning.
I verktygsväg behövs en torxhylsa storlek E14 (finns hos Primexxa), en 17 mm hylsa av god kvalitet, momentnyckel, krafthandtag, samt en gradskiva, dvs ett verktyg som visar hur mycket du dragit en bult i grader (finns på Biltema). Haynes reparationshandbok har du säkert redan, köp den annars! För detta jobb behövs bokens anvisningar om vilken ordning bultarna ska bytas (de skall alltså bytas en åt gången).
Börja med att montera av ventilkåpan så att bultarna blir åtkomliga. Titta i boken vilken bult du ska börja med och dra ur den. Här behövs 17 mm hylsan och krafthandtaget, mina bultar satt inte superhårt, men ändå för hårt för ett spärrskaft.
Gör rent bulthålet från olja och annan smuts, jag använde aceton på en trasa. Sen måste du se till att få absolut helt torrt i hålet, detta är mycket viktigt!!! Det bästa är antagligen att blåsa ur hålen med tryckluft om man har det. Jag torkade ur hålen med små trasor vilken tog lång tid men blev bra. Om man drar den nya bulten i ett bulthål där det finns olja eller annan vätska får du en demonstration av hur hudraulkraften spränger ditt motorblock.
Ta fram en ny bult och torka av den samt olja in den lätt (se ovan). Glöm ej brickan från den gamla bulten och dra fast bulten för hand. Med hjälp av momentnyckeln dras sedan bulten till 30 Nm. Sen drar du 2 ggr 90 grader, här behövs krafthandtaget och gradskivan. Speciellt andra gången 90 grader går det mycket trögt, men det är viktigt att det blir helt draget.
Gör om proceduren för det andra 13 bultarna. De två bakersta var på min 325 svåra att dra med gradskiva eftersom de korkade bayrarna monterat en torpedvägg ivägen. Jag löste det hela genom att sätta en förlängare på hylsan och ha gradskivan upptill isället för nere. Förlängaren sparar dessutom dina knogar när du tar bort de gamla bultarna.
När alla 14 bultarna är bytta återstår bara att montera ventilkåpan med en nya packningen.
Sen är det bara att starta och kolla om du fått tätt mellan toppen och ventilkåpan, sen är det bara att köra så det ryker. Detta tog mig c:a 2,5 timmar exkl den halvtimme jag spenderade när jag försökte ta reda på om de gamla brickorna skulle användas igen...det ska dom.
Vidare kan nämnas att BMW avråder från att använda torxbultarna mer än en gång då de "stretchar" och följaktligen skall bytas varje gång toppen varit avmonterad.
|