Delar du behöver från en M20B25 (E30 325):
*Insug (komplett med spridare, fuelrails, gasvajerfäste)
*Termostathus (komplett med 2 givare)
*Spjällhus (komplett med spjällägesgivare, gaslänkage)
*Tomgångsmotor (komplett med fäste och slang)
*Slangar till bromsservo (2st komplett med nipplar och backventil)
*Slang till vevhusventilationen (ansluts mellan spjällhuset och ventilkåpan)
*Slangar till förvärmningen av spjällhuset (2 st typ 8mm, går att använda vanlig soppaslang)
*Kylarslang mellan vattenpump och termostathus (specialslang)
*Insugslang (mellan spjällhus och luftmängdmätaren)
*Luftmängdmätare
*Kabelhärva (komplett med triggergivare och 3 reläer med socklar)
*Tändkablar
*Fördelarlock
*Rotor
*Övre bröstkåpa (som fördelarlocket sitter på, komplett med innerplastkåpa och motorlyftfäste)
*Kamdrev (komplett med muppen som rotorn ska sitta på)
*Ventilkåpa
*Stag mellan insug och ventilkåpa
*Triggerhjul
*Remhjul till generatorrem (monteras på triggerhjulet)
*Hållare för triggergivaren
*Databox
*Lambdasond
Nya delar:
*Insugspackningar
*Termostathuspackning
*Kamrem
Modifieringar:
*Flytt av batteriet till kofferten
*Fäste för tändspolen
*Fäste för luftmängdmätaren
*Fäste för gasvajer
*Diverse kabelskor och förlängningar av kabelhärvan
*Lambdasondfäste (mutter med rätt gänga (M14 fingäng) svetsas i avgasröret)
Jag kan inleda med att säga att det mesta passar bolt-on. Förvånadsvärt enkel montering på det hela taget, helt klart värt jobbet (och pengarna). Min bil (323 82) går bättre över hela registret och jag uppskattar att det gav runt 15hk, kanske mer.
Börja med att skruva bort den gamla K-Jetronic insprutningen inklusive insug, triggerhjul, kabelhärva, övre bröstkåpa, etc, etc. Tag även bort kylaren för att få mer svängrum (jag passade dessutom på att montera elfläkt). Har du mekanisk fläkt med fläktkoppling så är denna vänstergängad och sitter utav h-e. 30mm u-nyckel förlängd med 50cm rör och mothåll med en rejäl rörtång runt struten på remhjulet är mitt recept. Varning för blodiga knogar när den väl släpper!
Sedan tar du en av insugspackningarna till Motronic insuget och monterar den på 323 toppen. Då ser du att det skiljer rejält i storlek. Plocka fram den roterande filen och slipa tills det matchar tillfredsställande.
Vänd spjällhuset upp och ned. Efter spjället finns en slanganslutning som du skall plugga (slangstump med skruv i funkar). Montera även slangen till vevhusventilationen.
Montera insuget (325) (med nya packningar) SAMTIDIGT som du monterar termostathuset (325) på 323 toppen. Du måste böja ut oljestickan rätt rejält.
Innan du demonterar kamdrevet ser du till att vevaxeln är i ö.d. och att märkningen på övre kamdrevet ligger rätt. Tag loss nedre bröstkåpan och den gamla kamremmen och lossa spännaren, slacka den max och dra fast den igen. Den går TUNGT. Montera ny kamrem (127 tänder, 128 var för lång) på nedre kamdrevet (323). Montera övre kamdrevet från 325 inklusive rotorhållaren. Använd M10 bulten med torxskalle från 325 men vänta med att dra fast den tills remmen sitter på plats!. Kräng på den nya kamremmen (försiktigt) på övre kamdrevet, lossa och dra åt spännaren. Dra runt motorn några varv FÖR HAND (högervarv, medur) och kolla så att märkningarna stämmer. Lossa spännaren och dra åt den igen. Dra fast kamdrevet ordentligt.
Montera nedre bröstkåpan (323) och därefter triggerhjulet (325) och triggergivarhållaren (325) samt generatorremhjulet (325). Fortsätt med övre bröstkåpan (325) med inre plastkåpan och rotorn samt fördelarlocket (allt 325). Även generatorstaget skall monteras i detta skede.
Nu kan du montera den speciella kylarslangen (325) mellan vattenpumpen och termostathuset. Avsluta denna del med att montera tändkablarna (325) och tändspolen (323) (som du måste göra ett nytt fäste för).
Montera slangarna (325) till förvärmningen av spjällhuset. Den ena sitter mellan blocket (ovanför startmotorn) och vänstra sidan av spjällhuset (undre nippeln) och den andra mellan vänstra sidan av spjällhuset (övre nippeln) och termostathuset.
Montera slangarna (325) till bromsservot. De ska sitta på höger sida av spjällhuset (2st anslutningar). Slangen mellan servot och backventilen bytes ut mot en längre.
Du måste nytillverka ett fäste för luftmängdmätaren och vill du ha plats för ett luftfilter (och det vill man ju...) måste du flytta batteriet. Jag tänker flytta mitt till kofferten. Montera insugsgummit och tomgångsmotorn samt luftmängdmätaren (allt 325). Här kan du behöva justera oljestickan igen.
Montera ventilkåpan (325) och staget till insuget (325)samt dra fast slangen till vevhusventilationen (325). Borra ett hål i avgasröret och svetsa fast en mutter med samma gänga som lambdasonden. Montera sedan sonden (325), gärna med lite kopparpasta.
