AutoPower Mekartips
Kontroll/byte fläktkoppling
Fläktkopplingen är en notorisk felkälla. Den kan lägga av på relativt nya bilar. Symptomen är att motortemperaturen går upp vid långsam körning. Vid landsvägskörning brukar fartvinden kyla tillräckligt. Fläktkopplingen är relativt lätt att byta själv. Först bör dock konstateras att det verkligen är den som gett upp. Gör så här: Låt bilen bli varmare än när kylningen fungerar normalt. Dock inte för varm så att bilen kokar. Varva upp motorn något till 2-3000 rpm. Då brukar det brusa fullt hörbart från fläkten om den är OK. Skall låta som en Volvo ungefär. Det kan löna sig att köpa fläktkoppling på skroten, om det går att hitta någon. Om den ser smutsig och gammal ut bör man nog inte betala mer än c:a 300:- av den anledningen att dom ger upp utan förvarning. En ny kostar c:a 900:- och räcker då förmodligen så länge man har bilen. Byte: Specialverktyg för att lossa fläktkopplingen från vattenpumpen finns. Det duger dock lika bra med en 32 mm blocknyckel från Biltema (49.90:-). Observera att muttern är vänstergängad. |
Tänk på:
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används.
Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.