AutoPower Mekartips

AutoPower Mekartips

Bränsleproblem K-jetronic

Svårighetsgrad: 3
Tid: 2 timmar
Verktyg:
Förklaring
Dör din BMW 318i när den gått varm?

Det här gäller en 84ans 318i med mekanisk insprutning (K-jetronic).

Så här är det, antingen vill inte din bränslepump vara med längre eller så har du skit/rost i bränslerör, spridarpump eller spridare.


Steg 1

Åk till en OK-mack och köp 1 flaska spridar-rengöring. Själv använde jag mig av märket STP tror jag. Häll i en flaska till c:a 25-30l bensin, kör slut på tanken och håll tummarna. Om detta fungerade så upprepa behandlingen men med cirka 40-50l bara för att vara på den säkra sidan.


Steg 2

Om den fortfarande går lika dåligt så fortsätt med att slå på och av tändningen och lyssna ifall bränslepumpen går jämt. Annars koppla bort bränsleslangen som går till spridarpumpen. Stoppa den i en burk, slå på och av, och kolla så det kommer soppa kontinuerligt. Har du tillgång till ett verktyg som möjliggör kontroll av bränsletryck så ska det ligga vid 6 kilos tryck!!! Detta på grund av att den mekaniska spridarpumpen kräver så pass mycket.


Steg 3

Då var det bara att riva ner och rengöra spridarpumpen då. Orkar inte gå in på detta men det är inte så svårt. Om du inte är säker på att du klarar det så köp en reparationshandbok.


Steg 4

Dags att riva ner spridarna och kolla så att de flödar. Tänk på att varmköra motorn tills den går gåligt. Bara att välja mellan att varmköra på 3 cylindrar (rekommenderar ej detta) eller varmköra först och riva ur spridarna en i taget när motorn är varm (svettigt värre, jag vet). Även här kan det vara bra med handbok beroende på hur händig du är. Det ska bli en dimma av bensin ur spridaren, INTE en stråle. Om du får nåt annat än en dimma har du antagligen hittat åtminstonde en anledning till varför den går dåligt.


Steg 5

Byt bränslerör, det är först här du kan börja tänka om det är värt att lägga ut ännu mer pengar och jobb. För hittar du inget i pump eller spridare så är det 50/50 på att det inte finns nåt i rören heller och problemet ligger nån annanstans...


Värt att tillägga...

På BMW sade de att det kan ha att göra med tempgivaren eller kallstartsventilen, men om den tvärdör när den gått varm tvivlar jag på det. Men man vet aldrig. Detta fungerade på min, sen gick den som ett skott... ja ja så fort en 318 kan gå då...

Författare: Artur J
Tänk på: AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.