323:ans gasvajer passar inte, den är för kort och ändnippeln är för liten. Det finns flera lösningar och jag har bara gjort en tillfällig sådan där jag modifierade fästet för vajersträckningen på insuget samt fästet för vajernippeln på gaslänkaget. Jag gissar att en original 325 vajer passar i 323:an, men det har jag inte kollat ännu.
Jag lät 323 fördelaren sitta kvar så länge, den skall bort och hålet pluggas. Samma gäller tomgångshöjaren som sitter på blocket, till vänster om fördelaren.
Nu är det "bara" elen kvar, hehe. Det är ringanslutningar till startmotorn och generatorn (till laddlampan, (blå kabel) på 325 härvan och flatstilftanslutningar på startmotorn (323) och generatorn (323). Det finns ju flera lösningar på även detta problem, jag valde det enklaste och bytte ringarna mot flatstift (honor) på 325 härvan. Koppla in kontakterna till spridarna (gråa, numrerade 1-6), tempgivarna på termostathuset (blå och brun kontakt till respektive givare med samma färg), spjällägesgivaren (svart), tomgångsmotorn (svart), luftmängdmätaren (svart). Det går inte att koppla dessa fel. Du kommer att få en svart 2-polig kontakt över på samma kabelstam som spjällägesgivaren och tomgångsmotorn. Den går original till nån form av vacuumburk som inte finns i 323.
På andra sidan motorn monterar du triggergivaren i dess fäste och så måste du förlänga kabeln till oljetryckgivaren (brun/grön). På denna sida kommer du att få en 3-polig kontakt över. Den går original till oljenivågivaren som inte finns på 323.
Montera diagnosuttaget (stor rund kontakt med lock) på dess plats i framkant på insuget (vid termostathuset) och koppla in den svarta kontakten som kommer från tändkablarna till motsvarande kontakt under diagnosuttaget. Även triggergivaren skall kopplas till sin respektive kontakt här.
Det finns tre reläer på reläsocklar (ett vitt och 2 orangea) som jag monterat på mitt egentillverkade luftmängdmätarfäste. Det vita reläet styr motorelektroniken (databoxen), det ena orangea styr soppapumpen och det andra styr lambdasonden.
Borra ett 52mm hål i torpedväggen (enklast inifrån bilen med bortmonterat handskfack) och dra in kontakten till databoxen. Själva boxen monterade jag hängande ovanför handskfacket. Nu har du 2 jordanslutningar och en plusanslutning som inte når någonstans, vid det nyborrade hålet (i motorrumet) samt en mindre rund kontakt som du kopplar in lambdasonden i. Jag förlängde jordanslutningarna och jordade i fjäderbensfästet och förlängde plusanslutningen till startmotorn. Använd rejält grova kablar! Även kablarna till tändspolen (en svart och en grön) måste förlängas.
Montera och sträck generatorremmen (323 eller 325). Montera nu kylaren (323) med slangar (323) till termostathuset (325).
Sista och mest spännande kopplingen kvar. Kom ihåg: "Friskt kopplat hälften brunnet". J
Det är adaptern mellan 325 härvan och 323:ans elsystem. Även här finns det flera vägar att gå. Jag valde att skaffa en rund 20-polig kontakt (hona) från en 325 på skroten som passar på 325 härvans hankontakt. Så skaffade jag även en fyrkantig kontakt (sitter direkt i säkringsdosan) från en E21 med insprutning (behöver inte vara en 323). Sen kopplade jag ihop 323 kablarna med respektive 325 kablar. Jag redovisar kabelfärger och funktioner från en 323 82 och 325iX 88. Jag kan inte garantera att det stämmer för andra kombinationer, men det är inget avancerat att mäta sej fram till. Siffrorna efter kabelfärgerna i 325 kolumen motsvarar siffermärkningen i kontakten.
323: | 325: |
Svart (Varvräknare) | Svart/vit 14 (Databox, TD signal) |
Brun/vit (Vattentempmätare) | Brun/violett 4 (Vattentempgivare) |
Svart/gul (Startläge på tändningslås) | Svart/grön 15 (Startmotor) |
Grön (Tändläge på tändningslås) | Grön 7 (+ Tändspole) |
Grön/violett (Tändläge på tändningslås) | Grön/vit 6 (+ Motorelektronikrelä) |
Blå (Laddlampa) | Blå 1 (Generator) |
Grön/svart (Soppapump) | Grön/violett 13 (Soppapumprelä) |
Brun/grön (Oljetrycklampa) | Brun/grön 5 (Oljetryckgivare) |
OBS! Jag har inte fått varvräknaren att funka än. En enkel lösning är givetvis att dra en separat kabel från pulssidan av tändspolen (svart kabel), men det bär mej emot...
Fyll på vatten, be en bön och vrid på nyckeln...
Lycka till!!
Jag reserverar mej för om jag glömt något (teflonminne). Kontakta mej gärna om det är nåt som är oklart eller om du har några frågor.
| Bilderna är klickbara
Insugssidan
Avgasssidan
Ny placering av tändspolen
Pluggad Puls-Air avgasrening
Kabelgenomföring genom torpeden och jordanslutningsskarv
Kabelhärva mot torpeden
Termostathus med 2 tempgivare
Kylarslangen mellan vattenpumpen och termostathuset (förbi fördelaren)
Tillfällig lösning av gasvajerproblemet
Nippelfäste mot gaslänkage
Vajersträckarfäste framifrån
Vajersträckarfäste från sidan
Luftmängdmätarfäste, tomgångsmotor, vacuumslangar
Närbild av luftmängdmätarfästet och de 3 reläna
Diagnosuttaget och 2 kontakter
Databox ovanför handskfack
Kabelgenomföring genom torpeden inifrån
|