Bild 1. Upptäckte vid Insp 2 för ett år sedan att jag hade ett oljeläckage i 3 ans tändstiftshål. Åtgärdade det då med silikon , och det har funkat bra,men kände att det är dags att gör en rejäl kontroll och byta packning så att man slipper bekymra sig över semestern, då bilen brukar få rulla många mil:
Bild 2. Här har jag tagit bort de små plastlocken som döljer skruvarna till kåporna, samt bälgen imellen torpedväggen och luftintaget på höger sida, för att underlätta åtkomligheten:
Bild 3. Här ser man hur det ser ut under kåporna ,de 6 tändspolarna med kablage, den lilla bruna är en jordkabel, tyska bilar verka använda brun jord , även Tyska Ford har den färgen:
Bild 4. Här ser man att det finns lite olja i botten i 3 ans tändstiftshål, inga större mängder, utan
det har klarat sig bra med lite silikon, det var betydligt mera för ett år sedan vid stiftbytet:
Bild 5 visar samtliga tändspolar bortplockade, drag den kromade bygeln rakt upp och drag sedan bort kontaktdonet från spolen, lossa de 2 M6 och drag upp spolen,samma procedur som vid stiftbyte, Lossa även kontaktpluggen i andra änden på tändspolekablaget som sitter mot databoxen, kablaget kan hänga kvar på kåpan under bytet. Pluggen syns lossad i underkant på bilden:
Bild 6. Dags att plocka bort kåpan allt är lossat, skruvar runt om och de i mitten på kåpan , med jordkabel och flätor till de yttre tändspolarn vevhusventslangen i framkant, samt lamdasondskablarna avhakade i bakkant. Bryt lite försiktigt runt om med lämpligt verktyg för att lossa kåpan packningen kan suga fast rätt bra, och kåpan är ju av plast:
Bild 7. Här är kåpans undersida, med de gamla tändstifthålspackningerna, samt Hermetites packning på typ, som jag använt som dubbel säkerhet så länge det funnits på marknaden. Dvs mer än 20 år:
Bild 8 och 8.1. Så här tillverkas "piratdelar" av orginaldelar, tillverkas på samma ställe, men för grossistreservdelsförsäljning så slipas BMW loggan och reserdelsnumret bort.
Min packning är beställd från AB Reservdelar Stockholm via min verkstadskontakt:
:
Bild 9.
Anliggningsytorna rengjorda samt lite extra packningklister på 3 an. Mest en psykologisk grej, de andra hålen var nämligen kruttorra.Det kan ju vara så att plastkåpan inte nyper till riktigt där?:
Bild 9.1.
Hör är de nya packningarna monterade på kåpan och de bakre halvmånarna förstärkta med silikon, vilket är mera regel än undantag, för ska det läcka nånstans så brukar detta var just där:
Bild 10.
Missade en sak i början, de clips som håller Lamdakablaget, har en benägenhet att hoppa bort, när man kommer emot dom , så plocka bort dom innan du demonterar kåpan så slipper du leta under bilen eller på plåten under motorn, efter dom. Jag letade en stund ska tillägas:
Bild 11.
Allting klart och återmonterat i bakvänd ordning, drag alla skruvar jämt och lite i taget korsvis,
Börja med de skruvar som sitter i mitten, och dra korsvis utåt diagonalt.Det behövs inget moment då distansskruvarna sätter stopp när det är lagom hårt draget:
Vi botaniserar lite mera under kåporna
Bild 12.
Toppen bortmonterad:
Bild 13.
Kamaxlar , lyftare överfall mm:
Bild 14.
Toppen i tvätten ovansida:
Bild 15.
Toppens undersida:
Bild 16.
Återmonterat ,nu ska det bara lånas kamjiggar från BMW i Örebro
för inställningen av kammarna, inställningen ändras när man planar toppen.
Verktyget är egentligen ganska enkelt, går att tillverka själv av typ ett plattjärn
:
Bild 17.
Vanosen, med sitt snedskuran drev ,motsvarande sitter på insugningskammen,
regleras med oljetrycket och styrs av en "elspole" från databoxen förmodar jag
Drevet skjuts in och ut , då de snedskurna dreven vrider kammen till önskat
läge för optimal inställning beroende av varvtal mm:
Bild 17.1.
Visar en insprutningsventil (plast):
:
|