AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS
Bromsar ] [ Elektronik ] [ Hjul/upphängning ] [ Kaross ] [ Motor & Transmission ] [ Service ] [ Värme/ventilation ] 

AutoPower Mekartips

Stöldskydd knep och knåp 1

LÄS DETTA FÖRST!
AutoPower tar inget ansvar för fel som kan uppstå när detta mekartips används. Det är helt och hållet användarens eget ansvar och det göres helt på egen risk.

Många BMW ägare verkar inte vara medvetna om att de flesta BMW är utrustade standard med två aldeles utomordentligt bra stöldskydd.

1. Låset går att "spärra", så kallad deadlock. Normalt vrider man låsnyckeln ca 30 grader. Detta gör som bekant att om man slår in rutan så är det bara att dra upp låspinnen och kliva in. Om man istället vrider låsnyckeln ca 90 grader (förbi ett litet motstånd), så spärras låset och även om man slår in rutan så är det omöjligt att öppna dörren. Man får helt enkelt krypa in genom rutan, ner i glas-splittret. Och hur kul är det? Detta fungerar på bilar med centrallås, 84-94. 95:or och framåt har obligatorisk deadlock.

2. På bilar med stora färddatorn går det att startspärra bilen. Tryck på "Code", slå in en valfri kod och därefter s/r. Nu blir bilen jävligt svår att starta. Ni som har stora datorn, använd denna startspärr, även om ni har larm, så vi får slut på alla bilstölder!

Man kan ju aldrig skydda sig mot "proffstjuvar" som lastar över bilen på en trailer, men ovanstående hindrar iallafall de vanligaste tjuvarna - tjuvar med 3:a i träslöjd och 1:a i övriga ämnen.

Flera häftiga tips: När jag installerade larmet på min gamla 735iA -88 gjorde jag en glädjande upptäckt. Nyckeln till dörrlåset har ingen mekanisk kontakt med själva låset. Detta sköts elektroniskt, så jag klippte av kabeln och drog istället kablaget till centrallåsstyrningen på larmet. Sen upptäckte jag att man med hjälp av en diod kan få larmcentralen att försätta centrallåset i "spärrat läge" enligt punkt 1 oven.

Vad innebär detta nu då? Jo att, om någon slår in en mejsel och vrider om i dörrlåset, så hjälper det inte ett dugg. Kabeln är ju avklippt och enda sättet att öppna centrallåset är genom fjärrkontrollen till larmet. Slår man in rutan, så får man ändå inte upp dörren, eftersom låset är i "spärrat läge". Snopet va?

Eftersom att larmet innehåller startspärr och jag dessutom lider av tvångstanken att alltid koda färddatorns startspärr, så kan man nästan alltid räkna med att bilen står kvar. Måhända med inslagen ruta. Bättre det än ingen bil alls resonerade jag. Stoppar effektivt tjuvar med 5:a i träslöjd och 4:a i elektronik och matte. :-)

Hur stoppar man tjuven med 3 polare och en trailer då? Tja det är ju nästan omöjligt. Själv böt jag ut larmets egna lilla "öronmussla" som dom vågade kalla siren, till ett jättestort horn som är avsett till industriövervakning. När jag skulle testa larmet blev jag lomhörd på båda öronen i flera timmar efteråt, trots att jag höll för öronen.

Nu sover jag oroligt på nätterna, för att om larmet skulle utlösas, så har larmet garanterat väckt hundratals människor här i kvarteret och alla blir vansinniga för att de inte kan sova. Men bilen står nog kvar och tjuven får kanske 5:a i gymnastik när han springer därifrån...

Författare: Tommie Goldhammer

Upplagd: 2004-02-01   Ändrad: 2004-02-01     Visad 35.681 gånger




AUTOPOWER » GÖR-DET-SJÄLV » MEKARTIPS