|
Många BMW ägare verkar inte vara medvetna om att de flesta BMW
är utrustade standard med två aldeles utomordentligt bra
stöldskydd.
1. Låset går att "spärra", så kallad deadlock. Normalt vrider man låsnyckeln ca
30 grader. Detta gör som bekant att om man slår in rutan
så är det bara att dra upp låspinnen och kliva in.
Om man istället vrider låsnyckeln ca 90 grader (förbi ett
litet motstånd), så spärras låset och även om man slår in
rutan så är det omöjligt att öppna dörren. Man får helt
enkelt krypa in genom rutan, ner i glas-splittret. Och
hur kul är det? Detta fungerar på bilar
med centrallås, 84-94. 95:or och framåt har obligatorisk deadlock.
2. På bilar med stora färddatorn går det att startspärra bilen.
Tryck på "Code", slå in en valfri kod och därefter s/r.
Nu blir bilen jävligt svår att starta. Ni som har stora
datorn, använd denna startspärr, även om ni har larm, så
vi får slut på alla bilstölder!
Man kan ju aldrig skydda sig mot "proffstjuvar" som lastar
över bilen på en trailer, men ovanstående hindrar iallafall
de vanligaste tjuvarna - tjuvar med 3:a i träslöjd och 1:a
i övriga ämnen.
Flera häftiga tips:
När jag installerade larmet på min gamla 735iA -88 gjorde
jag en glädjande upptäckt. Nyckeln till dörrlåset har ingen
mekanisk kontakt med själva låset. Detta sköts elektroniskt,
så jag klippte av kabeln och drog istället kablaget till
centrallåsstyrningen på larmet. Sen upptäckte jag att man
med hjälp av en diod kan få larmcentralen att försätta
centrallåset i "spärrat läge" enligt punkt 1 oven.
Vad innebär detta nu då? Jo att, om någon slår in en
mejsel och vrider om i dörrlåset, så hjälper det inte
ett dugg. Kabeln är ju avklippt och enda sättet att
öppna centrallåset är genom fjärrkontrollen till larmet.
Slår man in rutan, så får man ändå inte upp dörren, eftersom
låset är i "spärrat läge". Snopet va?
Eftersom att larmet innehåller startspärr och jag dessutom
lider av tvångstanken att alltid koda färddatorns startspärr, så kan man nästan alltid räkna med att bilen står
kvar. Måhända med inslagen ruta. Bättre det än ingen bil
alls resonerade jag. Stoppar effektivt tjuvar med 5:a i
träslöjd och 4:a i elektronik och matte. :-)
Hur stoppar man tjuven med 3 polare och en trailer då?
Tja det är ju nästan omöjligt. Själv böt jag ut larmets
egna lilla "öronmussla" som dom vågade kalla siren, till
ett jättestort horn som är avsett till industriövervakning.
När jag skulle testa larmet blev jag lomhörd på båda
öronen i flera timmar efteråt, trots att jag höll för
öronen.
Nu sover jag oroligt på nätterna, för att om larmet
skulle utlösas, så har larmet garanterat väckt hundratals
människor här i kvarteret och alla blir vansinniga för att
de inte kan sova. Men bilen står nog kvar och tjuven får
kanske 5:a i gymnastik när han springer därifrån... |
|
|